Ambiciózní projekt tunelového spojení mezi kontinentální částí Evropy a Velkou Británií zahájil podpis dohody z roku 1987. Otevření tunelu přes kanál La Manche se účastnila sama královna Alžběta II. v roce 1994. Jak je stavba dlouhá a až do jaké hloubky musí dopravní prostředky zajet?
V sobotu uplynulo třicet let od podpisu smlouvy, která navždy změnila dopravu v Evropě. Jedni z největších politiků dvacátého století rozhodli o výstavbě podmořské spojnice Velké Británie a Francie. Francouzský prezident Francois Mitterand a britská premiérka Margaret Thatcherová se dne 29. července 1987 podepsali pod dohodu, která formálně spustila práce na tunelu přes kanál La Manche, pro který se postupně vžilo označení Eurotunel.
Dopravní tepna vede z anglického Folkestone do francouzského přístavního města Calais a je dlouhá přes 50 kilometrů. Z toho vede pod mořem většina, konkrétně 38 kilometrů. Tunel provozuje společnost Eurotunnel od roku 1994, kdy byla stavba uvedena do provozu. Slavnostního otevření se účastnila britská královna Alžběta II. a Francois Mitterand. Práce na ní byly zahájeny v roce 1988, stavba tak vznikla v poměrně krátkém období šesti let. Finanční hodnota projektu se odhaduje na 5 a půl miliardy amerických dolarů. Ročně si průjezdem tisíců dopravních prostředků tunel vydělá kolem 50 a 60 milionů dolarů.
Tunel není určen jen pro osobní dopravu, významná je tato spojnice pro nákladní dopravu. Na trase cestují nákladní vlaky SNCF a EWS, z francouzské strany vede vysokorychlostní trať LGV Nord. Vysokorychlostní trať byla před sedmi lety dokončena i na britské straně, nese jméno High Speed 1 (v překladu „vysoká rychlost 1“). Vlaky trasou projíždějí rychlostí až 300 kilometrů za hodinu, vyjma podmořské části a měst. Ve městech Folkestone a Calais byly vybudovány obrovské terminály, na nichž jsou do nákladních vagonů nakládány automobily.
Průměrná hloubka tunelu činí 45 metrů pode dnem. Eurotunel je třetím nejdelším železničním tunelem na světě, nejdelší je ve Švýcarsku. Všechny dopravní prostředky mohou přímo v tunelu v podmořské části vyvinout maximální rychlo 160 kilometrů za hodinu
Běžný Evropan má dvě možnosti, jak se do Británie dostat. Buď může nasednout v Eurotunelu na vlak, nebo se nechat převézt autem. Eurotunel je tvořen dvěma dopravními tunely o průměru 7,6 m a jedním servisním, který má průměr o něco menší. V průběhu let 1994–2014 bylo prostřednictvím vlaků přepraveno přes 330 miliónů lidí a 65 miliónů vozidel. Zhruba o polovinu levnější je přeprava automobilu trajektem.
Spolu s příchodem migrační krize musel Eurotunel čelit mnoha pokusům o nelegální přechod z Francie do Británie. Podle společnosti Eurotunnel jen mezi lednem a červencem 2015 zkusilo tunel překonat 37 tisíc migrantů. Převážně mělo jít o lidi z Etiopie, Eritreje nebo Afghánistánu. Migranti mnohdy riskovali své životy při pokusu dostat se do Británie. Už v roce 2002 takto zemřely desítky migrantů.
Související
Provoz mezi Británií a EU v nových podmínkách je ve svátek hladký
Hranice mezi Francií a Británií se otevřela, podmínkou je test na koronavirus
Eurotunnel , Velká Británie , Margaret Thatcherová , tunel , doprava
Aktuálně se děje
před 58 minutami
Poprask na internetu: Voliči SPD mluví o zradě, požadují odvolání Zůny. Okamura problém hasí
před 2 hodinami
Trump sliboval zlatou éru americké ekonomiky. Kde je, ptají se Američané po roce?
před 3 hodinami
Dokáže síla převážit nad totálním vyčerpáním? Ukrajina se chystá na dosud nejtemnější zimu
před 4 hodinami
Američtí a ruští představitelé se setkají na Floridě k dalšímu kolu rozhovorů o Ukrajině
před 5 hodinami
Z Británie přichází další varování: Rusko je expanzivní mocnost, chce podmanit Ukrajinu a destabilizovat NATO
před 7 hodinami
Vítězové summitu EU o financování Ukrajiny? De Wever i Česko, píše Politico
před 8 hodinami
Superchřipka, nebo mnoho povyku pro nic? Epidemie tříští vědeckou obec
před 9 hodinami
Zveřejnění Epsteinových záznamů hýbe Amerikou. Ministerstvo řadu informací dál tají
před 10 hodinami
USA provedly rozsáhlou sérii útoků v Sýrii
před 11 hodinami
Dokumenty z vyšetřování Epsteina zveřejněny. Na fotkách s ním je Michael Jackson i Bill Clinton
před 13 hodinami
Pravé zimní počasí je v nedohlednu, ukazuje měsíční výhled
včera
Za smrt Perryho nese vinu i druhý lékař. Za mříže ale nemusí
včera
Výplata některých důchodů od ledna zdraží. Nemusí přitom stát ani korunu
včera
OBRAZEM: Brněnské Vánoce. Pravá atmosféra panuje i v jihomoravské metropoli
včera
Zeman promluví k lidem ještě před Pavlem. S Babišem se televize nedohodly
včera
Rodinná tragédie při letecké nehodě v USA. Zemřel slavný závodník i s dětmi
včera
Metro opět staví ve všech stanicích na lince C. Pankrác po rekonstrukci opět funguje
včera
Astronauti se vrátí na Měsíc, nařídil Trump. Připustil možnost války s Venezuelou
včera
Putin: Pokud budete respektovat Rusko, nové války nebudou. Jestli Ukrajina uspořádá volby, zastavíme palbu
včera
Noční summit ukázal tvrdou pravdu: Evropa chce Ukrajinu zachránit, ale není ochotna za to platit
Bruselský summit, který skončil v brzkých ranních hodinách, odhalil hlubokou pravdu o současné Evropě: kontinent sice chce zachránit Ukrajinu před kolapsem, ale jen málokdo je podle analýzy webu Politico ochoten za to skutečně zaplatit ze svého. Polský premiér Donald Tusk sice varoval, že volba stojí mezi „penězi dnes, nebo krví zítra“, ovšem výsledná dohoda o půjčce ve výši 90 miliard eur ukazuje, že unie raději vsadila na dluh u finančních trhů než na přímé příspěvky členských států.
Zdroj: Libor Novák