Tragédie letu Ethiopian Airlines 302, která si uplynulou neděli vyžádala 157 životů, má znepokojivě podobné rysy jako havárie letadla společnosti Lion Air v Indonésii, k níž došlo loni 29. října, varuje Les Abend v komentáři pro CNN. Pilot s více než třicetiletou praxí poukazuje, že v obou případech havaroval nejnovější letoun firmy Boeing, typ 737-800 MAX.
Piloti musí poznat, co se děje
Mnozí vědí, že Boeing 737 představuje bezpečnou a spolehlivou leteckou platformu, která je ve službě od konce 60. let, poukazuje pilot. Dodává, že trup letounu je prodlužován téměř každou novou variantou stroje, ale kokpit má stále stejnou konfiguraci a jediným podstatným rozdílem je zavádění soudobých technologií, kdy elektronické displeje nahrazují staré budíky.
Motory verze MAX využívají nejmodernější palivově efektivní technologii, a protože jsou rozměrnější a mají větší tah, Boeing je musel umístit více dopředu a výše, aby při vzletu a přistání nekolidovaly s ranvejí, podotýká Abend. Vysvětluje, že za účelem kompenzace této konstrukční změny firma vyvinula automatický systém zvaný MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System), který má zabránit přetažení stroje, když ho piloti řídí manuálně v malých rychlostech, především při vzletu a přistání.
Přetažení stroje ovlivňuje úhel náběhu mezi křídlem a proudícím vzduchem a může potenciálně způsobit ztrátu vztlaku, konstatuje kapitán. Za problém označuje to, že o aktivaci MCAS piloti nevědí a Boeing dokonce ani neinformoval mnoho aerolinek v dodaném manuálu, že systém se v letadle nachází.
"Pokud systém pochybí a vycítí ztrátu vztlaku, ke které nedošlo, piloti musí zápasit s letadlem, které míří k zemi, protože MCAS je nastaven, aby nasměroval nos dolů, což je základní manévr pro všechny letadla, která se blíží ke ztrátě vztlaku," píše pilot. Uvádí, že loni v listopadu, po havárii v Indonésii, Boeing do manuálů k letounu doplnil proceduru, kdy piloti manuálně vypnou výškovku, podobně jako při proceduře zvané "runaway trim".
Jde o usměrnění sil působících na vodorovné ocasní plochy, které kontrolují náběh letadla a hrají zásadní roli při jeho stabilizaci, vysvětluje Abend. Dodává, že proceduru může spustit jak autopilot, tak piloti při manuálním řízení.
Procedura je na nouzovém protokolu Boeingu odnepaměti, připouští kapitán. Varuje však, že podle předpokladu výrobce se selhání MCAS projevuje obdobně jako běžná chyba, avšak nic z vyšetřování havárie letadla společnosti Lion Air nenaznačuje, že by jeho piloti pociťovali cosi podobného.
Problémem je, že piloti musejí poznat, co se děje, aby zareagovali správně, zdůrazňuje Abend. Tvrdí, že mohla nastat situace, kdy se letadlo chová jako "splašená herka" a nereaguje na standardní řídící zásahy. "Pokud zatáhnu za knipl jakéhokoliv letadla, nos by měl jít nahoru, nikoliv zamířit k zemi," píše pilot.
Necítil bych se pohodlně
Za takovéto noční můry budou piloti zaplaveni varovnými signály, z nichž některé doprovází alarm a budou mateni ve svém úsudku, obává se kapitán. Dodává, že to vše se odehrává za situace, kdy je letadlo relativně blízko zemi krátce po vzletu.
Ačkoliv kapitán letu EA 302 měl nalétáno zhruba 8 tisíc hodin, ve srovnání se standardem amerických pilotů nejde o vysoké číslo, deklaruje Abend. Podotýká, že kopilot měl navíc nalétáno pouhých 200 hodin a byl by tedy absolutním začátečníkem v jakémkoliv letadle, neřkuli na zcela novém modelu Boeing 737 MAX.
"Jako zkušený pilot si dovolím předpokládat, že etiopská posádka dobře znala okolnosti okolo havárie (letu) Lion Air," pokračuje Abend. Domnívá se, že podobně jako u jiných společností došlo i u Ethiopian Airlines k přepracování postupů pro takové scénáře, a tak pokládá otázku, zda je možné, že piloti postupovali podle nových instrukcí, ale letadlo stejně nereagovalo.
Odpověď poskytne analýza černých skřínek, k níž teprve dojde, a do té doby budou i slova expertů pouhou spekulací, připouští pilot. Dodává, že navzdory velmi podobným okolnostem obou havárií nelze v této fázi vyšetřování vyloučit jakékoliv jiné vysvětlení a je třeba si počkat.
Boeing i kontrolní úřady jsou pod enormním tlakem, aby odpověď našly rychle, zdůrazňuje Abend. Uvádí, že mnozí si momentálně položí otázku, zda mají létat Boeingem 737 MAX. A zkušený pilot nepopírá, že navzdory dobrému výcviku amerických posádek, by se momentálně se v tomto letounu necítil příliš pohodlně.
Související
Boeing přiznal chybu. Úřady po hororovém incidentu uzemnily letouny 737 MAX 9
Nový problém Boeingu. Letouny 737 MAX 9 stahují i další aerolinky
Boeing 737 MAX , boeing , zřícení letadla Ethiopian Airlines (10.3.2019) , zřícení Boeingu 737 MAX 8 Lion Air letu JT610 (29.10.2018) , Letecké nehody
Aktuálně se děje
před 52 minutami
Návrh dohody o příměří má tři fáze, tvrdí Hamás
před 1 hodinou
Co jsou taktické jaderné zbraně a proč Rusko nařídilo cvičení?
před 2 hodinami
Hamás souhlasil s příměřím v Pásmu Gazy. Podle Izraele je to lest
před 3 hodinami
Invaze do Rafahu znepokojuje i USA. Biden chce mluvit s Netanjahuem
před 3 hodinami
Rusko si předvolalo velvyslance Británie. Důvod ale tají
před 4 hodinami
Civilisté mohou Rafah opustit. Egyptský hraniční přechod zůstává otevřený
před 5 hodinami
EU se snaží přivést Izrael k rozumu: Izraelské příkazy k evakuaci Rafahu znamenají to nejhorší
před 6 hodinami
Extrémní změny počasí povedou k masové migraci. Vědci varují před rozšířením jedovatých hadů
před 6 hodinami
Rusko vyhlašuje cvičení. Použije jaderné zbraně
před 7 hodinami
Ve Vatikánu zadrželi faráře z Česka. Měl u sebe pistoli
před 7 hodinami
Ruská armáda údajně postupuje. Tvrdí, že dobyla další ukrajinské vesnice
před 8 hodinami
Itálie: Protiofenzíva Ukrajiny byla chyba. Když Putin nechce jednat, Západ se musí víc snažit
před 8 hodinami
Čecha zadrželi ve Vatikánu kvůli zbraním v tašce. Šlo o faráře
před 8 hodinami
Česká diplomacie objasnila, jak momentálně funguje velvyslanectví v Rusku
před 9 hodinami
Putin nařídil ruské armádě manévry s nácvikem použití taktických jaderných zbraní
před 10 hodinami
Počasí: Meteorologové letos poprvé varují před bouřkami. Hrozí do půlnoci
před 10 hodinami
Proč USA odkládaly pomoc pro Ukrajinu? Jeden z politiků konečně prozradil důvod
před 10 hodinami
Vracet uprchlíky na Ukrajinu? Polsko je pro, Maďarsko to dělat nehodlá
před 11 hodinami
Netanjahu: Pokud se neubráníme sami, nikdo nás neubrání. Zvládneme to i sami
před 12 hodinami
Jednání o příměří není ztraceno. Hamás se vrátí do Káhiry, dorazí i ředitel CIA
Delegace palestinského militantního hnutí Hamás odešla z jednání o dočasném příměří v Pásmu Gazy, která se koná v egyptském hlavním městě Káhiře, ale vrátí se na další rozhovory v úterý, uvedla agentura AFP.
Zdroj: Libor Novák