
Ambiciózní projekt tunelového spojení mezi kontinentální částí Evropy a Velkou Británií zahájil podpis dohody z roku 1987. Otevření tunelu přes kanál La Manche se účastnila sama královna Alžběta II. v roce 1994. Jak je stavba dlouhá a až do jaké hloubky musí dopravní prostředky zajet?
V sobotu uplynulo třicet let od podpisu smlouvy, která navždy změnila dopravu v Evropě. Jedni z největších politiků dvacátého století rozhodli o výstavbě podmořské spojnice Velké Británie a Francie. Francouzský prezident Francois Mitterand a britská premiérka Margaret Thatcherová se dne 29. července 1987 podepsali pod dohodu, která formálně spustila práce na tunelu přes kanál La Manche, pro který se postupně vžilo označení Eurotunel.
Dopravní tepna vede z anglického Folkestone do francouzského přístavního města Calais a je dlouhá přes 50 kilometrů. Z toho vede pod mořem většina, konkrétně 38 kilometrů. Tunel provozuje společnost Eurotunnel od roku 1994, kdy byla stavba uvedena do provozu. Slavnostního otevření se účastnila britská královna Alžběta II. a Francois Mitterand. Práce na ní byly zahájeny v roce 1988, stavba tak vznikla v poměrně krátkém období šesti let. Finanční hodnota projektu se odhaduje na 5 a půl miliardy amerických dolarů. Ročně si průjezdem tisíců dopravních prostředků tunel vydělá kolem 50 a 60 milionů dolarů.
Tunel není určen jen pro osobní dopravu, významná je tato spojnice pro nákladní dopravu. Na trase cestují nákladní vlaky SNCF a EWS, z francouzské strany vede vysokorychlostní trať LGV Nord. Vysokorychlostní trať byla před sedmi lety dokončena i na britské straně, nese jméno High Speed 1 (v překladu „vysoká rychlost 1“). Vlaky trasou projíždějí rychlostí až 300 kilometrů za hodinu, vyjma podmořské části a měst. Ve městech Folkestone a Calais byly vybudovány obrovské terminály, na nichž jsou do nákladních vagonů nakládány automobily.
Průměrná hloubka tunelu činí 45 metrů pode dnem. Eurotunel je třetím nejdelším železničním tunelem na světě, nejdelší je ve Švýcarsku. Všechny dopravní prostředky mohou přímo v tunelu v podmořské části vyvinout maximální rychlo 160 kilometrů za hodinu
Běžný Evropan má dvě možnosti, jak se do Británie dostat. Buď může nasednout v Eurotunelu na vlak, nebo se nechat převézt autem. Eurotunel je tvořen dvěma dopravními tunely o průměru 7,6 m a jedním servisním, který má průměr o něco menší. V průběhu let 1994–2014 bylo prostřednictvím vlaků přepraveno přes 330 miliónů lidí a 65 miliónů vozidel. Zhruba o polovinu levnější je přeprava automobilu trajektem.
Spolu s příchodem migrační krize musel Eurotunel čelit mnoha pokusům o nelegální přechod z Francie do Británie. Podle společnosti Eurotunnel jen mezi lednem a červencem 2015 zkusilo tunel překonat 37 tisíc migrantů. Převážně mělo jít o lidi z Etiopie, Eritreje nebo Afghánistánu. Migranti mnohdy riskovali své životy při pokusu dostat se do Británie. Už v roce 2002 takto zemřely desítky migrantů.
Související

Provoz mezi Británií a EU v nových podmínkách je ve svátek hladký

Hranice mezi Francií a Británií se otevřela, podmínkou je test na koronavirus
Eurotunnel , Velká Británie , Margaret Thatcherová , tunel , doprava
Aktuálně se děje
včera

Loupež století v Louvru: Co vše o krádeži francouzských korunovačních klenotů víme?
včera

Netrpělivý a vzteklý Trump je to nejlepší, v co Moskva může doufat. Válku na Ukrajině ukončit nedokáže
včera

Příměří v Gaze nevydrží, obávají se Trumpovi lidé
včera

Bílý dům: Setkání Trumpa s Putinem není zatím v plánu
včera

Rusko testuje na Ukrajině nové klouzavé bomby. Mají dolet až stovky kilometrů
včera

CIA hraje „nejdůležitější roli“ při amerických útocích v Karibiku
včera

Podezřelý se k vraždě v Zábřehu přiznal. Jde o mladistvého
včera

Pod dohledem Babiše. Jednání o vládě pokračují, šéf ANO se ozval z dovolené
včera

Teplé podzimní počasí nevydrží. Klesnou teploty a zesílí vítr, ukazuje předpověď
včera

Cintula dostal 21 let. Zbytek života zaslouženě stráví ve vězení, Slovensko je právní stát
včera

Příměří mezi Izraelem a Hamásem se otřásá: Obě strany se obviňují z porušování, USA zachraňují situaci
včera

Spojenci Ukrajiny se obávají setkání Putina s Trumpem. Na poslední chvíli podporují Kyjev
včera

Trump: Pokud Hamás poruší dohodu, vyhladíme ho
včera

The Guardian: Trump není schopen rozlišit, kdo je na Ukrajině agresor a kdo oběť
včera

Z prezidenta trestancem. Nicolas Sarkozy nastoupil do vězení
včera

Historická chvíle pro Japonsko: Zemi poprvé povede žena, „železná lady“ Takaichi
včera

Pekarová Adamová prozradila důvody, proč končí v politice
včera

CNN: Schůzka Trumpa s Putinem je odložena
včera

Předpověď počasí do poloviny listopadu. Sníh už se může udržet
20. října 2025 22:00
Metro nejezdilo. Sražené osobě už nepomohli ani záchranáři
Tragédie v pondělí vpodvečer zastavila provoz metra na lince B. Ve stanici Palmovka došlo ke střetu soupravy s osobou, která utrpěla zranění neslučitelná se životem a na místě zemřela. Během přerušení provozu museli cestující do tramvají a autobusů.
Zdroj: Jan Hrabě