Vědci poprvé objevili na planetce základní stavební kameny života

Japonští vědci objevili ve vzorcích odebraných z planetky Ryugu více než 20 druhů aminokyselin. Informovala o tom dnes agentura Kjódó. Aminokyseliny, které jsou základními stavebními kameny života, byly podle Kjódó na některé z planetek zjištěny vůbec poprvé.

Vzorky dopravila na Zemi sonda Hajabusa 2, již k Ryugu vyslala japonská kosmická agentura JAXA. Hajabusa 2 se vydala na cestu k planetce, která je vzdálená kolem 300 milionů kilometrů od Země a jejíž stáří se odhaduje na 4,6 miliardy let, v prosinci 2014.

K cíli dorazila v polovině roku 2018, po letu vesmírem trvajícím tři a půl roku. Na podzim téhož roku pak zahájila plnění záměru celého projektu - hledat stopy původu Sluneční soustavy.

Na Zemi se sonda vrátila v roce 2020 s více než 5,4 gramu materiálu z podpovrchové vrstvy planetky Ryugu. Jednalo se o vzorky, které nebyly vystaveny slunečnímu záření ani kosmickým paprskům.

Již počáteční studium vzorků naznačilo přítomnost vody a organických látek, napsala agentura Kjódó. Podrobné zkoumání materiálu zahájily JAXA a další výzkumné instituce, včetně tokijské a hirošimské univerzity, v roce 2021.

Jak se aminokyseliny dostaly na Zemi, není známo, podle jedné z teorií se tak mohlo stát při dopadu meteoritu nebo komety.