Austin (USA) - Lewis Hamilton zvítězil ve Velké ceně USA a po událostmi nabitém závodě, který začínal na mokré a končil na suché trati, se stal mistrem světa pro rok 2015. Všichni startovali na nových intermediálních pneumatikách a čekali na správný okamžik, kdy bude trať dostatečně suchá a bude možné přezout na slicky. Jak Lewis Hamilton, tak jeho týmový kolega Nico Rosberg, který skončil druhý, odjeli úvodní stint na intermediálních pneumatikách a následně další dva na měkkých pneumatikách.
Na časování zastávek v boxech se ukázalo pro vítězství v závodě klíčové. Vzhledem k tomu, že ž ádný z volných tréninků se nejel na suché trati, neměly týmy obvyklé informace o degradaci a opotřebení pneumatik. Přesto musely společně s jezdci dělat správná taktická rozhodnutí.
Dvojí vyjetí safety caru (stejně jako dvě virtuální safety car fáze) utvářelo strategii, Hamilton zastavil v boxech během druhého vyjetí safety caru – těsně před cílem – ne však při prvním vyjetí safety caru v předchozím průběhu závodu.
Ti, kteří si jeden ze svých pit stopů odbyli během prvního vyjetí safety caru, vypadali, že získali výhodu, ale druhé vyjetí safety caru ji z velké části eliminovalo, protože dovolilo zastavit v boxech i těm, kteří tak neučinili při prvním vyjetí safety caru.
Hamilton se po svém druhém a posledním pit stopu vrátil na druhém místě, ale využil rychlost čerstvých měkkých pneumatik P Zero Yellow a vrátil se do čela před Rosberga, který po ranní kvalifikaci startoval z pole position.
Nejlépe umístěným pilotem se třemi pit stopy byl Sebastian Vettel s Ferrari, který skončil na stupních vítězů. Vettel využil své druhé zastávky v boxech k přezutí na středně tvrdé pneumatiky a nikoli na měkké jako jeho přímí soupeři. Nicméně třetí zastávku si odbyl při druhém vyjetí safety caru, ve stejnou chvíli jako Lewis Hamilton. Do závodu Vettel startoval ze 13. místa.
Proto že byl závod odstartován na mokré trati, odpadla obvyklá povinnost obout během závodu obě směsi slicků. Většina jezdců na suchou trať zvolila rychlejší měkké pneumatiky, ale Vettel byl první z jezdců vpředu, který použil odolnější středně tvrdou směs.
Sergio Perez (Force India) byl jediný, který jel podle vzorce intermediální-měkké-středně tvrdé a po dvou zastávkách v boxech skončil pátý. Mexičan dojel do cíle před Jensonem Buttonem s McLarenem a Carlosem Sainzem s Toro Rosso, který po výletu mimo trať v kvalifikaci startoval poslední a v cíli mu patřilo šesté místo: rovněž po třech zastávkách v boxech. Nejvíce pit stopů absolvoval Felipe Nasr se Sauberem, ten se v boxech objevil celkem pětkrát, ale přesto bral body za deváté místo.
Paul Hembery, šéf motorsportu Pirelli: „Po několika zdrženích a hustém dešti jsme se konečně dostali k závodění, na které jsme se všichni těšili. Mokré podmínky při startu závodu spíše než že by byly překážkou, přidaly další fascinující proměnnou do volby taktiky. Stejně tak bez jediného tréninku na suché trati museli týmy spíše číst a reagovat na měnící se situaci, než aby spoléhaly na informace z minula. Vítězem se tak mohl stát jen ten pilot, který dokázal v těchto podmínkách nejlépe spolupracovat se svým týmem. Gratulujeme Lewisi Hamiltonovi k naprosto zaslouženému třetímu titulu mistra světa, byla to skvělá sezóna. V samotném závěru nebyl výsledek závodu zcela jasný a to zajistilo napínavé vyvrcholení, které si většina fanoušků po zcela výjimečném víkendu zasloužila."
Nejdelší stinty závodu:
Měkké 30 kol Fernando Alonso Středně tvrdé 29 kol Sergio Perez, Alexander RossiIntermediální 19 kol Nico Rosberg, Daniel Ricciardo, Daniil Kvyat, Kimi Räikkönen, Sergio Perez, Nico Hülkenberg, Carlos Sainz
Pravdometr: Předpovídali jsme, že dvě zastávky v boxech budou pro 56 kol dlouhý závod nejlepší volbou, ale kvůli chybějícím datům z ježdění ze suché trati bylo těžké předpovědět, jak přesně se to bude odehrávat. Hamilton stavěl v boxech dvakrát, startoval na intermediálních pneumatikách a v 18. a 43. kole přezouval na měkké. S podobnou strategií jel i Rosberg.
Související
Génius Newey končí v Red Bullu. Zamíří k Ferrari?
Stáj Scuderia Ferrari mění název + FOTO
Aktuálně se děje
Aktualizováno včera
Tragická nehoda na D1. Havaroval tahač s tankem, zemřela jedna osoba
včera
Trumpova ex-asistentka Hope Hicksová vypovídá. Měla popřít aféru Stormy Daniels
včera
Londýn beze změny. Starostou metropole bude nadále Sadiq Khan
Aktualizováno včera
Důvody, proč je pro Ukrajinu tak těžké úplně zničit Kerčský most
včera
Audrey Hepburnová, hvězda stříbrného plátna a módní ikona, by dnes oslavila 95. narozeniny
včera
VIDEO: Diktátor Kim Čong-un se stal hvězdou TikToku s propagandistickou písní „Přátelský otec“
Aktualizováno včera
Ukrajina hlásí šest zraněných po nočních útocích. Sama útočila na Krymu
včera
V Německu napadli neznámí útočníci europoslance. Scholz už reagoval
včera
Princezna Kate si prochází peklem, tvrdí osoba blízká manželce prince Williama
včera
Čtvrteční nehodu vlaku bez strojvedoucího šetří i policie
včera
Polsko je rovněž terčem ruských kybernetických útoků, potvrdila Varšava
včera
NATO cvičí poblíž ruských hranic. Připravují se na válku, soptí Kreml
včera
Požár v Tlumačově zaměstnal hasiče. Dva se zranili
Aktualizováno včera
Maradonova smrt a nová fakta. Zvrat ve vyšetřování záhadného úmrtí legendy
včera
Rusko vydalo zatykač na Volodymyra Zelenského
včera
U Masarykova nádraží nejezdí tramvaje. Úpravy vedení linek budou platit až do léta
včera
Ukrajina odpálila na Krym rakety ATACMS. Americká munice už pomáhá
včera
Kudrnův ÚSTR: Nákladné soudy, odborná ostrakizace, matení veřejnosti
včera
U Paříže se střílelo kvůli drogám. Jeden člověk je po smrti
včera
Pekarová Adamová ocenila Tulejovu reakci. Fiala čeká na další návrh TOP 09
Předsedkyně Poslanecké sněmovny Markéta Pekarová Adamová (TOP 09) ocenila rozhodnutí Pavla Tuleji, který se v pátek vzdal nominace na ministra pro vědu, výzkum a inovace. Ve vládě měl nahradit končící ministryni Helenu Langšádlovou.
Zdroj: Jan Hrabě