Boston - Počet úmrtí na rakovinu by se mohl snížit o polovinu a v nových případech až o 60 procent, a to dokonce bez jakýchkoliv nových procedur. Tvrdí to američtí vědci, kteří podotýkají, na to nejsou potřeba žádné léky, ale pouze dodržování doporučení lékařů.
Nekouřit, pít s mírou, udržovat si zdravou váhu a pravidelně cvičit. To jsou základní předpoklady, které by měli dodržovat lidé s rakovinou. Samotný životní styl ji sice nezastaví a propuknout může i u těch nejzdravějších jedinců, nová americká studie ale uvádí, že dodržováním těchto zásad by se snížila úmrtnost až o polovinu.
"I když děláme nové objevy, nemělo by nás to zastavit při uplatňování poznatků, které již máme," uvedli podle portálu sciencealert.com vědci, zabývající se zdravím na Washingtonově univerzitě v St. Louis. Studie také varuje před rizikovými faktory pro rakovinu, kterými jsou cigarety, příliš mnoho alkoholu, obezita a nedostatek pohybu. A také přemíra slunečního záření.
Mingyang Song a Edward Giovannucci z nemocnice Massachusetts General Hospital zkoumali údaje z řady dlouhodobých studií životního stylu lékařů a zdravotních sester ve Spojených státech. Respondenty poté rozdělili do dvou skupin, na jednu s nízkým rizikem vzniku rakoviny, která nekouřila, měla zdravé BMI, pravidelně cvičila a téměř nepila, a na druhou vysoce rizikovou, která nesplňovala tato kritéria. Ukázalo se, že 30 tisíc lidí patřilo do "nízké rizikové skupiny", do té druhé se zařadilo více než 100 tisíc lidí.
Dokazuje to, že ani sestřičky a lékaři se vždy neřídí vlastními radami. Důležité ale je, že při pohledu na výskyt rakoviny vědci zjistili, že až 80 procent případů rakoviny plic by mohlo souviset s životním stylem, stejně jako více než jedna pětina rakoviny tlustého střeva, rakoviny slinivky, a rakoviny ledvin. Celkově by se tak dalo předejít 41 až 63 procent případem rakoviny, jakož i 59 až 67 procentům úmrtí na rakovinu.
Související
Uzavření Hormuzského průlivu vyvolalo efekt, který nikdy v historii nenastal. Může zdevastovat světové ekosystémy
Čína devastuje evropský chemický průmysl. Zasáhněte, než bude pozdě, žádají firmy EU
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
V Bulharsku vybuchl sklad munice. Exploze byla vidět na kilometry daleko
před 1 hodinou
Lipsko se vyhnulo katastrofě. Dron s výbušninou narazil do letadla, našli na něm DNA
před 2 hodinami
Zuckerbergova jachta odmítla pomoci plavidlu v nouzi
před 3 hodinami
Kanaďanům dochází trpělivost. Pochybují o kapacitách hasičů, požáry začínají hasit sami
před 3 hodinami
Ukrajinské drony zaútočily v Tatarstánu. Nálet prý trval hodiny
před 4 hodinami
Dostupná ložiska mizí. Severní moře se stává rájem robotů a dronů
před 5 hodinami
Čína kvůli mohutnému tajfunu evakuovala milion lidí
před 5 hodinami
Zemřel legendární spisovatel Vladimír Páral
před 5 hodinami
Tragédie v Praze. Při zkoušce prasklo potrubí, jeden člověk zemřel
před 5 hodinami
Ekonomické škody ani nespokojenost Rusů k zastavení bojů nestačí. Putin stál věří, že zvítězí
před 6 hodinami
Počasí aktuálně: Meteorologové varují před vedry a požáry na dalších místech
před 6 hodinami
Počasí láme jeden rekord za druhým. Historicky nejvyšší teploty hlásí oceány i celá Evropa
před 7 hodinami
Patová situace: Írán s USA mluvit nechce, trvá a podmínkách, na které Trump nepřistoupí
před 8 hodinami
Ztratí klíčového spojence? Netanjahu riskuje otevřený konflikt s Trumpem
před 9 hodinami
Teherán předložil seznam podmínek pro otevření Hormuzského průlivu. Ceny ropy rostou
před 9 hodinami
Netanjahu: Izrael odmítl Trumpův mírový plán pro Pásmo Gazy
před 11 hodinami
Předpověď počasí na nový týden. Orámují ho tropy
včera
Problém číst či soustředit se. Princezna Kate zavzpomínala na boj s rakovinou
včera
Vedra a sucho dál sužují zemi. Stát se snaží pomoci se zadržováním vody v krajině
včera
Knihovna bez Havla. Začne nová éra, dohoda s Havlovou nevyšla
Je rozhodnuto. Knihovna Václava Havla se definitivně nedohodla s bývalou první dámou Dagmar Havlovou, takže bude pokračovat pod novým jménem. Chce však zachovat co nejvíce projektů a pokračovat ve vzdělávacích, badatelských a osvětových aktivitách. Informovala o tom na webu.
Zdroj: Jan Hrabě