Kodaň/Londýn – Dovolená by měla sloužit k odpočinku, ovšem pro některé z nás jde spíše o utrpení. Nyní zde nebudeme mluvit o balení kufrů, shánění plavek na poslední chvíli či strachu z létání. Máme na mysli choulostivý problém, o kterém se příliš nehovoří. Je jím plynatost. Chcete-li odborně – flatulence, chcete-li hovorově – prdění. Jak upozornil server bbc.com, v letadlech lidé vypouštějí plyn častěji než na zemi. Proč tak tomu je? A možná vás překvapí, že některé aerolinky s tím počítají.
„Turbulence za letu se samozřejmě nedají srovnávat s plynatostí, ovšem lidé si občas stěžují na nepříjemný zápach na palubě letadla," říká profesor Jacob Rosenberg z Kodaňské univerzity. Každý člověk během dne ze sebe dostává plyny, mnohdy si to ani neuvědomuje. Podle hrubého odhadu si upšoukneme zhruba 10krát za 24 hodin, což u zdravého člověka odpovídá jednomu litru plynu.
Ten vzniká ve střevě z jídla, které nebylo absorbováno. Zbytky potravy kvasí, přičemž vznikají dusík, vodík a oxid uhličitý. S nimi potíž není. Pak jsou tu ale i sirnaté plyny, a ty už zapáchají.
I kolem plynatosti koluje několik mýtů. Například není pravda, že muži prdí častěji než ženy. Spíš jen z toho nedělají takovou společenskou tragédii. Naopak jedna ze studií z konce 90. let prokázala, že ženy produkují více sirnatých plynů. Další s pověr říká, že plynatost způsobují fazole. Není to pravda.
Ke zmírnění nadýmání pomáhá rýže, ryby, mléčné výrobky a džusy bez ovocné dužiny.
Je za tím jednoduchá fyzika
Zatímco na zemi zápach rychle zmizí a většinou ho taktně ignorujeme, v letadle je to něco jiného. Tam je navíc frekvence „větrů" daleko vyšší. „V letadle klesá tlak, vzduch tak má víc prostoru pro expanzi. Výše zmíněný jeden litr plynu zvětší svůj objem o 30 procent. Z toho pak pramení nepříjemný pocit plynatosti během letu," vysvětlil lékař. Tomu odpovídá i fakt, že si na nafouknuté břicho stěžuje až 60 procent pilotů.
Únik plynu se samozřejmě můžeme pokusit zadržet, což není právě pohodlné. „A určitě bych to nedoporučoval seniorům se slabší tělesnou konstitucí. Mohli by si přivodit i srdeční potíže," varuje profesor Rosenberg.
Aerolinky jdou do akce
Rosenberg během svého neobvyklého výzkumu hovořil s několika leteckými inženýry z Kodaně, kteří mu řekli, že některé aerolinky používají v klimatizačním systému filtry z dřevěného uhlí. To je velmi porézní, a může tak zachytit množství nepříjemných pachů. Aerolinky také dbají na to, aby jídlo podávané na palubě obsahovalo méně vlákniny a více karbohydrátů, které zpomalují trávení.
Psali jsme: Proč se šťouráme v nose? Následky mohou být tragické, hrozí i toxický šokMožná lze udělat ještě víc, aby se eliminoval zápach. Dřevěné uhlí by se například mohlo přidávat do sedaček, zde je ale problém s tzv. tunelovým efektem, který vytvářejí sukně a kalhoty, kdy je vzduch odváděn pryč z povrchu polštáře.
Pokud máte obavy z flatulence, můžete si pomoci i jinak. Americký odborný časopis o gastroenterologii (American Journal of Gastroenterology) nedávno informoval o speciálním spodním prádle, při jehož výrobě byla použita vlákna z dřevěného uhlí. Dokáže absorbovat až 100 procent zápachu. Existují také různé vložky do kalhot, které vstřebají alespoň 70 procent pachů.
Profesor závěrem říká: „Prdění v letadle je triviální problém. Nejlepším řešením je prostě zbavit se studu. S plynatostí zápasíme všichni, bojíme se ale o ní mluvit."
Související

Rh faktor v těhotenství: Co se může stát, když si krev „nesedne“?

Čínské děti postihuje ve velkém zápal plic. WHO po konzultacích uklidňuje svět
zdraví , letadla, letectví , zajímavosti
Aktuálně se děje
před 1 hodinou

Pokus o zákaz chemických zbraní, který tak úplně nevyšel. Největší hrozbou jsou teroristé
před 2 hodinami

Bouřlivé počasí hrozí po několik dní, upozornili meteorologové
před 3 hodinami

Zemřela Loretta Switová, představitelka Šťabajzny v seriálu M.A.S.H.
před 4 hodinami

Tragédie československé expedice. Před 55 lety zahynuli horolezci v Peru
před 5 hodinami

Tragický požár na pražském Chodově. Jeden člověk nepřežil
před 7 hodinami

Letní počasí už klepe na dveře. Příští týden teploty téměř dosáhnou tropů
včera

Český fotbal si zvolil nového šéfa. Fouska po čtyřech letech nahrazuje Trunda
včera

Trump může dočasně zrušit azyl půl milionu migrantů
včera

Kanadu spalují rozsáhlé lesní požáry. Probíhá největší evakuace, jakou místní pamatují
včera

Novou ministryní spravedlnosti by mohla být Decroix. Babiš chce pád celé vlády
včera

Ukrajina se mírových rozhovorů s Ruskem v Istanbulu zúčastní, ale pod jednou podmínkou
včera

Ministr spravedlnosti Blažek rezignuje
včera

Může Afrika zaútočit na USA? Sahel se mění v ohnisko globálního teroru, varuje generál
včera

Oceány mění barvu. Vědci netuší, co se stane dál
včera

Sebevraždy ve světě: Jak si stojí Česko v porovnání s USA a Japonskem
včera

Trump nás konečně začíná chápat, pochvaluje si Kreml. Ukrajině zajistíme bezpečnostní záruky, reaguje EU
včera

Jak zvládá extrémní počasí nejžhavější město Evropy? Připravuje na další spalující léto i příliv turistů
včera

Past na zákazníky? Oneplay nelze jednoduše zrušit, varuje dTest
včera

Čtvrt století poté: Hledá se Nemo a příběh generace, která může všechno změnit
včera
EU má nový cíl pro boj s extrémním počasím. Jenže vůbec neví, jak ho dosáhnout
Evropská komise plánuje navrhnout nový klimatický cíl: do roku 2040 snížit emise skleníkových plynů o 90 % oproti úrovním z roku 1990. Cíl by měl být nejen ambiciózní, ale i realistický z hlediska politických možností. Jak uvedla místopředsedkyně Komise pro klima Teresa Ribera v rozhovoru pro Politico, klíčové bude najít cestu, jak tohoto cíle dosáhnout bez ohrožení jednoty Evropské unie.
Zdroj: Libor Novák