Existuje univerzální dieta prospěšná pro naši planetu i pro naše zdraví? Experti z výboru Eat-Lancet navrhují zdvojnásobit konzumaci rostlinné stravy a snížit spotřebu červeného masa. Není to ale vhodné pro všechny. Dieta uzpůsobená životnímu prostředí existuje, ale bez vhodné politiky vlád ji nelze uplatňovat, píše italský deník Corriere della Sera.
Výbor Eat-Lancet sdružuje experty na výživu a udržitelný rozvoj pocházející z univerzit po celém světě a z uskupení jako je Světová zdravotnická organizace (WHO) a Organizace pro výživu a zemědělství (FAO) při OSN. Tito vědci nedávno publikovali v časopise Lancet výsledky výzkumu, které odpovídají těmto požadavkům. Univerzální dieta má zachránit zdraví i planetu a v podstatě spočívá ve zdvojnásobení konzumace rostlinné stravy a ve snížení spotřeby červeného masa.
According to @Business Spain becomes the healthiest country worldwide surpassing Italy. 4 other #European countries are in top 10. USA ranks #37. The index grades nations based on life expectancy while imposing penalties on risks (a.o tobacco use and #obesity). #SoMe4Healthcare pic.twitter.com/qRlGINwCYm
— Valesius (@valesius) 4. března 2019
Špatné stravovací návyky vyvolávají pro zdraví větší riziko než kouření, přenosné pohlavní nemoci a alkohol dohromady. Experti doporučují v globálním měřítku do roku 2050 zvýšit spotřebu ovoce, zeleniny, luštěnin a ořechů a o 50 procent snížit konzumaci cukru a červeného masa, včetně skopového.
Experti doporučují drasticky snížit spotřebu červeného masa u osob, které ho jedí mnoho, jako jsou Američané a Kanaďané, nikoli však u obyvatel v chudých zemích, kteří potřebují více živočišných proteinů, jako jsou třeba děti v jižní Asii. Lidé ze Severní Ameriky jedí šestkrát více červeného masa než je doporučeno, zatímco v zemích jižní Asie jedí pouze polovinu doporučeného množství.
Univerzální dietu tedy v podstatě tvoří středomořská strava, potvrzují experti. Jde o verzi této diety označovanou za střídmou, která byla rozšířena v Řecku v polovině minulého století. S malými rozdíly se tato dieta praktikuje ve všech zemích Středomoří. Jde o denní spotřebu 2500 kilokalorií, která je tvořena zhruba 230 gramy celozrnných obilovin, 500 gramy ovoce a zeleniny, 250 gramy mléčných výrobků, 14 gramy masa (hovězího, vepřového či skopového), 29 gramy kuřete, 13 gramy vajec, 28 gramy ryb, 75 gramy luštěnin, 50 gramy ořechů a 31 gramy cukru včetně skrytého. Jako přísady jsou doporučovány rostlinné oleje: extra panenský olivový olej či řepkový olej.
Kromě změny stravovacích návyků a snížení plýtvání potravinami o 50 procent autoři zprávy stanovují cíle a limity pro využívání půdy, vody a potravinových zdrojů pro udržitelné zemědělství. Zdůrazňují také, že individuální volba spotřebitelů nestačí k tomu, aby se zabránilo "katastrofálním škodám pro planetu". Vyzývají vlády, aby podporovaly zdravé stravovací návyky a zaručovali lidem přístup k výživné stravě.
Doporučení snížit spotřebu masa se okamžitě setkalo s odporem, píše list The New York Times. Ještě než byla zpráva zveřejněna, vydala organizace s názvem Spojenectví pro živočišnou výrobu prohlášení, v němž vychvaluje přínos masa a mléčných výrobků a sýrů. Uvedla, že snížení spotřeby živočišných proteinů může zhoršit podvýživu, zvýšit plýtvání jídlem a odvést pozornost od vyšších priorit při snižování emisí skleníkových plynů. Zároveň Národní asociace chovatelů dobytka definovala hovězí jako důležitou součást výživy a chov hovězího dobytka jako součást udržitelného zemědělství.
10. června 2026 20:20
Smutné pražské výročí. Jak hlavní město zničil nejničivější požár v jeho dějinách
Související
Čína se naplno pustila do boje se stárnutím. Laboratoře pro dlouhověkost slibují, že se dožijeme 150 let
Rh faktor v těhotenství: Co se může stát, když si krev „nesedne“?
zdraví , obezita, nadváha, hubnutí , dieta , potraviny jídlo , životní prostředí
Aktuálně se děje
včera
Německo musí být do roku 2029 v bojové pohotovosti, hrozí válka s Ruskem, varoval tamní generál
včera
Státy NATO zvažují zásadní změnu. Chtějí udělit nejvyššímu veliteli pravomoc sestřelovat drony
včera
Tolik peněz, že je nemá šanci do konce života utratit. Elon Musk se stal prvním bilionářem na světě
včera
Chaos v mírových jednáních nebere konce. Írán popřel podpis dohody, Trump označil její podmínky za hoax
včera
Facebook a Instagram po celém světě kolabují. Postihl je rozsáhlý globální výpadek
včera
Bohaté státy Evropské unie se bouří. Chtějí razantní škrty
včera
Islámábádská dohoda je na spadnutí? Írán popřel, že by ji měl o víkendu podepsat
včera
Zahajovací zápas fotbalového MS zvládlo domácí Mexiko. JAR dohrávala o devíti lidech
včera
CNN: Dohoda USA s Íránem má jen prodloužit příměří a znovu otevřít Hormuzský průliv
včera
Ministryně pro místní rozvoj Mrázová byla napadena
včera
Musk se stane prvním dolarovým trilionářem na světě. SpaceX míří na burzu
včera
Kallasová se ostře ohradila proti zrušení svého úřadu. Tisícům zaměstnanců EU poslala rázný mail
včera
Zemřela princezna Bha. Budoucí thajská královna strávila poslední roky života v kómatu
včera
Ukrajinská armáda zničila při útoku na most desítky vojenských vozidel. Chce odstřihnout Rusko od Krymu
včera
Ukončili jsme válku s Íránem, prohlásil Trump. K žádné dohodě zatím nedošlo, reaguje Teherán
včera
Počasí bude i o víkendu deštivé. Dorazí i vítr
včera
Česko - Jižní Korea 1:2. Kapitán Krejčí skóroval, Korejci předvedli obrat
11. června 2026 21:03
Dnes v noci velmi tvrdě udeříme na Írán. Převezmeme ostrov Charg, pohrozil Trump. O hodinu později vše zrušil
11. června 2026 20:17
Fotbalové MS plné nových pravidel. Jaké novinky týmy i fanoušky čekají?
11. června 2026 19:45
Amerika zůstane bezbranná? Rakety bleskově dochází, Trumpa čeká ostrá debata se zbrojaři
Představitelé obranného průmyslu se připravují na schůzku s prezidentem Donaldem Trumpem v Bílém domě, která by se měla uskutečnit koncem tohoto týdne. Podle zdrojů obeznámených s detaily jednání se očekává velmi ostrá debata, neboť ve Washingtonu sílí obavy z tenčících se zásob amerických raket.
Zdroj: Libor Novák