Velkou cenu Monaka šampionátu Formule 1 vyhrál domácí Charlese Leclerc na Ferrari. Monačanovi se tu povedlo vyhrát vůbec poprvé a prolomil tak své domácí prokletí, protože doteď měl na trati nedaleko svého bytu pořádnou dávku smůly.
Tým Haas v poslední řadě
Ještě včera byly smazány všechny časy týmu Haas, protože podle šetření technické komise se DRS zadního křídla otevíralo více než povolených 85 mm. Haas do kvalifikace nasadil inovovaný spoiler a jeho šéf Ayao Komatsu vysvětlil tento problém jako nedostatečnou komunikaci mezi jednotlivými odděleními týmu, zabývajících se důsledky nasazení nového křídla. Konstrukční oddělení nebylo dostatečně důrazné při upozornění po testování na trati v Monte Carlu, což způsobilo zmíněný nedostatek. Hülkenberg a Magnussen byli kvůli smazání všech časů přesunuti do poslední řady.
Červená vlajka
Nad miniknížectvím byla v neděli blankytná obloha, teplota vystoupila na 25°C, trať měla lehce přes čtyřicet stupňů. Diváci byli natěšeni na start svého domácího závodníka, ale nikdo netušil, že první pokus Grand Prix bude trvat více než minutu. Startovní pole se ohledně pneumatik rozdělilo na dvě poloviny: Red Bull, Mercedes, Aston Martin, Alpine plus Sargeant a Bottas měli na svých vozech tvrdé pneumatiky, ostatní zvolili středně tvrdou směs.
Start vyšel nejlépe Leclercovi, nicméně za Ste. Dévote, kterou bok po boku projeli Piastri a Sainz jr., došlo k lehkému kontaktu a McLarenu a Ferrari a výsledkem byl defekt Španělovy levé pneumatiky. Ve chvíli, kdy Carlos za zatáčkou Massenet uhnul startovnímu poli z cesty, protože nemohl zatočit, došlo ve stoupání Beaurivage k těžké nehodě. Pérez na startu klesl za Bottase, Magnussen se ve zmíněném úseku nevešel mezi bariéru a zadní kola Pérezova vozu, jenž možná mírně vybočil doprava. Mexičanův Red Bull se změnil v kulečníkovou kouli a při rotaci mezi svodidly ještě trefil projíždějícího Hülkenberga. Trať zasypaly trosky z Pérezova vozu a obou Haasů, takže poslední Zhou málem neprojel. Přibližně v téže chvíli ve výjezdu se zatáčky Portier došlo ke kolizi mezi vozy Alpine - Ocon jedoucí vpředu doslova přeskočil kolegovo pravé přední kolo. Rozčilený Gasly křičel do komunikace, že jsou oba vozy poškozeny, načež se dozvěděl, že závod byl zastaven.
Po 22 minutách vydalo vedení závodu zprávu, že restart bude proveden v následném pořadí: Leclerc, Piastri, Sainz jr., Norris, Russell, Verstappen, Hamilton, Cunoda, Albon, Gasly, Ocon, Stroll, Ricciardo, Alonso, Sargeant, Bottas a Zhou. Druhý pilot Ferrari tedy unikl přesunu na konec startovního pole - sice se do boxů s poškozenou pneumatikou dobelhal, ale jako poslední. Piastri ještě během přerušeného prvního kola žádal prověrku podlahy, jestli při kontaktu se Sainzen jr. nedošlo k jejímu poškození.
Podle posledních zpráv je nutné vyměnit svodidla na pravé straně úseku Beaurivage. Závod bude restartován v 15:44 středoevropského času, nejspíš na plný počet 78 kol. Poslední zprávy pak potvrdily, že se bude startovat z pevních pozic a Ocon po svém děsivém skoku za zatáčkou Portier rovněž bude mezi piloty, kteří k restartu nenastoupí. Uvidíme tedy pouze 16 vozů.
Restart
Zahřívací kolo bylo vedeno jako druhé, takže po startu piloti absolvovali ve skutečnosti 3. kolo z celkových osmasedmdesáti. Pro opakovaný start si v podstatě vyměnili volbu pneumatik - na středně tvrdé vyjeli Mercedesy, Aston Martiny a Verstappen, Gasly a Bottas. V podstatě to znamenalo, že pokud nedojde k nějaké další komplikaci, nejspíš špice závodního pole nebude stavět.
Sainz jr. a Piastri si tentokrát dávali pozor a čtveřice Leclerc, Piastri, Sainz jr. a Norris se s minimálními rozestupy postupně vzdalovala ostatním. Leclerc v čele vlastně nikdy nepřipustil nějaké ohrožení, i když se Piastri dostával do dosahu DRS, pečlivě si hlídal vedení a hlavně nechyboval. Sainz jr. s Norrisem se občas Piastrimu a navzájem přibližovali, pak zase vzdalovali, ale nikdy nedošlo k zásadnímu útoku.
Prvním důležitým bodem byly okruhy 41 a 42, kdy při zdolávání Alonsa a vláčku pilotů za ním nabral Piastri ztrátu 2,5 vteřiny. Sice dokázal o něco zrychlit, ale už se nikdy výrazně na Leclerca nedotáhl. Jestli McLaren zejména v případě Norrise uvažoval o undercatu, znemožňoval to Russell, jehož ztráta nebyla tak velká, aby nehrozilo, že se Norris propadne za něj.
Od 70. kola Piastri vzdal boj o vedení a mírně zpomalil, aby za sebou držel Sainze jr. a umožnil Norrisovi útok. Dokazoval to i fakt, že Sargeant, jehož krátce předtím předjeli o kolo, se jich bez potíží držel. Záměr ale nevyšel - Sainz jr. sice Piastriho neohrozil, ale Norris se k žádnému ataku nedostal. Leclerc proto navýšil svůj náskok na 8 vteřin a když sdělil v 74. kole týmu, že už chce jenom dojet do cíle, vzápětí přidal další vteřinu... Za obrovského aplausu projel pod šachovnicovou vlajkou, kterou v rukou držel slovutný fotbalista Kylian Mbappé. V boxech mu mimo jiné aplaudovali i Carlos Sainz sr. či vítězův bratr Arthur.
Ostatní piloti jeli v podstatě v neměnném pořadí, i když jsme na samotném chvostu několik manévrů viděli. Jak je v ulicích knížectví těžké předjíždět, naznačila sestava Alonso, Ricciardo, Sargeant, Zhou a Bottas. Především první dva vlastně jeli v závěsu téměř celý závod a Daniel přesto nenašel žádnou skulinu. Ostatní postupně odpadali: Bottas vyměnil pneumatiky (16. kolo) a dokonce nějakou dobu držel nejlepší čas, Zhou se postupně propadal, takže nejpilnějším útočníkem byl Stroll, jenž si ale závod zkazil škrtnutím o bariéru v šikaně na nábřeží a musel s poškozeným levým zadním kolem do depa - plášť se mu naštěstí svlékl až v boxové uličce. Poté si dokázal poradit se Zhouem a Sargeantem, ale ztráta byla příliš velká.
O závěrečné drama se pokusili Verstappen a Hamilton - stavěli krátce po sobě (Lewis v 51. kole, Max o dvě později), ale v případě Mercedesu undercut nevyšel. Zatím Verstappen rychle smazal dvanáctivteřinovou mezeru a dotáhl se na Russela. Od 63. kola měl k dispozici DRS, ale ani on nenašel klíč, jak se před George dostat dopředu. Nakonec se na dvojici dotáhl i Hamilton, ale pořadí této trojky zůstalo neměnné. Stejně dopadl i déletrvající souboj Cunoda-Albon, z něhož vyšel vítězně Japonec. Albon nakonec chyboval, takže velký časový odstup neodpovídá tlaku, který na soupeře dvě třetiny závodu vyvíjel. Nicméně se bezesporu radoval z prvních bodů, které letos pro Williams zajistil.
Leclerc se tedy konečně dočkal a jenom zintenzivněl otázku, zda se nám po dvou dominantních sezónách Red Bullu poněkud nemění rozložení sil. Ale pořád je brod ještě dost daleko na to, abychom byť jen pomýšleli na rozepnutí knoflíku u kalhot...
Velká cena Monaka, závod mistrovství světa vozů formule 1 v Monte Carlu:
1. Leclerc (Mon./Ferrari) 2:23:15,554
2. Piastri (Austr./McLaren) -7,152
3. Sainz (Šp./Ferrari) -7,585
4. Norris (Brit./McLaren) -8,650
5. Russell (Brit./Mercedes) -13,309
6. Verstappen (Niz./Red Bull) -13,853.
Nejrychlejší kolo: Hamilton (Brit./Mercedes).
Průběžné pořadí MS (po 8 z 24 závodů):
1. Verstappen 169
2. Leclerc 138
3. Norris 113
4. Sainz 108
5. Pérez (Mex./Red Bull) 107
6. Piastri 71.
Pohár konstruktérů:
1. Red Bull 276
2. Ferrari 252
3. McLaren 184
4. Mercedes 96
5. Aston Martin 44
6. Racing Bulls 24
Související

Lewis Hamilton poprvé za volantem Ferrari před zraky věrných Tifosi

Norris v Abu Zabí triumfoval a zajistil McLarenu po 26 letech Pohár konstruktérů!
Formule 1 , Charles Leclerc , Monako
Aktuálně se děje
před 16 minutami

Dnes se pálí čarodějnice. Kdo skutečně skončil za čarodějnictví na hranici?
před 48 minutami

Počasí už na jaře láká na vodu. Stav na řekách ani po zimě není ideální
před 1 hodinou

Zemřel Ladislav Mareš, autor slavné české stolní hry Dostihy a sázky
před 2 hodinami

80 let od sebevraždy Adolfa Hitlera a Evy Braunové. Kdo byla Vůdcova milenka?
před 2 hodinami

Útočník z Třeboně zemřel v nemocnici. Policejní zásah vyšetřuje inspekce
před 3 hodinami

Blackout ve Španělsku nezpůsobil jen ekonomické škody. Vyžádal si i mrtvé
před 3 hodinami

Evropa a vojenská cvičení. Proč nezvládáme to, co Britové dělají už staletí?
před 4 hodinami

Projev Trumpa plný lží? Pochvaly si vycucal z prstu, ukázal fact check
před 6 hodinami

Čína se Trumpovi směje. Jak na ni ale skutečně dopadá obchodní válka?
před 7 hodinami

Vyměníme soukromí za bezpečí? I bez sběru dat lze čelit kyberhrozbám, není to ale lehké, upozorňuje Půčková
před 7 hodinami

Svět na prahu nové války: Jaderné mocnosti zaútočí do 36 hodin, tvrdí zpravodajci
před 8 hodinami

Jednání s Trumpem vyvolává v Japonsku obavy. Zbytek světa by se měl bát také
před 9 hodinami

Von der Leyenová Trumpovi rázně vzkázala, co svými cly způsobil
před 9 hodinami

Chtěl bych být papežem, prohlásil Trump
před 10 hodinami

Za zabíjení Rusů body, za ty nové vybavení. Ukrajinská armáda udělala z války hru
před 11 hodinami

Vědci zveřejnili dosud nejdetailnější snímek Slunce
před 12 hodinami

Příjemné a slunečné. Meteorologové popsali počasí do konce týdne
včera

Smrtelná nehoda na Žďársku. Střet dvou vozidel nepřežili dva lidé
včera

Napětí na hranici. Panují obavy z brutální války mezi Indií a Pákistánem
včera
Kometa Brno je zpátky na extraligovém trůnu. Postava pomohl k triumfu čistým kontem
Novým extraligovým šampionem, který ukončil dlouholetou nadvládu třineckých hokejistů, je Kometa Brno. V rozhodujícím sedmém zápase zvítězila 3:0 na ledě Pardubic, ve finálové sérii je porazila 4:3 na zápasy. Brno se tak vrací na trůn po sedmi letech třinecké nadvlády.
Zdroj: Jan Hrabě