Velkou cenu Monaka šampionátu Formule 1 vyhrál domácí Charlese Leclerc na Ferrari. Monačanovi se tu povedlo vyhrát vůbec poprvé a prolomil tak své domácí prokletí, protože doteď měl na trati nedaleko svého bytu pořádnou dávku smůly.
Tým Haas v poslední řadě
Ještě včera byly smazány všechny časy týmu Haas, protože podle šetření technické komise se DRS zadního křídla otevíralo více než povolených 85 mm. Haas do kvalifikace nasadil inovovaný spoiler a jeho šéf Ayao Komatsu vysvětlil tento problém jako nedostatečnou komunikaci mezi jednotlivými odděleními týmu, zabývajících se důsledky nasazení nového křídla. Konstrukční oddělení nebylo dostatečně důrazné při upozornění po testování na trati v Monte Carlu, což způsobilo zmíněný nedostatek. Hülkenberg a Magnussen byli kvůli smazání všech časů přesunuti do poslední řady.
Červená vlajka
Nad miniknížectvím byla v neděli blankytná obloha, teplota vystoupila na 25°C, trať měla lehce přes čtyřicet stupňů. Diváci byli natěšeni na start svého domácího závodníka, ale nikdo netušil, že první pokus Grand Prix bude trvat více než minutu. Startovní pole se ohledně pneumatik rozdělilo na dvě poloviny: Red Bull, Mercedes, Aston Martin, Alpine plus Sargeant a Bottas měli na svých vozech tvrdé pneumatiky, ostatní zvolili středně tvrdou směs.
Start vyšel nejlépe Leclercovi, nicméně za Ste. Dévote, kterou bok po boku projeli Piastri a Sainz jr., došlo k lehkému kontaktu a McLarenu a Ferrari a výsledkem byl defekt Španělovy levé pneumatiky. Ve chvíli, kdy Carlos za zatáčkou Massenet uhnul startovnímu poli z cesty, protože nemohl zatočit, došlo ve stoupání Beaurivage k těžké nehodě. Pérez na startu klesl za Bottase, Magnussen se ve zmíněném úseku nevešel mezi bariéru a zadní kola Pérezova vozu, jenž možná mírně vybočil doprava. Mexičanův Red Bull se změnil v kulečníkovou kouli a při rotaci mezi svodidly ještě trefil projíždějícího Hülkenberga. Trať zasypaly trosky z Pérezova vozu a obou Haasů, takže poslední Zhou málem neprojel. Přibližně v téže chvíli ve výjezdu se zatáčky Portier došlo ke kolizi mezi vozy Alpine - Ocon jedoucí vpředu doslova přeskočil kolegovo pravé přední kolo. Rozčilený Gasly křičel do komunikace, že jsou oba vozy poškozeny, načež se dozvěděl, že závod byl zastaven.
Po 22 minutách vydalo vedení závodu zprávu, že restart bude proveden v následném pořadí: Leclerc, Piastri, Sainz jr., Norris, Russell, Verstappen, Hamilton, Cunoda, Albon, Gasly, Ocon, Stroll, Ricciardo, Alonso, Sargeant, Bottas a Zhou. Druhý pilot Ferrari tedy unikl přesunu na konec startovního pole - sice se do boxů s poškozenou pneumatikou dobelhal, ale jako poslední. Piastri ještě během přerušeného prvního kola žádal prověrku podlahy, jestli při kontaktu se Sainzen jr. nedošlo k jejímu poškození.
Podle posledních zpráv je nutné vyměnit svodidla na pravé straně úseku Beaurivage. Závod bude restartován v 15:44 středoevropského času, nejspíš na plný počet 78 kol. Poslední zprávy pak potvrdily, že se bude startovat z pevních pozic a Ocon po svém děsivém skoku za zatáčkou Portier rovněž bude mezi piloty, kteří k restartu nenastoupí. Uvidíme tedy pouze 16 vozů.
Restart
Zahřívací kolo bylo vedeno jako druhé, takže po startu piloti absolvovali ve skutečnosti 3. kolo z celkových osmasedmdesáti. Pro opakovaný start si v podstatě vyměnili volbu pneumatik - na středně tvrdé vyjeli Mercedesy, Aston Martiny a Verstappen, Gasly a Bottas. V podstatě to znamenalo, že pokud nedojde k nějaké další komplikaci, nejspíš špice závodního pole nebude stavět.
Sainz jr. a Piastri si tentokrát dávali pozor a čtveřice Leclerc, Piastri, Sainz jr. a Norris se s minimálními rozestupy postupně vzdalovala ostatním. Leclerc v čele vlastně nikdy nepřipustil nějaké ohrožení, i když se Piastri dostával do dosahu DRS, pečlivě si hlídal vedení a hlavně nechyboval. Sainz jr. s Norrisem se občas Piastrimu a navzájem přibližovali, pak zase vzdalovali, ale nikdy nedošlo k zásadnímu útoku.
Prvním důležitým bodem byly okruhy 41 a 42, kdy při zdolávání Alonsa a vláčku pilotů za ním nabral Piastri ztrátu 2,5 vteřiny. Sice dokázal o něco zrychlit, ale už se nikdy výrazně na Leclerca nedotáhl. Jestli McLaren zejména v případě Norrise uvažoval o undercatu, znemožňoval to Russell, jehož ztráta nebyla tak velká, aby nehrozilo, že se Norris propadne za něj.
Od 70. kola Piastri vzdal boj o vedení a mírně zpomalil, aby za sebou držel Sainze jr. a umožnil Norrisovi útok. Dokazoval to i fakt, že Sargeant, jehož krátce předtím předjeli o kolo, se jich bez potíží držel. Záměr ale nevyšel - Sainz jr. sice Piastriho neohrozil, ale Norris se k žádnému ataku nedostal. Leclerc proto navýšil svůj náskok na 8 vteřin a když sdělil v 74. kole týmu, že už chce jenom dojet do cíle, vzápětí přidal další vteřinu... Za obrovského aplausu projel pod šachovnicovou vlajkou, kterou v rukou držel slovutný fotbalista Kylian Mbappé. V boxech mu mimo jiné aplaudovali i Carlos Sainz sr. či vítězův bratr Arthur.
Ostatní piloti jeli v podstatě v neměnném pořadí, i když jsme na samotném chvostu několik manévrů viděli. Jak je v ulicích knížectví těžké předjíždět, naznačila sestava Alonso, Ricciardo, Sargeant, Zhou a Bottas. Především první dva vlastně jeli v závěsu téměř celý závod a Daniel přesto nenašel žádnou skulinu. Ostatní postupně odpadali: Bottas vyměnil pneumatiky (16. kolo) a dokonce nějakou dobu držel nejlepší čas, Zhou se postupně propadal, takže nejpilnějším útočníkem byl Stroll, jenž si ale závod zkazil škrtnutím o bariéru v šikaně na nábřeží a musel s poškozeným levým zadním kolem do depa - plášť se mu naštěstí svlékl až v boxové uličce. Poté si dokázal poradit se Zhouem a Sargeantem, ale ztráta byla příliš velká.
O závěrečné drama se pokusili Verstappen a Hamilton - stavěli krátce po sobě (Lewis v 51. kole, Max o dvě později), ale v případě Mercedesu undercut nevyšel. Zatím Verstappen rychle smazal dvanáctivteřinovou mezeru a dotáhl se na Russela. Od 63. kola měl k dispozici DRS, ale ani on nenašel klíč, jak se před George dostat dopředu. Nakonec se na dvojici dotáhl i Hamilton, ale pořadí této trojky zůstalo neměnné. Stejně dopadl i déletrvající souboj Cunoda-Albon, z něhož vyšel vítězně Japonec. Albon nakonec chyboval, takže velký časový odstup neodpovídá tlaku, který na soupeře dvě třetiny závodu vyvíjel. Nicméně se bezesporu radoval z prvních bodů, které letos pro Williams zajistil.
Leclerc se tedy konečně dočkal a jenom zintenzivněl otázku, zda se nám po dvou dominantních sezónách Red Bullu poněkud nemění rozložení sil. Ale pořád je brod ještě dost daleko na to, abychom byť jen pomýšleli na rozepnutí knoflíku u kalhot...
Velká cena Monaka, závod mistrovství světa vozů formule 1 v Monte Carlu:
1. Leclerc (Mon./Ferrari) 2:23:15,554
2. Piastri (Austr./McLaren) -7,152
3. Sainz (Šp./Ferrari) -7,585
4. Norris (Brit./McLaren) -8,650
5. Russell (Brit./Mercedes) -13,309
6. Verstappen (Niz./Red Bull) -13,853.
Nejrychlejší kolo: Hamilton (Brit./Mercedes).
Průběžné pořadí MS (po 8 z 24 závodů):
1. Verstappen 169
2. Leclerc 138
3. Norris 113
4. Sainz 108
5. Pérez (Mex./Red Bull) 107
6. Piastri 71.
Pohár konstruktérů:
1. Red Bull 276
2. Ferrari 252
3. McLaren 184
4. Mercedes 96
5. Aston Martin 44
6. Racing Bulls 24
Související
Šok v Red Bullu: Christian Horner po dvou dekádách končí na pozici šéfa
OBRAZEM: Velká cena Rakouska F1 zachycena objektivem našeho fotoreportéra
Formule 1 , Charles Leclerc , Monako
Aktuálně se děje
včera
Princ Andrew unikl dalšímu policejnímu vyšetřování. Není prý důvod ho obnovit
včera
Polskem otřásla vražda mezi dětmi. Školačku ubodala jiná dívka
včera
Rozbili nám letadlo, přiznal Fico. Pak podpořil srbské ambice na členství v EU
včera
Metru se nevyhnuly potíže ani v předvánočním čase. V pátek skončí dlouhé omezení
včera
Matka odsoudila čin obviněného únosce. Řekla, jak ho vychovávala
včera
Turek má být při hlasování o důvěře ministrem. Hrad určil termín klíčové schůzky
včera
Vánoční předpověď počasí. O svátcích by mohlo sněžit
včera
Raději právní kroky, než ruskou armádu na belgických hranicích, vzkázal Zelenskyj Bruselu
včera
Pokud Ukrajina padne, polská nezávislost bude ohrožena, varoval evropské lídry Tusk
včera
Pokud Ukrajina nezíská finance, do jara, začnou drastické škrty, varoval Zelenskyj
včera
Rusové se o víkendu sejdou na Floridě s Trumpovými vyjednavači. Dostanou novou dohodu
včera
Polsko se opevňuje před Ruskem. Na východní hranici staví obranné linie, které se osvědčily na Ukrajině
včera
Jednání o půjčce Ukrajině tříští Evropu. Na povrch vyplouvají staré spory, ve hře je nový plán
včera
V Bruselu začíná summit, který rozhodne o finančním kolapsu Ukrajiny
včera
Ukrajina se musí vzdát, prohlásil ruský diplomat. Zelenskyj naznačil, co bude dál
včera
Ať Macinka závěrečné varování od Lipavského klidně ignoruje. Historie ale mluví jasně
včera
Hromadná nehoda uzavřela dálnici D1 na Vysočině. Havaroval i autobus
včera
Turek se podíval do kalendáře. Chce novou schůzku s prezidentem
včera
Trump se rozhodl přilepšit vojákům. USA mají dosud nevídaný respekt, tvrdí prezident
17. prosince 2025 21:28
Ani Ukrajina, ani Pásmo Gazy. Rutte prozradil, co je největším úspěchem Trumpa
Generální tajemník NATO Mark Rutte v rozhovoru pro BBC označil slib členských zemí vynakládat 5 % HDP na obranu za největší zahraničněpolitický úspěch Donalda Trumpa. Podle šéfa Aliance je právě díky tlaku amerického prezidenta společenství silnější než kdykoliv předtím.
Zdroj: Libor Novák