Londýn - Denní konzumace dvou slabých plátků slaniny zvyšuje riziko onemocnění rakovinou slinivky břišní o 19 procent. S vyšší konzumací se toto riziko dále zvyšuje. Vyplývá to ze studie, kterou zveřejnil odborný časopis British Journal of Cancer. Rakovina slinivky břišní je často diagnostikována v pozdním stadiu a naprostá většina pacientů do roka umírá.
Výsledky rozsáhlé studie jsou jednoznačné v případě uzenin, a to už pro konzumaci 50 gramů denně, což odpovídá jednomu párku nebo dvěma plátkům slaniny. Naopak nepřesvědčivě výzkum dopadl v případě srovnání konzumace červeného a bílého masa. Výsledek je založen na rozboru 11 dílčích studií, v nichž byly porovnány údaje o 6643 pacientech s rakovinou slinivky břišní. V případě srovnání vlivu různých druhů masa se sice ukázalo, že denní konzumace 120gramových porcí červeného masa zvyšuje onemocnění o 29 procent, ale jenom u mužů, nikoli u žen. Jednoznačným závěrem autorů studie je, že se nedá pochybovat o negativním dopadu konzumace uzenin pro celou populaci a červeného masa pro muže. Pouze pět procent lidí s rakovinou slinivky přežívá víc než pět let po zjištění nemoci. Obecně je v populaci výskyt tohoto druhu rakoviny nižší než u jiných druhů. V Británii se riziko výskytu choroby uvádí na jednoho ze 77 mužů a jednu ze 79 žen. Statistiky týkající se ČR hovoří o 20 pacientech na 100.000 lidí.
10. června 2026 20:20
Smutné pražské výročí. Jak hlavní město zničil nejničivější požár v jeho dějinách
Související
Mrazivá zpověď mladíka, jemuž se vrátila rakovina. Příběh zasáhl celé Česko
Rakovina prostaty Joea Bidena: Co znamená agresivní forma, jaké jsou příznaky a jaké existují možnosti léčby?
Aktuálně se děje
před 14 minutami
Írán stále budí nejistotu. Teherán naznačil, jak to má s podpisem dohody
před 1 hodinou
Ebola se nadále šíří v Kongu. Úřady potvrdily nové případy i další úmrtí
před 1 hodinou
Mírovou dohodu s Íránem podepíšeme dnes, oznámil Trump
před 3 hodinami
Počasí bude příští týden tropické, potvrdili meteorologové
včera
Epsteinova oběť ve výpovědi zmínila Andrewa. Dostal ji do královského paláce
včera
Prodejny Penny ve čtvrtek zavřou dříve. Má to zajímavý důvod
včera
Norská princezna se zřejmě nevyhne transplantaci, naznačil to manžel
včera
ODS uspořádala ideovou konferenci. Bouřlivě se řešila otázka přijetí eura
včera
Mírová dohoda mezi USA a Íránem nikdy nebyla tak blízko, tvrdí Šaríf
včera
Stovkám tisíc řidičáků letos vyprší platnost. Výměna je oproti minulosti jednodušší
včera
Moravec trvá na neplatnosti doložky. ČT tvrdí, že uplatňuje sankce
včera
Britové při Trooping the Colour oslavili narozeniny krále. Letos mu bude 78 let
včera
Pavel toho vyjedná více než vy, udeřil Rakušan v diskuzi s Macinkou
včera
Policie obvinila strojvedoucího, který řídil opilý. Nadýchal přes dvě promile
včera
Čech už má výhru v Eurojackpotu na svém kontě. Daň putuje do státní kasy
včera
Trumpa k odvolání útoků na Írán přesvědčili lídři zemí Perského zálivu
včera
Předpověď počasí pro vodáky. Medard pomohl, brzy se však oteplí
včera
Zemřela česká trenérská fotbalová legenda Petr Uličný
včera
Pohřeb Zdeny Mašínové proběhne příští týden v Olomouci
včera
Dohoda by otevřela Hormuzský průliv, přiznal Teherán. Rozhodnutí ale nepadlo
Mírová dohoda, která by ukončila boje v Íránu, je blízko a počítá s opětovným otevřením Hormuzského průlivu, potvrdil jeden z íránských představitelů. Informovala o tom BBC. V Teheránu ale stále nepanuje shoda na tom, zda dohodu přijmout.
Zdroj: Lucie Podzimková