Londýn - Donedávna lékaři a vědci věřili, že pět kousků ovoce denně je účinná forma boje s řadou kardiovaskulárních chorob a rakovinou. Poslední výzkumy ale ukázaly, že aby byla prevence účinná, je toto množství potřeba zdvojnásobit. Kdyby se tímto pravidlem držel každý, ročně by se zachránily miliony lidských životů.
Čím více člověk stárne, tím více se pro něj nemoci jako rakovina, infarkt nebo mrtvice stávají hrozbou. Nové studie ale ukazují, že jim jde poměrně účinně zabránit, i když jinak, než si vědci dosud mysleli.
Donedávna se tvrdilo, že účinná prevence proti zmíněným chorobám spočívá v množství ovoce, které by člověk měl za den sníst. Původních pět kusů ale nyní nahradilo deset. Vyplývá to ze studie, kterou provedli vědci z Královské univerzity v Londýně.
Podle vědců mají lidé, kteří denně sní alespoň deset kusů ovoce, případně zeleniny, mnohem menší riziko vzniku závažných chorob, jako je již zmíněná rakovina, mrtvice či infarkt. Konkrétně by měl denní příděl 800 gramů ovoce a zeleniny snížit hrozbu mrtvice o třetinu a nebezpečí infarktu o 24 procent.
Britský deník The Telegraph uvádí, že pokud by se tímto doporučením řídil každý, ročně by se zachránilo nejméně osm milionů lidských životů. Počet úmrtí na jednu z výše zmíněných chorob by se totiž rapidně snížil.
Lékaři mají dobrou zprávu i pro ty, kteří si denní dávku takového množství ovoce a zeleniny nedokáží představit. Podle nich i pouhá čtvrtina tohoto přídělu dokáže divy. 200 gramů ovoce a zeleniny o 16 procent sníží riziko infarktu, o 18 procent mrtvice a o 13 procent kardiovaskulárních chorob.
Mezi nejideálnější druhy ovoce a zeleniny se podle vědců řadí špenát, zelené fazolové lusky, paprika, mrkev, zelí, květák, ředkev a brokolice. Ty nejlépe napomáhají snížení rizika vzniku rakoviny.
Proti onemocněním srdce, mrtvici a kardiovaskulárním chorobám naopak pomáhají jablka, hrušky, citrusové plody, listová zelenina, špenát, hlávkový salát, čekanka, brokolice a zelí.
Ovoce a zelenina podle odborníků snižují hladinu cholesterolu v krvi, krevní tlak, a zlepšují zdraví cév a imunitního systému. Obsahují také velké množství antioxidantů, které snižují možnost poškození DNA a vedou ke snížení rizika rakoviny.
5. června 2026 10:57
Vědci neskrývají nadšení. AI vytvořila vakcínu chránící před celou plejádou virů
Související
Mrazivá zpověď mladíka, jemuž se vrátila rakovina. Příběh zasáhl celé Česko
Rakovina prostaty Joea Bidena: Co znamená agresivní forma, jaké jsou příznaky a jaké existují možnosti léčby?
rakovina , Vědci , Ovoce , Zelenina , lékaři
Aktuálně se děje
před 47 minutami
Brazílie vstoupila do MS nemastně neslaně. Katar získal historický bod, slaví Skotsko a Austrálie
před 1 hodinou
Nová letecká linka z Prahy. Do Lisabonu začne létat na podzim
před 2 hodinami
Tragédie v Chorvatsku. Tři Češi nepřežili srážku lodí, potvrdil to konzulát
před 2 hodinami
Výkon Kanady proti Bosně stačil na remízu, Američané vstoupili do MS jasnou výhrou
před 3 hodinami
Odmítnutí švýcarského populačního stropu je mírně pozitivní zprávou i pro Česko
před 4 hodinami
Armáda propustila vojáka, který byl v Kongu, z preventivní karantény
před 5 hodinami
Trumpovo jméno je pryč z Kennedyho centra. Bílý dům vzdoroval do poslední chvíle
před 6 hodinami
ANO by jasně vyhrálo volby, Starostové se v opozičním souboji drží před ODS
před 6 hodinami
Britové zadrželi loď z ruské stínové flotily, oznámil Starmer
před 7 hodinami
Rychleji než dřív. České dráhy od neděle opět jezdí přímo do Hamburku
před 8 hodinami
Írán stále budí nejistotu. Teherán naznačil, jak to má s podpisem dohody
před 9 hodinami
Ebola se nadále šíří v Kongu. Úřady potvrdily nové případy i další úmrtí
před 9 hodinami
Mírovou dohodu s Íránem podepíšeme dnes, oznámil Trump
před 11 hodinami
Počasí bude příští týden tropické, potvrdili meteorologové
včera
Epsteinova oběť ve výpovědi zmínila Andrewa. Dostal ji do královského paláce
včera
Prodejny Penny ve čtvrtek zavřou dříve. Má to zajímavý důvod
včera
Norská princezna se zřejmě nevyhne transplantaci, naznačil to manžel
včera
ODS uspořádala ideovou konferenci. Bouřlivě se řešila otázka přijetí eura
včera
Mírová dohoda mezi USA a Íránem nikdy nebyla tak blízko, tvrdí Šaríf
včera
Stovkám tisíc řidičáků letos vyprší platnost. Výměna je oproti minulosti jednodušší
Řidiči, kterým ještě letos skončí platnost řidičského průkazu, mohou k jeho výměně využít moderní digitální cestu přes Portál dopravy. Upozorňuje na to ministerstvo dopravy. Elektronické podání žádosti plně využívá propojenost státních registrů, je rychlé, bezpečné a levnější. Počet řidičů, kteří dávají přednost digitální formě před osobní návštěvou úřadu, roste.
Zdroj: Jan Hrabě