Kuala Lumpur - Rodiny těch, kdo byli na palubě letadla společnosti Malaysia Airlines letu číslo 370, čekají na konkrétní odpovědi na otázku, co se stalo jejich blízkým, už více než tři týdny. Milovaní a blízcí těch, kdo byli na palubě letu Malaysia Airlines číslo 653, čekají už 37 let, napsal zpravodajský server CNN.
Let 653 byl unesen v roce 1977 na trase ze severomalajsijského města Penang do Kuala Lumpuru. Letoun Boeing 737-200 se při klesání zřítil do mangrovníkových močálů. Zahynulo všech 100 lidí na palubě. Před zmizením letu 370 to byl nejtragičtější incident v historii malajsijského letectví.
"Ani po 37 letech neznáme plnou pravdu," řekla Ruth Parrová, které bylo 19 let, když její otec Thomas zahynul při neštěstí. Únosce či únosci letounu nebyli nikdy identifikováni navzdory existenci hlasových záznamů z kabiny, které zachytily všechno od jejich vniknutí do kokpitu, až po zvuk střelby, která zabila oba piloty.
Podle zprávy Malajsijského úřadu pro civilní letectví byl letoun unesen, když se blížil ke Kuala Lumpuru. Namísto přistání pokračoval směrem na Singapur. Při klesání byla posádka zastřelena, letoun provedl několik manévrů nahoru a dolů, a nakonec se zřítil do bažinaté půdy. Zpráva došla k závěru, že neštěstí způsobila skutečnost, že únosci zlikvidovali posádku, a letadlo zůstalo "bez profesionálního řízení".
Část očitých svědků v té době uvedla, že viděli letadlo v plamenech, ještě než dopadlo na zem, zatímco jiní hlásili explozi před dopadem. Vyšetřovatelé ale nenašli důkazy podporující tyto informace.
Příbuzným obětí letu číslo 653, s nimiž se CNN podařilo spojit, vrátilo zmizení letu 370 vzpomínky na tuto traumatickou dobu. Během let se naučili se smutkem vyrovnat, ale nehoda z roku 1977 stále ovlivňuje jejich život.
Hledané malajsijské letadlo, které se před více než třemi týdny ztratilo, se podle rozsáhlé analýzy satelitních dat zřítilo do Indického oceánu, západně od australského města Perth. Malajsijské úřady došly k závěru na základě rozboru nových údajů od britského úřadu pro vyšetřování leteckých nehod AAIB (Air Accidents Investigation Branch) a britské satelitní společnosti Inmarsat.
Inmarsat vyvinul v posledních dnech novou technologii, která se zaměřuje na relativní rychlostí letadel. "Na základě této rychlosti se frekvence, kterou získáváme od letadel, liší od běžných frekvencí. Jmenuje se to Dopplerův efekt. Jde o změnu frekvence vlnové délky přijímaného signálu oproti vysílanému signálu. Výsledek je způsoben nenulovou vzájemnou rychlostí vysílače a přijímače," vysvětlil malajsijský ministr obrany a dopravy.
Britští analytici pracovali pouze s tzv. elektronickým cinknutím – signálem, kterým přístroje každých 60 minut satelitu oznamovaly, že jsou zapnuté. Zaměřili se proto na jejich frekvenční spektrum. "Velmi jednoduše řečeno, využili jsme rozdíl v rychlosti, kterou signál putoval z letadla k pevnému bodu - našemu satelitu ve vesmíru," upřesnil viceprezident firmy Inmarsat Chris McLaughlin. Informuje o tom web České televize.
Související
Před 10 lety zmizel let MH370 z radarů. Příbuzní žádají obnovení pátrání
10 let od jedné z největších záhad současnosti. Sílí hlasy po obnově pátrání po letu MH370
Zmizelý Boeing 777 letu MH370 (březen 2014) , Letecké nehody
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Fico je mimo ohrožení života, oznámili lékaři
před 1 hodinou
Slovenská policie obvinila lidi, kteří schvalovali atentát na Fica
před 2 hodinami
Ukrajinské drony v noci vyřadily z provozu důležitou ruskou rafinérii
před 3 hodinami
Česko nakupuje nejvíce zlata na světě. Hodnota zlata v majetku ČNB je proto rekordní
před 3 hodinami
Nicholas Winton se narodil před 115 lety. Zachránil stovky židovských dětí před nacisty
před 4 hodinami
Ukrajinci viní Rusko z dalšího válečného zločinu během ofenzivy u Charkova
před 4 hodinami
Netanjahu dostal nůž na krk. Ganc chce nový plán pro Gazu, pohrozil demisí
před 5 hodinami
Tornádo na Ústecku se potvrdilo. Pohybovalo se i přes tok Labe
před 6 hodinami
Předpověď počasí na neděli. Pozor na jevy, pro které platí výstraha
včera
Češi především díky čtyřem bodům kapitána Červenky jasně přehráli Brity 4:1
včera
Karel III. vezme do Francie další dva zástupce monarchie. Kate zůstane doma
včera
Polsko se opevní před Ruskem a Běloruskem. Tusk oznámil obří investici
včera
Drtivý úder střelami ATACMS proti Rusům. Ukrajinci zničili stíhačky a palivová zařízení, dokládají satelitní snímky
včera
Trump opět vystoupí na zasedání NRA, asociace držitelů zbraní v USA
včera
Medvěd Wojtek. Zvíře, které před 80 lety pomohlo vybojovat vítězství v bitvě o Monte Cassino
včera
Počasí: Na Ústecku se možná vyskytlo tornádo, upozornil ČHMÚ
včera
Válka na Ukrajině: Rusové tvrdí, že dobyli další obec u Charkova
včera
Dosud neporažené Švýcarsko si smlslo na neškodném Dánsku, Švédové rozhodli třemi góly během 26 vteřin
včera
Předání Gazy palestinské samosprávě paradoxně zhoršilo kvalitu života Palestinců, uvádí Záhora
včera
Nečas myslel na přílet do Prahy hned po skončení v play-off NHL. Pohmožděná žebra vyloučil
Pětadvacetiletý útočník Martin Nečas i přes zpoždění letu z Ameriky do Česka je již v Praze a krátce po připojení k národnímu mužstvu se vyjádřil pro česká média. Uvedl, že prakticky hned po konci v play-off NHL s Carolinou nepřemýšlel nad ničím jiným než nad tím, jak se co nejrychleji přesunout do dějiště světového šampionátu, tedy do Prahy. Jak sám také řekl, nejraději by už nastoupil večer proti Británii a zároveň vyvrátil, že by snad měl něco se žebry.
Zdroj: David Holub