Strany a hnutí za kampaň pro sněmovní volby utratily podle Transparency International (TI) asi čtvrt miliardy korun, výsledná suma bude zhruba dvojnásobná. Organizace to dnes oznámila na základě informací z volebních bankovních účtů jednotlivých uskupení. Největší podíl výdajů daly strany na billboardy a kontaktní kampaně.
"V rámci vykázaných výdajů se letos v předvolebním klání utratí cca 500 milionů korun, ačkoliv spojování do koalic fakticky limituje, kolik strany a hnutí mohou utratit vcelku. Zatím kandidáti utratili přes 250 milionů," uvedla Jana Stehnová z monitorovacího týmu TI.
Největší částka byla podle organizace utracena z koaličního účtu uskupení Spolu, tedy ODS, KDU-ČSL a TOP 09. Koalice vyčerpala zhruba 62 milionů korun, což jsou dvě třetiny finančního limitu na kampaň do Sněmovny, který činí 90 milionů korun. Přes polovinu finančního limitu se dostala se 47 miliony korun SPD, třetí je koalice Pirátů a Starostů se 40 miliony korun.
ČSSD za devět měsíců od vyhlášení voleb utratila 33 milionů a ANO 23 milionů korun, přičemž u vládního hnutí se od počátku září 2021 souhrn výdajů zdvojnásobil. Seskupení Trikolóry se Svobodnými a Soukromníky dalo na kampaň 18,5 milionu korun, KSČM 15 milionů a hnutí Přísaha devět milionů korun.
Strany mohou náklady na kampaň vykázat ještě tři měsíce po volbách. Před minulými sněmovními volbami v roce 2017 strany na transparentních účtech do voleb vykázaly přibližně čtvrtinu až tři pětiny svých nákladů, uvedla Transparency International.
Za plakátovací kampaň daly strany a hnutí letos zatím 50 milionů korun. Obdobnou sumu stály tisk a roznášení letáků, volebních novin a dalších tiskovin. Vedle vlastních novin jsou letos v kampani nezanedbatelné i knihy. Za vydání knihy Andreje Babiše "Sdílejte, než to zakážou" zaplatilo hnutí ANO zatím tři miliony korun, dalších 300.000 korun za její audioverzi. Své knihy vydali i předseda ODS Petr Fiala, předseda Pirátů Ivan Bartoš a lídr Přísahy Robert Šlachta. KSČM zaplatila za produkci knih Pražská květnová revoluce a Ve znamení kříže.
Související
Rusko označilo Transparency International za nežádoucí organizaci a zakázalo ji
Boj za transparentnost se vrací o roky zpět, komentuje TI verdikt unijního soudu
transparency international , volby 2021 , Spolu (ODS, KDU-ČSL, TOP 09) , ODS
Aktuálně se děje
včera
Loupež století v Louvru: Co vše o krádeži francouzských korunovačních klenotů víme?
včera
Netrpělivý a vzteklý Trump je to nejlepší, v co Moskva může doufat. Válku na Ukrajině ukončit nedokáže
včera
Příměří v Gaze nevydrží, obávají se Trumpovi lidé
včera
Bílý dům: Setkání Trumpa s Putinem není zatím v plánu
včera
Rusko testuje na Ukrajině nové klouzavé bomby. Mají dolet až stovky kilometrů
včera
CIA hraje „nejdůležitější roli“ při amerických útocích v Karibiku
včera
Podezřelý se k vraždě v Zábřehu přiznal. Jde o mladistvého
včera
Pod dohledem Babiše. Jednání o vládě pokračují, šéf ANO se ozval z dovolené
včera
Teplé podzimní počasí nevydrží. Klesnou teploty a zesílí vítr, ukazuje předpověď
včera
Cintula dostal 21 let. Zbytek života zaslouženě stráví ve vězení, Slovensko je právní stát
včera
Příměří mezi Izraelem a Hamásem se otřásá: Obě strany se obviňují z porušování, USA zachraňují situaci
včera
Spojenci Ukrajiny se obávají setkání Putina s Trumpem. Na poslední chvíli podporují Kyjev
včera
Trump: Pokud Hamás poruší dohodu, vyhladíme ho
včera
The Guardian: Trump není schopen rozlišit, kdo je na Ukrajině agresor a kdo oběť
včera
Z prezidenta trestancem. Nicolas Sarkozy nastoupil do vězení
včera
Historická chvíle pro Japonsko: Zemi poprvé povede žena, „železná lady“ Takaichi
včera
Pekarová Adamová prozradila důvody, proč končí v politice
včera
CNN: Schůzka Trumpa s Putinem je odložena
včera
Předpověď počasí do poloviny listopadu. Sníh už se může udržet
20. října 2025 22:00
Metro nejezdilo. Sražené osobě už nepomohli ani záchranáři
Tragédie v pondělí vpodvečer zastavila provoz metra na lince B. Ve stanici Palmovka došlo ke střetu soupravy s osobou, která utrpěla zranění neslučitelná se životem a na místě zemřela. Během přerušení provozu museli cestující do tramvají a autobusů.
Zdroj: Jan Hrabě