NÁZOR - Nelze popřít, že pro konkrétního cestujícího na palubě úterního letu Southwest 1380 skončila situace tragicky, stejně jako nelze popřít děsivý chaos, který byl nedílnou součástí dění v kabině letadla poté, co došlo k destrukci levého motoru a nárazu trosek do trupu stroje, konstatuje Les Abend v komentáři pro server CNN. Pilot s třicetiletou praxí a kapitán Boeingu 777 deklaruje, že k situaci nemělo vůbec dojít a vysvětluje proč.
Reakce posádky je vítězstvím
Motory Boeingu 737-700 jsou konstruované tak, aby zadržely vnitřní součástky a nepustily je z motorové gondoly, zdůrazňuje kapitán. Připomíná, že podle současných spekulací byla příčinou nehody únava kovu na jedné z mnoha čepelí, které v motoru rotují v neskutečných otáčkách a zůstává záhadou, proč nebyla zachycena, když se motor rozpadl.
Lopatky kompresoru jsou prvním stupněm v procesu tvorby tahu v proudovém motoru, vysvětluje pilot. Dodává, že proto byl úlomek vymrštěn téměř skrze celý motor, zdemoloval jeho další součásti, načež došlo k jeho rozvibrování a rozpadu na kusy.
"Prasklina lopatky kompresoru je téměř neviditelná, pilot či letečtí mechanici ji nemohou detekovat pozemní vizuální inspekcí," pokračuje Abend. Poukazuje, že lopatky jsou přichyceny k diskům, které se otáčí v centrální šachtě v různých sekcích, většina z nich není viditelná ani přímým pohledem do motoru, a proto mechanici používají ultrazvukový test, který vyžaduje speciální nástroje.
Inspekční procedury Southwest Airlines budou zajisté prověřeny americkým úřadem pro bezpečnost dopravy, očekává pilot. Za vítězství v celé tragédii pak označuje reakci posádky, byť selhání motoru je scénář, který dopravní piloti rutinně a opakovaně cvičí během každého výcvikového cyklu.
Piloti letu 1380 ovšem čelili několika mimořádným situacím - nedošlo jen k selhání motoru, ale také k explozivní dekompresi v důsledku narušení kabiny troskami, konstatuje Abend. Vysvětluje, že z letadla velmi rychle unikl vzduch, navíc části motoru pokryly náběhovou hranu levého křídla, což velmi pravděpodobně vedlo k abnormálnímu chování letadla, které naštěstí nezabránily bezpečnému přistáni ve Filadelfii.
Aby předešla potenciálním problémům s kontrolou stroje, posádka přistávala s jinou konfigurací klapek, než je běžné, a tudíž ve větší rychlosti, poukazuje kapitán a pokládá otázku, co se dělo v kokpitu během této nouzové situace.
Cestující nedbali instrukcí
"Piloti s největší pravděpodobností slyšeli nějakou explozi a pak pocítili vibrace. Okamžitě zkontrolovali kontrolky motorů a zjistili problém," soudí kapitán. Zdůrazňuje, že křídla - a tudíž i motory - jsou mimo výhled z kokpitu, tudíž piloti nemohli vidět, co se přesně stalo a teprve telefonát člena posádky v kabině potvrdil konkrétní povahu problému.
Za dané situace, jelikož kapitánka vedla rádiovou komunikaci, kopilot procházel postup pro závažnou poruchu, který mimo jiné zahrnuje uzavření přívodu paliva do motoru, konstatuje Abend. Míní, že kapitánka pilotovala letoun a komunikovala s řízením letového provozu, kterému ohlásila stav nouze, přesně podle nacvičeného rozdělení rolí mezi piloty, kdy se ten nepilotující soustředí na seznam úkolů, zatímco ten druhý ovládá letadlo.
Jakmile piloti zjistili, že selhání motoru doprovázela dekomprese, přešli k jinému předepsanému postupu, v rámci něhož je prioritou nasadit si kyslíkové masky a rychle se strojem klesnout do výšky 10 tisíc stop, kde je dýchatelně, uvádí kapitán. Vysvětluje, že k tomu použili takzvané aerodynamické brzdy na křídlech, které omezují vztlak a často se v menší míře užívají během běžného sestupu.
Brzdy vytvářejí vibrace, které se pro cestující letu 1380 musely ještě násobit, jak ostatně mnozí vypověděli, připomíná Abend. Ujišťuje, že při tak rapidní dekompresi se kyslíkové masky spustí automaticky, ale podotýká, že fotky z kabiny ukazují, že většina cestujících si je nenasadila dle předletových instrukcí posádky a žluté kalíšky si pouze držela před pusou, tudíž bez zapojení nosu nedokázala využít plně jejich efekt.
"Klidný, chladný a rozvážný hlas kapitánky je svědectvím o její zkušenosti a výcviku," deklaruje pilot. Uznává, že oba piloti si za svůj výkon zaslouží ocenění, podobně jako posádka řešící trauma s kabině. Jde sice o tragédii, ale skvěle zvládnutou profesionálními letci, zdůrazňuje Abend. Čest podle něj patří všem zúčastněným, včetně cestujícím statečně pomáhajícím ženě, která naneštěstí nepřežila.
Kapitán vzdává holt též leteckým dispečerům, kteří urychlili nouzové přistání. Kredit ovšem přičítá i bezpečnostním úřadům, které budou dávat dohromady stopy, aby určily důvod této události a zamezily jejímu opakování.
Související
Útoky v USA vzbuzují stále více otázek. Zdá se, že zelený baret ve Vegas nechtěl zabíjet
Co přijde v letošním roce? Česko bude v centru dění a nikdo nezná Trumpovy plány
USA (Spojené státy americké) , letectví , Southwest Airlines , Letecké nehody , Boeing 737 MAX
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Nové Heřminovy na řece Opavě se začnou stavět v roce 2027, oznámil Výborný
před 2 hodinami
Nová bilance útoku na trzích v Magdeburgu. Zraněných je více, než se myslelo
před 3 hodinami
Hromadná nehoda uzavřela dálnici D48. Zraněni jsou i policisté
před 4 hodinami
Na železnici se loni umíralo hlavně při střetech vlaků s osobami
před 5 hodinami
České hokejové „dvacítce“ se po roce opět podařilo vyřadit z MS Kanadu. Tentokrát na její domácí půdě
před 5 hodinami
Brutální vražda bezdomovce v Krnově. Obviněným je osmnáctiletý mladík
před 6 hodinami
Nedělní počasí bude nebezpečné. Hrozí ledovka, napadne až osm centimetrů sněhu
před 7 hodinami
Fico hrozí Ukrajině novou odvetou. Dotkla by se jejích občanů na Slovensku
před 7 hodinami
Útoky v USA vzbuzují stále více otázek. Zdá se, že zelený baret ve Vegas nechtěl zabíjet
před 8 hodinami
Vražda v Trutnově: Podezřelý muž zemřel v nemocnici, potvrdila policie
před 9 hodinami
Jun Sok-jol vzdoruje zatčení. Ochranka dramaticky zastavila vyšetřovatele
před 10 hodinami
Dálnice D1 ve směru na Ostravu je uzavřená. Kamion prorazil svodidla
před 11 hodinami
Předpověď počasí na víkend: Teploty klesnou pod bod mrazu. Hrozí silná ledovka
včera
Co přijde v letošním roce? Česko bude v centru dění a nikdo nezná Trumpovy plány
včera
Islámský stát je prakticky mrtvý. ISIS-K ale zůstává hrozbou
včera
Co vše se od letoška mění? Rostou důchody i minimální mzda
včera
Pět mrtvých kvůli pyrotechnice z Česka a Polska. Německu dochází trpělivost
včera
V 91 letech zemřel Dušan Holý, uznávaný profesor, zpěvák, etnolog a muzikolog
včera
Před 40 lety došlo k největší průmyslové havárii v historii. Spor o Bhópálskou katastrofu opět ožívá
včera
Kojenecké ústavy definitivně skončily. Stát je ke konci roku zavřel
Ke konci roku 2024 byla definitivně ukončena činnost dětských domovů pro děti do tří let věku (DD3), známých jako kojenecké ústavy. Tato zařízení, která dlouhá léta poskytovala péči nejmenším dětem, byla nahrazena modernějšími a individuálně přizpůsobenými formami péče, které lépe odpovídají potřebám dětí. Česká republika tím završila proces, který ji zařadil mezi evropské země upřednostňující neústavní péči.
Zdroj: Libor Novák