Žijí štíhlí lidé skutečně déle? Mezi dvěma institucemi se rozhořel spor

Řím - Již mnoho let se vede spor, zda to, co jíme, ovlivňuje délku našeho života. Vědeckou při vedla Wisconsinská univerzita a National Institute on Aging (NIA). Nakonec se rozhodly zasednout k jednomu stolu a přehodnotit všechny údaje ze svých experimentů. Dospěly ke společnému závěru, který publikoval časopis Nature Communications.

Omezení příjmu kalorií může skutečně prodloužit život až o 30 procent, jak ukazují některé pokusy na zvířatech z 90. let, napsal italský deník La Repubblica.

Podrobnosti toho, co se děje uvnitř buněk a v genech, jsou známy jen do určité míry. Avšak jíst méně a zpomalit metabolismus má podle celé řady pokusů mnoho účinků: od snížení rezistence na inzulin (tedy rizika cukrovky) po snížení zánětů tkání (tedy nepřímo rizika rakoviny a srdečních nemocí).

Institut NIA nedokázal opakovat výsledky testů, protože opice, jimž byl omezen kalorický příjem, byly příliš mladé. Zahajovat drastickou dietu v první fázi života se zdá být méně užitečné, než když je zahájena ve vyšším věku. Snížení příjmu kalorií a zpomalení metabolismu mají totiž vedlejší účinky: jedním z nich je snížení plodnosti.

Psali jsme: Jak v zimě jíst zdravě a ušetřit? Máme pro vás zajímavé tipy Bydlíte u silnice? Lékaři varují před vážnou mozkovou poruchou  

Na univerzitě v Madisonu se pak skupina makaků, jimž nebyl omezen příjem kalorií, přiblížila v mnohém stravování typickému v bohatých zemích s přemírou kalorií, cukrů a bílé mouky. Rozdíl mezi opicemi, které jedly jako lidé v bohatých zemích, a opicemi, jimž byl omezen kalorický příjem, se jasně ukázal: opice žily v průměru o tři roky déle a téměř se u nich nenacházely stopy po kardiovaskulárních chorobách, nádorech či cukrovce.

Vědci zjistili, že prodloužení života není jen výsledkem sníženého příjmu kalorií, ale že hraje roli i to, v jakém věku byla dieta zahájena, jakou má jídelníček skladbu a kdy a kolikrát denně se jí. To jsou okolnosti, které mohou vysvětlovat rozdíly mezi studiemi.

Související

Senioři, ilustrační foto

Čína se naplno pustila do boje se stárnutím. Laboratoře pro dlouhověkost slibují, že se dožijeme 150 let

Čína se podle serveru New York Times naplno pustila do národního projektu, jehož cílem je porazit stárnutí. Součástí tohoto ambiciózního úsilí jsou laboratoře pro dlouhověkost, kontroverzní „ostrovy nesmrtelnosti“ a pilulky založené na někdy nejisté vědě a extravagantních tvrzeních. Téma se dostalo do centra pozornosti, když byl nedávno zachycen čínský nejvyšší vůdce Si Ťin-pching, jak si s ruským prezidentem Vladimirem Putinem povídá o možnosti dožít se 150 let nebo dokonce žít navždy.

Více souvisejících

zdraví Vědci obezita, nadváha, hubnutí

Aktuálně se děje

včera

včera

včera

včera

včera

Fotbal, ilustrační fotografie.

Brazílie vstoupila do MS nemastně neslaně. Katar získal historický bod, slaví Skotsko a Austrálie

Na její start na letošním fotbalovém světovém šampionátu se fanoušci těšili s velkým očekáváním. Není divu, vždyť Brazílie je dlouhodobý fotbalový pojem a jedná se pokaždé o velkého favorita světových šampionátů. Vždyť jde o národní tým s historicky nejvyšším počtem triumfů. Proto tak musel být nakonec výkon svěřenců věhlasného italského kouče Carla Ancelottiho pro mnohé zklamáním. V úvodním zápase s Marokem totiž nejprve vedli Afričané, aby pak přeci jen díky Viníciusovi Júniorovi Brazilci vyrovnali. Na víc než na bod ale jejich výkon nestačil. Bod byl naopak zlatý pro fotbalisty Kataru, kteří využili upadající výkon Švýcarska a v samotném závěru získali gólem na 1:1 historicky první bod na MS. Premiérovou výhru na MS si pak připsali Skotové, kteří zdolali ve svém utkání Haiti. Australané si poradili s Tureckem 2:0.

včera

Letadla, ilustrační fotografie.

Nová letecká linka z Prahy. Do Lisabonu začne létat na podzim

Letecká společnost Smartwings od zimního letového řádu 2026/2027 rozšíří nabídku pravidelných linek z Prahy. Od 23. října zahájí přímé lety do Lisabonu a současně navýší počet spojů do Porta, Bilbaa a Toulouse. Nově bude také celoročně provozovat linku do Nice.

včera

včera

Ilustrační fotografie.

Výkon Kanady proti Bosně stačil na remízu, Američané vstoupili do MS jasnou výhrou

Fotbalisté Kanady v rámci skupiny B vybojovali na letošním fotbalovém mistrovství světa historicky první bod v historii světových šampionátů. Poté, co při předešlých dvou účastech (1986 a 2022) všechny své zápasy prohráli, nyní před domácím publikem dokázali remizovat a odvrátit tak možná pro někoho nečekanou případnou výhru Bosny a Hercegoviny. Do turnaje v noci na sobotu vstoupil i poslední ze tří pořadatelů – Američané. Ti v rámci skupiny D pro změnu slaví hladké vítězství nad Paraguayí 4:1, přičemž dvě přesné trefy si připsal Balogun.

včera

Bern, Švýcarsko

Odmítnutí švýcarského populačního stropu je mírně pozitivní zprávou i pro Česko

Odmítnutí švýcarské iniciativy na zastropování počtu obyvatel na deseti milionech je pro českou ekonomiku mírně pozitivní zprávou. Neznamená nový růstový impuls, ale odvrací riziko zhoršení vztahů mezi Švýcarskem a Evropskou unií. To je důležité i pro české exportéry, firmy napojené na evropské dodavatelské řetězce a část kvalifikovaných pracovníků, kteří ve Švýcarsku pracují nebo o práci v zemi uvažují.

včera

včera

včera

včera

včera

Vlaky, ilustrační fotografie.

Rychleji než dřív. České dráhy od neděle opět jezdí přímo do Hamburku

O víkendu má DB InfraGO obnovit provoz na přímé trati z Berlína do Hamburku. Od neděle 14. června vstoupí v platnost plánované jízdní řády. Česká republika znovu získá přímé a rychlé spojení s Hamburkem a Kielem a v plném plánovaném rozsahu bude nabídnuté spojení do Kodaně. Cesta z Prahy do Hamburku bude trvat nově pouze 6 hodin, je to zhruba o 40 minut méně oproti období před výlukou. 

včera

včera

včera

Donald Trump

Mírovou dohodu s Íránem podepíšeme dnes, oznámil Trump

Americký prezident Donald Trump oznámil, že USA a Írán by v neděli měly podepsat mírovou dohodu. Podle Trumpa se Teherán zaváže k tomu, že nevyvine jadernou zbraň. Očekává se také bezproblémové obnovení lodního provozu v Hormuzském průlivu. 

včera

13. června 2026 21:56

Princ Andrew

Epsteinova oběť ve výpovědi zmínila Andrewa. Dostal ji do královského paláce

Výpověď Sarah Kellenové, ženy zneužívané americkým finančníkem a sexuálním delikventem Jeffrey Epsteinem, před vyšetřovací komisí americké Sněmovny reprezentantů je velkým tématem ve Velké Británii. Kellenová totiž uvedla, že byla na večeři v apartmánech bývalého prince Andrewa v Buckinghamském paláci. Informovala o tom BBC. 

13. června 2026 20:42

Prodejny Penny ve čtvrtek zavřou dříve. Má to zajímavý důvod

Obchody v Česku upravují otevírací dobu prakticky jen během vybraných státních svátků, kdy je k tomu nutí zákon. V červnu ale nastane jedna speciální situace. Příští týden uzavře jeden z tuzemských řetězců své prodejny předčasně kvůli fotbalu. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy