V reklamách na sirupy na kašel, oční kapky a přípravky na gynekologické nebo zažívací obtíže už nebudou smět vystupovat lékařské autority nebo celebrity, které by takové zdravotnické prostředky propagovaly. Zmizí také přehnané sliby o účinnosti nebo výrazy jako klinicky testováno. Na změnu, která podle letos schválené novely začne platit na konci května, ČTK upozornili právníci a odborníci na marketing. Podle právníků je úprava velmi přísná.
Novela, kterou prezident Miloš Zeman podepsal v polovině února, se týká především zdravotnických prostředků in vitro, k nimž patří třeba těhotenské testy. Zároveň ale změnila zákon o regulaci reklamy, kam nově včlenila i zdravotnické prostředky, které dosud na rozdíl od léků regulovány v reklamě nebyly. Regulace se podle odborníků dotkne takových produktů, jako jsou pastilky na bolest v krku, sirupy, nosní spreje, oční kapky, hřejivé náplasti, přípravky na gynekologické či zažívací obtíže, ale i kontaktní čočky, ortézy nebo testy na covid-19.
Podle nových pravidel se propagace výrobků bude muset obejít bez výrazů jako zaručený účinek nebo klinicky testováno. Reklamy by neměly budit dojem, že porada s lékařem, lékařský zákrok nebo léčba nejsou potřeba, rovněž nesmí strašit nebo používat klamné texty, názvy či symboly.
Zpřísnění pravidel se týká rovněž doplňků stravy, jako je třeba kloubní výživa, a zdravotní kosmetiky, tedy například některých přípravků na lupénku či atopické ekzémy. Bude zakázáno, aby reklama naznačovala, že výrobek je lékem nebo zdravotnickým prostředkem. Nesmí přehnaně slibovat uzdravení nebo hrozit zhoršením zdravotního stavu. Zapovězeno je také používat k propagaci vědce, zdravotnické odborníky a celebrity. Podle odborníků by tak z reklam měly zmizet obraty jako doporučuje devět lékařů z deseti.
Odborníci na marketing a právo označují tuto změnu za revoluční. "Jde tedy skutečně o velkou změnu, kdy prakticky každý výrobce, prodejce nebo marketingová agentura bude muset zrevidovat veškeré reklamy, popisky na e-shopech, ale i blogy či texty na sociálních sítích. Zřejmě také v tomto odvětví dojde k pozastavení spolupráce s influencery," uvedl Jiří Komár, ředitel marketingové agentury Advisio. Změny ale zřejmě nenastanou hned na konci května. Podle přechodného ustanovení v zákoně budou pro smlouvy uzavřené před platností novely platit stará pravidla ještě dalších šest měsíců.
Podle právničky Andrey Pavelcové z advokátní kanceláře eLegal chtěli zákonodárci hlavně omezit reklamy, které popisovaly účinky některých zdravotnických prostředků, doplňků stravy a kosmetiky, jako kdyby šlo o elixíry života. "Novela ovšem znamená přechod z extrému do extrému. Z obecné regulace reklamy a zásad ochrany spotřebitele se posouváme k velmi přísné úpravě, která jde nad rámec požadovaný ze strany EU. Reklama na náplast či krém tak bude posuzována podobně, jako by šlo třeba o lék na nemoci cév," poznamenala Pavelcová.
Propagaci zdravotnických prostředků bude posuzovat Státní ústav pro kontrolu léčiv (SÚKL), který už tak činí u léků. Doplňky stravy bude mít i nadále na starosti Státní zemědělská a potravinářská inspekce. Případná porušení zákona v reklamách v televizi a rádiu se budou projednávat i na Radě pro rozhlasové a televizní vysílání.
Související

Facebooku kvůli koronaviru klesají příjmy z reklamy, potíže má i Twitter

Reklamní průmysl padá na dno, přijde kvůli koronaviru o stamiliony
Aktuálně se děje
před 45 minutami

Spekulace o příčině havárie letadla Air India se množí. Může to napáchat víc škody než užitku, varuje expertka
před 2 hodinami

Proč Izrael obešel Trumpa a riskuje válku s Íránem?
před 2 hodinami

Hnutí MAGA bije na poplach. Bojí se, že Trump zatáhne USA do války
před 3 hodinami

Po útocích je v Íránu téměř 80 mrtvých a 330 zraněných. Izraelci se chystají na protiúder, ve velkém skupují zásoby
před 3 hodinami

Mossad před údery propašoval zbraně na íránské území. Netanjahu bude dnes mluvit s Trumpem
před 4 hodinami

Trump dal Íránu potají ultimátum. Izraelské útoky přišly po jeho vypršení
před 5 hodinami

Není to jednorázová akce. Izrael bude bombardovat Írán, dokud nedosáhne svého
před 5 hodinami

Mimořádná zpráva Izrael znovu zaútočil na Írán. Opět zasáhl klíčový jaderný komplex
před 5 hodinami

Netanjahu si desítky let přál střet s Íránem. Teď ho má, a Blízký východ dostal na pokraj války
před 6 hodinami

Trump hrozí Íránu: Pokud nepřistoupíte na jadernou dohodu, budete čelit něčemu ještě horšímu
před 7 hodinami

Při útoku byl zraněn vysoký poradce vůdce Chameneího. Írán to považuje za vyhlášení války
před 7 hodinami

Nedělejte si z nás bojiště, vzkazuje Jordánsko po sestřelení raket a dronů. Uzavřelo vzdušný prostor
před 8 hodinami

Útok na Írán se okamžitě promítl do cen ropy. Teherán chce svolat RB OSN
před 9 hodinami

Svět se bojí další války. Izrael i Írán vyzývá ke zdrženlivosti
před 9 hodinami

Izrael označil útok za rozhodující moment v dějinách: Jaderné zbraně Íránu ohrožují naši existenci
před 10 hodinami

Náčelník generálního štábu, šéf Revolučních gard i elitní vědci. Kdo jsou Íránci zabití při útoku Izraele?
před 10 hodinami

Mimořádná zpráva Izrael zaútočil na Írán, zabil vysoké armádní představitele
před 12 hodinami

Počasí bude po víkendu stabilní, vyplývá z předpovědi
Aktualizováno před 17 hodinami

OBRAZEM: Teď jde o všechno v Praze. Fialova předvolební tour pokračuje
včera
Pohonné hmoty jako na houpačce. Po zlevnění mají opět zdražit
V Česku oproti minulému týdnu zlevnily pohonné hmoty, ale cenový vývoj se podle ekonoma Lukáše Kovandy v následujících dnech obrátí. Řidiči musí počítat se zdražením paliv o menší desítky haléřů na litr.
Zdroj: Jan Hrabě