Pokud se potřebujete naučit na důležitou zkoušku, po pilném studiu si dejte dvě skleničky vína. Ráno se vzbudíte a informace budete chrlit jednu za druhou. Naznačuje to alespoň nová studie britských vědců. Ti provedli podobný test na několika desítkách účastníků. Jak dopadl?
Pít nebo nepít? Výzkumů o alkoholu se provedlo nekonečné množství, podle některých občasná sklenka neublíží, jiné vám řeknou, že i doušek vína denně vám poškozuje mozek. Pro milovníky alkoholu je tu ale nová dobrá zpráva. Podle studie, která byla publikována v magazínu Scientific Reports nám pití alkoholu pomáhá uchovat v paměti znalosti, které jsme se naučili předtím.
Učíte se jazyky, čeká vás důležitý test ze znalostí nebo se jen něco potřebujete naučit nazpaměť? Pak si dejte jeden dva panáky a můžete být v klidu. Alkohol by vám měl pomoci v zapamatování si nových informací, které jste se právě naučili. Až vystřízlivíte, informaci byste měli mít stále uloženou v hlavě.
I když vám vědci jistě nedoporučí, abyste se zpili do němoty každý večer, jistou toleranci k alkoholu připouštějí. Tým vědců z University of Exter ve Velké Británii provedli výzkum, který potvrdil něco, s čím už počítaly některé starší studie. Tentokrát byl ale proveden nikoliv v laboratorních podmínkách, ale přímo v terénu. Účastníci se tak doma opíjeli, a následně byli testováni.
"Náš výzkum ukázal kromě toho, že ti, co pijí alkohol, si lépe pamatují to, co se naučili, také skutečnost, že čím víc toho vypili, tím silnější byl účinek," uvádí Celia Morganová z týmu vědců. Než si objednáte basičku piv před vaším dalším zkouškovým obdobím, raději se podívejte na detailnější výsledky celé studie. Po několika nápojích už mozek přestává přijímat nové informace, místo toho dochází k upevnění těch informací, které jste se naučili předtím. Pokud tak spoléháte na to, že vám při učení pomůže vypití několika skleniček vína, jste na omylu.
Experiment podstoupilo 88 "společenských pijáků", kteří se museli před konzumací alkoholu naučit nazpaměť několik slovních informací. Poté byli náhodně rozřazeni do dvou skupin. Jedna skupina si mohla dopřát alkoholu co jim bylo libo, průměrně jeden účastník vypil dvě skleničky vína, druhá skupina se alkoholu nesměla ani dotknout.
Následující den obě skupiny prošly opakovacím testem. Víc si toho zapamatovali pijani, abstinující měli větší problémy.
"Naše teorie počítá s tím, že hipokampus, což je část mozku nezbytná pro fungování paměti, přechází na konsolidaci vzpomínek, tedy na přenos z krátkodobé do dlouhodobé paměti," říká Morganová. Hipokampus pak po konzumaci alkoholu nepřijímá nové informace, které by kódoval a ukládal, místo toho zachová informace starší.
Dobrovolníci tak prošli také obrazovým testem. Měli si zapamatovat obrázky a další den prošli testem paměti, testem prošli znovu i následující den. "Pijáci" předvedli v obou dnech stejný výkon, nezlepšili se ani se nezhoršili. Z toho lze vyvodit, že super schopnost uchovat si v paměti co nejvíc informací platí jen pro příjem informací, který probíhá před obdobím, kdy se pije.
Výzkumníci nicméně chtějí zdůraznit, že studie by měla být zvažována pouze v kontextu toho, co již víme o alkoholu: že příliš mnoho pití může vážně poškodit vaši paměť a zdraví v dlouhodobém horizontu. Podobný účinek jako alkohol podle vědců může mít na uchování v paměti také spánek.
Za největší přínos této studie považují vědci fakt, že alkohol nemusí mít jen zcela negativní účinek na paměť. To může do budoucna pomoci ve vývoji nových léčiv, které se zaměřují na celkové zlepšení kognitivních funkcí člověka.
10. června 2026 20:20
Smutné pražské výročí. Jak hlavní město zničil nejničivější požár v jeho dějinách
Související
Záchytka jako český vynález. První protialkoholní stanice se otevřela před 75 lety
Trump slíbil zrušení cel na whiskey. Zásluhy připsal králi Karlovi
Aktuálně se děje
před 46 minutami
Mírová dohoda mezi USA a Íránem nikdy nebyla tak blízko, tvrdí Šaríf
před 1 hodinou
Stovkám tisíc řidičáků letos vyprší platnost. Výměna je oproti minulosti jednodušší
před 2 hodinami
Moravec trvá na neplatnosti doložky. ČT tvrdí, že uplatňuje sankce
před 3 hodinami
Britové při Trooping the Colour oslavili narozeniny krále. Letos mu bude 78 let
před 3 hodinami
Pavel toho vyjedná více než vy, udeřil Rakušan v diskuzi s Macinkou
před 4 hodinami
Policie obvinila strojvedoucího, který řídil opilý. Nadýchal přes dvě promile
před 5 hodinami
Čech už má výhru v Eurojackpotu na svém kontě. Daň putuje do státní kasy
před 6 hodinami
Trumpa k odvolání útoků na Írán přesvědčili lídři zemí Perského zálivu
před 7 hodinami
Předpověď počasí pro vodáky. Medard pomohl, brzy se však oteplí
před 7 hodinami
Zemřela česká trenérská fotbalová legenda Petr Uličný
před 8 hodinami
Pohřeb Zdeny Mašínové proběhne příští týden v Olomouci
před 9 hodinami
Dohoda by otevřela Hormuzský průliv, přiznal Teherán. Rozhodnutí ale nepadlo
před 9 hodinami
Vražda v Praze. Případ se stal na Chodově, policisté zadrželi muže
před 11 hodinami
Počasí: Do Česka se příští týden vrátí tropické teploty
včera
Německo musí být do roku 2029 v bojové pohotovosti, hrozí válka s Ruskem, varoval tamní generál
včera
Státy NATO zvažují zásadní změnu. Chtějí udělit nejvyššímu veliteli pravomoc sestřelovat drony
včera
Tolik peněz, že je nemá šanci do konce života utratit. Elon Musk se stal prvním bilionářem na světě
včera
Chaos v mírových jednáních nebere konce. Írán popřel podpis dohody, Trump označil její podmínky za hoax
včera
Facebook a Instagram po celém světě kolabují. Postihl je rozsáhlý globální výpadek
včera
Bohaté státy Evropské unie se bouří. Chtějí razantní škrty
Skupina bohatých států ze severu Evropské unie v čele s Německem a Nizozemskem se vzbouřila proti novému návrhu unijního rozpočtu na období let 2028 až 2034. Kypr, který v současnosti předsedá Radě EU, totiž ve svém vyjednávacím dokumentu navrhl snížení původního plánu Evropské komise o pouhá dvě procenta, což představuje zhruba 32,8 miliardy eur. Podle fiskálně konzervativních zemí je takové snížení naprosto nedostatečné, neboť celkový objem rozpočtu ve výši dvou bilionů eur zůstává v době omezených finančních možností evropských vlád neúnosně vysoký.
Zdroj: Libor Novák