Peking - Čínská loď, která se spolu s plavidly jiných států podílí na hledání zmizelého malajsijského letadla, zachytila signál. Informovala o tom dnes agentura Nová Čína. Podle ní také jedno z čínských letadel v prohledávané oblasti zaznamenalo několik bílých plovoucích předmětů. V Indickém oceánu záchranáři několika zemí pátrají po černých skříňkách pohřešovaného letadla. Zda zachycený signál souvisí s hledaným strojem, zatím není jasné.
Z minulých zpráv je známo, že americkým detektorem schopným zachytit signály z černých skříněk z velké hloubky je vybaveno australské plavidlo Ocean Shield. Odborníci oslovení stanicí CNN ale nevyloučili, že čínské plavidlo je vybaveno sonarem schopným určité signály zachytit také.
Zachycený signál má frekvenci 37,5 kilohertzů, což je standardní frekvence, na níž vysílají signály černé skříňky. Podobně jako Číňané i Australané ale podle agentury Reuters řekli, že musejí ještě ověřit, zda zaznamenaný impulz souvisí se strojem z letu MH370.
Odborníci, kteří se k nálezu vyslovili na CNN, se podivují nad postupem Číny. Upozornili, že Číňané jsou součástí mezinárodního pátracího týmu a neměli informaci zveřejnit předtím, než informovali kolegy a než se podařilo s jistotou určit, co vlastně bylo zachyceno.
Na jednoznačné zprávy o letadle čekají skoro měsíc příbuzní pasažérů, kteří jsou vyčerpaní nejistotou. Podle jedné z odbornic je jisté, že pokud by signál zachytili Australané, informace by předčasně do médií nemohla uniknout. Postup Číňanů vyvolává také otázky o vybavení jejich lodí a o tom, zda nemají k dispozici technologii, o níž neinformovali.
Malajsie dnes slíbila, že se nevzdá snahy najít zmizelé dopravní letadlo, a oznámila podrobnosti o mezinárodním vyšetřovacím týmu, který má co nejrychleji prozkoumat okolností letu. Skupinu povede nezávislý vyšetřovatel, který má být brzy jmenován. Ve skupině mají být odborníci z Austrálie, Číny, Spojených států, Británie a Francie.
Standardně a podle normy (tj. požadavků úřadu pro civilní letectví) jsou černé skříňky vybaveny akumulátory, které zabezpečují přísun energie na 30 dní. To je doba, která se doposud zdála jako dostatečně dlouhá.
Psali jsme: Nový směr vyšetřování: Piloty zmizelého letadla otrávili jídlem Aerolinky mají ostudu: Sarkastický text musel zmizet, redaktory stihne trestPo jejím uplynutí začne kapacita akumulátorů postupně klesat. Podle neoficiálních informací pak skříňky dokáží vysílat už jen 14 dní, maximálně tři týdny. Navíc, jak klesá množství energie, snižuje se i dosah jejich akustických majáků. Každých čtyři až pět dní klesne intenzita signálu o 10 až 15 procent.
Může se tedy stát, že pokud leží skříňky opravdu hluboko na dně Indického oceánu, signál nebude na hladině zachytitelný. Po uplynutí i této "rezervní lhůty" se skříňky definitivně odmlčí a změní se v pouhý kus železa. Jejich detekce už nebude možná jinak než sonarem nebo opticky, informuje technet.iDnes.cz.
Černé skříňky nejsou nerozbitné
Existují dva druhy takzvaných černých skříněk. Flight Data Recorder – letový zapisovač, který má rozměry 60 krát 20 krát 150 centimetrů, a Cockpit Voice Recorder – zapisovač hovorů, který je asi o polovinu delší a má v paměti uložena slova členů posádky nejméně třicet minut před havárií.
Obě skříňky jsou umístěny v nejbezpečnější, tedy zadní části letadla, která nejčastěji havárii přežije. Pokud jde o bezpečnost, platí to i pro cestující.
Velmi často ale havárii nepřežijí ani černé skříňky. Jsou sice odolné, ale nejsou nerozbitné. Letové zapisovače (Flight Data Recorders) jsou vyrobeny ze dvou vrstev titanového pancíře, oddělených izolační hmotou. Musí být schopny třicet minut odolávat teplotě až 1100 °C, celých deset hodin teplotě 250 °C a navíc vydržet velké přetížení. Dle serveru fiftyfifty.cz paměťové čipy skříňky uchovávají kompletní údaje o letu. Většina jich zaznamenává ve velmi krátkých časových intervalech odděleně několik desítek letových funkcí, například otáčky motoru, výšku, rychlost, teplotu motoru, stav paliva atd.
Spadne-li černá skříňka do vody, vysílá havarijní signál na zvláštní vlnové délce, aby se dala snáze najít. V případě leteckých katastrof se daří černé skříňky objevit zhruba v osmdesáti procentech případů.
Související
Malajsie po 11 letech obnovuje pátrání po letu MH370
Svět se po 11 letech vrací k jedné z největších záhad současnosti
Zmizelý Boeing 777 letu MH370 (březen 2014)
Aktuálně se děje
před 3 hodinami
OBRAZEM: Mikuláš se svou partou čertů a andělů si podmanil ulice Prahy
včera
Experti rozebrali chování prince Harryho. Návrat domů není vyloučen
včera
Papír s informací o růstu důchodů už nepřijde každému, upozornil úřad
včera
V USA padl první trest v případu smrti herce Matthewa Perryho
včera
Nedorozumění vedlo k policejnímu zásahu ve škole v Praze
Aktualizováno včera
Zemřel populární moderátor Patrik Hezucký
včera
Německo schválilo dobrovolnou vojenskou službu. Čekají se protesty mladých
včera
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
včera
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
včera
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
včera
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
včera
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
včera
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
včera
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
včera
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
včera
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
včera
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
včera
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
včera
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
včera
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
Nejenom prezident má problém s vládním angažmá poslance Filipa Turka (Motoristé), který by se po poslední rošádě měl stát ministrem životního prostředí, nikoliv šéfem diplomacie. Podle průzkumu nechce Turka v příští české vládě více než polovina lidí.
Zdroj: Jan Hrabě