Existuje skvělá potravina, kterou dnes a denně používáme v kuchyni, a která nás může ochránit před mnoha nemocemi včetně rakoviny. Podle vědců stačí jen tři lžíce denně, informuje news.com.au.
V kuchyni je to známá a oblíbená potravina, kterou podle nejnovější studie podceňujeme.
Zdravotní přínos extra panenského olivového oleje je znám. Nová studie však odhalila, že tři lžíce denně mohou zabránit chronickým onemocněním a rakovině, stejně jako pomoci při hubnutí.
Dr. Mary Flynnová z Brownovy univerzity v USA ve svém nejnovějším výzkumu uvádí, že tři jídla denně s obsahem panenského olivového oleje a zeleniny mohou pomoci s mnoha potížemi.
Americká specialistka na rakovinu prsu a prostaty studovala účinky zeleninové diety s olivovým olejem na rakovinu prostaty a zjistila, že je olej „extrémně účinný" při podpoře léčby této rakoviny a podporuje i léčbu kardiovaskulárních onemocnění.
Jí vyvinutá dieta obsahuje tři polévkové lžíce panenského olivového oleje denně jako součást čtyř až pěti porcí zdravých tuků denně. Denní dávka zdravých tuků zahrnuje vedle olivového oleje také ořechy, olivy a avokádo.
Dále dieta obsahuje šest až sedm porcí celozrnných škrobů, nejméně čtyři porce zeleniny, tři volitelné porce ovoce, dva mléčné výrobky, vejce a maximálně 350 gramů masa, drůbeže nebo mořských plodů týdně.
Červené maso by mělo být ideálně vyloučeno úplně nebo by nemělo přesáhnout 170 gramu za měsíc.
Dieta vylučuje uzené maso, rostlinné oleje a margaríny a majonézu, které jsou podle Flnnové spojeny se zvýšeným rizikem rakoviny.
Doktorka Flynnová porovnávala svojí dietu s dietou doporučenou Společností pro karcinom prostaty. Ta doporučuje snižovat sacharidy, cukr, potraviny s vysokým obsahem tuku a smažená jídla. Naopak rostlinný olej, margaríny a salátové dressingy neomezuje. Nedoporučuje však žádný panenský olivový olej.
Muži s rakovinou prostaty pak po osm týdnů dodržovali její jídelníček. Druhá skupina měla stravu podle doporučení Sdružení. Výsledky byly především poznat na stavu srdce.
"Kardiovaskulární onemocnění je hlavní příčinou smrti u pacientů s karcinomem prostaty," uvádí Flynnová.
"Dieta založená na rostlinné stravě a olivovém oleji zlepšuje funkci inzulínu a snižuje hladinu krátkého inzulínu a glukózy v těle. Chrání před nárůstem tělesné hmotnosti a snižuje riziko různých typů rakoviny."
Výzkum doktorky Flynnové také ukazuje, že mezi lidmi s touto dietou, včetně denní konzumace olivového oleje, je nižší míra onemocnění kardiovaskulárními chorobami, rakovinou, artritidou a diabetem II. typu.
"Bylo prokázáno, že panenský olivový olej snižuje řadu rizikových faktorů, které mají vliv na vznik chronických nemoci včetně zánětů, vysokého krevního tlaku, nadváhy nebo vysoké hladiny inzulínu," tvrdí doktorka Flynnová.
5. června 2026 10:57
Vědci neskrývají nadšení. AI vytvořila vakcínu chránící před celou plejádou virů
Související
Čína se naplno pustila do boje se stárnutím. Laboratoře pro dlouhověkost slibují, že se dožijeme 150 let
Rh faktor v těhotenství: Co se může stát, když si krev „nesedne“?
zdraví , rakovina , obezita, nadváha, hubnutí
Aktuálně se děje
před 43 minutami
Írán a Izrael oznámily zastavení vzájemných útoků
před 1 hodinou
Soud opět zasáhl proti Trumpovi. Zrušil poplatek 100 000 dolarů za žádost o víza
před 2 hodinami
Výhled počasí na měsíc. Teploty budou jiné, než bývá zvykem
včera
Do Varů dorazí dvě hollywoodské hvězdy. Oscarové nominace zatím neproměnily
včera
Další tornádo potvrzeno. Meteorologové ho zachytili v Děčíně
včera
Šéfka poslanců ANO Malá skončila v nemocnici. Babiš je s ní v kontaktu
včera
Česko dá v příštím roce více peněz za státní pojištěnce, rozhodla vláda
včera
Konec jedné kapitoly. Exprezidenta Čaputová oznámila rozchod
včera
Taxikář střílel v Poleradech. Pro raněného letěl vrtulník, případ řeší policie
včera
Medardovské počasí dorazí se zpožděním, potvrdili meteorologové
včera
Kuba je na suchu. Ropná blokáda USA nechala zemi v kritickém stavu
včera
Čína devastuje evropský chemický průmysl. Zasáhněte, než bude pozdě, žádají firmy EU
včera
Počet mrtvých po zemětřesení na Filipínách překročil tři desítky
včera
Trump vyzval Írán a Izrael k okamžitému zastavení palby. Ukončili jsme operaci, reagoval Teherán
včera
Obama byl zděšen, Washington měl Londýn za neschopný. Nová kniha odhaluje, jak USA reagovaly na brexit
včera
EU slaví, Rusko zuří. V Arménii zvítězila ve volbách vládnoucí proevropská strana
včera
Pavel z jednání vlády po pár minutách odešel. Povede delegaci na OSN
včera
Si Ťin-pching dorazil na návštěvu Severní Koreje. Experti vysvětlují, proč přiletěl za Kimem
včera
Zelenskyj se sešel s evropskými lídry. Definovali pět základních podmínek pro příměří
včera
Netanjahu Trumpa neposlechl. Izraelská armáda zahájila bombardování Íránu
Izraelská armáda provedla letecké údery v západní a centrální části Íránu poté, co Teherán odpálil rakety směřující na severní Izrael. Jde o vůbec první přímý střet na vlastních územích obou států od chvíle, kdy před dvěma měsíci vstoupilo v platnost příměří. Teherán navíc pohrozil, že nynější útoky jsou pouze začátkem celého týdne nepřetržitých vojenských operací.
Zdroj: Libor Novák