Vědci poprvé objevili na planetce základní stavební kameny života

Japonští vědci objevili ve vzorcích odebraných z planetky Ryugu více než 20 druhů aminokyselin. Informovala o tom dnes agentura Kjódó. Aminokyseliny, které jsou základními stavebními kameny života, byly podle Kjódó na některé z planetek zjištěny vůbec poprvé.

Vzorky dopravila na Zemi sonda Hajabusa 2, již k Ryugu vyslala japonská kosmická agentura JAXA. Hajabusa 2 se vydala na cestu k planetce, která je vzdálená kolem 300 milionů kilometrů od Země a jejíž stáří se odhaduje na 4,6 miliardy let, v prosinci 2014.

K cíli dorazila v polovině roku 2018, po letu vesmírem trvajícím tři a půl roku. Na podzim téhož roku pak zahájila plnění záměru celého projektu - hledat stopy původu Sluneční soustavy.

Na Zemi se sonda vrátila v roce 2020 s více než 5,4 gramu materiálu z podpovrchové vrstvy planetky Ryugu. Jednalo se o vzorky, které nebyly vystaveny slunečnímu záření ani kosmickým paprskům.

Již počáteční studium vzorků naznačilo přítomnost vody a organických látek, napsala agentura Kjódó. Podrobné zkoumání materiálu zahájily JAXA a další výzkumné instituce, včetně tokijské a hirošimské univerzity, v roce 2021.

Jak se aminokyseliny dostaly na Zemi, není známo, podle jedné z teorií se tak mohlo stát při dopadu meteoritu nebo komety.

Satelit, ilustrační foto

Rusko pracuje na kosmické protisatelitní zbrani, varuje Bílý dům

Bílý dům potvrdil, že Rusko pracuje na nové kosmické protisatelitní zbrani. Její vývoj je znepokojující, zatím ale zbraň není funkční a nezpůsobuje bezprostřední hrozbu. Americké úřady analyzují informace získané americkou tajnou službou a konzultují je se spojenci a partnery.
modul SLIM

SLIM úspěšně dosedl na povrch Měsíce. Hlásí ale problém

Japonský přistávací modul SLIM úspěšně dosedl na povrch Měsíce a bylo s ním navázáno spojení. Japonská agentura pro výzkum vesmíru (JAXA) však informovala, že solární panely modulu momentálně nevyprodukovávají energii. Tuto zprávu převzala agentura AFP, která ji předala TASR.

vesmir asteroid Ryugu

Aktualizováno před 3 minutami

Seismograf, ilustrační fotografie

Východ Slovenska zasáhlo zemětřesení

Východní Slovensko zasáhlo ve čtvrtek zemětřesení, uvedl Kristián Csicsay, vedoucí oddělení seismologie Slovenské akademie věd (SAV), pro agenturu TASR. Jednalo se o otřesy loňského říjnového zemětřesení, které pocítili lidé v okresech Vranov nad Topľou a Humenné.

Mark Rutte

Boj o šéfa NATO finišuje. Žhavým kandidátem je nizozemský lídr

Americký prezident Joe Biden podporuje kandidaturu nizozemského premiéra Marka Rutteho na post generálního tajemníka NATO. Pro agenturu Reuters to ve čtvrtek uvedl nejmenovaný zdroj z prostředí americké administrativy. Jeho kandidaturu podporují i další státníci včetně Británie.

důchody

Bude na důchody? Nová zpráva ukázala, jak stát hospodaří s penězi důchodců

Loni skončil systém důchodového pojištění se schodkem ve výši 72,8 miliardy korun, což je dosud největší propad. Celkové výdaje na penze a správu dosáhly přes 692,3 miliardy korun. Na starobní, invalidní a pozůstalostní důchody bylo vyplaceno o 97,2 miliardy korun více než v roce 2022, čímž se penzijní výdaje zvýšily téměř o 17 procent.

Rusko, Kreml

Navalého tým chce potrestat Kreml. Vyzval Západ k radikálnímu kroku

Leonid Volkov, člen ruské exilové opozice, ve čtvrtek vyzval Západ, aby reagoval na smrt Alexeje Navalného zmrazením majetku osob blízkých ruskému prezidentovi Vladimiru Putinovi. Dále žádal, aby Západ zvážil neuznání výsledků březnových prezidentských voleb v Rusku a posílení pomoci ruským občanům v jejich boji proti putinovskému režimu.

Ukrajinská armáda, ilustrační fotografie.

Ukrajinci opět zasáhli cvičící ruské vojáky. Obětí mají být desítky

Ukrajinci se pochlubili dalším zásahem ruského výcvikového prostoru. Kyjev tvrdí, že jeho síly zasáhly cvičiště nedaleko vesnice Podo-Kalynivka na levém břehu Dněpru na jihu Ukrajiny. Při úderu zemřelo přibližně 60 ruských vojáků, uvedla mluvčí ukrajinské armády Natalija Humeňuková ve čtvrtek.

Ukrajina v Evropské unii? Šéfka EK nastínila další kroky, věci se letos dají do pohybu

Předsedkyně Evropské komise (EK) Ursula von der Leyenová ve středu uvedla, že jejím cílem je předložit rámec přístupových jednání Evropské unie s Ukrajinou do začátku léta.