Formule 1 změnila po více než 70 letech rozměr kol. Důvodem jsou nové předpisy F1, požadující udržitelnější pneumatiky i více akce na trati. Dosavadní 13palcové pneumatiky s vysokým profilem nahradily nízkoprofilové 18palcové, které jsou mnohem bližší těm, které používají moderní automobily.
Značka Pirelli přinesla do sezóny 2022 jednu z největších změn v historii Formule 1. Po více než 70 letech, kdy závodní monoposty jezdily na discích o průměru 13 palců a vysokoprofilových pneumatikách, nově obouvají 18palcové pneumatiky Pirelli. Ty přinášejí preciznější ovladatelnost a atraktivnější souboje na trati. Zároveň usnadní přenos technologií z motorsportu na silnici.
Jako téměř každý rok i letos přináší nová pravidla do světa Formule 1 technické změny, které mají závody učinit divácky atraktivnější. Kromě velkých změn v aerodynamice vozů to jsou především nové 18palcové pneumatiky, na jejichž vývoji společnost Pirelli, která je již od roku 2011 jediným dodavatelem pneumatik pro vozy F1, pracovala od roku 2019. Přes 15 tisíc hodin vývoje přineslo pneumatiku, která pro tuto vrcholnou disciplínu motorsportu představuje revoluci.
Nové pneumatiky pro atraktivnější závodění. Důkaz? Grand Prix Saudské Arábie
Nové pneumatiky nabízejí kromě vyšší estetiky preciznější ovladatelnost a přispívají k těsnějším soubojům na trati, což potvrdila i poslední cena v Saudské Arábii. Max Verstappen z Red Bullu vyhrál těsný závod, když pouhá tři kola před koncem předjel Charlese Leclerca z Ferrari.
Ačkoliv se vnější průměr zvětšil ze 660 na 720 milimetrů, mají nové pneumatiky nižší bočnici a vyšší ráfky. Ty se díky tomu méně deformují, což znamená nejen přesnější reakce na pohyby volantem, ale také umožňuje lépe využít nových aerodynamických prvků.
Aerodynamika nových vozů F1 využívá takzvaného přízemního efektu, kdy je část přítlaku zajišťována pod tlakem vozu a nikoliv křídly a spoilery. Menší deformace pneumatiky znamená menší změny světlé výšky a tím i menší vliv na aerodynamiku vozu. Tak se monoposty stávají méně citlivými na turbulence za vpředu jedoucím vozem. To umožní těsnější závodění, více předjíždění a větší „show“.
Stejně jako předchozí generace byly i nové pneumatiky vyvinuty v pěti variantách směsi, z nichž do každého závodu budou zvoleny tři. V průběhu jejich vývoje, který začínal s více než 70 virtuálními prototypy, najezdily všechny týmy F1 více než 20 000 kilometrů a výsledek je tak i dílem těch nejlepších z nejlepších mezi závodními jezdci.
Závody se vyhrávají i v boxech
Jedním z nejzajímavějších aspektů F1 byla vždy strategie spojená s výměnami pneumatik. S novými pravidly nabízí Pirelli možnost volby mezi pěti pneumatikami. K dispozici jsou samozřejmě „mokré“ pneumatiky, stejně jako přechodná alternativa pro vlhkou či osychající trať. Za suchých podmínek mohou jezdci vybírat z tvrdé směsi C1 (označená bílou barvou), medium směs C2 (žlutá) a měkké C3 (červená).
Ze závodního okruhu na silnici
„Už v roce 2014 jsme vytvořili pneumatiky pro první hybridní vozy F1 a v roce 2017 přešli na mnohem širší pneumatiky F1 určené nejrychlejší generaci vozů. Nyní, s největší změnou pravidel za desítky let, přicházíme s pneumatikami více podobnými těm, které na silnici používají běžní motoristé. Můžeme tak přenést technologii odvozenou z F1 do silničního provozu,“ uvedl Zdeněk Vacl, marketingový ředitel Pirelli pro Českou republiku.
F1 používala od svého zrodu v roce 1950 až do minulé sezóny stále stejný rozměr disků. Pro silniční auta se ale za tu dobu staly standardem mnohem větší kola a nízkoprofilové pneumatiky. Nové 18“ pneumatiky tak představují příležitost ke sdílení vývoje s pneumatikami pro vytrvalostní závody třídy GT i soutěžní speciály WRC, kde je Pirelli také předním dodavatelem. Poznatky získané vývojem pro F1 může Pirelli využít u výroby špičkových pneumatik pro sportovní vozy.
Proč následovat Formuli 1 a zvolit větší pneumatiky?
Stejné důvody, které vedly F1 k přechodu na pneumatiky s nižším profilem, mohou platit i u majitelů silničních aut. I tady je možné sáhnout po pneumatikách širších – zatímco pravidla F1 diktují stále stejnou šířku pneumatik (305 mm vpředu a 405 mm vzadu), civilní auta jsou sice omezena výrobcem doporučenými rozměry, ale ty často dávají poměrně široký rozsah volby.
Širší pneumatiky mají větší kontaktní plochu, což má pozitivní vliv na ovladatelnost vozu ve všech směrech. Přinášejí nejen lepší ovladatelnost v zatáčkách, ale umožňují i lépe přenášet výkon při akceleraci – nedojde tak snadno k jejich protáčení – a, co je nejdůležitější, nabízejí nejlepší brzdný účinek. K lepšímu výkonu pneumatik přispívá i jejich nižší profil, a tedy nižší bočnice. Stejně jako v případě nových pneumatik monopostů F1 zajišťují moderní nízkoprofilové pneumatiky Pirelli lepší jízdní stabilitu a preciznější reakce na řízení, protože se při zatížení (ať už při zatáčení nebo brzdění) méně deformují.
Rozměr sám o sobě však nestačí. Stejně důležitý je i vzorek a použitá směs. Právě tady využívá společnost Pirelli svých bohatých zkušeností jak z motorsportu, tak i z výroby silničních pneumatik, které tradičně využívají některé z nejvýkonnějších vozů na světě. Zvládnou tak mnohem efektivněji fungovat i v těch nejnáročnějších podmínkách, jako je například voda na vozovce, kde je kvalita a vhodný rozměr pneumatiky často určující pro ztrátu přilnavosti.
Související
Génius Newey končí v Red Bullu. Zamíří k Ferrari?
Stáj Scuderia Ferrari mění název + FOTO
Aktuálně se děje
před 4 hodinami
Češi vstoupili do mistrovství světa infarktovým zápasem. Finy porazili až v nájezdech
včera
Tuleja nebude ministrem a možná už ani prorektorem. Univerzita řeší jeho budoucnost
včera
Pohonné hmoty zlevnily. Cena benzinu klesla pod 40 korun za litr
včera
Pavel pojede na mírový summit o Ukrajině do Švýcarska
včera
USA oznámí novou pomoc Ukrajině. Půjde o různé druhy vojenského materiálu
včera
Polární záři mohou vidět i lidé z Česka, upozornili meteorologové
včera
Policie pátrá kvůli Vrběticím po generálovi z ruské GRU. Chtějí ho i Britové
včera
Mandelu jako hlavu státu uznávali prakticky všichni Jihoafričané, uvádí afrikanista Skalník
včera
Pro Kämpfa uvolnil místo v národním týmu Kousal, kapitánem se stal veterán Červenka
včera
Ukrajina by mohla dostat první stíhačky F-16 už v červnu a červenci
včera
Zemědělci chystají další masivní protesty. Chtějí ucpat Prahu ještě tento měsíc
včera
Izraelské tanky obklíčily východní část Rafahu. Městem zní exploze a střelba
Aktualizováno včera
Čaputová před koncem mandátu nečekaně odjela vlakem do Kyjeva
včera
Ruská armáda zahájila pozemní ofenzívu na severovýchodě Ukrajiny
včera
Ženíšek půjde na Hrad. Fiala odešle návrh na jeho jmenování ministrem
včera
Do Rafahu ano, ale opatrně. Izrael nechce invazí naštvat USA, mění plány ofenzivy
včera
UNRWA po žhářských útocích zavírá pobočku v Jeruzalémě
včera
Vražda v Plzni: Soud poslal obviněného muže do vazby
včera
Z Rafahu uteklo před hrozící invazí už sto tisíc lidí
včera
Rusko poslalo balistické rakety na Charkov. Samo přiznalo požár v další rafinérii
Během noci na pátek se město Charkov na severovýchodě Ukrajiny opět stalo cílem útoku ruské armády, tentokrát s nasazením pravděpodobně balistických střel. Informovala o tom britská stanice BBC s odvoláním na ukrajinské úřady.
Zdroj: Libor Novák