Jen znalci historie mladoboleslavské automobilky Škoda by mezi nepostradatelné lidi označili příslušníky rodiny Hrdličkových. Její členové přitom stáli u vývoje nejdůležitějších modelů firmy. Příběh rodiny zmapoval slovenský zpravodajský server Aktuality.sk.
Václav Laurin a Václav Klement. Mezi lidi, kteří se zasloužili o rozvoj automobilového průmyslu v Československu, bychom si však měli připojit i rodinu Hrdličkových. Do fungování automobilky Škoda začali její členové promlouvat už ve 30. letech minulého století, kdy československému autoprůmyslu akutně hrozil v souvislosti s finanční krizí zánik.
Mladoboleslavská automobilka krizi přežila díky prvnímu generálnímu řediteli Karlu Hrdličkovi, který se do čela firmy dostal v roce 1929 poté, co koncern Škoda převzal firmu Laurin & Klement.
„Nejvyšší šéf Škodovky Karel Lövenstein určil mého dědečka za šéfa mladoboleslavské fabriky. Dostal za úkol vybudovat serióvou výrobu a přinést nové produkty. Vzali si na to úvěr v Londýně,“ popisuje pro Aktuality.sk jeho vnuk Milan Hrdlička.
Karel Hrdlička byl přitom sirotkem z chudé rodiny, dostal však stipendium a mohl studovat na pražské ČVUT, kde později i učil. K jeho kolegům patřil i Albert Einstein, který tou dobou na univerzitě rovněž působil. Důležitější stopu však zanechal v mladoboleslavské automobilce.
Škodu vytáhl Hrdlička ze stínu Tatry a Aera a díky novým modelům Popular, Rapid, Favorit a Superb udělal ze „škodovky“ nejprodávanější značku na československém trhu. Pozici hegemona si zde automobilka drží dodnes. Hrdlička si navíc uvědomil, že je nutná i expanze do zahraničí. Už během jeho působení se auta značky prodávala i v Rusku nebo Argentině.
Nacisté jej však z vedení podniku odvolali, protože byl zapřisáhlým pacifistou a odmítal přijmout německé občanství. Firmu navíc převzala Reichswerke Hermanna Göringa. Po konci druhé světové války se už do čela podniku nevrátil, protože zase odmítal vstoupit do KSČ.
Jeho syn Petr však byl důstojným následovníkem, jehož cesta na vrchol ovšem byla velice komplikovaná. Kvůli svému původu se musel vyučit řemeslu na „škodováckém“ učilišti. Díky získaným schopnostem se nakonec propracoval na automobilovou průmyslovku v Mladé Boleslavi a na počátku 80. let dostal životní šanci.
Komunisté tehdy rozhodli, že je třeba vyvinout vozidlo nové generace a šéfem vývoje tohoto automobilu se stal Petr Hrdlička. Výsledkem byl legendární Favorit, který spatřil světlo světa v polovině 80. let. Právě ten přihrál automobilku Škoda po roce 1989 do rukou koncernu Volkswagen.
Pod německými majiteli nyní ve firmě pracuje vnuk prvního generálního ředitele Martin Hrdlička. Začínal jako vývojový pracovník, dnes už se propracoval na pozici šéfa vývoje podvozků, převodovek a motorů.
Martin je hrdý jak na práci dědečka, tak otce. Bez nich by totiž automobilka už dávno nemusela existovat. „V roce 1991 by Škodovka nepřežila bez silnějšího partnera. Měla jen omezenou produktovou řadu. Celoročně vyráběla 170 tisíc vozů, což by nestačilo na udržení se na globálním trhu,“ konstatuje pro Aktuality.sk.
Související
Škoda nečekaně odhalila nový crossover. Epiq se chlubí příjemnou cenou
Rozsáhlý blackout zasáhl český průmysl. Problémy hlásily automobilky i operátoři
Škoda , auto , automobilový průmysl
Aktuálně se děje
před 25 minutami
MAAE: Kryt v Černobylu po zásahu dronem neblokuje únik radiace
před 1 hodinou
USA hlásí pokrok v jednáních s Ukrajinou o plánu na ukončení války
před 2 hodinami
Provokace Kremlu se zvyšují. Švédské námořnictvo hlásí nárůst aktivity ruských ponorek
před 3 hodinami
Příměří se rozpadá. Pákistán a Afghánistán spolu na hranicích bojují, civilisté prchají
před 5 hodinami
Podzim v prosinci. Meteorologové přinesli předpověď na příští týden
před 9 hodinami
OBRAZEM: Mikuláš se svou partou čertů a andělů si podmanil ulice Prahy
včera
Experti rozebrali chování prince Harryho. Návrat domů není vyloučen
včera
Papír s informací o růstu důchodů už nepřijde každému, upozornil úřad
včera
V USA padl první trest v případu smrti herce Matthewa Perryho
včera
Nedorozumění vedlo k policejnímu zásahu ve škole v Praze
Aktualizováno včera
Zemřel populární moderátor Patrik Hezucký
včera
Německo schválilo dobrovolnou vojenskou službu. Čekají se protesty mladých
včera
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
včera
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
včera
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
včera
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
včera
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
včera
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
včera
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
včera
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
Summit ruského prezidenta Vladimira Putina a indického premiéra Narendry Modiho v Novém Dillí přinesl další posílení bilaterálních vztahů v oblastech obrany, energetiky a technologií. Putin po jednáních, která se konala v pátek, potvrdil, že Rusko je připraveno pokračovat v nepřerušovaných dodávkách paliv pro Indii, což Moskvě zajišťuje důležitý trh v době západních sankcí.
Zdroj: Libor Novák