Horor na palubě letu Southwest 1380? Pilot otevřeně popsal, co se dělo

NÁZOR - Nelze popřít, že pro konkrétního cestujícího na palubě úterního letu Southwest 1380 skončila situace tragicky, stejně jako nelze popřít děsivý chaos, který byl nedílnou součástí dění v kabině letadla poté, co došlo k destrukci levého motoru a nárazu trosek do trupu stroje, konstatuje Les Abend v komentáři pro server CNN. Pilot s třicetiletou praxí a kapitán Boeingu 777 deklaruje, že k situaci nemělo vůbec dojít a vysvětluje proč.

Reakce posádky je vítězstvím

Motory Boeingu 737-700 jsou konstruované tak, aby zadržely vnitřní součástky a nepustily je z motorové gondoly, zdůrazňuje kapitán. Připomíná, že podle současných spekulací byla příčinou nehody únava kovu na jedné z mnoha čepelí, které v motoru rotují v neskutečných otáčkách a zůstává záhadou, proč nebyla zachycena, když se motor rozpadl.

Lopatky kompresoru jsou prvním stupněm v procesu tvorby tahu v proudovém motoru, vysvětluje pilot. Dodává, že proto byl úlomek vymrštěn téměř skrze celý motor, zdemoloval jeho další součásti, načež došlo k jeho rozvibrování a rozpadu na kusy.

"Prasklina lopatky kompresoru je téměř neviditelná, pilot či letečtí mechanici ji nemohou detekovat pozemní vizuální inspekcí," pokračuje Abend. Poukazuje, že lopatky jsou přichyceny k diskům, které se otáčí v centrální šachtě v různých sekcích, většina z nich není viditelná ani přímým pohledem do motoru, a proto mechanici používají ultrazvukový test, který vyžaduje speciální nástroje.

Inspekční procedury Southwest Airlines budou zajisté prověřeny americkým úřadem pro bezpečnost dopravy, očekává pilot. Za vítězství v celé tragédii pak označuje reakci posádky, byť selhání motoru je scénář, který dopravní piloti rutinně a opakovaně cvičí během každého výcvikového cyklu.

Piloti letu 1380 ovšem čelili několika mimořádným situacím - nedošlo jen k selhání motoru, ale také k explozivní dekompresi v důsledku narušení kabiny troskami, konstatuje Abend. Vysvětluje, že z letadla velmi rychle unikl vzduch, navíc části motoru pokryly náběhovou hranu levého křídla, což velmi pravděpodobně vedlo k abnormálnímu chování letadla, které naštěstí nezabránily bezpečnému přistáni ve Filadelfii.

Aby předešla potenciálním problémům s kontrolou stroje, posádka přistávala s jinou konfigurací klapek, než je běžné, a tudíž ve větší rychlosti, poukazuje kapitán a pokládá otázku, co se dělo v kokpitu během této nouzové situace.

Cestující nedbali instrukcí        

"Piloti s největší pravděpodobností slyšeli nějakou explozi a pak pocítili vibrace. Okamžitě zkontrolovali kontrolky motorů a zjistili problém," soudí kapitán. Zdůrazňuje, že křídla - a tudíž i motory - jsou mimo výhled z kokpitu, tudíž piloti nemohli vidět, co se přesně stalo a teprve telefonát člena posádky v kabině potvrdil konkrétní povahu problému.

Za dané situace, jelikož kapitánka vedla rádiovou komunikaci, kopilot procházel postup pro závažnou poruchu, který mimo jiné zahrnuje uzavření přívodu paliva do motoru, konstatuje Abend. Míní, že kapitánka pilotovala letoun a komunikovala s řízením letového provozu, kterému ohlásila stav nouze, přesně podle nacvičeného rozdělení rolí mezi piloty, kdy se ten nepilotující soustředí na seznam úkolů, zatímco ten druhý ovládá letadlo.    

Jakmile piloti zjistili, že selhání motoru doprovázela dekomprese, přešli k jinému předepsanému postupu, v rámci něhož je prioritou nasadit si kyslíkové masky a rychle se strojem klesnout do výšky 10 tisíc stop, kde je dýchatelně, uvádí kapitán. Vysvětluje, že k tomu použili takzvané aerodynamické brzdy na křídlech, které omezují vztlak a často se v menší míře užívají během běžného sestupu.

Brzdy vytvářejí vibrace, které se pro cestující letu 1380 musely ještě násobit, jak ostatně mnozí vypověděli, připomíná Abend. Ujišťuje, že při tak rapidní dekompresi se kyslíkové masky spustí automaticky, ale podotýká, že fotky z kabiny ukazují, že většina cestujících si je nenasadila dle předletových instrukcí posádky a žluté kalíšky si pouze držela před pusou, tudíž bez zapojení nosu nedokázala využít plně jejich efekt.

"Klidný, chladný a rozvážný hlas kapitánky je svědectvím o její zkušenosti a výcviku," deklaruje pilot. Uznává, že oba piloti si za svůj výkon zaslouží ocenění, podobně jako posádka řešící trauma s kabině. Jde sice o tragédii, ale skvěle zvládnutou profesionálními letci, zdůrazňuje Abend. Čest podle něj patří všem zúčastněným, včetně cestujícím statečně pomáhajícím ženě, která naneštěstí nepřežila.

Kapitán vzdává holt též leteckým dispečerům, kteří urychlili nouzové přistání. Kredit ovšem přičítá i bezpečnostním úřadům, které budou dávat dohromady stopy, aby určily důvod této události a zamezily jejímu opakování.  

Související

Více souvisejících

USA (Spojené státy americké) letectví Southwest Airlines Letecké nehody Boeing 737 MAX

Aktuálně se děje

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

Hasiči odklízí následky tragické srážky vlaků v Pardubicích. (6.6.2024)

Na železnici se loni umíralo hlavně při střetech vlaků s osobami

V Česku loni zemřelo při mimořádných událostech na dráhách 221 osob, uvedla Drážní inspekce v tiskové zprávě. Počet usmrcených i zraněných byl v porovnání s předchozími roky nižší. Více než 85 procent obětí jsou lidé, kteří v rozporu se zákonem vstoupili do kolejí, sdělili inspektoři. 

před 5 hodinami

Hokej, ilustrační fotografie.

České hokejové „dvacítce“ se po roce opět podařilo vyřadit z MS Kanadu. Tentokrát na její domácí půdě

Říká se, že dvakrát do stejné řeky nemáš vstupovat. Pokud jde ale o řeku, do jako poslední dva roky vstupují čeští hokejoví mladíci do 20 let, tak si to nechají čeští fanoušci líbit. Zvlášť když v rámci ní pokaždé ve čtvrtfinále porazí Kanadu a letos navíc na její domácí půdě v Ottawě. Díky tomu, že po roce o svém postupu opět rozhodli Češi v poslední minutě, tentokrát o vítězství 4:3, tak můžou počtvrté za sebou bojovat o cenný kov a navázat tak na předchozí stříbro a bronz.

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 7 hodinami

před 7 hodinami

před 8 hodinami

před 9 hodinami

před 10 hodinami

před 11 hodinami

včera

včera

Islámský stát (ISIS)

Islámský stát je prakticky mrtvý. ISIS-K ale zůstává hrozbou

ISIS, neboli Islámský stát, už nepředstavuje územní entitu, jak tomu bylo v době, kdy ovládal velké části Sýrie a severního Iráku. Přesto jeho vliv zůstává globální hrozbou. Přestože se skupina transformovala z deklarovaného chalífátu na volně propojenou síť, stále působí v mnoha zemích a inspiruje jednotlivce k útokům, uvedl server CNN.

včera

důchody

Co vše se od letoška mění? Rostou důchody i minimální mzda

S příchodem nového roku nás čeká řada důležitých změn, které ovlivní každodenní život většiny obyvatel České republiky. Některé změny budou znamenat vyšší náklady pro občany, jiné přinesou nové možnosti a ulehčení v určitých oblastech. Podívejte se na klíčové novinky, které nás od 1. ledna 2025 čekají.

včera

Ohňostroje

Pět mrtvých kvůli pyrotechnice z Česka a Polska. Německu dochází trpělivost

Němečtí představitelé vyzvali k razantnímu zásahu proti nelegálně dováženým a domácím „ohňostrojovým bombám“ po smrti pěti lidí na Silvestra, kteří zahynuli při výbuchu pyrotechniky. Tyto pyrotechnické výrobky, určené pro osobní použití, jsou často přiváženy z Polska a České republiky a kombinovány s domácími předměty, což vede k mnohem silnějším výbuchům.

včera

Dušan Holý

V 91 letech zemřel Dušan Holý, uznávaný profesor, zpěvák, etnolog a muzikolog

Ve čtvrtek ve věku 91 let zemřel profesor Masarykovy univerzity, zpěvák, etnolog a muzikolog Dušan Holý. Tento mezinárodně uznávaný znalec lidové hudby, narozený v obci Hrubá Vrbka, byl jednou z nejvýraznějších postav evropské etnomuzikologie. Informaci o jeho úmrtí zveřejnila obec Hrubá Vrbka na svých facebookových stránkách.

včera

Bhópál zahalil jedovatý mrak. Tisíce lidí začaly v noci umírat v ohromných bolestech.

Před 40 lety došlo k největší průmyslové havárii v historii. Spor o Bhópálskou katastrofu opět ožívá

Po čtyřiceti letech od jedné z největších průmyslových tragédií světa, výbuchu chemické továrny Union Carbide v indickém městě Bhópál, začaly kroky k odstranění toxického odpadu. Ty však vyvolaly kritiku ze strany místních aktivistů, kteří označují kroky indické vlády za pouhou PR akci a „zelený nátěr“ problému, jenž stále devastuje místní komunitu a životní prostředí.

včera

Kojenecké ústavy definitivně skončily. Stát je ke konci roku zavřel

Ke konci roku 2024 byla definitivně ukončena činnost dětských domovů pro děti do tří let věku (DD3), známých jako kojenecké ústavy. Tato zařízení, která dlouhá léta poskytovala péči nejmenším dětem, byla nahrazena modernějšími a individuálně přizpůsobenými formami péče, které lépe odpovídají potřebám dětí. Česká republika tím završila proces, který ji zařadil mezi evropské země upřednostňující neústavní péči.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy