Tragédie letu Ethiopian Airlines 302, která si uplynulou neděli vyžádala 157 životů, má znepokojivě podobné rysy jako havárie letadla společnosti Lion Air v Indonésii, k níž došlo loni 29. října, varuje Les Abend v komentáři pro CNN. Pilot s více než třicetiletou praxí poukazuje, že v obou případech havaroval nejnovější letoun firmy Boeing, typ 737-800 MAX.
Piloti musí poznat, co se děje
Mnozí vědí, že Boeing 737 představuje bezpečnou a spolehlivou leteckou platformu, která je ve službě od konce 60. let, poukazuje pilot. Dodává, že trup letounu je prodlužován téměř každou novou variantou stroje, ale kokpit má stále stejnou konfiguraci a jediným podstatným rozdílem je zavádění soudobých technologií, kdy elektronické displeje nahrazují staré budíky.
Motory verze MAX využívají nejmodernější palivově efektivní technologii, a protože jsou rozměrnější a mají větší tah, Boeing je musel umístit více dopředu a výše, aby při vzletu a přistání nekolidovaly s ranvejí, podotýká Abend. Vysvětluje, že za účelem kompenzace této konstrukční změny firma vyvinula automatický systém zvaný MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System), který má zabránit přetažení stroje, když ho piloti řídí manuálně v malých rychlostech, především při vzletu a přistání.
Přetažení stroje ovlivňuje úhel náběhu mezi křídlem a proudícím vzduchem a může potenciálně způsobit ztrátu vztlaku, konstatuje kapitán. Za problém označuje to, že o aktivaci MCAS piloti nevědí a Boeing dokonce ani neinformoval mnoho aerolinek v dodaném manuálu, že systém se v letadle nachází.
"Pokud systém pochybí a vycítí ztrátu vztlaku, ke které nedošlo, piloti musí zápasit s letadlem, které míří k zemi, protože MCAS je nastaven, aby nasměroval nos dolů, což je základní manévr pro všechny letadla, která se blíží ke ztrátě vztlaku," píše pilot. Uvádí, že loni v listopadu, po havárii v Indonésii, Boeing do manuálů k letounu doplnil proceduru, kdy piloti manuálně vypnou výškovku, podobně jako při proceduře zvané "runaway trim".
Jde o usměrnění sil působících na vodorovné ocasní plochy, které kontrolují náběh letadla a hrají zásadní roli při jeho stabilizaci, vysvětluje Abend. Dodává, že proceduru může spustit jak autopilot, tak piloti při manuálním řízení.
Procedura je na nouzovém protokolu Boeingu odnepaměti, připouští kapitán. Varuje však, že podle předpokladu výrobce se selhání MCAS projevuje obdobně jako běžná chyba, avšak nic z vyšetřování havárie letadla společnosti Lion Air nenaznačuje, že by jeho piloti pociťovali cosi podobného.
Problémem je, že piloti musejí poznat, co se děje, aby zareagovali správně, zdůrazňuje Abend. Tvrdí, že mohla nastat situace, kdy se letadlo chová jako "splašená herka" a nereaguje na standardní řídící zásahy. "Pokud zatáhnu za knipl jakéhokoliv letadla, nos by měl jít nahoru, nikoliv zamířit k zemi," píše pilot.
Necítil bych se pohodlně
Za takovéto noční můry budou piloti zaplaveni varovnými signály, z nichž některé doprovází alarm a budou mateni ve svém úsudku, obává se kapitán. Dodává, že to vše se odehrává za situace, kdy je letadlo relativně blízko zemi krátce po vzletu.
Ačkoliv kapitán letu EA 302 měl nalétáno zhruba 8 tisíc hodin, ve srovnání se standardem amerických pilotů nejde o vysoké číslo, deklaruje Abend. Podotýká, že kopilot měl navíc nalétáno pouhých 200 hodin a byl by tedy absolutním začátečníkem v jakémkoliv letadle, neřkuli na zcela novém modelu Boeing 737 MAX.
"Jako zkušený pilot si dovolím předpokládat, že etiopská posádka dobře znala okolnosti okolo havárie (letu) Lion Air," pokračuje Abend. Domnívá se, že podobně jako u jiných společností došlo i u Ethiopian Airlines k přepracování postupů pro takové scénáře, a tak pokládá otázku, zda je možné, že piloti postupovali podle nových instrukcí, ale letadlo stejně nereagovalo.
Odpověď poskytne analýza černých skřínek, k níž teprve dojde, a do té doby budou i slova expertů pouhou spekulací, připouští pilot. Dodává, že navzdory velmi podobným okolnostem obou havárií nelze v této fázi vyšetřování vyloučit jakékoliv jiné vysvětlení a je třeba si počkat.
Boeing i kontrolní úřady jsou pod enormním tlakem, aby odpověď našly rychle, zdůrazňuje Abend. Uvádí, že mnozí si momentálně položí otázku, zda mají létat Boeingem 737 MAX. A zkušený pilot nepopírá, že navzdory dobrému výcviku amerických posádek, by se momentálně se v tomto letounu necítil příliš pohodlně.
Související
Boeing se dohodl s USA v kauze nehod letounů 737 MAX. Zaplatí tučnou pokutu
Boeing přiznal chybu. Úřady po hororovém incidentu uzemnily letouny 737 MAX 9
Boeing 737 MAX , boeing , zřícení letadla Ethiopian Airlines (10.3.2019) , zřícení Boeingu 737 MAX 8 Lion Air letu JT610 (29.10.2018) , Letecké nehody
Aktuálně se děje
před 23 minutami
V USA padl první trest v případu smrti herce Matthewa Perryho
před 1 hodinou
Nedorozumění vedlo k policejnímu zásahu ve škole v Praze
Aktualizováno před 1 hodinou
Zemřel populární moderátor Patrik Hezucký
před 2 hodinami
Německo schválilo dobrovolnou vojenskou službu. Čekají se protesty mladých
před 4 hodinami
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
před 4 hodinami
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
před 5 hodinami
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
před 5 hodinami
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
před 5 hodinami
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
před 6 hodinami
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
před 7 hodinami
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
před 8 hodinami
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
před 9 hodinami
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
před 9 hodinami
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
před 10 hodinami
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
před 10 hodinami
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
před 11 hodinami
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 12 hodinami
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
před 13 hodinami
Počasí o víkendu: V noci bude mrznout, přes den se citelně oteplí
včera
Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem
Prezident Petr Pavel oznámil, že v úterý 9. prosince v 9 hodin jmenuje Andreje Babiše do funkce předsedy vlády. Toto rozhodnutí učinil poté, co předseda hnutí ANO splnil prezidentovu podmínku. Pavel konkrétně ocenil jasný a srozumitelný způsob, jakým Babiš dostál jejich dohodě a veřejně oznámil, jakým způsobem vyřeší svůj střet zájmů.
Zdroj: Libor Novák