Šampionát vstoupil do druhé poloviny závodem, který se jel na trati s přídomkem klasická. Karty byly před začátkem rozdané, piloti Mercedesu měli absolutně rozdílné postavení, čekalo se tedy, zda Rosberg začne úspěšnou cestu za likvidací náskoku svého kolegy.
Start do závodu rozhodl o osudu některých favoritů - Rosberg si s přehledem uhlídal svou pozici, ale Verstappen poněkud zaostal a hned byl z obou stran obklopen oběma Ferrari. Rozhodl se proto oplatit Räikkönenovi předjetí nájezdem na vnitřní stranu La Source, ale rána přišla z druhé strany: Vettel, který najížděl do zatáčky těsně první, klepl do svého kolegy, následovala další rána mezi Finem a Holanďanem: Vettel zůstal stát napříč, Räikkönen a Verstappen museli do boxů měnit přední spoilery.
Drama se pak přeneslo na rovinku Kemmel, kde se roztrhla Sainzovi jr. pravá zadní pneumatika. Její kusy se postupně namotaly až na zadní spoiler, který se odlomil a Španěl musel zaparkovat své toro rosso v únikové zóně. Krátce předtím byl Wehrlein zaskočen zpomalením Buttona a v Les Combes najel do jeho zádi. Ve třetím kole tak vedení poslalo na trať virtuální safety car, než pořadatelé odklidili Sainzův vůz z dosahu trati.
Hamilton, asi jeden z nejsledovanějších pilotů, se posouval rychle dopředu, v 5. kole už byl dvanáctý a pak se mu naskytla jedinečná příležitost, protože přišel nejdramatičtější okamžik závodu.
Kevin Magnussen projel v 6. kole zatáčkou Eau Rouge na osmém místě, ale na vrcholu v Le Raidillon evidentně ztratil po přejetí obrubníku vládu nad vozidlem, jeho monopost se začal stavět napříč a po krátkém nekoordinovaném letu se zapíchl přídí do bariéry lemující vjezd na rovinku Kemmel Straight. Pilot se dostal z vozu za pomoci posádky medical caru, sice stál na vlastních nohou, ale bylo vidět, že důsledky nehody na něj měly velký vliv. Byl převezen do nemocnice, odkud nejdřív přišla zpráva o zlomenině levého kotníku a několika řezných ranách na nohou. Později závodní ředitel Renaultu Fred Vasseur upřesnil informaci o Dánově zranění: jde o sečnou ránu na levém kotníku a další menší zranění. Zůstává otázkou, zda se Kevin dá dohromady před GP Itálie.
Na trati po tři kola kroužil safety car a poté vedení závodu vyvěsilo na konci 10. okruhu červenou vlajku, protože pneumatiková bariéra za Le Raidillon potřebovala důkladnější úpravy. Piloti se shromáždili v boxech a čekali na zprávu, kdy bude závod restartován. Mezitím došlo k určitému promíchání pořadí, protože někteří zamířili v režímu safety caru do boxů. Na vozech se intenzivně pracovalo, zejména na podvozku Räikkönenova Ferrari, který předtím při výměně předního spoileru začal právě na tomto místě hořet. Teď se pod něj ponořili mechanici a lepící páskou se pokusili napravit škody. Při tomto chaosu došlo k dalšímu zranění, kdy si jeden z mechaniků Williamsu vykloubil koleno. Nic vážnějšího se nestalo, postižený setrval v lékařském ošetření.
Závod byl restartován ve 14:41 a piloti vyrazili na trať v pořadí: Rosberg, Ricciardo, Hülkenberg, Alonso, Hamilton, Massa, Pérez, Kvjat, Palmer, Grosjean, Vettel, Bottas, Gutiérrez, Verstappen, Ocon a Räikkönen. Další pětice už byla mimo hru. Jedenácté kolo odkroužilo startovní pole za safety carem a poté následoval letmý start, po němž už se na čele nic zásadního nezměnilo. Rosberg postupně ztrácel soupeře, Ricciardo mu nestačil a Hamilton možná dvojím nasazením měkké směsi propásl příležitost stáhnout odstup od australského pilota. Středně tvrdou směs dostal až na konci 33. kola, ale to už měl na Daniela ztrátu mírně přes osmnáct vteřin, kterou i přes sérii nejrychlejších kol nedokázal zlikvidovat. K těm drobným ztrátám lze zařadit i jeho zastávku v boxech ve 22. kole, kdy jeho vůz ještě byl na zvedáku, ale Hamilton už měl zadní kola pod plynem. Vůz spadl na zem s roztočenými koly a Lewis si mohl gratulovat, že to nevedlo k nějakému poškození, protože takový případ může velice snadno znamenat defekt.
Strategicky výborný a po stránce jízdních vlastností dobrý závod předvedl tým Force Indie, který to s útokem na 4. příčku v Poháru konstruktérů myslí velice vážně. Nico Hülkenberg sice musel ze třetí příčky ustoupit Hamiltonovi, ale když se mu podařilo ve 24. kole přestát kritickou chvíli na výjezdu z boxové uličky, kdy mu mechanici McLarenu poslali do cesty Alonsa - oba vozy se v oblouku lehce dotkly, ale bez další újmy, jel v podstatě osamelý závod. Jeho týmový kolega Sergio Pérez svedl souboj především s Massou, nakonec se prosadil za Hülkenberga a přivezl Force Indii jeden z nejlepších týmových výsledků v kariéře.
Ferrari se dostalo do nezáviděníhodné situace. Po restartu začínali oba piloti na pozicích mimo body, ale statečně se prali s nepříjemnou situací. Diváky zvedal ze sedadel především souboj Räikkönena a Verstappena. Jako by si veterán a mladík chtěli vyříkat situaci v prvním kole předvedli mezi 25. a 27. kolem sérii manévrů, kdy zvláště Holanďan kráčel po limitu únosnosti. Ve 25. kole v zatáčce Les Combes hraničním manévrem přinutil Icemana vyjet mimo trať, o kolo později na rovince Kemmel sice v duchu pravidel, nicméně hodně nebezpečně hájil před Icemanem svou pozici. To Vettel se po Räikkönenovi před Maxe dostal podstatně rychleji, Verstappen pak zamířil do boxů a spadl mimo bodované pozice. Oba piloti Ferrari se pak dostali do přímého souboje s Williamsy, s nimiž si ale dokázal poradit jen Vettel, i když jeho duel s Massou ve 33. kole byl hodně dramatický a při prvním útoku se Brazilec dokázal ještě ubránit. Exmistr světa to úspěšně zkusil o kolo později a v dalších okruhu zdolal i vpředu jedoucího Alonsa. V této fázi se jevil jako důležitý Felipe Massa. Na Španěla nestačil a za sebou držel dvojici Bottas a Räikkönen. Ve 41. kole nejspíš dostal pokyn, aby před sebe Valtteriho pustil, ale to už bylo pozdě - Fin možná v předchozích kolech mohl McLaren dostihnout, takhle ale finální útok nezvládl. Räikkönen pak přes evidentní snahu nakonec Massu nezdolal.
Fernando Alonso stejně jako Lewis Hamilton vydělal na Magnussenově havárii, protože díky zajetí valné části startovního pole do boxů poskočil z posledního místa na čtvrté, Hamilton byl hned za ním. Bylo jasné, že na vedoucího pilota průběžné klasifikace stačit nebude, dlouho pak obhajoval pozici proti Hülkenbergovi, Pérezovi a v závěru Vettelovi, ale jeho konečné umístění je určitě další vzpruhou pro tým z Wokingu. Zůstává otázku, zda by i Button po velice dobrém tréninku dokázal tento výsledek umocnit, jak už bylo uvedeno, skončil příliš brzy.
Renault se v úvodu Grand Prix jevil víc než dobře a oba piloti se pohybovali na bodovaných místech. Jolyon Palmer tam setrval i po restartu, ale začal mít velké problémy s předními pneumatikami a postupně se propadal startovním polem. V tom se po nadějném začátku ztratily i oba vozy Haas, které se dlouho pohybovaly na hraně bodovaných míst. Nováček Ocon rozhodl pro sebe duel na poslední příčce s Felipe Nasrem, který dostal pětivteřinovou penalizaci na porušování vymezené trati.
Nico Rosberg tedy umazal něco z náskoku Hamiltona, ale určitě méně, než si sám představoval. Nechybělo mnoho a Lewis se dostal ještě výš, kolem strategie se v jeho případě nejspíš povedou zasvěcené debaty. Každopádně z velice choulostivé situace vyšel více než dobře a před následujícím závodem na italské Monze má stále nikoli velký, ale pořád slušný náskok. Rozhodně velký důvod k oslavě bude v boxech Force Indie, protože díky výbornému umístění obou pilotů se skutečně propracovala o dva body před Williams na čtvrté místo v Poháru konstruktérů!
Výsledky zde
Související
Max Verstappen deklasoval konkurenci v těžkých brazilských podmínkách
Ferrari pokračuje ve výherní šňůře: Sainz triumfoval v Mexiku
Aktuálně se děje
před 34 minutami
Británie stupňuje rétoriku: Pokud dnes Putin napadne východní Evropu, jsme připraveni na válku
před 58 minutami
Orbán chce pozvat Netanjahua do Maďarska. Slibuje, že ho nezatkne
před 1 hodinou
Diplomat prozradil, proč Putin eskaluje konflikt na Ukrajině. Kreml sdělil důvod odpálení rakety
před 2 hodinami
Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí
před 2 hodinami
Co má KLDR ze spojenectví s Ruskem? Novináři odhalili, jak se Putin odměnil za vojáky na Ukrajině
před 3 hodinami
Kvůli ruskému útoku balistickou raketou se Kyjev sejde se zástupci NATO
před 3 hodinami
Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu
před 3 hodinami
BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí
před 3 hodinami
Využití balistické rakety neodpovídá průběhu války. Hrozba jadernou zbraní je přehnaná, říká pro EZ Robinson
před 4 hodinami
Hypersonická zbraň nové generace? Naše raketa dosahuje rychlosti Mach 10, prohlásil Putin
před 4 hodinami
Ruský útok na Ukrajině už se nelíbí ani Číně
před 5 hodinami
Vlak vykolejil v České Třebové. Provoz je omezen, spoje nabírají zpoždění
před 5 hodinami
Rusko informovalo USA o odpalu balistické rakety. Přesto svět vrhlo do nové éry
před 7 hodinami
Počasí pod vlivem Caetana. Česko čeká první výrazná sněhová situace
včera
Rodinný konflikt v Plzni skončil vraždou a pokusem o další. Případ není uzavřen
včera
ANO válcuje českou politiku i podle dalšího průzkumu. Sahá po vlastní většině
včera
Obrana proti balistickým střelám je extrémně obtížná. Rusko se snaží Západ zastrašit, říká Drmola
včera
Putin přiznal, že Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu. Válka se mění v globální konflikt, varoval
včera
Mír, ale za jakou cenu? Ukrajinci, kteří utekli ze země, promluvili
včera
Klimatická dohoda padla. Summit COP29 přinesl jen zklamání a hořkou pachuť
Předposlední den klimatického summitu COP29 v Ázerbájdžánu přinesl výrazné zklamání. Dlouho očekávaný návrh dohody, který měl stanovit konkrétní cíle pro financování klimatických opatření v rozvojových zemích, byl široce kritizován za svou nejasnost. Místo konkrétních čísel obsahoval návrh pouze symbol „X“, což vyvolalo obavy a rozhořčení mezi bohatými i chudšími státy.
Zdroj: Libor Novák