ROZHOVOR | Alternativní školství v Česku? S experimenty opatrně, říká Zajíček. Části vyhovuje, tvrdí Černý

ROZHOVOR – Netradičně dnes dostali pololetní vysvědčení, a to kvůli koronavirové pandemii. Žáci i studenti jej nalezli v elektronické podobě. Jen školáci první a druhé třídy si pro výsledek své práce přišli osobně. Jaká forma hodnocení je lepší, pomocí klasických známek anebo slovním hodnocením? „Patřím mezi zastánce klasifikace známkou,“ říká Jiří Zajíček, předseda Národní rady Unie školských asociací ČR – CZESHA. Jeho kolega, Michal Černý, prezident Asociace ředitelů základních škol, se slovním hodnocením sympatizuje. „Ponechal bych jej ale jen tam, kde s ním mají zkušenosti.“ Experti se ve dvojrozhovoru pro EuroZprávy.cz vyjadřují i k tuzemskému vzdělávacímu systému, inkluzi či k distanční výuce.

Někteří mají výrazné obavy, jak by zvládli písemné hodnocení. Řada učitelů ji považuje za velice náročnou metodu, která by je připravila o množství času, které potřebují využít ke kvalitní přípravě. „Nedovedu si představit písemnou formou zhodnotit třeba až 240 studentů a k tomu ještě učit. To je značně nereálná představa,“ tvrdí Jiří Zajíček, předseda Národní rady Unie školských asociaci ČR – CZESHA. Podobným názorem se prezentuje i prezident Asociace ředitelů základních škol Michal Černý. „Slovní hodnocení je oproti známkám opravdu výrazně pracnější.“

Šéf Asociace středních průmyslových škol ČR Jiří Zajíček považuje současný český školní systém za konzervativní a vyzkoušený. „V poslední době ale významně přibývají nová témata a narůstá obsah vzdělávání. Žáci jsou často přetíženi velkým rozsahem a není dostatek času k procvičení a upevnění znalostí.“ Ředitel Masarykovy základní školy v pražských Klánovicích Michal Černý vidí největší problém českého vzdělávacího systému v tom, že písemné proklamace a deklarovaná pravidla se výrazně rozcházejí s nastavením pedagogického terénu. „Reforma v roce 2004 byla velmi moderní, ale byla učitelům v podstatě vnucena shora a vše trvá dodneška. Podobně, anebo ještě hůř, dopadla takzvaná inkluze v roce 2016.“

Černý pro EuroZprávy.cz tvrdí, že inkluze, správně společné vzdělávání, je systém, který je dnes jediný možný. „Naším cílem musí být stav, kdy různé děti se speciálními potřebami budou součástí běžných tříd, ale ostatní žáci tím zároveň nebudou nijak omezováni ve vzdělávání.“ Ředitel Masarykovy střední školy chemické v pražské Křemencově ulici Zajíček zase soudí, že z posledního vývoje má pocit, jak se v této oblasti dostáváme do určitého extrému. „O jehož prospěšnosti nejsem zcela přesvědčen.“ Oba experti se rozcházejí i v otázce dalších metod alternativního školství. „Jsem částečný produkt alternativního školství. První třídu jsem totiž absolvoval v Montessori škole. Alternativní školství mám rád, pro určitou skupinu žáků je perfektní.“ uvádí Černý. Zajíček upozorňuje, že osobně je zastáncem klasické výuky. „S experimenty ve vzdělávání bych byl opatrný,“ varuje. Naopak oba ředitelé nacházejí jistý přínos v současné distanční výuce během pandemie. PRO ŽÁKY MUSÍ BÝT HODNOCENÍ SROZUMITELNÉ

Pánové Zajíčku a Černý, žáci a studenti dnes obdrželi pololetní vysvědčení. Kvůli koronavirové pandemii je někteří dostali oskenované elektronicky. Jen školáci první a druhé třídy si pro výsledek své práce přišli osobně. Jste pro zachování tradičního, současného hodnocení pomocí známek na vysvědčení, anebo sympatizujete s bilancováním v podobě písemné formy, o níž se stále častěji hovoří?

Jiří Zajíček: Patřím spíše mezi zastánce klasické klasifikace známkou. Jedná se o tradiční způsob hodnocení, na který jsou zvyklí žáci, rodiče i učitelé. Slovní hodnocení je vhodné používat spíš v průběhu školního roku, kdy hodnotíte práci žáka v hodině a reagujete na jeho konkrétní výkon. Zde má slovní hodnocení podstatnou formativní roli. Na konci pololetí je ale nutné spíš shrnout průběžné výsledky. Známka je tedy jakousi kvantifikací hodnocení, která je nutná především při přechodu mezi jednotlivými stupni škol. Neumím si představit, jak například. objektivně porovnat uchazeče o studium na střední škole na základě slovního hodnocení. Pokud například přijímáte devadesát zájemců  z dvou set dvaceti, pořadí stanovit musíte. Samozřejmě lze namítnout, že i známky z různých škol od různých učitelů nemusí mít stejnou hodnotu, ale lepší hodnotící kritérium nemáme.

Michal Černý: Sympatizuji se slovním hodnocením, ale jsem pro zachování známek ve školách, které doposud známkovaly a na slovní hodnocení se nijak nepřipravovaly. Slovní hodnocení je náročná a poměrně pracná metoda. Na její aplikaci je nutné žáky a rodiče nutno připravit. A pedagogy naučit, jak jej psát.

Která forma je podle vás pro žáky či studenty výhodnější?

Jiří Zajíček: Především ta, která je pro žáka srozumitelná a dává mu jasnou zpětnou vazbu. Proto hodnocení používáme.

Michal Černý: Přínosnější by pro ně bylo kvalitně zpracované slovní hodnocení, mnozí si to ale nemyslí, protože jsou zvyklí na známky. Je také třeba zvážit určitou „motivačně-donucovací“ roli známek, kterou sice obecně odmítáme, ale v českém systému reálně existuje. Mnoho učitelů i rodičů zastává názor, že bez známek by se děti mnohem méně snažily.

Pokud by pedagogové museli hodnotit písemně, zabrala by jim příprava vysvědčení více času. Nemyslíte se, že by se učitelé bouřili, neboť s největší pravděpodobností by písemné hodnocení dělali po večerech doma?

Jiří Zajíček: Ve chvíli, kdy učíte několik žáků, můžete psát opravdu reálné a individualizované hodnocení. Pokud jich učíte třicet, vše je již obtížnější a reálně to asi dopadne tak, že budete mít několik řekněme “unifikovaných” variant, které rozdělíte mezi žáky. Když si představím, že někteří pedagogové na střední škole učí různé předměty například v pěti až osmi třídách, tak se jedná o 150 až 240 žáků. Dovedete si představit, že dokáží napsat takový počet individuálních hodnocení v reálném čase a k tomu ještě učit ? To je značně nereálná představa.

Michal Černý: Slovní hodnocení je oproti známkám opravdu výrazně pracnější, zvláště, pokud jej učitelé nemáte zažité.

BRÁT SI VZOR Z PRVNÍ REPUBLIKY NEMÁ SMYSL

Jaký názor máte na český školní vzdělávací systém? Co konkrétního se vám na něm zamlouvá a naopak, má podle vás nějaké velké nedostatky? A bylo by možné do něj něco přenést z první republiky, kdy kantoři byli téměř nedotknutelní a společností respektovaní?

Jiří Zajíček: Tuzemský vzdělávací systém je velmi konzervativní a vyučujeme převážně klasickými a vyzkoušenými postupy. Vychází možná i z toho, že jsme všichni tímto způsobem prošli a jsme na něj zvyklí. Nakonec jeho výsledky nejsou špatné, máme celou řadu významných odborníků, vědců, obchodníků, politiků a dalších, kteří tímto systémem prošli a jsou velice úspěšní. V poslední době ale významně přibývají nová témata a narůstá obsah vzdělávání. Oproti tomu nedochází k žádné redukci anebo jen minimální. Žáci jsou často přetíženi velkým rozsahem a není dostatek času k procvičení a upevnění znalostí, což se teď ukázalo jako problém při nuceném přechodu na distanční výuku, kdy učitelé začali víc přemýšlet nad tím, které informace jsou nezbytné a podstatné a které lze vynechat či zjednodušit. Tyto poznatky je třeba zhodnotit a ideálně zapracovat do školních vzdělávacích programů.

K využití zkušeností z první republiky se lze obtížně vyjadřovat. Domnívám se, že naše představy o jeho kvalitách mohou být poněkud zkreslené a málokdo z nás s tímto systémem má osobní zkušenost. Na každý pád v současnosti střední, vyšší a vysokoškolské vzdělání je poskytováno mnohem širšímu okruhu studujících a ne jen vybrané části žáků či studentů s vysokým studijním potenciálem. A tomu musí být přizpůsoben obsah a používané metody. To je myslím ten nejpodstatnější rozdíl.

Michal Černý: Největší problém českého vzdělávacího systému vidím v tom, že písemné proklamace a deklarovaná pravidla se výrazně rozcházejí s nastavením pedagogického terénu. Reforma v roce 2004 byla velmi moderní, ale byla učitelům v podstatě vnucena shora a vše trvá dodneška. Podobně anebo ještě hůř dopadla takzvané inkluze v roce 2016. Přitom obě zmíněné reformy byly v jádru správné a hlavně vzhledem k okolnostem nutné. Bohužel se ale nepodařilo je pedagogické veřejnosti srozumitelně vysvětlit a získat pro ně většinovou podporu. A když někdo něco dělá z donucení, obvykle výsledek nestojí za moc.

Dobu první republiky nelze absolutně srovnávat s dneškem téměř v ničem. Takové úvahy podle mě nemají smysl. Respekt si rozhodně nevybudujeme nějak formálně, ale tím, že práci budeme dělat hodně dobře a společnost naše snažení pocítí. I dnes je mnoho učitelů, které rodiče opravdu respektují a oceňují, jen zmíněný pohled automaticky neplatí pro každého.

Máte nějaké výhrady k práci ministerstva školství a tělovýchovy? Obstálo během stále probíhající koronavirové pandemie?

Jiří Zajíček: Období pandemie je pro všechny z nás něco zcela nového, zkušenosti s nynější situací neměl na začátku nikdo a vlastně ani v tuto chvíli není vždy zcela jasné, co je správně a co nikoli. Zatímco ekonomický dopad plynoucí z uzavřených služeb a podniků je patrný na první pohled, uzavření škol se oproti tomu jeví jako ekonomicky nepodstatné. Obavám se však, že z dlouhodobého hlediska může mít uzavření škol mnohonásobně větší dopad. Proto by mělo ministerstvo školství vyvíjet větší tlak na otevření škol a návrat k prezenční výuce. Největší dopad má distanční výuka na oblast praktické výuky na středních, vyšších a vysokých školách. Je otázkou, zda jsme vůbec schopni tento výpadek dohnat a vyrovnat.

Michal Černý: K ministerstvu mám mnohé výhrady, především v oblasti oboustranné komunikace s terénem. V době pandemie ale podle mého v rámci možností a vzhledem k celkovému chaosu obstálo. Nejedná se o jednoduchou situaci, veřejnost byla v mnoha momentech rozdělena 50 : 50 a každé rozhodnutí tak část lidí namíchlo. Přesto ministerstvo dokázalo udržet celkem jasnou linii. Jen jsme někdy některé informace mohli dostávat dříve.

Můžete prozradit, co říkáte na alternativní školství a je možné některé prvky z něj převést i do státního sektoru?

Jiří Zajíček: Pod pojmem alternativní školství si lze představit ledacos. Osobně jsem zastáncem klasické výuky, s experimenty ve vzdělávání bych byl opatrný.

Michal Černý: Přiznám se, že jsem částečný produkt alternativního školství. První třídu jsem totiž absolvoval v Montessori škole. Alternativní školství mám rád, je perfektní pro určitou skupinu lidí, kteří jsou zaměřeni určitým způsobem a vědí, co od něj mohou očekávat. Ze své podstaty ale nikdy nemůže vyhovovat většině, už proto, že obvykle předpokládá aktivní spolupráci ze strany rodičů. To však rozhodně neznamená, že by ho školy „středního proudu“ neměly sledovat a hledat v něm inspiraci. Ostatně zmíněný trend už mnoho let pozorujeme a určitě školám prospívá.

Jaký je váš postoj k inkluzi?

Jiří Zajíček: Nepovažuji se za experta na oblast inkluze, a tak k odpovědi na zmíněnou otázku se necítím být zcela kompetentní. Z posledního vývoje mám však pocit, že se dostáváme v této oblasti do určitého extrému, o jehož prospěšnosti nejsem zcela přesvědčen.

Michal Černý: Inkluze, správně společné vzdělávání, je systém, který nám přináší mnohé komplikace a který zatím většinou moc neumíme, ale který je pro nás ve skutečnosti dnes jediný možný. Ať už kvůli mezinárodním závazkům a souvislostem, tak proto, aby se v naší společnosti dramaticky nezvětšovaly rozdíly a nevznikaly problémy, které už nebudeme vůbec schopni řešit. A také proto, že při zavádění uvedeného systému byly i dobře míněná kritika a prosby o pomoc ze strany učitelů vnímány vesměs jako projev kverulantství nebo neschopnosti, se v mnoha případech stále nedaří vyřešit. Naším cílem musí být stav, kdy různé děti se speciálními potřebami budou součástí běžných tříd, ale ostatní žáci tím zároveň nebudou nijak omezováni ve vzdělávání nebo jim tato kombinace dokonce prospěje. Zní to jednoduše, ale celý proces jistě dlouho snadný ještě nebude.

RODIČE ČASTO NEMOCNÝCH DĚTÍ SI DISTANČNÍ VÝUKU CHVÁLÍ

Nemáte obavy, že distanční výuka, která převážně trvá od loňského března, se neblaze promítne na vzdělání současné generaci? Mám tím na mysli, že například za dvacet let bude méně lékařů, advokátů, učitelů či inženýrů?

Jiří Zajíček: Dopad distanční výuky se musí projevit zcela zákonitě. Ale spekulovat nad tím, kterých profesí bude za dvacet let nedostatek si určitě netroufám. Je zde celá řada dalších faktorů, které významně ovlivní strukturu trhu práce. Nové technologie, robotizace, digitalizace. Zákonitě vzniknou zcela nová povolání a některá zase zaniknou. Jedná se o přirozený běh věcí. Díky distančnímu vzdělání se jen významným způsobem zrychlila digitalizace českého školství. Jak dalece dokážeme nahradit prezenční výuku, je však velkou otázkou.

Michal Černý: Méně jich určitě nebude, kapacity škol se nesníží. Můžeme se bavit o tom, jestli nebudou horší, než ti dnešní, ale já věřím, že nikoli. Jsem zastáncem přísloví „všechno zlé je k něčemu dobré“. Myslím, že je nyní brzy na hodnocení, co všechno takzvané koronavirové dobrodružství dětem dalo a vzalo. Samozřejmě si ale všichni přejeme, aby byla situace co nejdřív tak bezpečná, abychom mohli obnovit plnou prezenční výuku.

Má dlouhodobé dálkové vzdělávání přes internet nějakou přednost?

Jiří Zajíček: Některé klady jako zrychlení digitalizace českého školství jsem již zmínil. Jedním z dalších pozitiv je úspora času, který strávíme běžně cestováním do škol a za prací. Pocitově mohu říct, že jsme v životním stylu zpomalili a najednou máme více prostoru. I když příprava na výuku a její realizace v distančním pojetí je mnohem náročnější než výuka prezenční. Ale výuka z domova nám umožňuje lepší organizaci času. Navíc musíme víc přemýšlet o obsahu vzdělávání a používaných metodách. Nynější situace nás donutila opustit zaběhané stereotypy, a to vnímám jako pozitivní. Nicméně všeho moc škodí a návrat do škol v brzké době je naprosto nezbytný.

Michal Černý: Možná byste se divil, ale píšou mně také rodiče, kteří si pro své děti toto období nemohou vynachválit. Jedná se třeba o děti chronicky nemocné, které byly vždycky v nevýhodě oproti spolužákům a najednou mají srovnatelné podmínky. Nebo žáky, kteří se z různých důvodů ve škole necítili dobře a teď si užívají možnost, že se učí v bezpečném prostředí domova. Kdybych měl ale pojmenovat nějakou výhodu pro všechny, tak asi to, že jsme se všichni chtíc nechtíc zásadně zlepšili ve využívání všech možných technologií a programů. Nejen, že je umíme používat, ale také známe jejich možnosti, přednosti i zápory.

Neměli by být pedagogové rovněž přednostně očkování proti covidu-19?

Jiří Zajíček: Názory na očkování jsou velmi rozdílné a obávám se, že jen očkování samo o sobě situaci vyřešit nemůže. Vakcinace je určitou cestou, jak se postupně začít vracet k normálnímu způsobu života. Pro zajištění chodu škol považuji očkování učitelů i dalších pracovníků škol za důležité a zásadní. Jejich prioritizace při očkování by určitě pomohla.

Michal Černý: Osobně doufám, že budou.

Související

Hilbo Fishchenko Rozhovor

Šmyhalova vláda byla úspěšná, ta nová Ukrajinu přiblíží k EU. NATO zůstává strategickým cílem, říká Fishchenko

Ukrajinská vláda Denyse Šmyhala zvládla podle Hliba Fishchenka, vedoucího Institutu pro výzkum evropské bezpečnosti, válečné období se stabilitou a makroekonomickou vyrovnaností. „Jeho kabinet sice nebyl reformní vládou v klasickém slova smyslu, ale podařilo se mu zachovat makroekonomickou stabilitu,“ říká v rozhovoru pro EuroZprávy.cz. Fishchenko také promluvil o potenciálním členství v EU a NATO. „Jsem přesvědčen, že členy Unie budeme dříve než členy Aliance,“ podotýká.
Vendula Bechná Rozhovor

Jak se někdo může rozhodnout střílet po spolužácích a učitelích? Psycholožka promluvila o motivacích i varovných signálech

Školní střelby mají kořeny v kombinaci psychických poruch, frustrace, izolace a selhání okolí. Psycholožka Vendula Bechná z online porady MOJRA v rozhovoru pro EuroZprávy.cz upozorňuje na rizikové faktory jako šikana, odmítnutí či fascinace násilím. Média a sociální sítě navíc hrají roli nejen v inspiraci, ale i v posilování motivace pachatelů. Včasné rozpoznání varovných signálů přitom může zachránit životy.

Více souvisejících

rozhovor Školství studenti Jiří Zajíček Michal Černý

Aktuálně se děje

včera

včera

Vladimir Putin

Putin stupňuje agresivní hybridní útoky proti Německu

Německo čelí rostoucí vlně hybridních útoků ze strany Ruska. Podle šéfky německé vojenské kontrarozvědky Martiny Rosenbergové se letos dramaticky zvýšil počet případů špionáže a sabotážních operací, za nimiž s vysokou pravděpodobností stojí Moskva.

včera

Situace v Gaze po izraelských náletech

„Humanitární tábor je zcela nepřijatelný. Utrpení dosáhlo nového dna.“ Desítky zemí podepsaly prohlášení proti Izraeli

Více než dvacet zemí včetně Spojeného království dnes společně vystoupilo s výzvou k okamžitému ukončení války v Pásmu Gazy. Ve společném prohlášení, které zveřejnil britský Foreign Office, signatáři odsuzují izraelskou taktiku distribuce humanitární pomoci, označují ji za nebezpečnou a ponižující a důrazně požadují příměří.

včera

včera

Student snědl banán, zničil tak umění

Umělecké dílo za miliony dolarů bylo opět zničeno. Někdo jej snědl

Kultovní umělecké dílo „Comedian“ od italského provokatéra Maurizia Cattelana – banán přilepený lepicí páskou na zeď – bylo opět snědeno. Tentokrát došlo k incidentu 12. července v Centre-Pompidou Metz ve východní Francii, kde výstavu navštívil neukázněný návštěvník, jenž banán bez váhání snědl.

včera

Čína, ilustrační fotografie

Blíží se klíčový summit EU-Čína. Obě strany chtějí vytvořit tlak, nesmějí to ale přehnat

Čína tento týden hostí summit s lídry Evropské unie. Peking požaduje zrušení cel na elektromobily, Brusel ho však viní z podpory Ruska v jeho válce proti Ukrajině a agresivní hospodářské politiky. Obě strany vstupují do jednání s minimem důvěry, zato s maximem očekávání. Výsledek určí další směřování evropsko-čínských vztahů ve světě sílícího strategického soupeření. Obě strany se přitom nutně potřebují.

včera

USS Preble vypálila střelu s plochou dráhou letu Tomahawk.

Vážná hrozba pro Kreml. Co by Ukrajina mohla zasáhnout v Rusku pomocí raket Tomahawk?

Nedávné spekulace o tom, že Spojené státy by mohly poskytnout Ukrajině střely s plochou dráhou letu Tomahawk, vyvolaly silnou odezvu ve světových médiích i v politických kruzích. Celý příběh začal poté, co americký prezident Donald Trump podle některých zpráv zvažoval možnost, že by Ukrajina získala tyto pokročilé zbraně. Následující den se pak objevily další informace naznačující, že Trump se přímo dotazoval ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského, zda by Ukrajina byla ochotna zaútočit na klíčová ruská města, pokud by tyto zbraně obdržela. 

včera

včera

Bouřka, ilustrační foto

Počasí: Nová výstraha meteorologů, Česko dnes zasáhnou silné bouřky

Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) dnes aktualizoval svou výstrahu. Upozorňuje nejen na pokračující vysoké teploty, ale nově varuje i před silnými bouřkami, které mohou v odpoledních a večerních hodinách zasáhnout velkou část republiky. Nejvíce ohroženy budou Morava, Slezsko a východní část Čech.

včera

Palestina, pásmo Gazy

Čtyřletá dívka zemřela hladem v Gaze, situace se blíží humanitární katastrofě

Gaza se opět ocitla na titulních stránkách světových médií, tentokrát kvůli tragické smrti čtyřleté Razan Abu Zaher, která podle místních zdravotníků podlehla následkům hladu a podvýživy. Její příběh se tak stal dalším důkazem prohlubující se humanitární krize v oblasti, kde se hlad šíří stejně rychle jako zoufalství.

včera

Ilustrační foto

V periodické tabulce působí nenápadně, jejich dopad na bezpečnost je však bezprecedentní. Boj o vzácné zeminy eskaluje

Spojené státy a Čína svádějí intenzivní boj o kontrolu nad vzácnými zeminami – strategickými surovinami nezbytnými pro technologie i zbrojní průmysl. Čínská dominance v těžbě a zpracování těchto prvků vedla prezidenta Donalda Trumpa k zahájení obchodní války, která odhalila zranitelnost Západu. USA teď investují do těžby i recyklace, aby snížily závislost a posílily vlastní surovinovou bezpečnost.

včera

včera

WhatsApp

WhatsApp v Rusku skončí. Kreml zakáže nejpopulárnější komunikační aplikaci světa

V Rusku sílí tlak na úplné zablokování oblíbené komunikační aplikace WhatsApp. Podle místopředsedy výboru pro informační politiku Státní dumy Antona Gorelkina by se americká služba, vlastněná společností Meta, měla „připravit na odchod z ruského trhu“. WhatsApp, který má v zemi více než 97 milionů uživatelů, je tak zřejmě dalším cílem kampaně proti zahraničním platformám.

včera

Hans Petter Midttun

Trump se politicky sbližuje s Ruskem, pohrdání je jen přechodné. Udělal něco, na co si netroufl ani Putin, varuje Midttun

Americká vojenská pomoc Ukrajině se mění v obchodní strategii, tvrdí norský bezpečnostní expert Hans Peter Midttun exkluzivně pro EuroZprávy.cz. Reaguje tak na oznámení prezidenta Donalda Trumpa o rozsáhlé zbrojní pomoci přes NATO, kterou Spojené státy podmínily nákupy zbraní evropskými spojenci. Podle Midttuna jde o důkaz, že USA sledují vlastní zájmy, zatímco ochota skutečně pomoci Ukrajině slábne. „Prosazuje mírový plán, který je návodem pro plán Kremlu na porážku Ukrajiny, odměňuje agresora a tlačí na jeho oběť,“ upozornil Midttun.

včera

Izraelská armáda

Papež odsoudil „barbarství“ války v Gaze. Při čekání na pomoc zastřelila izraelská armáda 93 Palestinců

Papež Lev XIV. ostře odsoudil válku v Pásmu Gazy jako „barbarství“ a upozornil na „bezohledné používání síly“ proti civilnímu obyvatelstvu. Jeho slova zazněla jen několik hodin poté, co podle palestinských úřadů izraelské jednotky zabily při čekání na humanitární pomoc nejméně 93 lidí poblíž města Gaza. Jde o jeden z nejkrvavějších incidentů spojených s distribucí potravin v této válkou zničené oblasti.

včera

20. července 2025 21:27

Lidé na Ukrajině, ilustrační foto

S takovou se děti na Ukrajinu nevrátí. Evropa obvinila Trumpa z podkopávání mezinárodního úsilí

Významná evropská diplomatka obvinila Spojené státy vedené prezidentem Donaldem Trumpem z podkopávání mezinárodního úsilí o nalezení a záchranu tisíců ukrajinských dětí unesených ruskými silami od počátku války na Ukrajině v roce 2022. Dle jejích slov americké škrty v zahraniční pomoci a sankce proti Mezinárodnímu trestnímu soudu (ICC) komplikují práci institucí sledujících osudy těchto dětí.

20. července 2025 21:04

Lamine Yamal

Španělského fotbalového talenta Yamala řeší ministerstvo. Kvůli narozeninové oslavě

Talent, jaký tady dlouho nebyl. Tím je určitě v současném světovém fotbale považován španělský útočník Lamine Yamal, který brázdí fotbalové trávníky na profesionální scéně už od svých patnácti let, kdy si ho Barcelona poprvé vytáhla do svého A-týmu. Před několika dny vstoupil mezi dospělé, když oslavil své osmnácté narozeniny. A jaksepatří, oslavu uspořádal velikou, avšak v mnohém pro někoho i divokou. Natolik, že se na ni zaměřilo španělské ministerstvo sociálních práv, které vyšetřuje, zda během ní nebyl porušen zákon.

20. července 2025 20:15

20. července 2025 19:00

Další masakr v Pásmu Gazy: Izraelská armáda zastřelila přes 70 Palestinců čekajících na humanitární pomoc

V neděli zahynulo při izraelské střelbě v Pásmu Gazy nejméně 73 Palestinců, kteří se pokoušeli získat humanitární pomoc. Informovalo o tom ministerstvo zdravotnictví v Gaze, podle nějž bylo dalších přibližně 150 lidí zraněno. Incident patří k nejtragičtějším událostem posledních týdnů, kdy byli civilisté opakovaně zabíjeni při čekání na základní potraviny a pomoc.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy