Způsobuje červené maso, do kterého zahrnujeme hovězí, jehněčí, vepřové a telecí maso i zvěřinu rakovinu střev? Podle nedávných studií ano, dokonce před ním varovali lékaři z celého světa. Jak se ale nyní ukázalo, je to ve skutečnosti trochu jinak.
Mezinárodní agentura pro výzkum rakoviny Světové zdravotnické organizace uvedla, že zpracované maso způsobuje rakovinu. Červená masa jsou pravděpodobně karcinogenní, ale existuje jen omezené množství důkazů.
Ve Velké Británii se předpokládá, že zpracované maso vede každoročně k přibližně 5 400 případům rakoviny tlustého střeva. Byly také naznačeny souvislosti s onemocněními srdce a diabetem 2. typu. Vědci jsou toho názoru, že jíst velké množství červeného masa je pro zdraví špatné.
"Správnou volbou pro většinu lidí, ale ne pro všechny, je pokračovat ve spotřebě masa. Neříkáme, že nehrozí žádné riziko. Říkáme, že snížením spotřeby červeného masa existuje jen malá šance snížení rizika rakoviny," řekl pro BBC News jeden z vědců Dalhousie University a McMaster University v Kanadě.
Například přibližně u šesti ze 100 lidí ve Velké Británii se v určitém okamžiku jejich života vyvinula rakovina střev. Pokud by všichni jedli navíc 50g slaniny denně, odhaduje se, že by číslo stouplo na sedm ze 100. Ale to, co vám nikdo nemůže říct, je, zda budete tím dalším případem, napsal server BBC.
"Z globálního hlediska vyplývá, že lidé, kteří jedí červené a zpracované maso, by měli omezit jeho příjem. I když může být součástí zdravé výživy, příliš mnoho masa může zvýšit riziko vzniku rakoviny tlustého střeva," uvedl profesor Louis Levy. Kdo jí více než 90 g červeného nebo zpracovaného masa denně, měl by spotřebu snížit na 70 g denně.
Maso je pouze jedním aspektem stravy a studie naznačují, že zelenina může mít velký vliv na zdraví. Diety založené na menší spotřebě masa jsou stále populárnější. Důvodem však nejsou jen zdravotní přínosy, ale i obavy o životní prostředí a otázky dobrých životních podmínek zvířat. Doporučuje se, aby většina bílkovin pocházela z ořechů a luštěnin místo masa.
Související
Coca-Cola, Mondelēz, Danone, Ferrero a další firmy bojkotují snahy o potlačení obezity, varuje WHO
Tichý zabiják: Vědci popsali, jak ultrazpracované potraviny ničí tělo a radí, jak se jim vyhnout
potraviny jídlo , rakovina , Maso vepřové , zdraví , Maso , dieta , srdeční tep srdce , Velká Británie
Aktuálně se děje
před 10 minutami
Páral nebude mít veřejný pohřeb. Rodina se chce rozloučit jinak
před 1 hodinou
Situace se stabilizuje, hlásí ministerstvo. Jde o důležitý lék na rakovinu
před 2 hodinami
Bývalý šéf České pošty Knap podlehl vážné nemoci
před 2 hodinami
Policie vyšetřuje pondělní tragickou zkoušku potrubí v Praze
před 3 hodinami
Houbaři už pamatují lepší časy. Zelená místa na mapě vesměs chybějí
před 4 hodinami
Padlo obvinění kvůli útoku v Tanvaldu. Útočníka poslal soud do vazby
před 5 hodinami
Podporovat Trumpa už se v Evropě nenosí. Pro politiky se stal přítěží
před 5 hodinami
Britové po 10 letech brexitu litují. Přijala by je EU zpátky?
před 6 hodinami
Trump označuje globální oteplování za podvod. Američané mu to ale vůbec nevěří
před 7 hodinami
36 hodin po ničivém zemětřesení v Kolumbii záchranáři stále nachází živé
před 8 hodinami
Vance potají jednal se Zelenským. Požaduje, aby se Ukrajina vyhnula útokům na klíčovou trasu pro vývoz ropy
před 9 hodinami
MAPA: Kde pozorovat zatmění Slunce? Najděte si místo přímo ve vašem okolí
před 10 hodinami
Zatmění Slunce nás v příštích letech čeká ještě několikrát. Z Česka jej opět uvidíme už za rok
před 10 hodinami
Zatmění Slunce vám může poškodit oči i zničit mobil. Jak jej sledovat a fotit bez speciálních brýlí?
před 11 hodinami
Počasí se zde zhoršuje dvakrát rychleji než kdekoliv jinde. Proč se Evropa otepluje nejrychleji na světě?
před 12 hodinami
Zákaz sociálních sítí nefunguje. Většina mladých jej už obešla
před 13 hodinami
Zelenskyj: Ukrajina předala USA konkrétní návrhy na ukončení války
před 13 hodinami
Trump potvrdil, že ze summitu NATO odjel v kontejneru na jídlo. Rubio a Bessent zůstali v ohroženém letadle
před 15 hodinami
Počasí dnes bude na pozorování zatmění Slunce a Perseid ideální
včera
Trump změnil názor. Licenci k výrobě raket systému Patriot Ukrajině neudělí
Americký prezident Donald Trump přehodnotil svá původní prohlášení a ustoupil od plánu udělit Ukrajině licenci k domácí výrobě rakety systému Patriot. Bílý dům k tomuto kroku vedou především obavy z možného úniku vysoce citlivých vojenských technologií, které by v budoucnu mohly skončit v ruských rukách. Rozhodnutí tak opět prohlubuje nejistotu ohledně ukrajinské protivzdušné obrany před očekávanými zimními útoky ze strany Ruska.
Zdroj: Libor Novák