Šokující fakta o revizorech: Na kolik si přijdou z pokut?

Praha - Nemůžeme jim přijít na jméno, děláme si z nich legraci a z věty: Dobrý den, kontrola jízdenek dostávají mnozí osypky. Řeč je o revizorech. O povolání, které má sice cejch, je však velký zájem. Důvod? Stačí mít středoškolské vzdělání, ovšem platem se revizoři vyrovnají vysokoškolákovi.

Nejvíce si „chytači černých pasažérů" vydělají v Praze. Zde má 150 revizorů mzdový tarif mezi 13 410 a 16 470 korunami, přičemž střed je necelých 15 tisíc korun. Navíc však dostávají ještě třicet procent jako kolektivní výkonnostní odměnu a prémie za výkonnost, tedy za „čapnuté neplatiče". Ta dělá přibližně 10 700 korun měsíčně. Pokud hříšník zaplatí na místě, dostane revizor 100 korun, 125 korun dostane tehdy, když černý pasažér platí do 15 dnů od osudné přepravní kontroly, 40 korun, pokud pasažér nezaplatí ani do 15 dnů. „Průměrný plat revizora je zhruba 30 tisíc korun měsíčně. Taková je skutečnost," říká mluvčí Dopravního podniku hlavního města Praha Aneta Řehková. Podnik podle jejích slov v současné době neplánuje revizory nabírat ani propouštět.

A jak je na tom moravská metropole?

V Brně kontroluje pasažéry 45 revizorů, kteří mají tuto činnost jako hlavní pracovní poměr, za poslední tři roky jich ubyla čtvrtina. „Zda dojde do budoucna k nějakým změnám počtu revizorů, zatím nebudeme predikovat. Jejich počet se řídí aktuální potřebou," vysvětluje mluvčí Dopravního podniku města Brna Linda Hailichová. V jihomoravské metropoli berou revizoři v průměru 25 tisíc korun. „Z čehož pevná část představuje v průměru 60 procent této částky a zbytek jsou složky motivační," dodala Hailichová. Noční a víkendové příplatky jsou samozřejmostí i díky uzavřeným kolektivním smlouvám.

Být revizorem je v Ostravě slušné životbytí

V Ostravě pracuje padesát revizorů, kteří si vydělají v průměru 24 tisíc korun měsíčně. Dopravní podnik Ostrava zaměstnává cca 50 revizorů. Na rozdíl od Prahy nedostávají peníze podle počtu přistižených hříšníků. „Revizoři nejsou přímo zainteresovaní na počtu přistižených cestujících bez platného jízdního dokladu (fixní částka za černého pasažéra)," řekl Mediafaxu mluvčí Dopravního podniku Ostrava Miroslav Albrecht. Osmnáctiprocentní motivační část platu dostanou, pokud zvládnou sepsat dostatečný počet bezchybných záznamů z přepravních kontrol, doložit pořízené záznamy z přepravních kontrol s ohledem na kvalitu údajů uvedených na dohodě. V případě oprávněných stížností na revizory nemusí dostat odměnu v plné výši.

V Plzni pracuje 23 revizorů, o jejich platech ale tamní podnik nechce mluvit. „Výše platů revizorů je interní záležitost, kterou nebudeme zveřejňovat. Příplatky za noční služby jsou," napsala Mediafaxu Kateřina Fránová z Plzeňských městských dopravních podniků.

Kolik černých pasažérů revizoři ročně chytí?

V Praze loni kontroly uložily přes 280 tisíc postihů, což je skoro o 19 tisíc více než předloni, jak říká výroční zpráva dopravního podniku. Snížil se ale jejich celková suma vyjádřená v penězích, z 193,6 milionu korun v roce 2011 na 132,6 milionu korun v loňském roce.

Vzhledem k výrazné agresivitě některých cestujících se uskutečňují některé kontroly ve spolupráci s městskou policií. Takových kontrol se vloni uskutečnilo 155.

Občas k incidentu dojde a často může skončit tragicky „Velice často jsou naši zaměstnanci napadáni především verbálně, ale bohužel i fyzicky. Nejhorší případ se stal v listopadu 2012, kdy byl v zastávce revizor společně s příslušnicí městské policie cestujícím vyhozen z vozu," uvedla plzeňská mluvčí. Revizor dopadl na záda a v únoru musel jít na operaci zad. Od té doby je stále v pracovní neschopnosti. „Podle vyjádření ošetřujícího doktora to vypadá na invalidní důchod," dodala Fránová. Útoky na revizory končí nejčastěji naraženinami, škrábanci nebo vyvrknutými prsty.

S naraženými žebry a zády skončil i ostravský revizor, který byl měsíc v pracovní neschopnosti. Zajímavostí pak může být incident z poloviny července, kdy se jeden černý pasažér v Ostravě snažil vyskočit z okénka jedoucí tramvaje. Revizor ho dostal zpět, ovšem přitom si vymknul palec a natáhl vazy v zápěstí.

V Brně se v posledních letech počet úrazů revizorů snížil. „V letech 2011 a 2012 byli zraněni," konstatoval vedoucí tarifního odboru Vít Prýgl.

Z brněnských statistik jde také vyčíst, kdo nejčastěji jezdí načerno. V loňském roce (viz graf) se snížil poměr lidí, kteří jezdí bez jízdenky ve věkové kategorii do 25 let. „Za posledních pět let se snížilo zastoupení cestujících do 18 let mezi neplatiči ze 14 na šest procent a v kategorii 18 – 25 let dokonce z 37 na 26 procent," uzavírá Prýgl, podle kterého je důvodem poklesu jak výhodná nabídka předplatného, tak i preventivní činnost. Naopak ale přibývá neplatičů mezi lidmi nad 30 let.

Související

DPMB

Počet klimatizovaných vozů se v brněnské MHD za poslední tři roky zdvojnásobil

Vozů, ve kterých je jízda komfortní i ve vysokých teplotách, v brněnské městské hromadné dopravě neustále přibývá. Od roku 2019 se počet klimatizovaných vozů téměř zdvojnásobil. Zatímco před třemi lety jich Dopravní podnik města Brna provozoval 147, letos je jich 280. Nejvyšší procento vychlazených vozů je stabilně mezi autobusy – klimatizaci mají více než dvě třetiny z nich.

Více souvisejících

MHD Brno MHD Praha mhd

Aktuálně se děje

před 13 minutami

před 1 hodinou

Benjamin Netanjahu, známý pod přezdívkou Bibi

Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem

Zatykač na izraelského premiéra Benjamina Netanjahua a bývalého ministra obrany Yoava Gallanta situaci na Blízkém východě moc nezmění. Pro EuroZprávy.cz to vysvětlil Paul Salem, viceprezident pro mezinárodní spolupráci think tanku Middle East Institute. Podle něj je hlavní starostí arabských zemí normalizace vztahů s Izraelem a zatykač příliš neovlivní ani vojenskou pomoc z Evropy. Íránské bezpečnostní obavy nepoleví.

před 1 hodinou

Vladimir Putin na summitu Rusko Afrika 2023.

Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza

Rusko-ukrajinská válka vstoupila do dalšího nebezpečného cyklu eskalací a hrozeb, přičemž obavy z možného použití jaderných zbraní i nadále stoupají. Přestože mnoho analytiků zůstává skeptických k možnosti, že by Vladimir Putin skutečně použil jaderné zbraně na Ukrajině, rétorika Kremlu tuto možnost nevylučuje. Riziko chyby či špatného odhadu je vysoké, což situaci činí mimořádně nebezpečnou. Ve své analýze to uvedl server SkyNews.

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 2 hodinami

Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?

Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?

Pořízení hypotéky je pro většinu z nás jedním z největších rozhodnutí v našem životě. Představuje splnění snu o vlastním bydlení, ale také zodpovědnost a dlouhodobý finanční závazek. A právě fixace hraje u hypotečního úvěru zásadní roli.

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

Donald Tusk

Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování

Polský premiér Donald Tusk varoval, že nedávné události naznačují reálné riziko globálního konfliktu. Tato prohlášení přicházejí poté, co Rusko odpálilo hypersonickou balistickou střelu středního doletu na ukrajinské město. Podle Tuska se konflikt na východě dostává do rozhodující fáze, což naznačuje nejistotu a potenciální eskalaci.

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 6 hodinami

před 7 hodinami

před 7 hodinami

Vladimir Putin

Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu

Nedávný útok na ukrajinské město Dnipro, při kterém Rusko použilo novou balistickou raketu, zintenzivňuje válku na Ukrajině a zároveň zvyšuje napětí mezi Moskvou a Západem. Prezident Vladimir Putin označil tento úder za odvetu na údajné použití zbraní dlouhého doletu Spojených států a Velké Británie Ukrajinou proti ruským cílům. Reakce ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského podtrhuje naléhavost mezinárodní reakce na další ruské kroky.

před 7 hodinami

BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí

Tento týden Kreml obvinil „kolektivní Západ“ z eskalace války na Ukrajině. Přesto téměř tři roky trvající konflikt jasně ukazují, že právě Vladimir Putin považuje eskalaci za klíčový nástroj pro dosažení svých cílů. Ať už jde o úplnou kontrolu nad Ukrajinou, nebo alespoň o uzavření míru na ruských podmínkách, eskalace zůstává ústřední strategií jeho vedení války. Uvedl to server BBC.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy