F1: Charles Leclerc ovládl GP Monaka. Pérez po startu těžce havaroval

Velkou cenu Monaka šampionátu Formule 1 vyhrál domácí Charlese Leclerc na Ferrari. Monačanovi se tu povedlo vyhrát vůbec poprvé a prolomil tak své domácí prokletí, protože doteď měl na trati nedaleko svého bytu pořádnou dávku smůly. 

Tým Haas v poslední řadě

Ještě včera byly smazány všechny časy týmu Haas, protože podle šetření technické komise se DRS zadního křídla otevíralo více než povolených 85 mm. Haas do kvalifikace nasadil inovovaný spoiler a jeho šéf Ayao Komatsu vysvětlil tento problém jako nedostatečnou komunikaci mezi jednotlivými odděleními týmu, zabývajících se důsledky nasazení nového křídla. Konstrukční oddělení nebylo dostatečně důrazné při upozornění po testování na trati v Monte Carlu, což způsobilo zmíněný nedostatek. Hülkenberg a Magnussen byli kvůli smazání všech časů přesunuti do poslední řady. 

Červená vlajka

Nad miniknížectvím byla v neděli blankytná obloha, teplota vystoupila na 25°C, trať měla lehce přes čtyřicet stupňů. Diváci byli natěšeni na start svého domácího závodníka, ale nikdo netušil, že první pokus Grand Prix bude trvat více než minutu. Startovní pole se ohledně pneumatik rozdělilo na dvě poloviny: Red Bull, Mercedes, Aston Martin, Alpine plus Sargeant a Bottas měli na svých vozech tvrdé pneumatiky, ostatní zvolili středně tvrdou směs. 

Start vyšel nejlépe Leclercovi, nicméně za Ste. Dévote, kterou bok po boku projeli Piastri a Sainz jr., došlo k lehkému kontaktu a McLarenu a Ferrari a výsledkem byl defekt Španělovy levé pneumatiky. Ve chvíli, kdy Carlos za zatáčkou Massenet uhnul startovnímu poli z cesty, protože nemohl zatočit, došlo ve stoupání Beaurivage k těžké nehodě. Pérez na startu klesl za Bottase, Magnussen se ve zmíněném úseku nevešel mezi bariéru a zadní kola Pérezova vozu, jenž možná mírně vybočil doprava. Mexičanův Red Bull se změnil v kulečníkovou kouli a při rotaci mezi svodidly ještě trefil projíždějícího Hülkenberga. Trať zasypaly trosky z Pérezova vozu a obou Haasů, takže poslední Zhou málem neprojel. Přibližně v téže chvíli ve výjezdu se zatáčky Portier došlo ke kolizi mezi vozy Alpine - Ocon jedoucí vpředu doslova přeskočil kolegovo pravé přední kolo. Rozčilený Gasly křičel do komunikace, že jsou oba vozy poškozeny, načež se dozvěděl, že závod byl zastaven.

Po 22 minutách vydalo vedení závodu zprávu, že restart bude proveden v následném pořadí: Leclerc, Piastri, Sainz jr., Norris, Russell, Verstappen, Hamilton, Cunoda, Albon, Gasly, Ocon, Stroll, Ricciardo, Alonso, Sargeant, Bottas a Zhou. Druhý pilot Ferrari tedy unikl přesunu na konec startovního pole - sice se do boxů s poškozenou pneumatikou dobelhal, ale jako poslední. Piastri ještě během přerušeného prvního kola žádal prověrku podlahy, jestli při kontaktu se Sainzen jr. nedošlo k jejímu poškození.

Podle posledních zpráv je nutné vyměnit svodidla na pravé straně úseku Beaurivage. Závod bude restartován v 15:44 středoevropského času, nejspíš na plný počet 78 kol. Poslední zprávy pak potvrdily, že se bude startovat z pevních pozic a Ocon po svém děsivém skoku za zatáčkou Portier rovněž bude mezi piloty, kteří k restartu nenastoupí. Uvidíme tedy pouze 16 vozů.

Restart

Zahřívací kolo bylo vedeno jako druhé, takže po startu piloti absolvovali ve skutečnosti 3. kolo z celkových osmasedmdesáti. Pro opakovaný start si v podstatě vyměnili volbu pneumatik - na středně tvrdé vyjeli Mercedesy, Aston Martiny a Verstappen, Gasly a Bottas. V podstatě to znamenalo, že pokud nedojde k nějaké další komplikaci, nejspíš špice závodního pole nebude stavět.

Sainz jr. a Piastri si tentokrát dávali pozor a čtveřice Leclerc, Piastri, Sainz jr. a Norris se s minimálními rozestupy postupně vzdalovala ostatním. Leclerc v čele vlastně nikdy nepřipustil nějaké ohrožení, i když se Piastri dostával do dosahu DRS, pečlivě si hlídal vedení a hlavně nechyboval. Sainz jr. s Norrisem se občas Piastrimu a navzájem přibližovali, pak zase vzdalovali, ale nikdy nedošlo k zásadnímu útoku. 

Prvním důležitým bodem byly okruhy 41 a 42, kdy při zdolávání Alonsa a vláčku pilotů za ním nabral Piastri ztrátu 2,5 vteřiny. Sice dokázal o něco zrychlit, ale už se nikdy výrazně na Leclerca nedotáhl. Jestli McLaren zejména v případě Norrise uvažoval o undercatu, znemožňoval to Russell, jehož ztráta nebyla tak velká, aby nehrozilo, že se Norris propadne za něj. 

Od 70. kola Piastri vzdal boj o vedení a mírně zpomalil, aby za sebou držel Sainze jr. a umožnil Norrisovi útok. Dokazoval to i fakt, že Sargeant, jehož krátce předtím předjeli o kolo, se jich bez potíží držel. Záměr ale nevyšel - Sainz jr. sice Piastriho neohrozil, ale Norris se k žádnému ataku nedostal. Leclerc proto navýšil svůj náskok na 8 vteřin a když sdělil v 74. kole týmu, že už chce jenom dojet do cíle, vzápětí přidal další vteřinu... Za obrovského aplausu projel pod šachovnicovou vlajkou, kterou v rukou držel slovutný fotbalista Kylian Mbappé. V boxech mu mimo jiné aplaudovali i Carlos Sainz sr. či vítězův bratr Arthur.

Ostatní piloti jeli v podstatě v neměnném pořadí, i když jsme na samotném chvostu několik manévrů viděli. Jak je v ulicích knížectví těžké předjíždět, naznačila sestava Alonso, Ricciardo, Sargeant, Zhou a Bottas. Především první dva vlastně jeli v závěsu téměř celý závod a Daniel přesto nenašel žádnou skulinu. Ostatní postupně odpadali: Bottas vyměnil pneumatiky (16. kolo) a dokonce nějakou dobu držel nejlepší čas, Zhou se postupně propadal, takže nejpilnějším útočníkem byl Stroll, jenž si ale závod zkazil škrtnutím o bariéru v šikaně na nábřeží a musel s poškozeným levým zadním kolem do depa - plášť se mu naštěstí svlékl až v boxové uličce. Poté si dokázal poradit se Zhouem a Sargeantem, ale ztráta byla příliš velká. 

O závěrečné drama se pokusili Verstappen a Hamilton - stavěli krátce po sobě (Lewis v 51. kole, Max o dvě později), ale v případě Mercedesu undercut nevyšel. Zatím Verstappen rychle smazal dvanáctivteřinovou mezeru a dotáhl se na Russela. Od 63. kola měl k dispozici DRS, ale ani on nenašel klíč, jak se před George dostat dopředu. Nakonec se na dvojici dotáhl i Hamilton, ale pořadí této trojky zůstalo neměnné. Stejně dopadl i déletrvající souboj Cunoda-Albon, z něhož vyšel vítězně Japonec. Albon nakonec chyboval, takže velký časový odstup neodpovídá tlaku, který na soupeře dvě třetiny závodu vyvíjel. Nicméně se bezesporu radoval z prvních bodů, které letos pro Williams zajistil.

Leclerc se tedy konečně dočkal a jenom zintenzivněl otázku, zda se nám po dvou dominantních sezónách Red Bullu poněkud nemění rozložení sil. Ale pořád je brod ještě dost daleko na to, abychom byť jen pomýšleli na rozepnutí knoflíku u kalhot...

Velká cena Monaka, závod mistrovství světa vozů formule 1 v Monte Carlu:

1. Leclerc (Mon./Ferrari) 2:23:15,554
2. Piastri (Austr./McLaren) -7,152
3. Sainz (Šp./Ferrari) -7,585
4. Norris (Brit./McLaren) -8,650
5. Russell (Brit./Mercedes) -13,309
6. Verstappen (Niz./Red Bull) -13,853.
Nejrychlejší kolo: Hamilton (Brit./Mercedes).

Průběžné pořadí MS (po 8 z 24 závodů):

1. Verstappen 169
2. Leclerc 138
3. Norris 113
4. Sainz 108
5. Pérez (Mex./Red Bull) 107
6. Piastri 71.

Pohár konstruktérů:

1. Red Bull 276
2. Ferrari 252
3. McLaren 184
4. Mercedes 96
5. Aston Martin 44
6. Racing Bulls 24

Související

Max Verstappen Prohlédněte si galerii

Verstappen vítězí v bláznivém Kataru: Boj o titul konstruktérů pokračuje do Abu Dhabi

Max Verstappen, čerstvý šampion letošní sezóny, se vrátil ve skvělé formě a dominoval nočnímu závodu v Kataru, který byl plný zvratů. Na druhém místě skončil Charles Leclerc z Ferrari a třetí příčku obsadil Oscar Piastri z McLarenu. Boj o titul v Poháru konstruktérů mezi McLarenem a Ferrari se nyní přesouvá do rozhodujícího závodu v Abu Dhabi.

Více souvisejících

Formule 1 Charles Leclerc Monako

Aktuálně se děje

před 7 minutami

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 7 hodinami

Volby, ilustrační fotografie.

Volby by jasně vyhrálo hnutí ANO. Poslance by měli komunisté či Motoristé

Sněmovní volby by v listopadu vyhrálo nejsilnější opoziční hnutí ANO, přičemž mandáty by získalo dalších šest politických stran či hnutí, vyplývá z nejnovějšího volebního modelu agentury Median. Pod pětiprocentní hranicí by samostatně skončily vládní strany TOP 09 a KDU-ČSL, které však mají v příštím roce kandidovat s ODS pod hlavičkou koalice Spolu.

před 8 hodinami

před 9 hodinami

před 10 hodinami

před 11 hodinami

Aktualizováno včera

Do davu lidí na trzích v Magdeburgu najelo auto

Mimořádná zpráva Teroristický útok v Magdeburgu: Do davu lidí najelo auto, 2 mrtví a až 80 zraněných. Incident zachytila kamera

V německém Magdeburgu, hlavním městě spolkové země Sasko-Anhaltsko, došlo k tragické události, když auto najelo do davu lidí na vánočním trhu. Podle serveru CNN si incident vyžádal minimálně 2 oběti (původní informace hovořily o 11) a desítky dalších osob utrpěly zranění. Server Bild s odvoláním na úřady uvedl, že šlo o záměrný teroristický útok.

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Islámský stát (ISIS)

USA zabily vůdce Islámského státu Abu Yusifa

Spojené státy oznámily, že při náletu v Sýrii zabily vůdce Islámského státu (IS) Abu Yusifa, známého také jako Mahmud. Operaci provedly síly Centrálního velení USA (Centcom) ve východní části země.

včera

Írán se o rozšíření islámské revoluce do Sýrie nepokusí. Měl by vypracovat novou strategii, říká Bacik

Pád diktátorského režimu Bašára Asada v Sýrii byl nepříjemnou ranou také pro dalšího aktéra v regionu – Írán. Ten podle experta na blízkovýchodní politiku Gokhana Bacika z olomoucké Univerzity Palackého přišel o velký bezpečnostní pás, Bašárův režim pro něj byl jakousi geopolitickou pojistkou. Expert exkluzivně pro EuroZprávy.cz uvedl, že by Teherán měl vypracovat novou strategii.

Zdroj: Jakub Jurek

Další zprávy