Francie - Situace kolem avizovaného propouštění francouzské letecké společnosti došla tak daleko, že manažeři museli uprchnout ze zasedání správní rady. Jejich úprk byl vykoupen roztrhanými košilemi a saky.
Air France 5. října oficiálně potvrdila, že hodlá propustit 2900 osob. Rozzuření zaměstnanci proto napadli zasedání Výboru společnosti, který se sešel ve svém sídle nedaleko pařížského letiště Charlese de Gaulla. Generální ředitel Frédéric Gagey prchl ze schůzky bez újmy na zdraví či majetku, ale manažer Xavier Broset a čelní představitel společnosti Pierre Plissonnier takové štěstí neměli. Když se pokoušeli zdolat plot areálu, několik blíže neidentifikovaných lidí je dostihlo a rozervalo jim na zádech obleky a košile.
Celková bilance? Sedm lidí - dva strážní a pět manažerů Air France - bylo zraněno. Gagey po incidentu uvedl, že v žádném případě neukazuje pravou tvář Air France. "Jsem šokován a zklamán úrovní osobního přístupu, ale nechtěl bych obviňovat všechny zaměstnance Air France," prohlásil Broseta francouzským médiím na tiskové konferenci po incidentu. Právní zástupci zvažují proti aktérům incidentu právní kroky a vznést obvinění z fyzického útoku na veřejné osoby. "Ti, kteří se propůjčili k násilí jsou nezodpovědní, protože přínosný dialog obou stran nemůže nic nahradit," vyjádřil se k situaci francouzský ministr hospodářství Emmanuel Macron.
Air France zveřejnila plán na restrukturalizaci, v jehož důsledku společnost opustí 1700 osob pozemního personálu, 900 palubních pracovníků (stewardů a letušek) a 300 pilotů. Podle mluvčích Air France společnost preferuje odchody pracovníků po vzájemné dohodě, ale nemůže vyloučit ani nutná proupštění. Snižování počtu má začít prakticky ode dne oznámení změn až do roku 2017. Air France v tomto kroku vidí snížení nákladů na provoz v hodnotě 1,8 miliard eur. Záměrem těchto opatření je snaha udržet krok s leteckými společnostmi se sídlem zejména v Asii, které fungují na bázi dálkových a levných transevropských letů.
Škrty postihnou i dceřinnou Air France-KLM, v níž má francouzský stát 17,6 % akcií; minulý týden rovněž přistoupila k redukování stavu. Před rokem a půl tu piloti zablokovali předchozí plán týkající se rozšíření o nízkonákladové letecké společnosti mezi evropskými destinacemi. Velká část z celkového počtu 64 000 zaměstnanců pobočky už obětovala kvůli snížení nákladů placenou dovolenou a náhradu za přesčasy. Těmto lidem vadí, že piloti se zůstávají nedotknutelnou skupinou, která se těší stále lepším podmínkám a pravidelně se jim zvyšují platy. Muži za kniplem v pilotní kabině se brání argumentem, že pouze bojují za stejný plat, výhody a benefity, které mají jejich kolegové na stejných postech ve všech dceřinných společnostech Air France.
Přitom pozemní personál za poslední tři roky vykázal o 23% vyšší efektivitu, zatímco piloti se za stejné období mohou pochlubit nárůstem pouze o 13%. To je v přímém rozporu se schváleným plánem Air France, který požadoval navýšení produktivity o 20% s cílem udržet krok s evropskou konkurencí.
První říjnový den padla možnost restruktralizace Air France-KLM, protože piloti odmítli ustoupit ze svých stanovisek v otázce rozšíření aktivit nízkonákladové společnosti Transavia (ta sice působí samostatně, ale patří pod hlavičku Air France-KLM). Podle odborníků to může vážně ochromit možnosti společnosti konkurovat dalším leteckým společnostem eurozóny, které rozšiřují vlastní nízkonákladové linky.
Politici se snaží konflikt zažehnat. Ministr Macron vyzval všechny partnery k zodpovědnému chování, premiér Manuel Valls apeluje na piloty, aby tváří v tvář finančním problémům společnosti "vyvinuli patřičné úsilí". Předseda socialistické skupiny v národním shromáždění Bruno Le Roux vyslovil názor, že zmíněný konflikt může zásadním způsobem rozhodnout o dalším osudu národní identity Air France. "Společnost bude existovat i nadále... a bude ještě francouzská, nebo už ne?"
Související
Páchlo to jako hnůj: Cestující v letadle Air France objevil podlahu nasáklou krví a průjmem
Francouzský soud zprostil Airbus a Air France obvinění kvůli havárii z roku 2009 s 228 mrtvými
Aktuálně se děje
včera
Rodinný konflikt v Plzni skončil vraždou a pokusem o další. Případ není uzavřen
včera
ANO válcuje českou politiku i podle dalšího průzkumu. Sahá po vlastní většině
včera
Obrana proti balistickým střelám je extrémně obtížná. Rusko se snaží Západ zastrašit, říká Drmola
včera
Putin přiznal, že Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu. Válka se mění v globální konflikt, varoval
včera
Mír, ale za jakou cenu? Ukrajinci, kteří utekli ze země, promluvili
včera
Klimatická dohoda padla. Summit COP29 přinesl jen zklamání a hořkou pachuť
včera
Vadí vám Trump? Prodáme vám dům za dolar, vyzývá italská vesnice Američany
včera
Útok balistickou střelou na Ukrajině: Západ zpochybnil použití ICBM, internetem kolují nové záběry
včera
Svět řeší podivnou ruskou tiskovku. Neříkejte nic o útoku balistickou střelou, nařídil někdo Zacharovové
včera
Generální ředitel WHO skončil v nemocnici
včera
27 milionů obyvatel na místě, které je zabíjí. Jak se žije v nejznečištěnějším městě na světě?
včera
Rusko jedinou střelou zahodilo všechny snahy ze studené války. Západ nesmí polevit
včera
Rusko je ochotné jednat o míru na Ukrajině. Když se splní jeho požadavky
včera
Netanjahu podle OSN zdecimoval Pásmo Gazy. Absurdní, brání se zatykači
včera
EU se připravuje na obchodní válku. Podle ekonoma Kuchaře Trumpova cla pocítí hlavně Američané
včera
ICC vydal zatykače na Netanjahua a Gallanta
včera
Nástup Trumpa znervózňuje všechny. Kyjev i Moskva se snaží získat výhodu ve válce, než převezme úřad
včera
Rusko vypálením ICBM vyslalo signál, že má technologie a je ochotné je použít, řekl Kraus pro EZ
včera
Polsko je naším prioritním cílem, prohlásila Zacharovová
včera
Nové varování meteorologů. Sněhu bude až 15 centimetrů, zesílí i vítr
Na Moravě a ve Slezsku může napadnout ještě o pár centimetrů více, než se původně předpokládalo. Vyplývá to z nejnovějšího znění výstrahy, v němž Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) upřesnil její časovou a územní platnost. Meteorologové zároveň přidali varování před silným větrem.
Zdroj: Jan Hrabě