
Ambiciózní projekt tunelového spojení mezi kontinentální částí Evropy a Velkou Británií zahájil podpis dohody z roku 1987. Otevření tunelu přes kanál La Manche se účastnila sama královna Alžběta II. v roce 1994. Jak je stavba dlouhá a až do jaké hloubky musí dopravní prostředky zajet?
V sobotu uplynulo třicet let od podpisu smlouvy, která navždy změnila dopravu v Evropě. Jedni z největších politiků dvacátého století rozhodli o výstavbě podmořské spojnice Velké Británie a Francie. Francouzský prezident Francois Mitterand a britská premiérka Margaret Thatcherová se dne 29. července 1987 podepsali pod dohodu, která formálně spustila práce na tunelu přes kanál La Manche, pro který se postupně vžilo označení Eurotunel.
Dopravní tepna vede z anglického Folkestone do francouzského přístavního města Calais a je dlouhá přes 50 kilometrů. Z toho vede pod mořem většina, konkrétně 38 kilometrů. Tunel provozuje společnost Eurotunnel od roku 1994, kdy byla stavba uvedena do provozu. Slavnostního otevření se účastnila britská královna Alžběta II. a Francois Mitterand. Práce na ní byly zahájeny v roce 1988, stavba tak vznikla v poměrně krátkém období šesti let. Finanční hodnota projektu se odhaduje na 5 a půl miliardy amerických dolarů. Ročně si průjezdem tisíců dopravních prostředků tunel vydělá kolem 50 a 60 milionů dolarů.
Tunel není určen jen pro osobní dopravu, významná je tato spojnice pro nákladní dopravu. Na trase cestují nákladní vlaky SNCF a EWS, z francouzské strany vede vysokorychlostní trať LGV Nord. Vysokorychlostní trať byla před sedmi lety dokončena i na britské straně, nese jméno High Speed 1 (v překladu „vysoká rychlost 1“). Vlaky trasou projíždějí rychlostí až 300 kilometrů za hodinu, vyjma podmořské části a měst. Ve městech Folkestone a Calais byly vybudovány obrovské terminály, na nichž jsou do nákladních vagonů nakládány automobily.
Průměrná hloubka tunelu činí 45 metrů pode dnem. Eurotunel je třetím nejdelším železničním tunelem na světě, nejdelší je ve Švýcarsku. Všechny dopravní prostředky mohou přímo v tunelu v podmořské části vyvinout maximální rychlo 160 kilometrů za hodinu
Běžný Evropan má dvě možnosti, jak se do Británie dostat. Buď může nasednout v Eurotunelu na vlak, nebo se nechat převézt autem. Eurotunel je tvořen dvěma dopravními tunely o průměru 7,6 m a jedním servisním, který má průměr o něco menší. V průběhu let 1994–2014 bylo prostřednictvím vlaků přepraveno přes 330 miliónů lidí a 65 miliónů vozidel. Zhruba o polovinu levnější je přeprava automobilu trajektem.
Spolu s příchodem migrační krize musel Eurotunel čelit mnoha pokusům o nelegální přechod z Francie do Británie. Podle společnosti Eurotunnel jen mezi lednem a červencem 2015 zkusilo tunel překonat 37 tisíc migrantů. Převážně mělo jít o lidi z Etiopie, Eritreje nebo Afghánistánu. Migranti mnohdy riskovali své životy při pokusu dostat se do Británie. Už v roce 2002 takto zemřely desítky migrantů.
Související

Provoz mezi Británií a EU v nových podmínkách je ve svátek hladký

Hranice mezi Francií a Británií se otevřela, podmínkou je test na koronavirus
Eurotunnel , Velká Británie , Margaret Thatcherová , tunel , doprava
Aktuálně se děje
před 29 minutami

Cla drtí světové trhy, akcie v Evropě a Asii krvácí. Zaplaťte spoustu peněz, vzkazuje Trump
před 1 hodinou

Evropa čelí nové válce s Ruskem. Může jít o předzvěst něčeho mnohem horšího, varují experti
před 2 hodinami

Musk má pravdu. Ukrajina je na Starlinku závislá, náhrada neexistuje, shodují se experti
před 2 hodinami

Asijské trhy se kvůli Trumpovi citelně propadají. Panika a obavy z globální recese sílí
před 4 hodinami

Počasí přinese tento týden citelné oteplení
včera

Zemřela Anna Slováčková. Rakovině podlehla v pouhých 29 letech
včera

Hon na čarodějnice, burácela Le Penová před podporovateli. Většina Francouzů ale verdikt soudu schvaluje
včera

Semifinálová série je srovnaná. HC Sparta Praha porazila Kometu Brno 1:0
včera

Hádka v pražském barbershopu vyústila v útok nožem. Mezi zraněnými má být známý rapper
včera

Izraelci zadrželi dvě britské poslankyně. Vyhodili je ze země
včera

S USA chce o clech jednat 50 zemí. Rusko si pochvaluje, že na ně je Trump neuvalil
včera

Americe se už nedá věřit? Německo zvažuje, že své zlaté rezervy stáhne z USA
včera

Konec levého oblečení a elektroniky? Svět jak ho známe skončil, připravme se na změny, varují Britové
včera

Zeť premiéra Fialy Chládek vykonává pět placených funkcí. Bere za ně sto tisíc
včera

Proti Trumpovi už se staví i Musk. Chce nulová cla mezi USA a EU
včera

1200 měst ve všech 50 státech. USA otřásají protesty proti Trumpovi
včera

RECENZE: Degenerace kinematografie ve prospěch TikToku. Sledování Minecraft filmu bolí
včera

Žádné příměří neexistuje, útoky pokračují. Jak Putinův vyslanec obelhal USA?
včera

USA začaly vybírat 10% základní clo. Vydržte, vzkazuje Trump Američanům
včera
Izrael oznámil novou fázi války: Pásmo Gazy rozseká na kusy
Izraelský premiér Benjamin Netanjahu oznámil, že armáda „přechází do nové fáze“ operací v Pásmu Gazy. Tento nový přístup znamená, že izraelské síly nyní fyzicky rozdělují území Gazy na části, které postupně ovládají. Podle expertů jde o zřetelný krok ke strategii dlouhodobé kontroly nad územím.
Zdroj: Libor Novák