ROZHOVOR | 25 let od opoziční smlouvy. Navzdory nálepkování zajistila stabilní vládu a snížila schodek rozpočtu, míní Koudelka

Před čtvrtstoletím, 9. července 1998, uzavřely dvě tehdy nejsilnější tuzemské politické strany Smlouvu o vytvoření stabilního politického prostředí v České republice, známou jako opoziční smlouva. Výsledkem byla jednobarevná vláda vítěze voleb, ČSSD vedené Milošem Zemanem, tolerovaná druhou stranou v pořadí, ODS v čele s Václavem Klausem. Ačkoliv se proti tomuto uspořádání kriticky vymezovaly menší politické subjekty a část veřejnosti i médií, mezi voliči ČSSD a ODS mělo nezanedbatelnou podporu, uvádí v rozhovoru pro server EuroZprávy.cz politolog a právník Zdeněk Koudelka. 

Odborník na ústavní právo z brněnské Masarykovy univerzity připomíná, že ČSSD a ODS zůstaly i po skončení volebního období velkými stranami, jejich lídry čekaly prezidentské mandáty, zatímco mnozí jejich kritici odešli z veřejného prostoru. Vyzdvihuje přitom i skutečnost, že Zemanův kabinet byl jednou z pouhých tří vlád, které v dosavadní historii samostatného Česka dokončily celé funkční období.  

Začneme kontextem, ve kterém k uzavření takzvané opoziční smlouvy došlo. Proč se po sněmovních volbách v roce 1998 nepodařilo sestavit většinovou koaliční vládu? Možnosti jistě existovaly. Nemám teď na mysli pouze vládní spolupráci vítězné sociální demokracie s komunisty, která byla v té době patrně nerealizovatelná, ale spíše středo-pravicové alternativy, případně i takzvanou velkou koalici. Byly hlavním důvodem osobní animozity mezi klíčovými politickými aktéry?

Vnitřní motivy jednání politických aktérů mohu jen hádat a to nechci. Zjistitelnou příčinou bylo jednání Unie svobody a jejího předsedy Jiřího Rumla, který odmítl koalici s vítěznou sociální demokracií Miloše Zemana. To byl rozdíl od lidovců, kteří do té doby byli v každé vládě a byli ochotni jít do koalice se sociální demokracií. Přitom koalice Unie svobody s Občanskou demokratickou stranou byla vyloučena. Lidé z vedení Unie svobody stranu založili až jako cestu z nouze. Prvotní plán bylo provést sarajevský atentát proti Václavu Klausovi a zmocnit se vedení ODS. Většina ODS však tuto cestu odmítla a postavila se za Václava Klause, což se potvrdilo ve volbách, kdy většina pravicových voličů, konkrétně 28 %, podpořila ODS, Unie svobody získala pouhých 9 %. Nikdo reálně uvažující si nemohl myslet, že lidé, kteří chtějí udělat vnitrostranický puč a po neúspěchu odejdou ze strany, budou za pouhého půl roku přijatelným koaličním partnerem. Předpokládám, že jim naprostá většina členů ODS nevěřila. Na druhé straně bylo pro Václava Klause nepřijatelné, aby seděl ve vládě, kde by měla sociální demokracie většinu a že by dělal premiérovi Miloši Zemanovi místopředsedu vlády.

Opoziční smlouva a z ní vzešlá menšinová vláda představovaly v tehdy mladé české polistopadové politice svým způsobem nové prvky. Jak bylo toto uspořádání ve své době prezentováno ze strany ČSSD a ODS veřejnosti a jak zněly hlavní argumenty v jeho prospěch? 

Již od roku 1996 byla druhá vláda Václava Klause vládou menšinovou, kterou tolerovala opoziční sociální demokracie, za což získala post předsedy Poslanecké sněmovny pro Miloše Zemana a též post předsedy Rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny. Tedy v roce 1998 nešlo o situaci novou. Změna byla jen ve formě smlouvy, protože v roce 1996 šlo o smlouvu ústní, v roce 1998 o smlouvu písemnou a zveřejněnou. Šlo tedy o opakování předchozího modelu s tím, že vzájemný politický vztah byl písemně formalizován a ODS měla i programové požadavky v následném tolerančním patentu, například snižování schodku státního rozpočtu nebo změnu volebního systému.

Nakolik podle Vás sehrála roli v uzavření opoziční smlouvy personální situace v ČSSD a ODS? Obě strany tehdy měly velmi silné lídry, Miloše Zemana a Václava Klause. Prezentovali se jako političtí protivníci, ale zároveň si v mnoha směrech dokázali projevit respekt. Šlo o důležitý faktor?

Ano. Oba aktéři se odborně i osobně znali a setkávali již před rokem 1989. Oba o tom druhém věděli, že jejich partner je vzdělaný, razantní a nebojácný politik. Váží si dodnes jeden druhého.

Na politické scéně vyvolala opoziční smlouva velkou vlnu kritiky, především ze strany menších parlamentních stran. Byla motivována především pragmaticky, tedy obavou, která se později ukázala jako oprávněná, že ČSSD a ODS se pokusí prosadit změnu volebního systému výrazně posilující jeho většinové prvky, což by mělo na pozici slabších subjektů značný dopad?

Tato obava malých stran je z jejich pohledu logická. Ovšem hlavní účel voleb v demokracii je vytvoření vlády. Přičemž vláda má být stabilní na ústavou určený čas čtyř let. Ne vláda nestabilní, vnitřně rozporuplná a často kolabující. A bohužel náš volební systém právě takové vlády vytváří. Od účinnosti ústavy 1993 se u nás vystřídalo za třicet let šestnáct vlád - Václav Klaus, Mirek Topolánek a Andrej Babiš stáli v čele vždy dvou vlád. Tedy průměrná životnost vlády u nás je asi jen jeden rok a deset měsíců. Ještě rychleji se na některých ministerstvech střídají ministři, kdy jejich životnost nelze počítat vůbec v rocích, ale jen v měsících. Fialova vláda má za necelá dva roky vládnutí již třetího ministra školství, přitom nejde o nic neobvyklého, vzpomeňme na ministry dopravy nebo zdravotnictví ve druhé vládě Andreje Babiše. Jen tři vlády u nás vládly řádné čtyři roky – první vláda Václava Klause v letech 1992 až 1996, vláda Miloše Zemana v letech 1998 až 2002 a vláda Bohuslava Sobotky v letech 2014 až 2017.

Miloš Zeman a Václav Klaus tuto obrovskou nestabilitu našeho vládnutí považovali za problém již v roce 1998. Proto bylo jejich záměrem vytvořit takový volební systém, který by přispíval k vládní stabilitě a ne širokým koalicím. To obvykle více zajišťuje většinový systém než poměrný, nebo většinotvorné prvky v rámci poměrného systému. Konečně samotný většinový systém je staletí aplikován ve velkých klasických demokraciích – Spojených státech, Velké Británii, ale i ve Francii páté republiky, jelikož právě vládní nestabilita vytvářena poměrným volebním systémem přispěla ve třetí republice k válečné porážce Francie v roce 1940. Rovněž poválečná čtvrtá Francouzská republika skončila pokusem o vojenské povstání v Alžíru a na Korsice v roce 1958.

Volební reformu z roku 2000 zrušil Ústavní soud, proto u nás nadále zůstává obrovská vládní nestabilita. I současný předseda vlády Petr Fiala si jako politolog byl vědom problému vládní nestability a již v roce 2010 viděl řešení ve změně volebního systému s cílem vytvářet stabilnější vlády, což vyjádřil slovy: „Pokud to neuděláme… nedivme se a nepohoršujme se nad tím, jak vypadá výkon politiky (vládní i parlamentní), protože ve stávajícím systému se to o mnoho lépe prostě dělat nedá.“  (Citováno dle Petr Fiala: Politika, jaká nemá být. Brno 2010, s. 28 a 48).

Navzdory tomu, na co poukazujete, byla opoziční smlouva ve své době přijímána rozporuplně. Existoval silný tábor jejích kritiků, který zvolené uspořádání neváhal napadat jako pomyslnou deformaci či dokonce tunelování demokracie. Nezapomínalo se ve zjitřené debatě na přelomu tisíciletí na skutečnost, že dohoda o menšinové vládě je jedním ze standardních řešení v rámci parlamentních systémů, které je běžné i v mnoha jiných zavedených demokraciích a nejedná se o české specifikum?

Opoziční smlouva bez písemného podkladu u nás fungovala od roku 1996 a umožnila vznik druhé vlády Václava Klause. Mediálně nebyla napadána ze strany lidovců a tehdejší Občanské demokratické aliance, protože byli součástí menšinové vlády. Situace se změnila v roce 1998, kdy byla vytvořena jednobarevná menšinová vláda bez do té doby vždy vládnoucích lidovců a nově vzniklé Unie svobody. Nicméně mezi voliči sociální demokracie a Občanské demokratické strany jsem vnímal podporu opoziční smlouvy zajišťující stabilní čtyřletou vládu a snižování schodku státního rozpočtu, o čemž dnes můžeme jen snít. A těchto voličů byla většina. Menšinové vládnutí je známý jev a často je v zemích severní Evropy.

Na druhou stranu opoziční smlouva mobilizovala nespokojenou část společnosti. Asi největším projevem odporu byla iniciativa Děkujeme, odejděte!, která se v roce 1999 silně vymezila proti Miloši Zemanovi a Václavu Klausovi coby hlavním tvářím opoziční smlouvy. Domníváte se, že opoziční smlouva výrazněji přispěla k diskreditaci vysoké politiky v očích podstatnější části tuzemské veřejnosti?

Určitě postoj veřejnosti nebyl a není jednotný k ničemu. Mediálně to tak vypadalo, ale skutečné vnímání voličů bylo jiné. To potvrzuje, že sociální demokracie a ODS zůstaly velkými stranami s volebními výsledky, o kterých se dnes oběma stranám může jen zdát. Děkujeme, odejděte se po velkých demonstracích rozplynulo. Neodešel ani Miloš Zeman, ani Václav Klaus, které čekal ještě státnický vrchol v prezidentské funkci, ale odešlo Děkujeme, odejděte. A politické strany kritizující opoziční smlouvu z roku 1998 – lidovci a Unie svobody – zůstaly malými stranami. Navíc lidovci se účastnili vlády vzniklé z opoziční smlouvy z roku 1996 a stejně tak řada politiků Unie svobody, tehdy ještě v dresu ODS.

Podíváme-li se na opoziční smlouvu s odstupem pětadvaceti let, dá se říci, že šlo o prvek, který dlouhodoběji ovlivnil směřování a podobu tuzemské politiky či politické kultury? Není negativní vnímání uspořádání z roku 1998 jedním z důvodů, proč existuje jen spíše omezená ochota pokoušet se o vytvoření menšinových vládních kabinetů?

Mediální nálepkování mne nezajímá. Zajímají mne faktické výsledky. Opoziční smlouva z roku 1998 zajistila jednu ze tří vlád, které u nás vládly za třicet let celé řádné funkční období, tedy vládu Miloše Zemana, a vedla k radikálnímu snížení schodku státního rozpočtu, což byla podmínka ODS, na pouhých 46 miliard korun v roce 2002. V květnu 2023 byl schodek za první čtyři měsíce roku neuvěřitelných 200 miliard. Neúspěchem bylo, že se nepodařilo prosadit systémovou změnu voleb do Poslanecké sněmovny s cílem vytvořit předpoklady pro stabilní vládnutí, jak to chtěli Václav Klaus, Miloš Zeman a v roce 2010 i Petr Fiala.

Související

Prezident Petr Pavel jmenoval Andreje Babiše předsedou vlády (foto: Tomáš Fongus) Rozhovor

Velká nevýhoda pro členy vlády za SPD a Motoristy. Jen aklimatizovat se na ministerstvu trvá téměř rok, říká politolog

Politolog David Jágr z Institutu politologických studií Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy zhodnotil předpokládanou podobu třetí vlády Andreje Babiše. Podle něj je důležité, že ve vládě zasednou ministři za ANO se zkušeností s exekutivy. „Jen aklimatizovat se na ministerstvu trvá téměř rok. Vládní zkušenosti jsou zkrátka neocenitelné,“ řekl Jágr. Vliv na vládnutí bude samozřejmě mít i SPD a Motoristé sobě, Babiš je ale podle politologa „natolik dominantní politickou a ekonomickou silou v naší zemi, že se bez jeho svolení nevymění ani žárovka na Úřadu vlády“.
Andrej Babiš po setkání s prezidentem Petrem Pavlem (27.10.2025) Rozhovor

Politika SPD a Motoristů vyhovuje oligarchům, Babiš se v EU může chovat jako Meloniová, říká politoložka

Politoložka Daniela Ostrá z olomoucké Univerzity Palackého v exkluzivním rozhovoru pro EuroZprávy.cz promluvila o tom, jak vnímá budoucí složení nové vlády. Zejména se jí ale nezamlouvá oligarchizace české politiky a zdůraznila, že nyní již premiér Andrej Babiš ani zdaleka není jediným problémem. „Andrej Babiš se ze dne na den nestane obyčejným občanem s lehce nadprůměrnými příjmy. Stále je to člověk, který dokázal nakumulovat velké bohatství i moc. U něj nicméně uplatnění bohatství i moci vidíme relativně transparentně,“ říká.

Více souvisejících

rozhovor Zdeněk Koudelka Miloš Zeman Václav Klaus politika historie ODS ČSSD Petr Fiala (ODS)

Aktuálně se děje

Aktualizováno před 4 minutami

Nová Babišova vláda na první tiskové konferenci. (15.12.2025)

Nepotřebujeme sto dnů hájení, budeme vládou všech občanů, prohlásil Babiš

Nově jmenovaný kabinet Andreje Babiše se sešel na prvním jednání krátce po ceremonii, kde jej prezident Petr Pavel uvedl do funkce. Premiér Babiš po jednání prohlásil, že se jeho vláda hodlá stát vládou všech občanů a zdůraznil, že nebude vyžadovat obvyklých "sto dnů hájení". Ministři za ANO, SPD a Motoristy sobě dorazili na Úřad vlády autobusem.

před 16 minutami

Nová Babišova vláda na první tiskové konferenci. (15.12.2025)

Mluvčí Babišovy vlády bude bývalá televizní rosnička

Bezprostředně po ranním jmenování prezidentem Petrem Pavlem na Pražském hradě se ministři nového kabinetu Andreje Babiše odebrali do Strakovy akademie, kde se konalo první, spíše technické, zasedání vlády. Premiér Babiš následně zahájil proces uvádění členů kabinetu do jejich ministerských funkcí, který potrvá až do večerních hodin.

před 1 hodinou

Aktualizováno před 1 hodinou

před 2 hodinami

Aktualizováno před 2 hodinami

Nová Babišova vláda poprvé zasedala. (15.12.2025) Prohlédněte si galerii

OBRAZEM: Česko má novou vládu ANO, Motoristů a SPD

Prezident Petr Pavel v pondělí na Pražském hradě jmenoval vládu premiéra Andreje Babiše. Tato koaliční vláda, která se stane v pořadí třetím kabinetem pod Babišovým vedením, nahradí současnou vládu Petra Fialy, která je v demisi. Babiš byl pověřen sestavením kabinetu již koncem října a předsedou vlády byl jmenován 9. prosince.

před 2 hodinami

před 4 hodinami

Prezident Petr Pavel jmenoval Andreje Babiše předsedou vlády (foto: Tomáš Fongus)

Velká nevýhoda pro členy vlády za SPD a Motoristy. Jen aklimatizovat se na ministerstvu trvá téměř rok, říká politolog

Politolog David Jágr z Institutu politologických studií Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy zhodnotil předpokládanou podobu třetí vlády Andreje Babiše. Podle něj je důležité, že ve vládě zasednou ministři za ANO se zkušeností s exekutivy. „Jen aklimatizovat se na ministerstvu trvá téměř rok. Vládní zkušenosti jsou zkrátka neocenitelné,“ řekl Jágr. Vliv na vládnutí bude samozřejmě mít i SPD a Motoristé sobě, Babiš je ale podle politologa „natolik dominantní politickou a ekonomickou silou v naší zemi, že se bez jeho svolení nevymění ani žárovka na Úřadu vlády“.

před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

včera

včera

Fotbal, ilustrační fotografie.

Hledání nového trenéra národního týmu se komplikuje. FAČR dala Slavia s Trpišovským košem

Když se v říjnu rozhodla Fotbalová asociace ČR – nutno říct, že po řadě nepřesvědčivých výkonů české fotbalové reprezentace (se Saúdskou Arábií 1:1 či s Faerskými ostrovy 1:2) právem – rozloučit se s koučem Ivanem Haškem a nahradit ho dočasně dosavadním asistentem Jaroslavem Köstlem, počítalo se tehdy s tím, že tak asociace činí s dlouhodobou koncepcí a především náhradou, kterou už mají připravenou. I dva měsíce od tohoto momentu to však vypadá, že svaz neměl a stále nemá ani jedno. A hlavně stále nemá nového hlavního trenéra, kterým se po sobotě navíc nestane ani kouč pražské Slavie Jindřich Trpišovský. Klub se totiž definitivně rozhodl, že svého stratéga neuvolní.

včera

Ilustrační fotografie.

Důchody v příštím roce. Úřad shrnul, co bude od ledna jinak

Důchody v roce 2026 budou především vypláceny v nové výši, kterou stanoví pravidelná lednová valorizace. Schválené jsou ale i další změny, jedna se například týká předčasných důchodů. Upozornila na to Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ). 

včera

Filip Turek

Turka se jmenování vlády netýká, podstoupí zákrok v nemocnici

Poslanec Filip Turek, který je podle Motoristů i nadále kandidátem na ministra, se v pondělí, kdy budou jmenováni ostatní členové vlády premiéra Andreje Babiše (ANO), podrobí menšímu zákroku. V diskuzním pořadu Partie to uvedl jeho stranický kolega Matěj Gregor (Motoristé). 

včera

včera

včera

Volodymyr Zelenskyj v Praze

Jak Zelenskyj šikovně ukázal Západu, jakým problémem je konání voleb ve válce

Ukrajinský prezident Volodymyr otevřel otázku válečných voleb a zároveň názorně ukázal Západu, proč jsou prakticky neproveditelné. Bezpečnostní garance, které podmiňují jejich konání, mohou reálně poskytnout jen ti, kdo Ukrajinu ostřelují – nikoli spojenci, kteří by se tím ocitli v přímém konfliktu s Ruskem. Vše tak odhaluje podstatu dilematu. Kyjev čelí kritice za neuspořádání hlasování, ale jakmile by k němu přistoupil, riskoval by chaos, civilní oběti i další destabilizaci země.

včera

včera

Akt antisemitismu otřásl Austrálií. Pro násilí u nás není místo, řekl Albanese

Austrálií v neděli otřásl teroristický útok na populární pláži Bondi v Sydney. Cílem dvou střelců se stala židovská komunita, o život přišlo nejméně 12 lidí. Čin odsoudil australský premiér Anthony Albanese. Bilance tragické události ještě nemusí být konečná. 

Zdroj: Lucie Podzimková

Další zprávy