Řada lidí se bojí létat. Pokud musejí cestovat letadlem, pokouší se cestu přežít s pomocí léků proti nevolnosti, alkoholu, papírovým pytlíkům nebo puštěné klimatizaci. A přestože se často říká, že klimatizace může lidskému zdraví spíše uškodit, právě poslední jmenované opatření by podle odborníků měli používat všichni - tedy i ti, kteří se létat nebojí.
Odborníci radí, že jakmile si sednete do letadla, měli byste si klimatizaci pustit. Toto drobné odvzdušnění totiž přináší jednu velkou výhodu – může vám pomoci vyhnout se kontaktu s určitými mikroorganismy, které vám během letu mohou způsobit nevolnost.
Doktor Mark Gendreau, odborník na šíření infekčních onemocnění spojených s leteckou dopravou, popisuje, jak tato klimatizace funguje a jak cestujícím může prospívat. „Větrání v letadlech má špatnou pověst, ale je to zcela neopodstatněné," cituje Gendreaua server Business Insider.
Lékař poukazuje, že je to i proto, že za posledních 15 let neexistuje žádná studie, která by se tímto problémem zabývala. Druhým důvodem je častá mylná představa, kterou lidé mají o tom, jak fungují systémy ventilace v letadle. „Vzorek proudění vzduchu v letadle nemusí nutně proudit zepředu dozadu a zpátky dopředu. Ve skutečnosti jsou letadla v tomto směru rozdělena na různé části," řekl Gendreau.
„Pravděpodobně vdechujete a vydechujete stejný vzduch, jako lidé z dalších dvou až pěti řad od vašeho sedadla,“ vysvětluje. Každá z těchto částí známá jako zóny regulace teploty vypouští vzduch z horních rozvodných trysek. Vzduch opouští kabinu skrze rošt, který se často nachází pod okny nebo v místě, kde se boční stěny setkávají s podlahou letadla.
Obvykle se jedná o směs venkovního vzduchu a recirkulujícího vzduchu z kabiny letadla v poměru jedna ku jedné. Venkovní vzduch je v leteckých nadmořských výškách sterilní a bez choroboplodných zárodků. Recirkulující vzduch, ve kterém se mohou nacházet kapénky obsahující infekci (uvolňují se při kýchání, kašlání, ale i mluvení), prochází přes vysoce výkonné HEPA filtry. Ty odstraní minimálně 99,7 % všech těchto mikročástic, a vzduch je tak opět téměř sterilní.
Počet těchto ventilačních zón se liší v závislosti na letadle, ale každá zóna obvykle prochází tímto filtračním procesem 15 až 30krát za hodinu. Systémy byly navrženy většinou ještě v době, kdy bylo povoleno kouření v letadlech, připomíná Gendreau, což znamená, že letecké společnosti musely přijít s účinným a pravidelným filtračním systémem pro větrání, aby bylo možné odstranit kouř z kabin.
Gendreau zároveň radí, aby cestující používali menší osobní ventily pro větrání umístěné nad jednotlivými sedadly. „Je neuvěřitelně důležité větrat kvůli vzdušným virům, protože právě ventilace je stane vaším hlavním prostředkem kontroly - kromě izolování postižené osoby," vysvětluje Gendreau. Vzdušné viry, jako tuberkulóza a spalničky, jsou přenášeny drobnými kapénkami, které mohou zůstat ve vzduchu po dobu až pěti hodin, řekl Gendreau.
Zatímco viry spojené s nachlazením nebo běžnými infekcemi horních cest dýchacích mají tendenci být větší a těžší, v důsledku čehož padají spíše k zemi, tyto částice ale zůstávají ve vzduchu. A v tuto chvíli hraje ventil důležitou roli. Pomocí větracího otvoru můžete kolem sebe vytvořit neviditelnou vzduchovou bariéru, která blokuje tyto částice a rychleji je dostává k zemi.
„Letadla také mají nízkou vlhkost, což znamená, že během letu může vaše sliznice vyschnout. Když k tomu dojde, jste více náchylní k nakažení virem. A protože tyto částice se mohou při každém zakašlání, kýchnutí nebo mluvení dostat snadno do vzdálenosti dva a více metrů, je také dobré si utřít povrch kolem sebe a vyhnout se kontaktu povrchy, jako jsou stolky,“ dodává lékař.
Související
Za vysokou porodností je nepochopení islámu, tvrdí prezident Nigeru. Straší Evropu další vlnou uprchlíků
Dva modely klimatizací Sencor se stahují z trhu, jsou rizikové
Aktuálně se děje
před 52 minutami
Počasí: Budou Vánoce bílé? Ve středu může nasněžit
včera
USA navrhly setkání Spojených států, Ukrajiny a Ruska. Mír nemůže nastat za každou cenu, reagoval Zelenskyj
včera
Spousta začerněných stránek a pozoruhodně málo Trumpa? Zamlžování pravdy, říká jedna z Epsteinových obětí
včera
Poprask na internetu: Voliči SPD mluví o zradě, požadují odvolání Zůny. Okamura problém hasí
včera
Trump sliboval zlatou éru americké ekonomiky. Kde je, ptají se Američané po roce?
včera
Dokáže síla převážit nad totálním vyčerpáním? Ukrajina se chystá na dosud nejtemnější zimu
včera
Američtí a ruští představitelé se setkají na Floridě k dalšímu kolu rozhovorů o Ukrajině
včera
Z Británie přichází další varování: Rusko je expanzivní mocnost, chce podmanit Ukrajinu a destabilizovat NATO
včera
Vítězové summitu EU o financování Ukrajiny? De Wever i Česko, píše Politico
včera
Superchřipka, nebo mnoho povyku pro nic? Epidemie tříští vědeckou obec
včera
Zveřejnění Epsteinových záznamů hýbe Amerikou. Ministerstvo řadu informací dál tají
včera
USA provedly rozsáhlou sérii útoků v Sýrii
včera
Dokumenty z vyšetřování Epsteina zveřejněny. Na fotkách s ním je Michael Jackson i Bill Clinton
včera
Pravé zimní počasí je v nedohlednu, ukazuje měsíční výhled
19. prosince 2025 22:02
Za smrt Perryho nese vinu i druhý lékař. Za mříže ale nemusí
19. prosince 2025 21:14
Výplata některých důchodů od ledna zdraží. Nemusí přitom stát ani korunu
19. prosince 2025 20:00
OBRAZEM: Brněnské Vánoce. Pravá atmosféra panuje i v jihomoravské metropoli
19. prosince 2025 19:09
Zeman promluví k lidem ještě před Pavlem. S Babišem se televize nedohodly
19. prosince 2025 18:23
Rodinná tragédie při letecké nehodě v USA. Zemřel slavný závodník i s dětmi
19. prosince 2025 17:36
Metro opět staví ve všech stanicích na lince C. Pankrác po rekonstrukci opět funguje
Vlaky metra na lince C od pátečního odpoledne opět zastavují ve všech stanicích. Cestující mohou po téměř roční rekonstrukci znovu nastupovat a vystupovat na Pankráci, kde do budoucna bude možné přestupovat i na linku D, která ještě není v provozu.
Zdroj: Jan Hrabě