Brno protne od severu k jihu podzemní dráha

Brno - Brno protne od severu k jihu podzemní dráha. Jihomoravský kraj zadal zpracování studie, která posoudí její varianty, řekla v pondělí Mediafaxu první náměstkyně hejtmana Anna Procházková (ODS) s tím, že kraj si dal podzemní dráhu do programového prohlášení pro příští čtyři roky mezi hlavní priority.

"Podzemní dáha bude začínat na jihu Brna, povede pod centrem města od zastávky Zvonařka, kde projekt počítá s vybudováním nového železničního uzlu, přes současné hlavní nádraží, Moravské náměstí, Konečného náměstí, Šumavskou, Tererovu, Královopolskou, Technickou univerzitu a následně se napojí na železniční trať do Tišnova," popsala trasu Procházková.

Stavba brněnské podzemky se stane podle jejích slov součástí projektovaného severojižního kolejového diametru. "Ten kromě Brna navíc elegantně vyřeší obsluhu velké části jižní Moravy vysoce kapacitní železniční dopravou," řekla Procházková s tím, že diametr je ojedinělou stavbou, nemající v Česku obdobu.

Hejtmanova náměstkyně navíc soudí, že podzemka vyřeší i jednu z důležitých výhrad k nově budovanému brněnskému hlavnímu nádraží. "Zajistí propojení nového a současného starého nádraží kolejovou dopravou v nejfrekventovanějším severojižním směru," řekla Mediafaxu Procházková.

Studie, která posoudí vedení podzemní dráhy i souvisejících dopravních staveb a jejich nejvýhodnější vzájemné kombinace, bude podle slov Procházkové hotova ještě letos.

S projektem brněnské podzemky počítají městské i krajské politické reprezentace od roku 1998, postupně jej však upravovaly a doplňovaly v souvislosti s Integrovaným dopravním systémem Jihomoravského kraje. "Podzemní dráha propojí město Brno v nejfrekventovanějším severojižním směru, spojí město s okolím a připojí nové vlakové nádraží k centru metropole," vypočítala Procházková výhody.

Náklady na výstavbu podzemní dráhy, jejíž velkou část by měly pokrýt evropské peníze, zatím nejsou podle Procházkové přesně spočítány. "Podobný model napojení železnice a regionální dráhy nyní buduje i Vídeň v rámci svého projektu Bahnhofcity, a tamní radní počítají s náklady kolem jedné miliardy eur," řekla Mediafaxu náměstkyně hejtmana.

První přípravy projektů podzemní dráhy v Brně se přitom datují do poloviny 70. let. Tehdy vznikaly různé studie, které počítaly se zrušením celé tramvajové sítě ve městě. Kombinovaly také povrchové a podpovrchové tramvaje a uvažovalo se i o rychlém metru na pneumatikách či víceméně konvenční rychlodráze s visutými mosty.

Související

Více souvisejících

doprava Brno

Aktuálně se děje

včera

včera

Tři princezny byly letošní premiérovou štědrovečerní pohádkou. Prohlédněte si galerii

RECENZE: Tři princezny jsou dalším nekonzistentním a paradoxně zpátečnickým pokusem o inovaci

Nové štědrovečerní pohádky České televize jsou každoročně pod ostrým drobnohledem a nejsledovanějším programem dne. Po několikaleté nadvládě režiséra Karla Janáka, i když s občasnými pauzami, se režie ujal svěží tvůrce stylizovaně autentických tragikomedií Tomáš Pavlíček. Jakkoli je jeho snaha dělat pohádku odlišně znatelná a sympatická, postupně se drolí do stereotypních cestiček.

včera

Vánoce, ilustrační fotografie.

Vánoce za dob protektorátu. Jak Češi trávili svátky za nelehkých časů

Přesně před 85 lety, v roce 1939, zažívali Češi první nesvobodné Vánoce za nacistické okupace. Tyto svátky si lidé v našich zemích ještě užívali bez výraznějších omezení, v letech následujících už byly Vánoce poznamenány nacistickou propagandou i řadou omezení. Jak Češi trávili Vánoce za nelehkých dob protektorátu a druhé světové války?

Aktualizováno včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

23. prosince 2024 21:33

23. prosince 2024 21:15

23. prosince 2024 19:54

23. prosince 2024 18:20

23. prosince 2024 17:15

Podezření se obrací směrem k Číně. Odmítla žádost Švédska o vyšetřování lodi podezřelé z poškození kabelů

Švédské ministerstvo zahraničí potvrdilo, že Čína zamítla žádost švédských vyšetřovatelů o přístup na palubu čínské lodi Yi Peng 3, která je spojována s incidentem poškození podmořských kabelů. Tyto kabely byly přerušeny v Baltském moři, což vyvolalo mezinárodní napětí a spekulace o možném sabotážním útoku.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy