Cukrovka druhého typu trápí na světě miliony lidí. Tato záležitost je zatím trvale neléčitelná a stává se tak chronickým problémem. Vědci odhalili, že je možné diabetu předejít.
Fáze, než se vyvine cukrovka, se nazývá prediabetes. Jedná se o stav, kdy jsou krevní hladiny cukru vyšší než normálně, ale ne tak vysoké, aby se problém dal považovat za cukrovku. Prediabetes je tedy určitým ukazatelem a varováním, že riziko cukrovky je velké.
Lidé s prediabetem mají deset až dvacetkrát větší šanci onemocnění diabetem než ostatní. Po tomto signálu je tedy dobré zamyslet se nad svým životním stylem a stravováním. Pokud se budete vyhýbat rizikovým potravinám, můžete cukrovce předejít.
Server Science Alert uvádí, že se studiemi prevence diabetu zabývalo Finsko, Čína a Spojené státy. Pokud člověk s prediabetem začne jíst zdravěji, shodí a denně stráví půl hodiny chůzí, snižují riziko vyvinutí druhého typu cukrovky o přibližně 58 % za dva roky.
Původní studie o prevenci cukrovky začaly v osmdesátých letech, od té doby však doporučení prošla silnou změnou. Co fungovalo tehdy, nemusí být úspěšné dnes, protože se složení potravin změnilo. Vědci nyní lidem dávají těchto pět rad.
Jezte zeleninu a ovoce
Podle studií mají lidé s vysokým příjmem zeleniny a ovoce mnohem menší šanci na získání diabetu než lidé, kteří ovoce a zeleninu příliš nejedí. Vhodnými zeleninami jsou špenát, zelí, salát, rukola, brokolice a ledový salát.
Vyhněte se sladkým limonádám
Podle přehledu 17 studií z Velké Británie a Spojených států je mezi pitím sladkých limonád a diabetem silné spojení. Množství lidí, kteří tyto limonády pijí, cukrovkou onemocní. Každý takový nápoj za den zvyšoval šanci na diabetes přibližně o 13 %.
Je tedy mnohem lepší vyhnout se limonádám, jako jsou Coca-Cola, Fanta, Sprite a podobně. Lékaři doporučují limonády vyměnit za vodu s ovocem nebo čaje.
Změňte jídelníček
Americká studie na přibližně 200 000 dospělých lidech zkoumala příjem zdravé a nezdravé stravy a jejich risk na diabetes v období 20 let. Lidé, kteří přijímali velké množství zdravých potravin, měli až o 20 % nižší šanci na vývin cukrovky než ti, kteří jedli méně zdravě.
Tito lidé se tedy stravovali celozrnými potravinami, ovocem, zeleninou, ořechy, luštěninami a podobně. Ti s největším příjmem zdravého jídla svoje riziko dokonce snížili od 34 %. Oproti tomu ti, kteří nejedli tak zdravě, svoje riziko navýšili o 16 %. Mezi špatné potraviny patří bílé pečivo, brambory, sladkosti, ovocné džusy a slazené nápoje.
Pozor na glykemický index
Jídlo s vysokým glykemickým indexem (GI) tělo stráví mnohem rychleji. To vede k navýšení cukru v krvi po jídle. GI se měří od 0 do 100 a pod 50 je považovaný za nízký. Podle studií přibylo k risku diabetu 8 % za každých 5 dalších bodů GI.
Mezi potraviny s nízkým GI patří celozrné pečivo, ovesné vločky, müsli, cereálie s vysokým obsahem vlákniny. Většina zeleniny má nízký GI. Oproti tomu vysoký GI mají sladké potraviny, alkohol, brambůrky, rýže, bílé pečivo, těstoviny a další.
Pijte kávu
Káva, s kofeinem i bez, obsahuje molekuly, které pomáhají regulovat hladiny cukru v krvi. Kyseliny v kávě podporují metabolismus glukózy a citlivost na inzulín, navíc také podporují svaly ve zpracování glukózy.
Podle asi 28 studií mezi milionem lidí mají ti, kteří pijí kávu, menší šanci na diabetes druhého stupně. Nejlépe dopadli lidé, kteří pili několik šálků kávy denně, ti své riziko snížili až o 21 %. U kávy bez kofeinu se za každý šálek denně riziko snížilo asi o 6 %.
Související
Úřady varují před padělkem léku Ozempic. Lidé se mohou ocitnout v ohrožení života
V Česku nebude dva týdny dostupný injekční lék na cukrovku
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Páral nebude mít veřejný pohřeb. Rodina se chce rozloučit jinak
před 2 hodinami
Situace se stabilizuje, hlásí ministerstvo. Jde o důležitý lék na rakovinu
před 3 hodinami
Bývalý šéf České pošty Knap podlehl vážné nemoci
před 4 hodinami
Policie vyšetřuje pondělní tragickou zkoušku potrubí v Praze
před 5 hodinami
Houbaři už pamatují lepší časy. Zelená místa na mapě vesměs chybějí
před 5 hodinami
Padlo obvinění kvůli útoku v Tanvaldu. Útočníka poslal soud do vazby
před 6 hodinami
Podporovat Trumpa už se v Evropě nenosí. Pro politiky se stal přítěží
před 7 hodinami
Britové po 10 letech brexitu litují. Přijala by je EU zpátky?
před 8 hodinami
Trump označuje globální oteplování za podvod. Američané mu to ale vůbec nevěří
před 8 hodinami
36 hodin po ničivém zemětřesení v Kolumbii záchranáři stále nachází živé
před 9 hodinami
Vance potají jednal se Zelenským. Požaduje, aby se Ukrajina vyhnula útokům na klíčovou trasu pro vývoz ropy
před 10 hodinami
MAPA: Kde pozorovat zatmění Slunce? Najděte si místo přímo ve vašem okolí
před 11 hodinami
Zatmění Slunce nás v příštích letech čeká ještě několikrát. Z Česka jej opět uvidíme už za rok
před 12 hodinami
Zatmění Slunce vám může poškodit oči i zničit mobil. Jak jej sledovat a fotit bez speciálních brýlí?
před 12 hodinami
Počasí se zde zhoršuje dvakrát rychleji než kdekoliv jinde. Proč se Evropa otepluje nejrychleji na světě?
před 13 hodinami
Zákaz sociálních sítí nefunguje. Většina mladých jej už obešla
před 14 hodinami
Zelenskyj: Ukrajina předala USA konkrétní návrhy na ukončení války
před 15 hodinami
Trump potvrdil, že ze summitu NATO odjel v kontejneru na jídlo. Rubio a Bessent zůstali v ohroženém letadle
před 16 hodinami
Počasí dnes bude na pozorování zatmění Slunce a Perseid ideální
včera
Trump změnil názor. Licenci k výrobě raket systému Patriot Ukrajině neudělí
Americký prezident Donald Trump přehodnotil svá původní prohlášení a ustoupil od plánu udělit Ukrajině licenci k domácí výrobě rakety systému Patriot. Bílý dům k tomuto kroku vedou především obavy z možného úniku vysoce citlivých vojenských technologií, které by v budoucnu mohly skončit v ruských rukách. Rozhodnutí tak opět prohlubuje nejistotu ohledně ukrajinské protivzdušné obrany před očekávanými zimními útoky ze strany Ruska.
Zdroj: Libor Novák