Gymnázia vítají návrat maturantů, "hybridní výuka" na ZŠ bude náročná

Na dodržení homogenity tříd narážejí v souvislosti s návratem maturantů do škol ředitelé gymnázií v Olomouckém kraji. Podle řady z nich to nepůjde dodržet, maturitní semináře navštěvují studenti z různých tříd. Problematická bude podle nich i kombinace prezenční a distanční výuky pro zbylé třídy. Středeční návrat studentů z posledních ročníků však ředitelé v kraji jednohlasně vítají, zjistila ČTK.

"Návrat maturantů do škol vítáme, termín se zvládnout dá. Se zajištěním homogenity bude ale problém u maturitních seminářů, které jsou pro tento ročník nejdůležitější, to zkrátka nejde dodržet. Pro pedagogy bude komplikované učit běžné hodiny a mezi tím mít distanční výuku. Přeskládat rozvrh, aby se učitelům v rámci jejich úvazků během dne nestřídaly hodiny běžné výuky a distanční výuky je nereálné. Ale musejí si s tím poradit," řekl dnes ČTK ředitel Gymnázia v Zábřehu Martin Paclík.

Na problém s dodržením homogenity tříd poukazuje také ředitel Gymnázia v Šumperku Milan Maceček, kterého podmínky pro středeční návrat maturantů zklamaly. "Je třeba si uvědomit, že právě žáci posledních ročníků mají nejvíce dělené výuky. V některých třídách mají žáci 50 procent výuky nikoli ve třídách, ale ve skupinách seminářů a jazyků. A právě tam se často připravují na maturitní zkoušky," uvedl ředitel. Podle něj kombinace prezenční a distanční výuky je obtížná, ale s určitým vypětím by se měla zvládnout. "Pokud budeme muset učit napůl prezenčně a napůl distančně dokonce jednotlivé třídy, bude to problematické, možná je na místě i slovo chaos. A toto slovo se dá použít i pro hodnocení některých pokynů přicházejících v souvislosti s koronavirem," uvedl Maceček.

Podle ředitele Gymnázia Jakuba Škody v Přerově Jana Rašky je dodržení homogenity maturitních tříd horší než zachování distanční výuky. "Důležité předměty pro maturanty se učí v blocích z více tříd," řekl dnes ČTK ředitel. Podle něj bude složité i organizování kombinace prezenční a distanční výuky. "Navíc při prezenční výuce je nutné zajistit nejen výuku, ale i všechny dozory. A nápad s příchodem a odchodem do školy po třídách, aby se studenti nepotkávali, je scestný a obdobně kvalitní jako totéž ve školní jídelně," doplnil ředitel.

Oslovení ředitelé gymnázií v Olomouckém kraji však návrat maturantů i přesto jednoznačně vítají. Například ředitel Gymnázia v Olomouci - Hejčíně Karel Goš ocenil, že školy dostaly časový prostor pro přijetí odpovídajících opatření. Vítají to i studenti, neskrývají však obavy. "Jsem ráda, že se vracíme ještě před maturitou, že máme šanci ještě probrat, co je potřeba, ale na druhou stranu ráda nejsem, protože nám chybí spoustu věcí už z minulého roku a pochybuji, že to za tyhle poslední měsíce před maturitou doženeme," řekla dnes ČTK osmnáctiletá Kristýna z Přerova.

Poukázala na to, že ani pedagogové zatím neví, jak budou maturity vypadat, jak budou studenty hodnotit a co bude všechno jejich součástí. "Hned jak přijdeme do školy, bude určitě velký tlak na veškeré testy, takže bude i málo času na maturitu," doplnila studentka.

Ředitelé škol: Skloubení prezenční a distanční výuky bude náročné

Základní školy jsou nyní z velké části kvůli epidemii covidu-19 zavřené a je v nich povinná výuka na dálku. V provozu zůstaly pouze mateřské školy a takzvané krizové školy, kam docházejí děti zdravotníků, hasičů či policistů. Ve středu se do lavic vrátily první a druhé třídy základních škol a všechny ročníky škol speciálních. Bez omezení bude ve školách od 30. listopadu fungovat první stupeň a deváté třídy, další třídy druhého stupně se budou střídat.

"Bude to složité. Učitelé si odučí hodiny ve třídách a pak se budou muset ještě věnovat distanční výuce. Pro kolegy to bude zabíračka," řekl ČTK ředitel ZŠ Ukrajinská v Ostravě-Porubě Petr Neshoda. Podle něj bude mít rozhodně přednost prezenční výuka. "Vše bude podřízeno jí. Myslím ale, že zvládneme obojí," řekl.

Zavedení hybridní výuky, kdy se učitel věnuje žákům ve třídě a zároveň přes internet přenáší dění dětem, které jsou doma, zatím Neshoda nezvažuje. "Je to jen v teoretické rovině. Jako škola na to jsme ale připraveni. Máme techniku," řekl.

Problém podle něj bude i s počtem potřebných vychovatelů v družině. "Nebude jich dostatek. Za normálních okolností na pět tříd stačí dva až tři vychovatelé. Nyní jich potřebujeme pět, pro každou třídu jednoho. Proto jich bude málo," řekl. Řešení už ale našel. V družinách využije asistenty dětí, které budou zrovna doma.

Ředitel Střední školy průmyslové a umělecké v Opavě Vítězslav Doleží vítá návrat do škol hlavně u maturitních ročníků. "Za čtvrťáky jsem rád. U nich se právě během distanční výuky nejvíce rozevírají nůžky mezi těmi nejlepšími a horšími. Ti dobří se snaží, učí se a jedou dál. Ti horší spíše opisují. Na konci zjistíme, že se nenaučili nic. Takovou zkušenost máme z jara," řekl ředitel ČTK.

I on vidí jistá úskalí v kombinaci distanční a prezenční výuky. Hlavně s místem. "Kolegů je šest v jednom kabinetě. Kdyby všichni učili najednou, dost by se překřikovali. Část z nich bude odjíždět domů. Ti, co bydlí dál a nestihnou to, budou využívat prázdné učebny, což bude znamenat vytápění celé školy a to bude stát peníze," doplnil Doleží.

Obnovení praktické přípravy podle něj problém nebude. Maximální limit na skupinu je 20 lidí. "To splníme. Strojaři jsou ve skupinách po osmi, umělci po šesti," řekl. Budoucí IT specialisté docházejí na praxi do firem. "Řekli jsme, že budou chodit i nadále. Pokud by to firma neumožnila, třeba s ohledem na epidemii, budou mít práci doma," řekl.

Související

Ilustrační fotografie. Komentář

Letošní horší výsledky maturantů nerelativizujme. Ukazují na hlubší potíže

Po prohře českých reprezentantů se Švédském na Mistrovství světa v hokeji ve Finsku se v mojí „sociální bublině“ objevil názor, který mě zaujal, ale se kterým nesouhlasím, a navíc se mi hodí k tomuto komentáři o výsledcích maturit. Šlo o reakci na jeden text jednoho bulvárního deníku, který rozebíral neúspěch českých hráčů. A ta reakce? Prý proč kritizujeme hráče a trenéry, že se nedaří, když oni tam přece nejedou s tím, že chtějí schválně všechno prohrát, vždyť i hokej hrají lidé, kteří nejsou roboti, naprogramovaní na neustálé vyhrávání a úspěchy.
Robert Plaga

Upravená podoba maturit je konečná, dle Plagy přispěje k uplatnění absolventů

Upravená kompromisní podoba letošních maturit, která byla ve středu představena, je podle ministra školství Roberta Plagy (za ANO) konečnou verzí. Úřední maturita, kterou prosazoval premiér Andrej Babiš (ANO), by si vyžádala změnu zákona a zatím není na stole, řekl dnes ministr poslancům během debaty o podobě maturit a možnostech obnovení prezenční výuky na školách.

Více souvisejících

státní maturity Olomoucký kraj Covid-19 (koronavirus SARS-CoV-2) Školství

Aktuálně se děje

před 14 minutami

před 34 minutami

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

Policie ČR, ilustrační fotografie.

Inspekce obvinila policisty, kteří před pražským barem napadli několik lidí

Generální inspekce bezpečnostních sborů (GIBS) ve středu obvinila dvojici příslušníků policie, kteří v únoru v opilosti napadli několik osob před barem na pražském Smíchově. Policie v dubnu zprostila muže zapojeného do incidentu výkonu služby, už dříve označila jeho jednání za neakceptovatelné a neomluvitelné.

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 7 hodinami

před 7 hodinami

před 7 hodinami

před 8 hodinami

před 8 hodinami

Ministryně Langšádlová se rozhodla podat demisi

Ministryně pro vědu, výzkum a inovace Helena Langšádlová (TOP 09) se rozhodla podat demisi, oznámila její strana ve čtvrtek ráno. Podrobnosti má končící členka Fialovy vlády poskytnout odpoledne. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy