Čas od času navštíví rychlé občerstvení téměř každý z nás. K hamburgeru si koupíme kolu nebo jiný slazený nápoj. Nebo v restauraci pořádný steak zapijeme slaďounkou limonádou. Podle vědců je to ale to nejhorší, co v danou chvíli můžeme udělat.
Všichni víme, že pití velkého množství sladkých nápojů není dobré pro naši linii, zuby a zdraví celé řady vnitřních orgánů. Nový výzkum však naznačuje, že sladké nápoje také mění způsob, jakým naše tělo rozkládá jídlo, píše server IFL Science.
Vědci varují, že pití slazených nápojů po jídle, které obsahuje velké množství bílkovin, snižuje metabolickou účinnost, což může vést k tomu, že tělo ukládá více tuku. Uvádí to nová studie zveřejněná v časopise BMC Nutrition.
Studie ministerstva zemědělství USA (USDA) zjistila, že sladké nápoje v kombinaci s jídlem snižují oxidaci tuků, tedy spalování tuků za účelem uvolnění energie, o přibližně 8 procent. Pokud toto jídlo obsahuje 15 procent bílkovin, slazený nápoj snížil oxidaci tuku v průměru o 7,2 gramu. Pokud mělo jídlo 30 procent bílkovin, oxidace tuků se snížila průměrně o 12,6 gramů.
„Byli jsme překvapeni dopadem, jaký měly nápoje slazené cukrem na metabolismus, když byly zkombinovány s vyššími bílkovinami," uvedla vedoucí studie Shanon Caspersonová z Výzkumného střediska pro výživu člověka Grand Forks USDA-Agricultural Research Service. „Tato kombinace také zvýšila touhu studovaných jedinců jíst slané a slané pokrmy po čtyřech hodinách po jídle,“ poukazuje na další problémy.
„Zjistili jsme, že asi třetina dodatečných kalorií poskytovaných cukrem ze slazených nápojů nebyla spotřebována, metabolismus tuků byl snížen a tělo z jídla přijalo méně energie," dodala Caspersonová. „Tato snížená metabolická účinnost může přimět tělo k ukládání více tuku,“ dodala.
Vědci v rámci studie zkoumali 27 zdravých dospělých, kteří měli v průměru 23 let, a studovali je ve dvou 24hodinových obdobích. Testovaní strávili 24 hodin v kalorimetrické místnosti, kde byl měřen jejich pohyb, kyslík, oxid uhličitý, teplota a tlak, aby vědci mohli určili jejich výdej energie a metabolismus. Při první z návštěv dostali snídani a oběd obsahující 15 procent bílkovin, při druhé návštěvě pak dvě další jídla se 30 procenty proteinů.
„Naše zjištění naznačují, že pít cukrem oslazený nápoj spolu s jídlem ovlivňuje na obě strany rovnice energetické bilance," uvedli vědci. „Na straně příjmu dodatečná energie z nápoje nezpůsobila, že se lidé cítili více sytí. Na straně výdajů nebyly další kalorie vyčerpány a oxidace tuku byla snížena. Výsledky poskytují další pohled na potenciální úlohu slazených nápojů - největšího jediného zdroje cukru v americké stravě - v přírůstku hmotnosti a obezitě,“ dodávají výzkumníci.
5. června 2026 10:57
Vědci neskrývají nadšení. AI vytvořila vakcínu chránící před celou plejádou virů
Související
Coca-Cola začala psát svůj příběh před 140 lety.K dostání byla jen v lékárnách
Mojito, Margarita nebo Piňa Colada. Jak vznikly oblíbené letní drinky?
nápoje , zdraví , Vědci , potraviny jídlo
Aktuálně se děje
před 15 minutami
Britové při Trooping the Colour oslavili narozeniny krále. Letos mu bude 78 let
před 1 hodinou
Pavel toho vyjedná více než vy, udeřil Rakušan v diskuzi s Macinkou
před 1 hodinou
Policie obvinila strojvedoucího, který řídil opilý. Nadýchal přes dvě promile
před 2 hodinami
Čech už má výhru v Eurojackpotu na svém kontě. Daň putuje do státní kasy
před 3 hodinami
Trumpa k odvolání útoků na Írán přesvědčili lídři zemí Perského zálivu
před 4 hodinami
Předpověď počasí pro vodáky. Medard pomohl, brzy se však oteplí
před 5 hodinami
Zemřela česká trenérská fotbalová legenda Petr Uličný
před 5 hodinami
Pohřeb Zdeny Mašínové proběhne příští týden v Olomouci
před 6 hodinami
Dohoda by otevřela Hormuzský průliv, přiznal Teherán. Rozhodnutí ale nepadlo
před 7 hodinami
Vražda v Praze. Případ se stal na Chodově, policisté zadrželi muže
před 8 hodinami
Počasí: Do Česka se příští týden vrátí tropické teploty
včera
Německo musí být do roku 2029 v bojové pohotovosti, hrozí válka s Ruskem, varoval tamní generál
včera
Státy NATO zvažují zásadní změnu. Chtějí udělit nejvyššímu veliteli pravomoc sestřelovat drony
včera
Tolik peněz, že je nemá šanci do konce života utratit. Elon Musk se stal prvním bilionářem na světě
včera
Chaos v mírových jednáních nebere konce. Írán popřel podpis dohody, Trump označil její podmínky za hoax
včera
Facebook a Instagram po celém světě kolabují. Postihl je rozsáhlý globální výpadek
včera
Bohaté státy Evropské unie se bouří. Chtějí razantní škrty
včera
Islámábádská dohoda je na spadnutí? Írán popřel, že by ji měl o víkendu podepsat
včera
Zahajovací zápas fotbalového MS zvládlo domácí Mexiko. JAR dohrávala o devíti lidech
včera
CNN: Dohoda USA s Íránem má jen prodloužit příměří a znovu otevřít Hormuzský průliv
Prozataimní dohoda mezi Spojenými státy a Íránem by měla prodloužit příměří, znovu otevřít strategický Hormuzský průliv a připravit půdu pro další rozhovory o íránském jaderném programu. Diplomat obeznámený se situací ro CNN potvrdil, že obě strany se již shodly na textu memoranda o porozumění. Celý dokument však v tuto chvíli stále ještě čeká na závěrečný oficiální podpis.
Zdroj: Libor Novák