NASA ztratila notebook s kontrolními kódy k ISS

Washington - Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) přiznal, že loni ztracený notebook nebyl chráněný heslem. V počítači byly uloženy kontrolní kódy k Mezinárodní vesmírné stanici (ISS), informují v pátek portály stanic NDTV a MSNBC a časopisu PC Magazine.

Generální inspektor NASA Paul Martin ve středečním dopise adresovaném výboru pro vědu, vesmír a technologie americké Sněmovny reprezentantů napsal, že v roce 2010 a 2011 došlo k "5408 incidentům týkajícím se počítačové bezpečnosti, které vyústily v instalaci podvratného softwaru nebo v neautorizovaný přístup do systému NASA".

V období mezi dubnem 2009 a dubnem 2011 se ztratilo nebo bylo ukradeno 48 notebooků nebo mobilních zařízení NASA. Zmiňovaný notebook byl odcizen z jednoho ze zařízení NASA loni březnu. To podle Martina vedlo ke "ztrátě algoritmů používaných k řízení a kontrole ISS".

Škoda, která těmito krádežemi a porušeními bezpečnostních předpisů vznikla, je více než sedm milionů dolarů (130 milionů korun). Podle NASA za útoky stojí hackeři i agenti zahraničních tajných služeb.

NASA každý rok disponuje rozpočtem pro oblast IT ve výši 1,5 miliardy dolarů (téměř 28 miliard korun). Z toho přibližně 58 milionů dolarů (asi jedna miliarda korun) připadá na počítačovou bezpečnost. Časopis PC Magazine ale upozorňuje, že vesmírná agentura zaostává v šifrování svých počítačů a IT přístupů.

Stanice NDTV uvedla, že americké federální agentury chrání heslem kolem 54 procent svých notebooků a dalších přenosných zařízení. NASA ale na začátku února 2012 měla chráněno pouze jedno procento svého vlastního mobilního systému.