Vrásky mohou být signálem rizika vzniku kardiovaskulárních chorob. Vrásky na čele jsou přirozenou známkou stárnutí, ale když jsou hlubší a početnější než by odpovídalo genetickému vybavení a věku, svědčí to o zdravotním riziku, píše italský deník Corriere della Sera.
"Jsou ukazatelem rizikových faktorů, jako je vysoká hladina cholesterolu v krvi nebo vysoký krevní tlak," vysvětluje Yolande Esquirolová z univerzitní nemocnice v jihofrancouzském Toulouse. "Jde o snadno rozpoznatelný signál, který nevyžaduje velké náklady, protože není třeba lékařských testů," dodává. Jde tedy o signál, který může být pobídkou ke snaze u těchto osob odstranit další rizikové faktory, jako je vysoký krevní tlak, vysoká hladina cholesterolu, obezita či kouření.
Na univerzitě v Toulouse se uskutečnila studie, jíž se zúčastnilo 3200 zdravých dospělých osob ve věku dvaatřicet, dvaačtyřicet, dvaapadesát a dvaašedesát let, píše Corriere della Sera. Byly jim přiděleny body podle toho, jak měly hluboké a četné vrásky na čele. Žádný bod znamenal absenci vrásek, tři body značily četné hluboké vrásky. Účastníci studie byli sledováni 20 let, během nichž 233 osob z různých příčin zemřelo. Ze 233 mrtvých mělo 15,2 procenta v hodnocení vrásek dva až body, 6,6 procenta mělo jeden bod a 2,1 procenta nemělo žádné vrásky. Ty osoby, které měly nejvyšší hodnocení pokud jde o vrásky, měly téměř desetkrát vyšší riziko smrti než ty, které měly hodnocení nula.
Vědci zatím neznají důvod vztahu mezi oběma jevy, ale přišli s teorií, že věc souvisí s aterosklerózou a kornatěním cév. Na aterosklerózu a na vrásky mají zřejmě vliv změny pokud jde o kolagen a oxidační stres. Žilky na čele jsou tak malé, že mohou být citlivější na hromadění plaku, a vrásky tak mohou být jedním z prvních znamení jejich stárnutí.
Až dosud byla konzumace sýrů dávána do souvislosti se zvýšeným rizikem kardiovaskulárních chorob, a to kvůli přítomnosti nasycených mastných kyselin v těchto potravinách. Kardiologové obvykle doporučovali omezit konzumaci mléka, sýrů a jogurtů. Avšak ve výzkumu vedeném Maciejem Banachem z Lodžské univerzity v Polsku, v němž byla analyzována série studií publikovaných v posledních letech, jež pracovaly dohromady s 636.000 osobami, se ukázalo, že tato doporučení zřejmě nejsou užitečná. S výjimkou mléka.
Konzumace mléka (nebylo specifikováno, v jakém množství) je zřejmě spojena se zvýšeným rizikem úmrtí na kardiovaskulární nemoci, zatímco konzumace fermentovaných výrobků, jako je jogurt, souvisí s nižším rizikem. Autor studie navrhuje revidovat doporučení pro pacienty s kardiovaskulárním rizikem pokud jde o sýry a jogurt a doporučovat těm, kdo nemohou pít méně mléka, aby si vybírali produkt bez tuku nebo s nízkým obsahem tuku.
Maciej Banach rovněž upozorňuje, že diety s nízkým obsahem sacharidů nejsou zdravé a je třeba se jim vyhýbat. "Lidé, kteří jedí málo sacharidů, se vystavují většímu nebezpečí předčasného úmrtí na kardiovaskulární choroby, mrtvici a rakovinu," zdůrazňuje. Na základě analýzy údajů o 24.000 osobách Banach ukázal, že tomu, kdo konzumuje málo sacharidů, hrozí o 32 procent vyšší riziko úmrtí než těm, kdo je zařadili do svého jídelníčku.
10. června 2026 20:20
Smutné pražské výročí. Jak hlavní město zničil nejničivější požár v jeho dějinách
Související
Čína se naplno pustila do boje se stárnutím. Laboratoře pro dlouhověkost slibují, že se dožijeme 150 let
Rh faktor v těhotenství: Co se může stát, když si krev „nesedne“?
zdraví , nemoci , Mléko , potraviny jídlo , dieta
Aktuálně se děje
před 7 minutami
Vražda v Praze. Případ se stal na Chodově, policisté zadrželi muže
před 1 hodinou
Počasí: Do Česka se příští týden vrátí tropické teploty
včera
Německo musí být do roku 2029 v bojové pohotovosti, hrozí válka s Ruskem, varoval tamní generál
včera
Státy NATO zvažují zásadní změnu. Chtějí udělit nejvyššímu veliteli pravomoc sestřelovat drony
včera
Tolik peněz, že je nemá šanci do konce života utratit. Elon Musk se stal prvním bilionářem na světě
včera
Chaos v mírových jednáních nebere konce. Írán popřel podpis dohody, Trump označil její podmínky za hoax
včera
Facebook a Instagram po celém světě kolabují. Postihl je rozsáhlý globální výpadek
včera
Bohaté státy Evropské unie se bouří. Chtějí razantní škrty
včera
Islámábádská dohoda je na spadnutí? Írán popřel, že by ji měl o víkendu podepsat
včera
Zahajovací zápas fotbalového MS zvládlo domácí Mexiko. JAR dohrávala o devíti lidech
včera
CNN: Dohoda USA s Íránem má jen prodloužit příměří a znovu otevřít Hormuzský průliv
včera
Ministryně pro místní rozvoj Mrázová byla napadena
včera
Musk se stane prvním dolarovým trilionářem na světě. SpaceX míří na burzu
včera
Kallasová se ostře ohradila proti zrušení svého úřadu. Tisícům zaměstnanců EU poslala rázný mail
včera
Zemřela princezna Bha. Budoucí thajská královna strávila poslední roky života v kómatu
včera
Ukrajinská armáda zničila při útoku na most desítky vojenských vozidel. Chce odstřihnout Rusko od Krymu
včera
Ukončili jsme válku s Íránem, prohlásil Trump. K žádné dohodě zatím nedošlo, reaguje Teherán
včera
Počasí bude i o víkendu deštivé. Dorazí i vítr
včera
Česko - Jižní Korea 1:2. Kapitán Krejčí skóroval, Korejci předvedli obrat
11. června 2026 21:03
Dnes v noci velmi tvrdě udeříme na Írán. Převezmeme ostrov Charg, pohrozil Trump. O hodinu později vše zrušil
Americký prezident Donald Trump pohrozil, že Spojené státy ve čtvrtek v noci zasáhnou Írán „velmi tvrdě“ a v blízké budoucnosti převezmou plnou kontrolu nad tamním trhem s ropou a plynem včetně strategického ostrova Charg. O pár desítek minut později ale avizované bombardování Íránu zrušil.
Zdroj: Libor Novák