Francie - Situace kolem avizovaného propouštění francouzské letecké společnosti došla tak daleko, že manažeři museli uprchnout ze zasedání správní rady. Jejich úprk byl vykoupen roztrhanými košilemi a saky.
Air France 5. října oficiálně potvrdila, že hodlá propustit 2900 osob. Rozzuření zaměstnanci proto napadli zasedání Výboru společnosti, který se sešel ve svém sídle nedaleko pařížského letiště Charlese de Gaulla. Generální ředitel Frédéric Gagey prchl ze schůzky bez újmy na zdraví či majetku, ale manažer Xavier Broset a čelní představitel společnosti Pierre Plissonnier takové štěstí neměli. Když se pokoušeli zdolat plot areálu, několik blíže neidentifikovaných lidí je dostihlo a rozervalo jim na zádech obleky a košile.
Celková bilance? Sedm lidí - dva strážní a pět manažerů Air France - bylo zraněno. Gagey po incidentu uvedl, že v žádném případě neukazuje pravou tvář Air France. "Jsem šokován a zklamán úrovní osobního přístupu, ale nechtěl bych obviňovat všechny zaměstnance Air France," prohlásil Broseta francouzským médiím na tiskové konferenci po incidentu. Právní zástupci zvažují proti aktérům incidentu právní kroky a vznést obvinění z fyzického útoku na veřejné osoby. "Ti, kteří se propůjčili k násilí jsou nezodpovědní, protože přínosný dialog obou stran nemůže nic nahradit," vyjádřil se k situaci francouzský ministr hospodářství Emmanuel Macron.
Air France zveřejnila plán na restrukturalizaci, v jehož důsledku společnost opustí 1700 osob pozemního personálu, 900 palubních pracovníků (stewardů a letušek) a 300 pilotů. Podle mluvčích Air France společnost preferuje odchody pracovníků po vzájemné dohodě, ale nemůže vyloučit ani nutná proupštění. Snižování počtu má začít prakticky ode dne oznámení změn až do roku 2017. Air France v tomto kroku vidí snížení nákladů na provoz v hodnotě 1,8 miliard eur. Záměrem těchto opatření je snaha udržet krok s leteckými společnostmi se sídlem zejména v Asii, které fungují na bázi dálkových a levných transevropských letů.
Škrty postihnou i dceřinnou Air France-KLM, v níž má francouzský stát 17,6 % akcií; minulý týden rovněž přistoupila k redukování stavu. Před rokem a půl tu piloti zablokovali předchozí plán týkající se rozšíření o nízkonákladové letecké společnosti mezi evropskými destinacemi. Velká část z celkového počtu 64 000 zaměstnanců pobočky už obětovala kvůli snížení nákladů placenou dovolenou a náhradu za přesčasy. Těmto lidem vadí, že piloti se zůstávají nedotknutelnou skupinou, která se těší stále lepším podmínkám a pravidelně se jim zvyšují platy. Muži za kniplem v pilotní kabině se brání argumentem, že pouze bojují za stejný plat, výhody a benefity, které mají jejich kolegové na stejných postech ve všech dceřinných společnostech Air France.
Přitom pozemní personál za poslední tři roky vykázal o 23% vyšší efektivitu, zatímco piloti se za stejné období mohou pochlubit nárůstem pouze o 13%. To je v přímém rozporu se schváleným plánem Air France, který požadoval navýšení produktivity o 20% s cílem udržet krok s evropskou konkurencí.
První říjnový den padla možnost restruktralizace Air France-KLM, protože piloti odmítli ustoupit ze svých stanovisek v otázce rozšíření aktivit nízkonákladové společnosti Transavia (ta sice působí samostatně, ale patří pod hlavičku Air France-KLM). Podle odborníků to může vážně ochromit možnosti společnosti konkurovat dalším leteckým společnostem eurozóny, které rozšiřují vlastní nízkonákladové linky.
Politici se snaží konflikt zažehnat. Ministr Macron vyzval všechny partnery k zodpovědnému chování, premiér Manuel Valls apeluje na piloty, aby tváří v tvář finančním problémům společnosti "vyvinuli patřičné úsilí". Předseda socialistické skupiny v národním shromáždění Bruno Le Roux vyslovil názor, že zmíněný konflikt může zásadním způsobem rozhodnout o dalším osudu národní identity Air France. "Společnost bude existovat i nadále... a bude ještě francouzská, nebo už ne?"
Související
Páchlo to jako hnůj: Cestující v letadle Air France objevil podlahu nasáklou krví a průjmem
Francouzský soud zprostil Airbus a Air France obvinění kvůli havárii z roku 2009 s 228 mrtvými
Aktuálně se děje
před 18 minutami
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
před 1 hodinou
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
před 1 hodinou
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
před 1 hodinou
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
před 2 hodinami
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
před 2 hodinami
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
před 3 hodinami
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
před 4 hodinami
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
před 5 hodinami
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
před 5 hodinami
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
před 6 hodinami
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
před 6 hodinami
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
před 7 hodinami
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 8 hodinami
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
před 9 hodinami
Počasí o víkendu: V noci bude mrznout, přes den se citelně oteplí
včera
Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem
včera
Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin
včera
Babiš oznámil, že se navždy vzdá Agrofertu
včera
New York Times podává žalobu na Pentagon a Hegsetha
včera
Letadlo se Zelenským pronásledovaly záhadné vojenské drony
Letadlo ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského bylo podle zpráv sledováno čtyřmi drony vojenského typu těsně před přistáním na dublinském letišti v pondělí. Zdroje deníku The Journal uvedly, že drony vzlétly z místa na severovýchodě irské metropole. Tyto bezpilotní stroje pak letěly směrem k letové trase ukrajinského prezidenta, čímž narušily bezletovou zónu, která byla zavedena irským úřadem pro civilní letectví (IAA) pro dobu jeho návštěvy.
Zdroj: Libor Novák