Závěrečná zpráva: Zřícení letadla Lion Air zavinili piloti i firma Boeing

Nehodu letounu Boeing 737 MAX indonéské letecké společnosti Lion Air, který se loni v říjnu se 189 lidmi na palubě zřítil do Jávského moře, způsobily chyby v designu letadla, špatný výcvik pilotů a problémy s údržbou stroje. Uvedli to indonéští vyšetřovatelé ve zprávě, která byla dnes zveřejněna.

Letadlo, které odstartovalo 29. října z Jakarty do letoviska u ostrova Sumatra, havarovalo krátce po startu. O pět měsíců později se zřítil další Boeing 737 MAX, který patřil společnosti Ethiopian Airlines. Na palubě letu, jenž startoval z etiopské metropole Addis Abeby, bylo 157 lidí a ani z nich nikdo nehodu nepřežil.

V reakci na neštěstí v Etiopii byla v březnu všechna letadla 737 MAX, která jsou nejprodávanějším modelem Boeingu, odstavena po celém světě z provozu.

Indonéský národní výbor pro bezpečnost dopravy dnes ve své závěrečné zprávě uvedl, že letoun společnosti Lion Air mířící z Jakarty na Sumatru spadl proto, že piloti nebyli informováni o softwarovém problému stabilizačního systému MCAS v letounech MAX a nevěděli, jak na ně mají rychle reagovat. Kvůli vadnému senzoru automatický bezpečnostní systém opakovaně poslal stroj do střemhlavého letu a posádka nedokázala nad letadlem udržet kontrolu.

Vyšetřování odhalilo i sérii dalších pochybení. "Podle toho, co víme, přispělo k nehodě devět různých věcí. Kdyby jedna z nich nenastala, možná by k nehodě nedošlo," uvedl vyšetřovatel Nurcahyo Utomo.

Podle vyšetřovací zprávy nese zčásti na nehodě vinu i druhý pilot, který krátce před pádem stroje nedokázal v letové příručce najít, jak udržet nad letadlem kontrolu, či provést kroky, které si měl již dříve zapamatovat. Podle zprávy druhý pilot vykazoval špatné výsledky i při výcviku. Problémy byly shledány rovněž v komunikaci mezi prvním a druhým pilotem.

Technici společnosti Lion Air se ve zprávě dočkali kritiky, že vadný stabilizační systém podle všeho při instalaci netestovali. Firma Lion Air navíc měla zakázat další lety Boeingu 737 MAX poté, co se tento stroj potýkal s problémy při předchozích čtyřech příležitostech, včetně cesty z ostrova Bali do Jakarty den před osudným letem.

Firma Boeing dnes uvedla, že v reakci na doporučení indonéských vyšetřovatelů přijme odpovídající kroky.

Související

Boeing 737 MAX

Kdy vzlétnou Boeingy 737 MAX? FAA neví a nic není jisté

Šéf amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA) Dan Elwell nemá žádný harmonogram toho, kdy by jeho úřad mohl opět uvést do provozu letouny Boeing 737 MAX, jejichž byly pozastaveny po tragických nehodách v Indonésii a Etiopii. V noci na dnešek o tom informovala agentura Reuters.

Více souvisejících

zřícení Boeingu 737 MAX 8 Lion Air letu JT610 (29.10.2018) Lion Air Letecké nehody indonésie Boeing 737 MAX

Aktuálně se děje

před 15 minutami

Aktualizováno před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 7 hodinami

před 8 hodinami

před 9 hodinami

před 10 hodinami

před 11 hodinami

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Palestina, pásmo Gazy

Dětské osudy, které lámou srdce. Život v Gaze připravuje děti o sny i končetiny

Život v Gaze, poznamenaný dlouholetým konfliktem, přináší osudy, které lámou srdce i ty nejzkušenější. Pro některé děti je cesta za lékařskou péčí jedinou šancí na přežití, avšak jen málo z nich tuto možnost dostane. Příběhy malých pacientů, kteří unikli válečným hrůzám a byli převezeni k léčbě do Spojených států, ukazují nejen lidskou tragédii, ale také odvahu a obrovskou solidaritu. Zmapoval je server SkyNews.

včera

včera

Kreml zveřejnil detaily schůzky Putina s Ficem

Slovenský premiér Robert Fico uskutečnil pracovní návštěvu v Rusku, kde se setkal s prezidentem Vladimirem Putinem. Jednalo se o jejich první osobní schůzku od roku 2016, která přichází v době složitých vztahů mezi Moskvou a Bratislavou. 

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy