Lékaři a výživoví poradci neustále nabádají, abychom jedli hodně ovoce a zeleniny. Není ovšem zcela jasné, jaké množství přesně. Záleží totiž také na jednotlivci, na druhu zvoleného ovoce a zeleniny a na způsobu, jak jsou konzumovány.
Už léta se říká, že máme denně sníst pět porcí, respektive 40 dekagramů, ovoce a zeleniny. Na stránkách International Journal of Epidemiology je dokonce uvedeno, že optimální účinek ovoce a zeleniny na zdraví má deset porcí, tedy 80 dekagramů denně.
"U rakoviny bylo nejnižší riziko onemocnění pozorováno u 60 dekagramů ovoce a zeleniny denně, zatímco u kardiovaskulárních chorob a úmrtnosti to bylo 80 dekagramů denně," uvedli norští vědci, kteří srovnávali desítky dosavadních studií.
"Jestliže se spokojíte s pěti porcemi denně, ani to není zbytečné," upřesnili autoři. Podle nich je ale třeba snažit se víc... Spočítali totiž, že 7,8 milionu lidí ve světě by v roce 2013 nemuselo zemřít, kdyby denně jedli 80 dekagramů ovoce a zeleniny. Jejich závěry však počítají s tím, že snížení rizika úmrtí je spjato pouze s významným množstvím snědené zeleniny a ovoce. Ovšem osoby konzumující více těchto produktů mají zároveň lepší životní hygienu.
"Tyto počty nemají žádný smysl. Pět porcí ovoce a zeleniny denně je především pěkný slogan. Deset kusů ovoce a zeleniny denně je velmi těžké sníst a nemusí to být ten nejlepší nápad z hlediska trávení. Ani zde není spolehlivě prokázán užitek," říká ovšem doktor Laurent Chevallier, expert na klinickou výživu z Montpellier.
Pozor na ovocné džusy, které obsahují mnoho cukrů a trochu utišují hlad. Syrové produkty se také někdy těžce tráví. Lékař se pravidelně setkává s pacienty, jejichž žaludek trpí přemírou syrové stravy.
"Tendence jíst syrové potraviny se zrodila v minulém století, v souvislosti se zájmem o vitaminy. Ty však teplo nemusí nutně ničit. Dva kusy ovoce denně stačí k tomu, aby se pokryla potřeba vitamínu C," říká Chevallier.
Stanovit optimální množství ovoce a zeleniny, které je třeba denně sníst, lze jen těžko, protože jejich kvalita je velmi rozdílná. "Například hroznové víno a borůvky mají větší antioxidační účinek než jablka," uvádí lékař.
Norští autoři podle listu Le Figaro tvrdí, že největšími nepřáteli kardiovaskulárních chorob jsou hrušky a jablka, dále křížatá zelenina, jako je zelí, brokolice, řeřicha či květák, listová zelenina (hlávkový salát, špenát), rajčata a ovoce a zelenina bohaté na betakaroten a vitamin C. Proti rakovině máme jíst nejlépe křížatou, zelenou a žlutou zeleninu.
Související
Rady na extrémně teplý víkend. Víme, kteří lidé by vůbec neměli chodit na slunce
Odmítnutí švýcarského populačního stropu je mírně pozitivní zprávou i pro Česko
Lidé , Ovoce , Zelenina , potraviny jídlo
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Japonsko se bouří proti návštěvě Putina na sporných Kurilských ostrovech
před 1 hodinou
OBRAZEM: Zatmění Slunce uchvátilo Čechy i Evropany, příští rok nás čeká znovu
před 2 hodinami
V přístavu v Rotterdamu došlo k výbuchu, nejméně jeden mrtvý
před 3 hodinami
Další vlna veder je tady. Extrémní počasí opět spaluje Evropu
před 4 hodinami
Co znamená podpis příkazu o vakcínách? Trump nemění očkování, ale důvěru v medicinský zázrak
před 4 hodinami
Babiš obešel Motoristy. Sucho začal řešit se svým bývalým ministrem
před 4 hodinami
Počasí beze srážek má důsledky. Nebezpečí požárů už se týká celého Česka
před 5 hodinami
Ruská armáda našla nový zdroj rekrutů. Studenti ze škol
před 6 hodinami
Rusko už nemůže válku ignorovat. Propad popularity Putina už reflektují i prokremelské průzkumy
před 6 hodinami
Počasí v Asii je tak extrémní, že se brambory doslova vaří v zemi
před 7 hodinami
Dejte nám 10 procent svých raket do Patriotů a zničíme všechny ruské balistické střely, vzkázal Zelenskyj USA
před 8 hodinami
Trump nebyl sám. Z Turecka s ním potají odletěl jediný ministr
před 9 hodinami
Víkendové počasí přinese změnu. Teploty opět poletí nahoru
včera
Páral nebude mít veřejný pohřeb. Rodina se chce rozloučit jinak
včera
Situace se stabilizuje, hlásí ministerstvo. Jde o důležitý lék na rakovinu
včera
Bývalý šéf České pošty Knap podlehl vážné nemoci
včera
Policie vyšetřuje pondělní tragickou zkoušku potrubí v Praze
včera
Houbaři už pamatují lepší časy. Zelená místa na mapě vesměs chybějí
včera
Padlo obvinění kvůli útoku v Tanvaldu. Útočníka poslal soud do vazby
včera
Podporovat Trumpa už se v Evropě nenosí. Pro politiky se stal přítěží
Evropští nacionalističtí a populističtí lídři, pro které byla dříve aliance s americkým prezidentem Donaldem Trumpem výhodou, začínají měnit svůj přístup. Před nadcházejícími klíčovými volbami v roce 2027 v zemích jako Itálie, Francie či Polsko se americká podpora mění spíše v přítěž, míní server Politico.
Zdroj: Libor Novák