Automobilka Tesla se ocitla pod tlakem poté, co její zakladatel Elon Musk otevřeně zkritizoval prezidenta Donalda Trumpa, což vedlo k razantnímu omezení státní podpory pro ekologický průmysl. Podle analýzy Sky News tak firma může přijít o miliardy dolarů ze státních subvencí, které dosud tvořily klíčovou součást jejího obchodního modelu.
Subvence byly zásadní pro rychlý růst Tesly, která se za méně než dvě desetiletí vypracovala na největšího světového výrobce elektromobilů. V roce 2024 tvořily regulační kredity – tedy platby od států za výrobu elektromobilů – 2,8 miliardy dolarů z celkového zisku Tesly 7,1 miliardy dolarů. To představuje 38 % zisku firmy.
Letos v prvním čtvrtletí činily tyto kredity 595 milionů dolarů, což je dokonce více než samotný čistý zisk firmy ve výši 409 milionů. Jinými slovy – bez podpory by Tesla byla ve ztrátě.
Tesla si loni vydělala 98 miliard dolarů, z čehož 72 miliard pocházelo z prodeje aut. Kromě toho těžila z federální daňové úlevy 7 500 dolarů na každý prodaný elektromobil. Pokud by se tato sleva vztahovala na všech více než 630 000 vozů prodaných v USA, šlo by o slevu v hodnotě 4,7 miliardy dolarů.
Trump však tuto daňovou úlevu zrušil v rámci svého daňového a rozpočtového balíčku. Navíc federální vláda odebrala Kalifornii pravomoc vydávat další regulační kredity, což ohrožuje podobné programy v dalších státech.
Spor mezi prezidentem a Muskem nabral na intenzitě, když Trump na sociální síti Truth Social napsal: „Elon možná dostal víc subvencí než kdokoli jiný v dějinách, a bez nich by pravděpodobně musel zavřít krám a vrátit se do Jižní Afriky.“
Trump se k Muskově firmě vyjádřil i před Bílým domem, kde dříve společně pózovali s vozy Tesla. „Elon nesnáší, že rušíme mandát na elektromobily,“ prohlásil prezident.
Vedle ztráty subvencí čelí Tesla i dalším výzvám – poklesu globálních prodejů, silné konkurenci a rozkolísané důvěře zákazníků v souvislosti s Muskovým politickým angažmá. V Německu se například letos od ledna do dubna meziročně propadly prodeje o 58 %, ve Francii o 44 % a v Austrálii dokonce o 62 %.
Podle analytika Gordona Johnsona mohou Trumpovy kroky mít fatální dopad: „Kdyby přišla Tesla o všechny vládní programy, začala by prodělávat, pálit hotovost a její akcie by se zhroutily.“
Ross Gerber, jeden z prvních investorů do Tesly, je už také skeptický. Když poprvé uviděl Model S, byl nadšený a uvěřil, že Tesla změní svět dopravy. Dnes ale prodává akcie Tesly i svůj Cybertruck. „Lidé mě kvůli tomu autu nenávidí,“ říká.
Tesla už od začátku těžila z podpory vlád, které chtěly urychlit přechod na ekologickou dopravu. Protože vyrábí pouze elektromobily, získává regulační kredity zadarmo a prodává je tradičním automobilkám, které vyrábějí i benzinové vozy a potřebují se „vykoupit“ z emisních limitů.
Prezident Trump ale v červnu podepsal zákon, který Kalifornii odebírá možnost stanovovat závazné ekologické cíle. To ohrožuje celou infrastrukturu státních pobídek.
Další ránu může Tesle zasadit zrušení daňových úlev i pro její energetickou divizi. Ta v roce 2024 utržila 10 miliard dolarů za solární technologie pro domácnosti i firmy, přičemž zákazníci mohli čerpat slevy až 60 % z ceny systému.
Tesla i její „technokrál“ Elon Musk dnes čelí realitě, že jejich náskok se tenčí. První Tesla Roadster se objevila před 18 lety a vyvolala rozruch i skepsi tradičních výrobců aut. Musk dokázal elektromobily zpopularizovat díky své osobnosti i důrazu na design, spolehlivost a ekologii.
Firma se rozrostla díky přesunu výroby do Číny, kde se automobilový průmysl zaměřil na elektromobilitu. Muskova odvaha, inovace a schopnost oslovit veřejnost katapultovaly Teslu mezi nejcennější značky světa. Na konci roku 2024 měla hodnotu přes 1,5 bilionu dolarů.
Dnes už ale není sama. Evropské a americké automobilky začaly zaplavovat trh vlastními prémiovými elektromobily, zatímco Čína nabízí mnohem levnější varianty. Čínská značka BYD loni dokonce předstihla Teslu v celosvětovém podílu na trhu s čistě elektrickými vozy.
Čína je pro Teslu klíčovým trhem, tvořící více než polovinu prodejů mimo USA – i tam však její podíl klesá. Muskova někdejší podpora Trumpa navíc spustila výzvy k bojkotu Tesly v dalších zemích.
Pokles důvěry, konkurence, propad prodejů a odliv státní podpory vedly mnohé investory k přehodnocení pozice Tesly. Gerber Kawasaki, firma Rossa Gerbera, postupně redukuje své portfolio Tesla akcií. „Akcie jsou silně nadhodnocené a firma má stále vážné problémy,“ říká Gerber.
Přesto zůstávají někteří analytici optimističtí. Dan Ives z Wedbush Securities tvrdí, že Muskova inovační schopnost je stále nedoceněná. Tesla podle něj zůstává nejzajímavější sázkou na umělou inteligenci na trhu. I přes uznání role subvencí je přesvědčen, že jádrem úspěchu je inovace.
Tesla letos testovala autonomní vozy RoboTaxi v texaském Austinu, ovšem s rozporuplnými výsledky – některé incidenty přiměly americké úřady k vyšetřování. Přesto to mnohé investory neodrazuje.
Gerber zůstává skeptický: „Elon se rozhodl věnovat politice a tím značku zničil.“ Zatímco akcie může prodat snadno, Cybertruck se mu nedaří prodat ani za sníženou cenu. „Auto mám rád, ale když v něm jedu, necítím se dobře – lidi dnes Teslu nenávidí.“
Související
BYD v Evropě válcuje Teslu. Nabízí za kratší dobu nabíjení mnohem větší dojezd
Na jedno nabití 800 km? Tesla chystá premiéru Modelu 3+ s rekordním dojezdem
Aktuálně se děje
před 23 minutami
Trump se rozhodl přilepšit vojákům. USA mají dosud nevídaný respekt, tvrdí prezident
včera
Ani Ukrajina, ani Pásmo Gazy. Rutte prozradil, co je největším úspěchem Trumpa
včera
WHO vydala varování před masivní epidemií chřipky. Překvapivě se šíří i ve školách
včera
Falešné video odhalilo sílu AI. Smyšlená zpráva o převratu ve Francii otřásla celým světem
včera
Pavel telefonoval se Zelenským. Řešili další podporu Ukrajině
včera
Klimatická krize v Česku skončila, prohlásil Macinka. Počasí nesouhlasí
včera
Rusko dosáhne svých cílů na Ukrajině za každou cenu, prohlásil Putin. Evropské lídry označil za prasátka
včera
Venezuela uvidí něco, co ještě nikdy nespatřila, vzkázal Trump. Caracas válečné hrozby odsoudil
včera
Monumentální zrada tradic, vydírání... Fotbalové MS může být kvůli politice USA a cenám vylidněné
včera
Ústavní soud zrušil oddělené termíny zápisů pro děti z Ukrajiny. Podle něj jsou diskriminační
včera
Babiš se vrací k evropskému stolu v kritický moment. Ukrajině se neúprosně krátí čas
včera
Soud poprvé rozhodoval v případu únosu chlapce ze Zlínska. Verdikt nepřekvapil
včera
Tři soutěsky už nebudou největší. Čína hluboko v Himálajích potají buduje nejvýkonnější vodní elektrárnu na světě
včera
Rusko rozmístilo u hranic NATO 360 tisíc vojáků, píše tisk. Šíříte fake news, varuje média rozvědka a armáda
včera
Klíčové jednání se blíží. Lídři EU rozhodnou o financování půjčky pro Ukrajinu, proti je Maďarsko, Slovensko i Česko
včera
Trump nařídil úplnou námořní blokádu tankerů mířících do a z Venezuely
včera
Trump pogratuloval Babišovi. Připomněl mu letouny F-35
včera
Výhled počasí až do Štědrého dne. Bílé Vánoce by přinesl jen zázrak
16. prosince 2025 21:59
Vražda spáchaná synem. Policie má jasno, jak zemřel režisér Reiner
16. prosince 2025 21:06
Ani napodruhé na nabídku nekývl. Bilič nebude trénovat českou fotbalovou reprezentaci
Příběh hledání nového trenéra české reprezentace se zdá být nekonečný. Poté, co Slavia neuvolnila kouče Jindřicha Trpišovského, se začalo spekulovat, že by se mohl definitivně stát trenérem národního týmu Chorvat se zkušenostmi z anglické Premier League Slaven Bilič, čímž by se tak naplnila již dřívější priorita FAČR, že bude lovit trenéra především v zahraničních vodách. Jenže ani ten nakonec na nabídku manažera reprezentací Pavla Nedvěda nekývl. Navzdory tomu, že se s ním setkal hned dvakrát. Nejnovější informace tak hovoří o tom, že svaz začal jednat s velezkušeným stratégem Miroslavem Koubkem.
Zdroj: David Holub