Navzdory rostoucímu počtu vegetariánů a veganů se ve světě šíří nový trend – dieta založená výhradně na mase. Myšlenka takzvané „masožravé stravy“ se šíří především prostřednictvím sociálních sítích. Odborníci ale varují, že taková dieta může mít z dlouhodobého hlediska na tělo velmi negativní dopad.
„Masožravá strava“ znamená přesně to, co název naznačuje – lidé jedí jen maso, žádné sacharidy, ovoce ani zeleninu. A to je podle odborníků ten zásadní problém. Varují totiž, že při takové dietě tělo nedostává potřebné živiny.
V posledních měsících se tento trend šíří především na sociálních médiích - v současné době existuje na Instagramu více než 30 000 příspěvků s hastagem #carnivorediet. Lidé tvrdí, že jedí pouze maso, díky čemuž se jim prý podařilo zhubnout, zbavili se zánětů, klesl jim krevní tlak a naopak se jim prý zvýšilo libido.
Lékaři ale poukazují na to, že neexistuje absolutně žádný vědecký důkaz, který by tato tvrzení podpořit. Zdůrazňují také, že strava založená pouze na mase by mohla vést k nedostatky vitamínů, píše server The Independent.
Vědci varují před rakovinou tlustého střeva
Masožravá strava se vyvinula z keto a paleo diety, které z jídelníčku vyřazují sacharidy ve prospěch bílkovin a tuků. Ačkoliv je maso pro zdraví přínosné, protože jde o skvělý zdroj bílkovin, vitamínu B, železa, zinku a hořčíku - mnozí odborníci na výživu a dietetici upozorňují, že čistě masožravá strava je nezdravá.
„Upřímně si myslím, že jedním z největších rizik masožravé stravy je rakovina tlustého střeva," vysvětluje profesorka výživy Rachele Pojednicová. „Ale dalších pár let nebudeme mít k dispozici potřebné údaje. Navíc by to také znamenalo, že někdo musí udělat studii o této stravě“ vysvětluje.
Vzhledem k tomu, že následovníci tohoto životního stylu se zaměřují na tučné maso, riskují zvýšení hladiny LDL cholesterolu, což může vést ke zvýšenému riziku srdečních onemocnění a srdečních záchvatů. „Další věc, kterou nemůžete ignorovat, jsou živiny, které prostě nemůžete dostat z masa," zdůrazňuje výživová poradkyně Rhiannon Lambertová.
Vysvětluje, že strava založená pouze na mase zbavuje tělo folátu, vitamínů C a E a vlákniny, které jsou nezbytné pro dobré zdraví. Maso navíc neposkytuje tělu vlákninu, která je nezbytná pro zdravá střeva. Dodává navíc, že fakt, že se rady ohledně diety šíří na internetu a mají tak velký dopad i na mladé lidi, může být velmi nebezpečný.
Dieta mi vyléčila depresi, tvrdí propagátorka masové stravy
Jedním z otevřených zastánců stravy je 26letá Michaila Petersonová, která tvrdí, že konzumuje pouze hovězí maso, sůl, vodu a bourbon, a že ji tato dieta „vyléčila" artritidu a deprese- a to přesto, že neexistují žádné vědecké důkazy, že by to byla pravda.
Lambertová poukazuje na to, že podobné rady poskytované přes sociální sítě může být pro ty, kteří se rozhodnou dietu vyzkoušet, velmi škodlivé. „každý člověk je jedinečný a naše těla jsou velmi odlišná,“ varuje.
„Všichni reagujeme různými způsoby na různé potraviny a to, co funguje u jedné osoby, nemusí fungovat u jiné. Povzbuzování eliminace celých skupin potravin je extrémně nezodpovědné,“ dodává s tím, že lidé by se měli spíše obracet na opravdu školené odborníky a dietetiky.
Související
V kuřecích stehnech byly nebezpečné bakterie. Celá šarže mizí z prodeje
Data ČSÚ: Zemědělci dramaticky zlevňují, potravináři také, v obchodech ale ceny potravin stále rostou
Maso , potraviny jídlo , lékaři , Lidé , sociální sítě
Aktuálně se děje
před 34 minutami
Počasí v Asii je tak extrémní, že se brambory doslova vaří v zemi
před 1 hodinou
Dejte nám 10 procent svých raket do Patriotů a zničíme všechny ruské balistické střely, vzkázal Zelenskyj USA
před 2 hodinami
Trump nebyl sám. Z Turecka s ním potají odletěl jediný ministr
před 3 hodinami
Víkendové počasí přinese změnu. Teploty opět poletí nahoru
včera
Páral nebude mít veřejný pohřeb. Rodina se chce rozloučit jinak
včera
Situace se stabilizuje, hlásí ministerstvo. Jde o důležitý lék na rakovinu
včera
Bývalý šéf České pošty Knap podlehl vážné nemoci
včera
Policie vyšetřuje pondělní tragickou zkoušku potrubí v Praze
včera
Houbaři už pamatují lepší časy. Zelená místa na mapě vesměs chybějí
včera
Padlo obvinění kvůli útoku v Tanvaldu. Útočníka poslal soud do vazby
včera
Podporovat Trumpa už se v Evropě nenosí. Pro politiky se stal přítěží
včera
Britové po 10 letech brexitu litují. Přijala by je EU zpátky?
včera
Trump označuje globální oteplování za podvod. Američané mu to ale vůbec nevěří
včera
36 hodin po ničivém zemětřesení v Kolumbii záchranáři stále nachází živé
včera
Vance potají jednal se Zelenským. Požaduje, aby se Ukrajina vyhnula útokům na klíčovou trasu pro vývoz ropy
včera
MAPA: Kde pozorovat zatmění Slunce? Najděte si místo přímo ve vašem okolí
včera
Zatmění Slunce nás v příštích letech čeká ještě několikrát. Z Česka jej opět uvidíme už za rok
včera
Zatmění Slunce vám může poškodit oči i zničit mobil. Jak jej sledovat a fotit bez speciálních brýlí?
včera
Počasí se zde zhoršuje dvakrát rychleji než kdekoliv jinde. Proč se Evropa otepluje nejrychleji na světě?
včera
Zákaz sociálních sítí nefunguje. Většina mladých jej už obešla
Snaha politiků po celém světě omezit mladistvým přístup k sociálním sítím naráží na první vážné překážky. Zákazy, které měly chránit děti před riziky digitálního světa, čelí narůstající kritice kvůli pochybnostem o jejich účinnosti i obavám z nežádoucích vedlejších dopadů. Politická opatření, jež si získala značnou popularitu, se nyní potýkají s praktickými problémy při vymáhání i s odporujícími si odbornými názory.
Zdroj: Libor Novák