Americký Federální úřad pro letectví (FAA) nařídil okamžitou kontrolu letadel Boeing 777-200 se stejným motorem, jaký o minulém víkendu začal u jednoho z letadel ve vzduchu hořet. Úřad bezprostředně po nehodě všem aerolinkám doporučil, aby letadla zatím nepoužívaly, nyní doporučení změnil v příkaz provést důkladnou kontrolu titanových lopatek motoru před opětovným nasazením do provozu.
Letadlu americké společnosti United Airlines v sobotu krátce po startu na letišti v Denveru začal hořet pravý motor. Stroj se bezpečně vrátil na letiště, za letu z něj ale odpadl kus motoru a dalších částí, které spadly před rodinný dům na předměstí. Nikomu v letadle ani na zemi se nic nestalo. Letadlo bylo osazeno motory Pratt & Whitney PW4000 a letadel s těmito motory se nyní týká povinnost důkladné kontroly motorů.
Prvotní vyšetřování Národního úřadu pro bezpečnost v dopravě (NTSB) už v pondělí ukázalo, že motor vzplál zřejmě v důsledku únavy materiálu. Aerolinky proto na pokyn FAA teď musejí provést tepelnou zkoušku lopatek v přední části motoru, oznámil úřad.
"Na základě prvotních výsledků, které dostáváme, a na základě dalších dat z pokračujícího vyšetřování, může FAA toto nařízení upravit a stanovit nový interval inspekcí, případně nařídit ještě další inspekce," píše se v úterní zprávě amerického úřadu.
Letadla Boeing 777-200 a 777-300 patří ke starší generaci strojů, které jsou méně efektivní než novější modely. Nyní je používá jen pět leteckých společností, a to United Airlines, Japan Airlines, ANA Holdings, Asiana Airlines a Korean Air Lines. Většina dopravců je postupně vyřazuje z flotily, uvedla agentura Reuters. Letadlo, které mělo nad Denverem nehodu v sobotu, je staré 26 let.
Motor, který v sobotu selhal, je stejný typ, jakým je v celém světě osazeno 128 letadel. To je méně než deset procent globální flotily, která čítá více než 1600 letadel Boeing 777 dodaných aerolinkám.
V roce 2018 selhal jeden z motorů také u letadla United Airlines a tehdy vyšetřování také ukázalo na únavu materiálu velkých lopatek. V březnu 2019 proto FAA nařídil provádět u nich kontrolu každých 6500 cyklů. Jedním cyklem se rozumí vzlet a přistání.
Související
Brněnský Honeywell vyvinul černou skříňku pro letadla spojenou on-line se zemí
Další problémy Boeingu. Letoun musel nouzově přistát v Moskvě
Boeing 777 , USA (Spojené státy americké)
Aktuálně se děje
před 27 minutami
Albert zaplatí pokutu za matení zákazníků. Káva při údajné slevě nezlevnila
před 1 hodinou
Českou politiku zasáhla smutná zpráva. Zemřel poslanec Milan Feranec
před 1 hodinou
Dvojnásobná vražda na Teplicku nakonec půjde k soudu. Padlo obvinění
před 1 hodinou
Do hry o český fotbalový trůn se přihlásil další kandidát. Jde o majitele Mladé Boleslavi
před 2 hodinami
Trump vyvázl bez trestu. Pro stát New York je ale odsouzeným zločincem
před 3 hodinami
Ursula von der Leyen byla s těžým zápalem plic v nemocnici. Týden to tajila
před 5 hodinami
Masivní požáry v LA se nedaří zastavit. Počet evakuovaných strmě stoupá
před 6 hodinami
Politico: Američané Grónsku prakticky velí už teď. Invaze by byla nejkratší válkou v dějinách
před 6 hodinami
IS území neobnoví, hrozbou ale bude dál. Expert na terorismus Young pro EZ vysvětlil, jak lze předejít útokům
před 7 hodinami
Vážně chce Kanadu? Trudea popsal, o co jde skutečně Trumpovi
před 8 hodinami
Počasí: Česko zasype sníh. Napadnou ho desítky centimetrů
před 8 hodinami
Mohou USA sebrat Britům Kanadu? Historie ukazuje, že teoreticky ano
před 10 hodinami
Tesla Model Y Juniper byla dnes představena světu. Snad nejdůležitější auto nové doby
před 10 hodinami
Trump se sejde s Putinem
před 11 hodinami
10 mrtvých, astronomické škody. Požár v Los Angeles je jednou z nejhorších katastrof v historii
před 13 hodinami
Víkendové počasí slibuje husté sněžení. Místy hrozí sněhové jazyky
Aktualizováno před 13 hodinami
Czech Press Photo 2024 vyhrál Petr David Josek z AP. Michal Zelinka z INCORP images získal ocenění druhý rok po sobě + VIDEO
včera
Může Trump skutečně získat Grónsko? USA už to jednou zkusily, tentokrát mohou uspět
Aktualizováno včera
Mimořádná zpráva Apokalypsa v Los Angeles: Požárů je už pět, hasičům dochází voda, lidé prchají
včera
Jak se žije pacientům v Evropě? Diagnostika nemoci může trvat i desítky let, problémem je i ego lékařů
Péče o pacienty se vzácnými onemocněními a jejich rodiny čelí v Evropě řadě překážek, z nichž jednou z nejméně očekávaných je přístup samotných lékařů. Tito pacienti se ocitají na tzv. „diagnostické odyseji“, což je dlouhá a náročná cesta k získání přesné diagnózy a následné péče.
Zdroj: Libor Novák