Londýn - Vědci a lékaři už vydali stohy studií o negativním vlivu alkoholu na zdraví. Podle té nejnovější škodí i sklenice vína nebo pivo denně.
Studie vyšla v britském odborném časopise The Lancet. Nový výzkum je zásadní svým rozsahem zvažovaných faktorů. Vědci mapovali míru konzumace alkoholu a její dopady u lidí ve věku 15 až 95 let ve 195 zemích v období od roku 1990 až do 2016. V předloňském roce podle nich alkohol způsobil smrt 2,8 milionu lidí a byl globálně sedmým nejvýraznějším rizikovým faktorem pro předčasná úmrtí nebo invaliditu. U věkové kategorie od 15 do 49 byl dokonce hlavní příčinou úmrtí.
Vědci dále porovnávali výskyt některého z 23 zdravotních problémů spojených s konzumací alkoholu (rakovina, tuberkulóza, nehody,...) u abstinentů s výskytem u osob s určitou denní konzumací. Pro jednu jednotku denně (deset gramů čistého etanolu, neboli čtvrt litru piva o 4,5 procentech alkoholu) bylo riziko potíží vyšší o 0,5 procenta. U dvou "standardních nápojů" denně už pravděpodobnost narůstá o sedm procent a u pěti o 37 procent.
"Jeden drink denně představuje malý nárůst rizika, ale při projekci na celou populaci Británie to znamená mnohem větší číslo. Navíc většina lidí si nedá jen jeden drink denně," řekla webu BBC jedna z autorek výzkumu profesorka Sonia Saxenaová. Podle další z autorek Emmanuely Gakidouové z Washingtonské univerzity způsobí po celém světě denní spotřeba jedné sklenice alkoholu na 100.000 úmrtí ročně.
V Česku se přitom podle studie průměrná spotřeba alkoholu v roce 2016 pohybovala mezi dvěma a třemi jednotkami denně u žen a mezi čtyřmi až pěti jednotkami denně u mužů. Nejvíce alkoholu konzumují ženy na Ukrajině (v průměru přes čtyři jednotky denně), mezi muži vypijí nejvíce Rumuni (v průměru přes osm jednotek denně), dále Portugalci, Lucemburčané, Litevci a Ukrajinci.
Míra konzumace alkoholu, která minimalizuje zdravotní rizika, je míra nulová, uvádí závěry studie. "Tvrzení, podle něhož jsou jedna nebo dvě sklenice denně dobré pro zdraví, není nic než mýtus," řekla agentuře AFP Gakidouová.
5. června 2026 10:57
Vědci neskrývají nadšení. AI vytvořila vakcínu chránící před celou plejádou virů
Související
Záchytka jako český vynález. První protialkoholní stanice se otevřela před 75 lety
Trump slíbil zrušení cel na whiskey. Zásluhy připsal králi Karlovi
Aktuálně se děje
před 56 minutami
Lukašenko odmítl poslat běloruské vojáky na Ukrajinu: Nebudeme potravou pro děla
před 2 hodinami
Tajnůstkářství, nedůvěra, testování loajality. Co se děje v Pentagonu pod vedením Hegsetha?
před 3 hodinami
Netanjahu v kleštích. Izraelci požadují masivní údery na Libanon, tím by naštval Trumpa
před 4 hodinami
Zelenskyj je přesvědčen, že NATO Ukrajinu potřebuje
před 4 hodinami
Izraelská armáda nařídila evakuaci pátého největšího města Libanonu
před 5 hodinami
Uživatelé v EU mají smůlu. Apple jim přepracovanou Siri s umělou inteligencí nedodá
před 6 hodinami
Trumpa na zápase NBA vypískali. Během utkání usnul
před 7 hodinami
Izrael bez obvinění už 500 dní vězní významného lékaře. Přemístil ho na samotku, kde si ani nelehne
před 8 hodinami
Na frontě se mu nedaří, ve světě čelí rostoucí izolaci. Zelenskyj popsal bezútěšnou pozici Ruska
před 8 hodinami
Trump: K podpisu mírové dohody s Íránem dojde do tří dnů
před 9 hodinami
Írán a Izrael oznámily zastavení vzájemných útoků
před 10 hodinami
Soud opět zasáhl proti Trumpovi. Zrušil poplatek 100 000 dolarů za žádost o víza
před 12 hodinami
Výhled počasí na měsíc. Teploty budou jiné, než bývá zvykem
včera
Do Varů dorazí dvě hollywoodské hvězdy. Oscarové nominace zatím neproměnily
včera
Další tornádo potvrzeno. Meteorologové ho zachytili v Děčíně
včera
Šéfka poslanců ANO Malá skončila v nemocnici. Babiš je s ní v kontaktu
včera
Česko dá v příštím roce více peněz za státní pojištěnce, rozhodla vláda
včera
Konec jedné kapitoly. Exprezidenta Čaputová oznámila rozchod
včera
Taxikář střílel v Poleradech. Pro raněného letěl vrtulník, případ řeší policie
včera