Šampionát vstoupil do druhé poloviny závodem, který se jel na trati s přídomkem klasická. Karty byly před začátkem rozdané, piloti Mercedesu měli absolutně rozdílné postavení, čekalo se tedy, zda Rosberg začne úspěšnou cestu za likvidací náskoku svého kolegy.
Start do závodu rozhodl o osudu některých favoritů - Rosberg si s přehledem uhlídal svou pozici, ale Verstappen poněkud zaostal a hned byl z obou stran obklopen oběma Ferrari. Rozhodl se proto oplatit Räikkönenovi předjetí nájezdem na vnitřní stranu La Source, ale rána přišla z druhé strany: Vettel, který najížděl do zatáčky těsně první, klepl do svého kolegy, následovala další rána mezi Finem a Holanďanem: Vettel zůstal stát napříč, Räikkönen a Verstappen museli do boxů měnit přední spoilery.
Drama se pak přeneslo na rovinku Kemmel, kde se roztrhla Sainzovi jr. pravá zadní pneumatika. Její kusy se postupně namotaly až na zadní spoiler, který se odlomil a Španěl musel zaparkovat své toro rosso v únikové zóně. Krátce předtím byl Wehrlein zaskočen zpomalením Buttona a v Les Combes najel do jeho zádi. Ve třetím kole tak vedení poslalo na trať virtuální safety car, než pořadatelé odklidili Sainzův vůz z dosahu trati.
Hamilton, asi jeden z nejsledovanějších pilotů, se posouval rychle dopředu, v 5. kole už byl dvanáctý a pak se mu naskytla jedinečná příležitost, protože přišel nejdramatičtější okamžik závodu.
Kevin Magnussen projel v 6. kole zatáčkou Eau Rouge na osmém místě, ale na vrcholu v Le Raidillon evidentně ztratil po přejetí obrubníku vládu nad vozidlem, jeho monopost se začal stavět napříč a po krátkém nekoordinovaném letu se zapíchl přídí do bariéry lemující vjezd na rovinku Kemmel Straight. Pilot se dostal z vozu za pomoci posádky medical caru, sice stál na vlastních nohou, ale bylo vidět, že důsledky nehody na něj měly velký vliv. Byl převezen do nemocnice, odkud nejdřív přišla zpráva o zlomenině levého kotníku a několika řezných ranách na nohou. Později závodní ředitel Renaultu Fred Vasseur upřesnil informaci o Dánově zranění: jde o sečnou ránu na levém kotníku a další menší zranění. Zůstává otázkou, zda se Kevin dá dohromady před GP Itálie.
Na trati po tři kola kroužil safety car a poté vedení závodu vyvěsilo na konci 10. okruhu červenou vlajku, protože pneumatiková bariéra za Le Raidillon potřebovala důkladnější úpravy. Piloti se shromáždili v boxech a čekali na zprávu, kdy bude závod restartován. Mezitím došlo k určitému promíchání pořadí, protože někteří zamířili v režímu safety caru do boxů. Na vozech se intenzivně pracovalo, zejména na podvozku Räikkönenova Ferrari, který předtím při výměně předního spoileru začal právě na tomto místě hořet. Teď se pod něj ponořili mechanici a lepící páskou se pokusili napravit škody. Při tomto chaosu došlo k dalšímu zranění, kdy si jeden z mechaniků Williamsu vykloubil koleno. Nic vážnějšího se nestalo, postižený setrval v lékařském ošetření.
Závod byl restartován ve 14:41 a piloti vyrazili na trať v pořadí: Rosberg, Ricciardo, Hülkenberg, Alonso, Hamilton, Massa, Pérez, Kvjat, Palmer, Grosjean, Vettel, Bottas, Gutiérrez, Verstappen, Ocon a Räikkönen. Další pětice už byla mimo hru. Jedenácté kolo odkroužilo startovní pole za safety carem a poté následoval letmý start, po němž už se na čele nic zásadního nezměnilo. Rosberg postupně ztrácel soupeře, Ricciardo mu nestačil a Hamilton možná dvojím nasazením měkké směsi propásl příležitost stáhnout odstup od australského pilota. Středně tvrdou směs dostal až na konci 33. kola, ale to už měl na Daniela ztrátu mírně přes osmnáct vteřin, kterou i přes sérii nejrychlejších kol nedokázal zlikvidovat. K těm drobným ztrátám lze zařadit i jeho zastávku v boxech ve 22. kole, kdy jeho vůz ještě byl na zvedáku, ale Hamilton už měl zadní kola pod plynem. Vůz spadl na zem s roztočenými koly a Lewis si mohl gratulovat, že to nevedlo k nějakému poškození, protože takový případ může velice snadno znamenat defekt.
Strategicky výborný a po stránce jízdních vlastností dobrý závod předvedl tým Force Indie, který to s útokem na 4. příčku v Poháru konstruktérů myslí velice vážně. Nico Hülkenberg sice musel ze třetí příčky ustoupit Hamiltonovi, ale když se mu podařilo ve 24. kole přestát kritickou chvíli na výjezdu z boxové uličky, kdy mu mechanici McLarenu poslali do cesty Alonsa - oba vozy se v oblouku lehce dotkly, ale bez další újmy, jel v podstatě osamelý závod. Jeho týmový kolega Sergio Pérez svedl souboj především s Massou, nakonec se prosadil za Hülkenberga a přivezl Force Indii jeden z nejlepších týmových výsledků v kariéře.
Ferrari se dostalo do nezáviděníhodné situace. Po restartu začínali oba piloti na pozicích mimo body, ale statečně se prali s nepříjemnou situací. Diváky zvedal ze sedadel především souboj Räikkönena a Verstappena. Jako by si veterán a mladík chtěli vyříkat situaci v prvním kole předvedli mezi 25. a 27. kolem sérii manévrů, kdy zvláště Holanďan kráčel po limitu únosnosti. Ve 25. kole v zatáčce Les Combes hraničním manévrem přinutil Icemana vyjet mimo trať, o kolo později na rovince Kemmel sice v duchu pravidel, nicméně hodně nebezpečně hájil před Icemanem svou pozici. To Vettel se po Räikkönenovi před Maxe dostal podstatně rychleji, Verstappen pak zamířil do boxů a spadl mimo bodované pozice. Oba piloti Ferrari se pak dostali do přímého souboje s Williamsy, s nimiž si ale dokázal poradit jen Vettel, i když jeho duel s Massou ve 33. kole byl hodně dramatický a při prvním útoku se Brazilec dokázal ještě ubránit. Exmistr světa to úspěšně zkusil o kolo později a v dalších okruhu zdolal i vpředu jedoucího Alonsa. V této fázi se jevil jako důležitý Felipe Massa. Na Španěla nestačil a za sebou držel dvojici Bottas a Räikkönen. Ve 41. kole nejspíš dostal pokyn, aby před sebe Valtteriho pustil, ale to už bylo pozdě - Fin možná v předchozích kolech mohl McLaren dostihnout, takhle ale finální útok nezvládl. Räikkönen pak přes evidentní snahu nakonec Massu nezdolal.
Fernando Alonso stejně jako Lewis Hamilton vydělal na Magnussenově havárii, protože díky zajetí valné části startovního pole do boxů poskočil z posledního místa na čtvrté, Hamilton byl hned za ním. Bylo jasné, že na vedoucího pilota průběžné klasifikace stačit nebude, dlouho pak obhajoval pozici proti Hülkenbergovi, Pérezovi a v závěru Vettelovi, ale jeho konečné umístění je určitě další vzpruhou pro tým z Wokingu. Zůstává otázku, zda by i Button po velice dobrém tréninku dokázal tento výsledek umocnit, jak už bylo uvedeno, skončil příliš brzy.
Renault se v úvodu Grand Prix jevil víc než dobře a oba piloti se pohybovali na bodovaných místech. Jolyon Palmer tam setrval i po restartu, ale začal mít velké problémy s předními pneumatikami a postupně se propadal startovním polem. V tom se po nadějném začátku ztratily i oba vozy Haas, které se dlouho pohybovaly na hraně bodovaných míst. Nováček Ocon rozhodl pro sebe duel na poslední příčce s Felipe Nasrem, který dostal pětivteřinovou penalizaci na porušování vymezené trati.
Nico Rosberg tedy umazal něco z náskoku Hamiltona, ale určitě méně, než si sám představoval. Nechybělo mnoho a Lewis se dostal ještě výš, kolem strategie se v jeho případě nejspíš povedou zasvěcené debaty. Každopádně z velice choulostivé situace vyšel více než dobře a před následujícím závodem na italské Monze má stále nikoli velký, ale pořád slušný náskok. Rozhodně velký důvod k oslavě bude v boxech Force Indie, protože díky výbornému umístění obou pilotů se skutečně propracovala o dva body před Williams na čtvrté místo v Poháru konstruktérů!
Výsledky zde
8. prosince 2024 22:18
Norris v Abu Zabí triumfoval a zajistil McLarenu po 26 letech Pohár konstruktérů!
Související
Norris v Abu Zabí triumfoval a zajistil McLarenu po 26 letech Pohár konstruktérů!
Verstappen vítězí v bláznivém Kataru: Boj o titul konstruktérů pokračuje do Abu Dhabi
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Karel III. o Vánocích neuvidí dva prince. Do Sandringhamu nepřijedou
před 2 hodinami
Schick pokračuje ve výtečné fazóně. Čtyřmi góly proti Freiburgu přeskočil Kollera
před 3 hodinami
Útočník z Magdeburgu míří do vazby. Bilance páteční tragédie se změnila
před 3 hodinami
Počasí se ochladilo a déšť se mění ve sníh. Meteorologové poskytli předpověď
před 4 hodinami
RECENZE: Americký muzikálový hit Čarodějka protíná Hollywood a TikTok
před 4 hodinami
Robert Fico je u Putina v Kremlu
před 5 hodinami
Ukrajinci zaútočili na Kazaň. Putin teď slibuje mnohem větší destrukci na Ukrajině
před 5 hodinami
Poslední šance si vyřídit všechno potřebné. Pošta sdělila, jak bude mít otevřeno
před 6 hodinami
Davidovou trápí vyhřezlá ploténka. Na operaci se však zatím nechystá
před 7 hodinami
Bramborový salát podle Magdaleny Dobromily Rettigové
před 8 hodinami
Prosincové projevy politiků: Pavel bude poslední v řadě. Promluví i Zeman
před 9 hodinami
Důchody dostanou lidé do Štědrého dne. Příští rok už to bude o Vánocích jinak
před 11 hodinami
Rok od střelby na FF UK: Oběti se spravedlnosti nedočkají, přestože viníka smrti 14 lidí známe
před 13 hodinami
Otevírací doba o Vánocích. Pořádky se nemění, zákon mluví jasně
před 14 hodinami
Rok od tragédie, která změnila život mnoha lidem. Česko si připomíná nejhorší masovou střelbu v historii
Aktualizováno před 22 hodinami
OBRAZEM: Česko si připomnělo oběti tragédie na FF UK. Naší společností otřásla, říká Fiala
včera
Kate a William dojali Brity vánoční pohlednicí. Zachycuje klíčový moment tohoto roku
včera
Česká hymna poprvé zazněla před 190 lety. V Tylově Fidlovačce
včera
Policii znepokojuje, co se děje na D1 před Brnem. Ukázala záběry nebezpečných nehod
včera
Nobelova cena pro Trumpa? Při splnění jednoho předpokladu může být kandidátem
Pokud budoucí americký prezident Donald Trump dokáže docílit vyřešení konfliktu na Ukrajině, mohl by dostat Nobelovu cenu míru. V komentáři pro server Foreign Affairs napsal americký politolog Michael McFaul.
Zdroj: Jakub Jurek