Stovky let nazpátek, jídlo plné soli, konzervantů a cukru bylo vyhledávanou a potřebnou komoditou. Díky tomu naši předci přežívali nepříznivé životní podmínky. Jenže dnes je cukr za zabijáka, který může vést až k rakovině nebo srdečním chorobám. A co hůře, výrobci cukru tohle vědí, ale po půl století se snažili před veřejností skrývat důkazy.
Dnes může cukr způsobovat omezit, což je považováno za civilizační chorobu moderní doby. Americký administrativa teprve nedávno vydala doporučení, aby lidé omezili příjem sladkých, nicméně dvě nezávislé studie poukazují na to, že průmysl o tom ví desítky let, ale důkazy se snažil zatajit kvůli obavám z ušlého zisku.
"Cukrovarnický průmysl nezveřejnil důkazy o škodlivosti ze studií na zvířatech, které dokazovaly, že cukr způsobuje srdeční choroby daleko častěji než škrob, a že sacharóza je považována za potenciální karcinogenem," uvádí se ve studii. Většina výrobců je v USA sdružená do asociace, která si nechala minulé studie na vlastní žádost vypracovat. Když se však přišly na škodlivé účinky, instituce přikázala nezveřejňovat výsledky a radši se tvářila, že žádná studie nebyla provedena.
Vědci však poukazují na to, že studie prokazující škodlivost jsou v různých odvětvích často úmyslně zatajovány. Podobné případy můžeme najít například u firem prodávající a vyrábějící tabákové produkty nebo třeba ropných těžařů a producentů fosilních paliv. Nicméně u tabákového průmyslu jsou ale negativní účinky všeobecně známé a nikdo dnes už netvrdí, že by kouření mohlo mít pozitivní vliv.
Vědci také přišli na to, že klíčem k dlouhověkosti a zdraví není omezit příjem tuků, ale změny v jídelníčku je potřeba udělat právě s cukrem. Podle vědce Jamese DiNicolantonio je potřeba dnes mít stejně masivní kampaně, jaké probíhaly v 80. letech a varovaly lidi před tukem. Dnes ovšem s tím rozdílem, že musí varovat před cukrem, který je daleko škodlivější.
Podle vědců konzumace cukru a dalších rafinovaných sacharidů vytváří u některých jedinců začarovaný kruh vedoucí k nepřekonatelné touze po sladkém, snadno si tak vypěstujeme závislost. Z evolučního hlediska byla zase sladká chuť jednoznačným znamením, že je rostlina vhodná k jídlu a že půjde o přísun rychlé energie.
Každý Američan spořádá za rok 58 kilogramů cukru, Němec 36 kilo, s Čechy to kupodivu není tak zlé, naše spotřeba se pohybuje někde kolem 33,5 kilogramu. I kdybyste byli přesvědčení o tom, že sladké nejíte a limonády nepije, tím pádem jste od cukru ušetření, opak může být pravdou. Cukr se nachází i tam, kde ho vůbec konzumenti neočekávají. Obzvlášť hojně se pak například vyskytuje v pečivu.
5. června 2026 10:57
Vědci neskrývají nadšení. AI vytvořila vakcínu chránící před celou plejádou virů
Související
Řetězce a obchodníci si prý loni a jen na cukru „namastili kapsu“ 500 miliony korun navíc
Cukr loni vydělal obchodům stovky milionů korun, tvrdí ekonom
cukrová řepa, cukr , zdraví , obezita, nadváha, hubnutí
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Zemřela princezna Bha. Budoucí thajská královna strávila poslední roky života v kómatu
před 2 hodinami
Ukrajinská armáda zničila při útoku na most desítky vojenských vozidel. Chce odstřihnout Rusko od Krymu
před 2 hodinami
Ukončili jsme válku s Íránem, prohlásil Trump. K žádné dohodě zatím nedošlo, reaguje Teherán
před 4 hodinami
Počasí bude i o víkendu deštivé. Dorazí i vítr
před 5 hodinami
Česko - Jižní Korea 1:2. Kapitán Krejčí skóroval, Korejci předvedli obrat
včera
Dnes v noci velmi tvrdě udeříme na Írán. Převezmeme ostrov Charg, pohrozil Trump. O hodinu později vše zrušil
včera
Fotbalové MS plné nových pravidel. Jaké novinky týmy i fanoušky čekají?
včera
Amerika zůstane bezbranná? Rakety bleskově dochází, Trumpa čeká ostrá debata se zbrojaři
včera
Tchajwanská armáda cvičně odpálila rakety směrem k Číně z amerických zařízení
včera
Obavy vědců se naplnily. El Niño je tady, může dosáhnout historické síly a působit miliardové škody
včera
Evropští lídři chtějí na summitu G7 přesvědčit Trumpa k obnovení mírových rozhovorů mezi Ukrajinou a Ruskem
včera
Polsko spustí unikátní program. Statisícům lidí poskytne kurzy přežití
včera
Neřeší Ukrajinu, Írán ani Trumpa. Státy EU se bouří proti Kallasové
včera
Americe se nelíbí, že ji Netanjahu neposlouchá. Prosazuje zájmy které se neshodují s USA, prohlásil Vance
včera
Írán oznámil uzavření Hormuzského průlivu. Útoky USA zlikvidovaly příměří, tvrdí
včera
Musk podnítil nepokoje v Belfastu. Odhalil slabinu sociálních sítí
včera
Rok od tragického zřícení letu AI171: Jediný přeživší se dodnes potýká s problémy. Stále neví, proč letadlo spadlo
včera
Spojené státy a dalších 20 zemí včetně Česka varují před útoky Íránu v Evropě
včera
Policie v Severním Irsku nasadila proti demonstrantům vodní děla
včera
Mašínová si zachovala pevný charakter, ocenil prezident Pavel
Česko ve středu zasáhla smutná zpráva o úmrtí Zdeny Mašínové. Doputovala i na Pražský hrad, který ji nenechal bez reakce. Prezident Petr Pavel ocenil pevný charakter a odvahu ženy, kterou před třemi lety vyznamenal.
Zdroj: Jan Hrabě