
Vedle oceněného Vigga Mortensena či Daniela Brühla započatý festival v Karlových Varech pohostí tvůrce Stevena Soderbergha. Jak se vyvíjela kariéra jednoho z nejpozoruhodnějších tvůrců americké kinematografie a v čem spočívá jeho osobitá a někdy možná chameleonská poetika?
Steven Soderbergh na karlovarském festivalu uvede své dva filmy, promítané v rámci sekce Touha stát se Indiánem: Kafka a film, u příležitosti 100 let od spisovatelova úmrtí. Prvním titulem je Kafka z roku 1991 – Soderberghův teprve druhý film kariéry. K filmu se teď po letech vrátil a přestříhal jej do jiné podoby s názvem Mr. Kneff, což je druhý uváděný snímek. Revize materiálu přinesla nové významy, důraz na kafkovské odosobnění a vzniklo tak samostatně funkční a odlišné dílo. Soderbergova návštěva vybízí k tomu, abychom se ohlédli za jeho oslnivou a pozoruhodnou kariérou. Tvůrce je totiž unikát ve všech směrech.
Ačkoli kontinuálně natáčí již od konce 80. let, stále z něj čiší vášeň pro filmy a především jejich sledování. Vede si internetový blog, kde můžete nalézt obsáhlé poznámky k tvorbě či roční soupisy všech děl, které za uplynulý rok viděl. Vedle toho dává nahlédnout do svého tvůrčího procesu. Například poupravil Dobyvatele ztracené archy tak, že barvu změnil na černobílou, odstranil zvukovou stopu a nahradil ji arkádově laděným indie hudebním doprovodem. A proč? Aby se nadále učil režijní inscenaci a dokázal, že Spielbergův blockbuster je obrazově dokonale srozumitelný i bez zvuku. A to již v době, kdy se dávno mohl chlubit festivalovými vavříny a Oscarem.
Soderbergh je zkrátka nevyléčitelný cinefil, jenž svou lásku a oddanost kinematografii dokáže přenést i na publikum, potažmo čtenáře jeho blogu. Na pole celovečerního filmu vtrhl roku 1989 jako nikdo jiný. V šestadvaceti letech s filmem Sex, lži a video opanoval festival v Cannes. Předznamenal tím zlatý věk americké nezávislé kinematografie 90. let, kdy na scénu ovládla dravá a originální tvorba Quentina Tarantina, Roberta Rodrigueze, Kevina Smitha, Darrena Aronofského, Sofie Coppoly, Todda Haynese nebo Richarda Linklatera.
V čem tedy spočívá kouzlo Soderberhovy tvorby, která v současnosti čítá okolo 40 děl? Jde především o soubor několika režijních prvků, jež možná nejsou na první pohled zřejmé, o to víc však podprahově působí. Ve své tvorbě se zabývá lidmi, které společnost plně nepřijímá. Ať už jde o striptéra v Bez kalhot, obviněnou a zadluženou Erin Brockovich, ostatně i samotného Kafku. Upřednostňuje postavy před příběhem. Stylistické volby a distribuce informací podmiňuje jejich vlastnostem a vnitřním dilematům. Boří konvence v tom, jak postavy různorodých stereotypně profesí vnímáme.
Zároveň propojuje individuální osudy s celospolečenskými tématy. Na základě osobních cest reflektuje kriminalitu, chudobu, psychické potíže, dysfunkčnost systému nebo korupci. Nebojí se tepat do nerozebíraných i tabuizovaných témat. Osudy vkládá do žánrových tropů, které ohýbá a uzpůsobuje vlastním potřebám. Žánr podmiňuje vlastní interpretaci, nikoli naopak, jak bývá zvykem. Využívá detailních záběrů, kdy vidíme nuance ve tvářích postav, při pohybu je nechává kamerou plynule sledovat. Navozuje pocit, jako bychom observačně nahlíželi jejich intimní svět. I proto si hraje s plány v obrazu, kdy postavy vidíme s částmi různorodých objektů v popředí. Styl snímání určuje pohyb i mentalita postav.
V jeho filmech opakovaně vyvstávají motivy pomsty a spravedlnosti. Zabývá se i tím, jak obtížně je tyto pojmy definovat a nesvazuje je pouze s kriminálním světem. Když docházíme nakonec předkládaných příběhů, dočkáváme se ambivalentního konce. Fikční světy neuzavírá definitivně, každá výhra i prohra má druhou stranu mince. Ukazuje, že život jednostranně a přímočaře nefunguje. A to ani ve filmu. Boj s životní cestou pro postavy nekončí se závěrečnými titulky. Ačkoli využívá kauzálního vyprávění, narativy působí jako pouhé výseky z života postav.
Synonymem jeho filmografie je vedle oblíbených témat, motivů a stylistických voleb různorodost. Osciluje mezi žánrovými konturami krimi, životopisu, komedie, dramatu, sci-fi, sportu, heistu nebo thrilleru. Umí se přizpůsobit médiu a při migraci na streamovací platformy invenčně uzpůsobuje formální znaky a vyprávění našim monitorům a televizím. Natáčel filmy na mobil, nízkorozpočtovým guerilla stylem, ale i v bohatých studiových podmínkách. U drtivé většiny svých filmů vedle režie zastává i kameru a střih, občasně píše i scénář, případně produkuje.
Spoléhá na přirozené světlo, reálné lokace a ruční kameru. Rád experimentuje s nekonvenčními velikostmi objektivů, praktickými efekty a barvením. Vše podmiňuje konkrétnímu titulu. Díky tomu má každé jeho dílo unikátní nádech, ačkoli v něm stále zůstává autorský a signifikantní otisk. Tvůrce neustále posouvající hranice filmového umění s neuvěřitelnou produktivitou takřka nového filmu ročně nepřestává překvapovat.
Stále zůstává jedním z nejpozoruhodnějších, nejpodnětnějších a nejzábavnějších amerických tvůrců, který se nebojí změny a adaptace na nové technologické trendy, aniž by z nich učinil pouhý samoúčelný gimmick. Kromě návštěvy ve Varech se připravuje na uvedení mysteriózního hororu Presence, jenž natočený za pouhé tři týdny odpremiéroval letos v Sundance a ke konci roku se dostane do široké distribuce.
Související

Karlovarský festival představil hvězdy letošního ročníku. Dorazí Mortensen či Brühl

RECENZE: Loganovi parťáci nejsou jen vidlácká alternativa Dannyho zlodějské skvadry
Steven Soderbergh , režiséři , filmy , Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary (MFF KV)
Aktuálně se děje
včera

OBRAZEM: V Česku vznikají pietní místa k uctění památky Jiřího Bartošky
včera

Experti: Výzva k příměří je brilantní tah Evropy. Trumpovi konečně ukáže, co je Putin zač
včera

Rakušané sahali po senzaci, nakonec ale Švédy neporazili. Němci deklasovali Maďary
včera

Příměří si strčte do zadku, vzkázal Západu Medveděv. Peskov jeho vyjádření krotí
včera

Proč má svět prvního amerického papeže? Do konkláve zasáhl i Trump, ale jinak, než by si přál
včera

Trump zvažuje historický krok: Chce změnit fungování soudů jako za útoku na Pearl Harbor
včera

Extrémně vyspělá umělá inteligence může ohrozit samotnou existenci lidstva, varuje vědec z MIT
včera

Kanaďané potvrdili proti Slovinsku roli favorita, Kazachstán se raduje po výhře nad Norskem
včera

Na post šéfa českého fotbalu budou kromě Fouska kandidovat Blažek a Tundra
včera

Finové překvapení z loňska nedopustili, Švédové a Američané si se svými soupeři poradili
včera

Mimořádná zpráva Příměří bude na Ukrajině od pondělí, shodl se Kyjev s Trumpem a koalicí ochotných. Pokud ne, Rusko za to zaplatí
včera

Mimořádná zpráva Dojednali jsme příměří mezi Indií a Pákistánem, platí okamžitě, oznámil Trump
včera

Sovětská sonda Kosmos-482 dopadla na Zem. Evropu minula
včera

Bojíme se a umíráme. Lidé prozradili, jak vnímají pákistánsko-indický konflikt
včera

Merze čekají nestabilní roky. Tajná zrada oslabila jeho pozici hned na startu
včera

Když se národ stydí za premiéra. Zakomplexovaný Fico plivl do tváře Západu, bez kterého by si Slovensko neškrtlo
včera

Jak bude vládnout papež Lev? Svět pečlivě sleduje jeho první kroky
včera

Mimořádná zpráva Pákistánská armáda zahájila vojenskou operaci proti Indii
včera

Sovětská sonda se po 53 letech řítí na Zemi. Může dopadnout na Česko
včera
Víkendové počasí. V Čechách bude tepleji, hrozí přízemní mrazíky
Začíná víkend, který by neměl přinést výraznou změnu počasí v Česku. Vyplývá to z aktuální předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ). Ráno hrozí přízemní mrazíky, přes den se oteplí pod hranici dvacítky.
Zdroj: Jan Hrabě