Řada lidí se bojí létat. Pokud musejí cestovat letadlem, pokouší se cestu přežít s pomocí léků proti nevolnosti, alkoholu, papírovým pytlíkům nebo puštěné klimatizaci. A přestože se často říká, že klimatizace může lidskému zdraví spíše uškodit, právě poslední jmenované opatření by podle odborníků měli používat všichni - tedy i ti, kteří se létat nebojí.
Odborníci radí, že jakmile si sednete do letadla, měli byste si klimatizaci pustit. Toto drobné odvzdušnění totiž přináší jednu velkou výhodu – může vám pomoci vyhnout se kontaktu s určitými mikroorganismy, které vám během letu mohou způsobit nevolnost.
Doktor Mark Gendreau, odborník na šíření infekčních onemocnění spojených s leteckou dopravou, popisuje, jak tato klimatizace funguje a jak cestujícím může prospívat. „Větrání v letadlech má špatnou pověst, ale je to zcela neopodstatněné," cituje Gendreaua server Business Insider.
Lékař poukazuje, že je to i proto, že za posledních 15 let neexistuje žádná studie, která by se tímto problémem zabývala. Druhým důvodem je častá mylná představa, kterou lidé mají o tom, jak fungují systémy ventilace v letadle. „Vzorek proudění vzduchu v letadle nemusí nutně proudit zepředu dozadu a zpátky dopředu. Ve skutečnosti jsou letadla v tomto směru rozdělena na různé části," řekl Gendreau.
„Pravděpodobně vdechujete a vydechujete stejný vzduch, jako lidé z dalších dvou až pěti řad od vašeho sedadla,“ vysvětluje. Každá z těchto částí známá jako zóny regulace teploty vypouští vzduch z horních rozvodných trysek. Vzduch opouští kabinu skrze rošt, který se často nachází pod okny nebo v místě, kde se boční stěny setkávají s podlahou letadla.
Obvykle se jedná o směs venkovního vzduchu a recirkulujícího vzduchu z kabiny letadla v poměru jedna ku jedné. Venkovní vzduch je v leteckých nadmořských výškách sterilní a bez choroboplodných zárodků. Recirkulující vzduch, ve kterém se mohou nacházet kapénky obsahující infekci (uvolňují se při kýchání, kašlání, ale i mluvení), prochází přes vysoce výkonné HEPA filtry. Ty odstraní minimálně 99,7 % všech těchto mikročástic, a vzduch je tak opět téměř sterilní.
Počet těchto ventilačních zón se liší v závislosti na letadle, ale každá zóna obvykle prochází tímto filtračním procesem 15 až 30krát za hodinu. Systémy byly navrženy většinou ještě v době, kdy bylo povoleno kouření v letadlech, připomíná Gendreau, což znamená, že letecké společnosti musely přijít s účinným a pravidelným filtračním systémem pro větrání, aby bylo možné odstranit kouř z kabin.
Gendreau zároveň radí, aby cestující používali menší osobní ventily pro větrání umístěné nad jednotlivými sedadly. „Je neuvěřitelně důležité větrat kvůli vzdušným virům, protože právě ventilace je stane vaším hlavním prostředkem kontroly - kromě izolování postižené osoby," vysvětluje Gendreau. Vzdušné viry, jako tuberkulóza a spalničky, jsou přenášeny drobnými kapénkami, které mohou zůstat ve vzduchu po dobu až pěti hodin, řekl Gendreau.
Zatímco viry spojené s nachlazením nebo běžnými infekcemi horních cest dýchacích mají tendenci být větší a těžší, v důsledku čehož padají spíše k zemi, tyto částice ale zůstávají ve vzduchu. A v tuto chvíli hraje ventil důležitou roli. Pomocí větracího otvoru můžete kolem sebe vytvořit neviditelnou vzduchovou bariéru, která blokuje tyto částice a rychleji je dostává k zemi.
„Letadla také mají nízkou vlhkost, což znamená, že během letu může vaše sliznice vyschnout. Když k tomu dojde, jste více náchylní k nakažení virem. A protože tyto částice se mohou při každém zakašlání, kýchnutí nebo mluvení dostat snadno do vzdálenosti dva a více metrů, je také dobré si utřít povrch kolem sebe a vyhnout se kontaktu povrchy, jako jsou stolky,“ dodává lékař.
Související
Za vysokou porodností je nepochopení islámu, tvrdí prezident Nigeru. Straší Evropu další vlnou uprchlíků
Dva modely klimatizací Sencor se stahují z trhu, jsou rizikové
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Karel III. o Vánocích neuvidí dva prince. Do Sandringhamu nepřijedou
před 2 hodinami
Schick pokračuje ve výtečné fazóně. Čtyřmi góly proti Freiburgu přeskočil Kollera
před 2 hodinami
Útočník z Magdeburgu míří do vazby. Bilance páteční tragédie se změnila
před 3 hodinami
Počasí se ochladilo a déšť se mění ve sníh. Meteorologové poskytli předpověď
před 4 hodinami
RECENZE: Americký muzikálový hit Čarodějka protíná Hollywood a TikTok
před 4 hodinami
Robert Fico je u Putina v Kremlu
před 5 hodinami
Ukrajinci zaútočili na Kazaň. Putin teď slibuje mnohem větší destrukci na Ukrajině
před 5 hodinami
Poslední šance si vyřídit všechno potřebné. Pošta sdělila, jak bude mít otevřeno
před 6 hodinami
Davidovou trápí vyhřezlá ploténka. Na operaci se však zatím nechystá
před 7 hodinami
Bramborový salát podle Magdaleny Dobromily Rettigové
před 7 hodinami
Prosincové projevy politiků: Pavel bude poslední v řadě. Promluví i Zeman
před 9 hodinami
Důchody dostanou lidé do Štědrého dne. Příští rok už to bude o Vánocích jinak
před 11 hodinami
Rok od střelby na FF UK: Oběti se spravedlnosti nedočkají, přestože viníka smrti 14 lidí známe
před 12 hodinami
Otevírací doba o Vánocích. Pořádky se nemění, zákon mluví jasně
před 14 hodinami
Rok od tragédie, která změnila život mnoha lidem. Česko si připomíná nejhorší masovou střelbu v historii
Aktualizováno před 22 hodinami
OBRAZEM: Česko si připomnělo oběti tragédie na FF UK. Naší společností otřásla, říká Fiala
včera
Kate a William dojali Brity vánoční pohlednicí. Zachycuje klíčový moment tohoto roku
včera
Česká hymna poprvé zazněla před 190 lety. V Tylově Fidlovačce
včera
Policii znepokojuje, co se děje na D1 před Brnem. Ukázala záběry nebezpečných nehod
včera
Nobelova cena pro Trumpa? Při splnění jednoho předpokladu může být kandidátem
Pokud budoucí americký prezident Donald Trump dokáže docílit vyřešení konfliktu na Ukrajině, mohl by dostat Nobelovu cenu míru. V komentáři pro server Foreign Affairs napsal americký politolog Michael McFaul.
Zdroj: Jakub Jurek