Česká republika je s počtem kolem 51.000 internetových obchodů považována podle firmy Shopsys za e-shopovou velmoc. Většina on-line prodejců ale neprosperuje. Postupně se tak bude prohlubovat rozdíl mezi jednotlivými firmami - velké budou na úkor malých a středních růst, některé menší společnosti ale mohou z trhu zmizet.
Problém budou mít především obchodníci, kteří se nedokážou odlišit a budou chtít konkurovat pouze cenou. ČTK to řekl Michal Dugáček, nový e-commerce ředitel společnosti Shopsys, která je zaměřená na tvorbu e-shopů.
Z dat Asociace pro elektronickou komerci (APEK) podle Dugáčka vyplývá, že 90 procent on-line obchodů působících v tuzemsku má roční obrat do jednoho milionu korun. "To není ani na zaplacení jednoho člověka vzhledem k poměrně nízkým maržím v e-commerce," řekl. Dodal, že navíc i některé velké společnosti mají problém se ziskovostí. Zmínil například Mall Group, která společně s kurýrní službou WeDo vykázala za finanční rok končící letos 31. března provozní ztrátu (upravená EBITDA) 96 milionů zlotých, tedy přes půl miliardy korun, proti předchozímu mírnému zisku.
Mezi internetovými obchodníky se budou podle Dugáčka čím dál tím více "rozevírat nůžky". Větší firmy porostou rychleji než trh, nejsilnější společnosti budou těžit ze své velikosti a známosti mezi zákazníky. Menší a střední firmy budou slábnout nebo ukončí činnost, uvedl.
Pandemie koronaviru zrychlila rozvoj internetového prodeje a z velkých kamenných obchodníků nemají podle Dugáčka e-shop už pouze jednotky společností. Právě u provozovatelů kamenných prodejen lze ale očekávat více investic do on-line prodeje. "Pouze zhruba deset až 20 procent hráčů má e-shop a služby na něm na takové úrovni, že můžou konkurovat nejlepším e-commerce hráčům. Mám pocit, že někteří prodejci pořád e-commerce nevěnují dostatečnou pozornost a e-shop mají jen proto, že ´musí´," řekl dále Dugáček.
Překážky vstupu do internetového prostředí jsou podle Dugáčka sice poměrně malé, ale bariéry úspěchu obrovské. Dugáček proto kamenným obchodníkům radí, aby přestali své e-shopy řídit krizově, jak byli zvyklí v průběhu pandemie, a přistoupili k vedení více strategicky. Pro úspěšné fungování je dobré mít pro internetový obchod samostatný tým, nevčleňovat ho do stávajících oddělení marketingu nebo IT.
Dugáček doplnil, že internetoví i kamenní obchodníci se v důsledku rusko-ukrajinského konfliktu a rostoucí inflace musejí připravit na to, že lidé budou méně utrácet, zejména za zbytné zboží a budou ještě citlivější na cenu. Navíc mnoho produktů si už nakoupili v průběhu pandemie, kdy nemohli peníze tolik vydávat za kulturu nebo cestování.
Tržby internetovým a zásilkovým obchodům v březnu podle dat Českého statistického úřadu meziročně klesly o 19 procent.
Češi loni v e-shopech podle dat nákupního rádce Heureka a APEK utratili 223 miliard korun, meziročně o 14 procent více. Počet internetových obchodů ve srovnání s předchozím rokem vzrostl o tři procenta na 50.985.
4. července 2025 16:19
Rozsáhlý blackout zasáhl český průmysl. Problémy hlásily automobilky i operátoři
Související

Policie rozkryla síť podvodných e-shopů. Jediný muž oběti obral o miliony

Umíme to rychleji a pohodlněji? Mezi českými e-shopy se rozhořela "neetická" bitva o reklamace
Aktuálně se děje
před 8 minutami

Zelenskyj: Potřebujeme finance a sestřelíme všechno. Snaží se zachránit protivzdušnou obranu
před 51 minutami

Nikdo je už nikdy neuvidí. Systematická likvidace z rukou Asadova režimu zabila desítky tisíc lidí
před 1 hodinou

Z Ruska je zklamaný. V pondělí budu mít zásadní prohlášení, oznámil Trump
před 2 hodinami

Nová ruská taktika systematicky ničí ukrajinská města. Umírají civilisté, přibývá útoků drony
před 2 hodinami

Fico se k soudu nechystá. Střelci odpustil, zaútočil na opozici a média
před 3 hodinami

Trumpovy výroky živí debatu o evropském jaderném deštníku. Významný německý politik je pro
před 3 hodinami

Tajná služba trestá selhání při atentátu na Trumpa. Suspendovala šest lidí
před 4 hodinami

Další průzkum, jiná čísla. ANO je první, vládní strany si pohoršily
před 4 hodinami

Zemřelo 121 lidí, další se pohřešují. Experti už tuší, proč byly povodně v Texasu tak smrtící
před 4 hodinami

Hrozba teroristického útoku v Česku prověřena. Policie uklidňuje veřejnost
před 6 hodinami

Počasí o víkendu čeká zlom, vrátí se léto
včera

Umělá inteligence sítě X chválila Hitlera. Musk přiznal problémy
včera

Slovinsko balancuje na ostří nože: Premiér Golob návrhem referenda o členství v NATO vyrazil dech
včera

Poprask v Nizozemsku: Každý jeden občan má v krvi chemikálie
včera

Tchaj-wan usiluje o omezení hospodářských vazeb na Čínu, úplné přerušení je však nereálné. Případná válka způsobí globální problémy s mikročipy
včera

Dalo se nedávným protestům v Los Angeles předejít? Podle expertů stačilo dodržet tři postupy
včera

Starmer a Macron vyzvali k tvrdším sankcím na Rusko, Rubio jednal s Lavrovem
včera

Nečekaný propad ANO. Babiš je v novém průzkumu pod 30 procenty
včera

Napětí na hranici Německa a Polska. Volný pohyb je minulostí, přinejmenším dočasně
včera
Politický darebák a lichvář. Trump z mezinárodního obchodu odstraňuje respekt, obětí budou i jeho voliči
Šéf Bílého domu Donald Trump přetváří mezinárodní obchod k obrazu svému. Dělá z něj nástroj mocenského nátlaku, nikoli spolupráce. Namísto partnerství prosazuje transakční logiku a vydírání, a to i vůči nejbližším spojencům USA. Tento přístup ohrožuje stabilitu globálního řádu, oslabuje důvěru v americké vedení a může mít dlouhodobé dopady na pozici Spojených států i světovou ekonomiku.
Zdroj: Jakub Jurek