Píše se 25. května 2002 a krátce po 15. hodině odlétá z letiště v Taipei Boeing 747 tchajwanské společnosti China Airlines. Na palubě letu 611 je 206 cestujících a 19 členů posádky, kteří míří do Hongkongu. Na místo ale nikdy nedorazí. O několik minut později se letadlo rozlomí ve vzduchu a všichni lidé na palubě umírají. Okamžitě se rozjíždí jedna z největších pátracích akcí v historii...
Cestující čekal krátký, stominutový let přes Tchajwanský průliv. Jde o poměrně rušnou trasu a piloti, kteří na ní létají pravidelně, ji velmi dobře znají. Ostatně díky oblíbenosti a četnosti, s jaké na ni letadla létají, si vysloužila označení "zlatá cesta."
Zpočátku šlo vše bez problémů. Letadlo se odlepilo od země, autopilot jej navedl na na stoupání a stroj po chvíli zmizel v mracích. Pak, dvacet minut po startu ve výšce deseti kilometrů, letadlo zmizelo z radarů.
Nikdo v tu chvíli netušil, co se se strojem stalo. Tchajwanské úřady rozjely masivní pátrací akci, které se zúčastnily stovky lidí. Desítky plavidel, rybářů, členů pobřežní stráže i vojenských lodí začaly pročesávat oblast vzdálenou 55 kilometrů od břehů Tchaj-wanu
Netrvalo dlouho a záchranáři objevili první trosky letadla. Objevovala se kola, části trupu, sedačky a zavazadla cestujících. V tu chvíli bylo už všem jasné, že se stroj zřítil do moře. Trosky byly nalezeny ve vzdálenosti až 80 kilometrů od místa neštěstí
Dvacet pět dnů po havárii byly nalezeny obě černé skříňky. Vyšetřovatelé jejich analýzou zjistili, že letová příprava proběhla normálně. Oba piloti byli profesionálové a záznamy neodhalily nic neobvyklého. Komunikace byla bezproblémová a v kokpitu vládl klid.
Poslední slova na záznamu patří kapitánovi letu, který upozornil posádku, že brzy dosáhnou letové výšky deseti tisíc metrů. O půl sekundy později záznam skončil. Stále nikdo netušil, co se stalo.
Na vyšetřování se podílel Úřad pro leteckou bezpečnost a Národní úřad pro bezpečnost v letecké dopravě. Byla vyloučena možnost, že by bylo letadlo sestřeleno. Těla obětí nenesla známky popálenin a vylovené části trupu nenaznačovaly, že by za zkázou stál výbuch na palubě.
Ve hře proto byla technická závada. Podle expertů se navíc už dříve jedna podobná nehoda odehrála. V roce 1996 letadlo Trans World Airlines havarovalo podobně jako stroj China Airlines, během stoupání se rozlomilo zřítilo do Atlantiku. Právě od tohoto momentu se odborníci odráželi a zaměřili se na díly, které mohly potvrdit spojitost s touto nehodou.
Pátrací týmy měsíce lovily z moře další a další trosky. Experti je poté analyzovali, skládali dohromady, a nakonec zjistili, co se v desetikilometrové výšce skutečně stalo. Ulomila se zadní část trupu, čímž se letadlo ve vzduchu doslova rozpadlo na kusy.
Odborníci se proto zaměřili na servisní záznamy letadla a zjistili, že dvaadvacet let před katastrofou letadlo při přistání škrtlo zádí o ranvej. Den po incidentu byla provedena pouze provizorní oprava, poškozená část ale vyměněna nebyla. Poškozené místo bylo pouze zakryto, nikoliv vyměněno, v záznamech ale bylo uvedeno, že oprava proběhla podle platných norem. Nikdo za tak celé roky neměl šanci poznat, že letadlo není provozuschopné. A chyba mechaniků připravila o život více než 200 lidí.
Související
Německo: Rusko stojí za kybernetickým útokem proti kontrole letového provozu, snažilo se i ovlivnit volby
Rusové chystali druhé 11. září, do letadel chtěli umístit bomby, zjistili zpravodajci
letadla, letectví , Letecké nehody
Aktuálně se děje
včera
Nezvládli krize, inklinují k neonacismu a chtějí Česko odklonit od Západu. Vžene nás nová vláda do náručí Kremlu?
včera
EU zmrazila ruská aktiva natrvalo, aby obešla veto Maďarska a Slovenska ohledně pomoci Ukrajině
včera
Machadové pomohla utéct americká armáda. Z Venezuely se dostala v přestrojení
včera
VIDEO: Rvačky, alkohol, vulgarity, ponižování žen. Ostudné zasedání parlamentu, jaké Slovensko nepamatuje
včera
Írán zatkl držitelku Nobelovy ceny za mír Narges Mohammadiovou
včera
OBRAZEM: Došlo i na úsměvy. Nejbližší a přátelé se rozloučili s Patrikem Hezuckým
včera
Ukrajinské síly znovu dobyly osady v Charkovské oblasti
včera
"Zákaz spalovacích motorů v roce 2035 je smeten ze stolu." EU příští týden kontroverzní nařízení zmírní
včera
Česko se rozloučilo s moderátorem Hezuckým. Bouček dojemně promluvil
včera
Ukrajina by podle mírového plánu měla vstoupit do EU v roce 2027
Aktualizováno včera
Lidé se rozloučili s Theodorem Pištěkem. Na obřad dohlížela Hradní stráž
včera
Německo: Rusko stojí za kybernetickým útokem proti kontrole letového provozu, snažilo se i ovlivnit volby
včera
Po Ruttem přichází další důrazné varování: Válka klepe na dveře Evropy
včera
Zásadní změny od nového roku: Konec tělesných trestů i střídavé péče
včera
Politika SPD a Motoristů vyhovuje oligarchům, Babiš se v EU může chovat jako Meloniová, říká politoložka
včera
USA mají nový návrh týkající se Donbasu, oznámil Zelenskyj. Kyjev už jej nemusí předat Rusku
včera
Krajní pravice sílí po celé Evropě. Problémy má Starmer, Merz i Macron
včera
Británie čelí masivní vlně super chřipky. Nic horšího jsme od pandemie nezažili, tvrdí NHS
včera
Ukrajina oplácí agresorům stejnou mincí. Stupňuje útoky proti Rusku, míří na energetickou infrastrukturu
včera
Eurovizí zmítá největší skandál v historii. Vítěz loňského ročníku kvůli Izraeli vrací trofej
Vítěz loňského ročníku Eurovize, švýcarský zpěvák Nemo, oznámil, že vrací svou trofej. Tento krok podnikl na protest proti přetrvávající účasti Izraele v této mezinárodní hudební soutěži. Šestadvacetiletý umělec, který je nebinární osobou, uvedl, že vnímá jasný rozpor mezi izraelskou účastí a ideály "jednoty, inkluze a důstojnosti", které se soutěž snaží zastávat.
Zdroj: Libor Novák