Praha - Nemůžeme jim přijít na jméno, děláme si z nich legraci a z věty: Dobrý den, kontrola jízdenek dostávají mnozí osypky. Řeč je o revizorech. O povolání, které má sice cejch, je však velký zájem. Důvod? Stačí mít středoškolské vzdělání, ovšem platem se revizoři vyrovnají vysokoškolákovi.
Nejvíce si „chytači černých pasažérů" vydělají v Praze. Zde má 150 revizorů mzdový tarif mezi 13 410 a 16 470 korunami, přičemž střed je necelých 15 tisíc korun. Navíc však dostávají ještě třicet procent jako kolektivní výkonnostní odměnu a prémie za výkonnost, tedy za „čapnuté neplatiče". Ta dělá přibližně 10 700 korun měsíčně. Pokud hříšník zaplatí na místě, dostane revizor 100 korun, 125 korun dostane tehdy, když černý pasažér platí do 15 dnů od osudné přepravní kontroly, 40 korun, pokud pasažér nezaplatí ani do 15 dnů. „Průměrný plat revizora je zhruba 30 tisíc korun měsíčně. Taková je skutečnost," říká mluvčí Dopravního podniku hlavního města Praha Aneta Řehková. Podnik podle jejích slov v současné době neplánuje revizory nabírat ani propouštět.
A jak je na tom moravská metropole?
V Brně kontroluje pasažéry 45 revizorů, kteří mají tuto činnost jako hlavní pracovní poměr, za poslední tři roky jich ubyla čtvrtina. „Zda dojde do budoucna k nějakým změnám počtu revizorů, zatím nebudeme predikovat. Jejich počet se řídí aktuální potřebou," vysvětluje mluvčí Dopravního podniku města Brna Linda Hailichová. V jihomoravské metropoli berou revizoři v průměru 25 tisíc korun. „Z čehož pevná část představuje v průměru 60 procent této částky a zbytek jsou složky motivační," dodala Hailichová. Noční a víkendové příplatky jsou samozřejmostí i díky uzavřeným kolektivním smlouvám.
Být revizorem je v Ostravě slušné životbytí
V Ostravě pracuje padesát revizorů, kteří si vydělají v průměru 24 tisíc korun měsíčně. Dopravní podnik Ostrava zaměstnává cca 50 revizorů. Na rozdíl od Prahy nedostávají peníze podle počtu přistižených hříšníků. „Revizoři nejsou přímo zainteresovaní na počtu přistižených cestujících bez platného jízdního dokladu (fixní částka za černého pasažéra)," řekl Mediafaxu mluvčí Dopravního podniku Ostrava Miroslav Albrecht. Osmnáctiprocentní motivační část platu dostanou, pokud zvládnou sepsat dostatečný počet bezchybných záznamů z přepravních kontrol, doložit pořízené záznamy z přepravních kontrol s ohledem na kvalitu údajů uvedených na dohodě. V případě oprávněných stížností na revizory nemusí dostat odměnu v plné výši.
V Plzni pracuje 23 revizorů, o jejich platech ale tamní podnik nechce mluvit. „Výše platů revizorů je interní záležitost, kterou nebudeme zveřejňovat. Příplatky za noční služby jsou," napsala Mediafaxu Kateřina Fránová z Plzeňských městských dopravních podniků.
Kolik černých pasažérů revizoři ročně chytí?
V Praze loni kontroly uložily přes 280 tisíc postihů, což je skoro o 19 tisíc více než předloni, jak říká výroční zpráva dopravního podniku. Snížil se ale jejich celková suma vyjádřená v penězích, z 193,6 milionu korun v roce 2011 na 132,6 milionu korun v loňském roce.
Vzhledem k výrazné agresivitě některých cestujících se uskutečňují některé kontroly ve spolupráci s městskou policií. Takových kontrol se vloni uskutečnilo 155.
Občas k incidentu dojde a často může skončit tragicky „Velice často jsou naši zaměstnanci napadáni především verbálně, ale bohužel i fyzicky. Nejhorší případ se stal v listopadu 2012, kdy byl v zastávce revizor společně s příslušnicí městské policie cestujícím vyhozen z vozu," uvedla plzeňská mluvčí. Revizor dopadl na záda a v únoru musel jít na operaci zad. Od té doby je stále v pracovní neschopnosti. „Podle vyjádření ošetřujícího doktora to vypadá na invalidní důchod," dodala Fránová. Útoky na revizory končí nejčastěji naraženinami, škrábanci nebo vyvrknutými prsty.
S naraženými žebry a zády skončil i ostravský revizor, který byl měsíc v pracovní neschopnosti. Zajímavostí pak může být incident z poloviny července, kdy se jeden černý pasažér v Ostravě snažil vyskočit z okénka jedoucí tramvaje. Revizor ho dostal zpět, ovšem přitom si vymknul palec a natáhl vazy v zápěstí.
V Brně se v posledních letech počet úrazů revizorů snížil. „V letech 2011 a 2012 byli zraněni," konstatoval vedoucí tarifního odboru Vít Prýgl.
Z brněnských statistik jde také vyčíst, kdo nejčastěji jezdí načerno. V loňském roce (viz graf) se snížil poměr lidí, kteří jezdí bez jízdenky ve věkové kategorii do 25 let. „Za posledních pět let se snížilo zastoupení cestujících do 18 let mezi neplatiči ze 14 na šest procent a v kategorii 18 – 25 let dokonce z 37 na 26 procent," uzavírá Prýgl, podle kterého je důvodem poklesu jak výhodná nabídka předplatného, tak i preventivní činnost. Naopak ale přibývá neplatičů mezi lidmi nad 30 let.
Související
Tragická nehoda tramvaje v Brně. Chodec srážku nepřežil
Počet klimatizovaných vozů se v brněnské MHD za poslední tři roky zdvojnásobil
Aktuálně se děje
před 13 minutami
Politico: Svět má nového vítěze v boji s extrémním počasím. Překvapivě jím není západní země
před 1 hodinou
Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem
před 1 hodinou
Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza
před 2 hodinami
Nemocnice v Pásmu Gazy jsou před zhroucením. O víkendu hrozí kompletní kolaps zdravotnického systému
před 2 hodinami
Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu Orešnik. Hromadná produkce nehrozí, myslí si expert
před 2 hodinami
Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?
před 2 hodinami
Do napjaté situace si přisadil i Kim Čong-un: Svět míří k ničivé termonukleární válce
před 3 hodinami
Víte, jaký program dokáže ušetřit práci každému podnikateli? Online fakturace
před 3 hodinami
Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování
před 3 hodinami
Tragický konec pátrání po miminku ve Vídni. Policie podezřívá matku
před 4 hodinami
Situace je nejhorší od začátku války. Evropa znepokojená, Moskva hrozí, Číňané vyzývají ke klidu
před 4 hodinami
USA zavádí nové sankce. Destabilizují Rusko, citelně se ale dotknou Evropy
před 4 hodinami
Británie stupňuje rétoriku: Pokud dnes Putin napadne východní Evropu, jsme připraveni na válku
před 5 hodinami
Orbán chce pozvat Netanjahua do Maďarska. Slibuje, že ho nezatkne
před 5 hodinami
Diplomat prozradil, proč Putin eskaluje konflikt na Ukrajině. Kreml sdělil důvod odpálení rakety
před 6 hodinami
Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí
před 6 hodinami
Co má KLDR ze spojenectví s Ruskem? Novináři odhalili, jak se Putin odměnil za vojáky na Ukrajině
před 7 hodinami
Kvůli ruskému útoku balistickou raketou se Kyjev sejde se zástupci NATO
před 7 hodinami
Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu
před 7 hodinami
BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí
Tento týden Kreml obvinil „kolektivní Západ“ z eskalace války na Ukrajině. Přesto téměř tři roky trvající konflikt jasně ukazují, že právě Vladimir Putin považuje eskalaci za klíčový nástroj pro dosažení svých cílů. Ať už jde o úplnou kontrolu nad Ukrajinou, nebo alespoň o uzavření míru na ruských podmínkách, eskalace zůstává ústřední strategií jeho vedení války. Uvedl to server BBC.
Zdroj: Libor Novák