Spojené království se od odchodu z EU v lednu nachází v přechodném období, během něhož se řídí dosavadními obchodními pravidly. To se ale změní 1. ledna 2021, kdy přechodné období vyprší. Británie i EU přitom hovoří o pravděpodobné možnosti, že nedospějí k dohodě o budoucích obchodních vztazích.
Jak se na konkrétní hrozící situace úřady na obou stranách připravují, přehledně shrnuje BBC:
Tvoření kolon nákladních automobilů
Prvních šest měsíců po 1. lednu bude britská vláda provádět jen minimum kontrol zboží proudícího do Británie, ale EU bude naplno kontrolovat zboží přicházející z Británie. Britská vláda varovala, že v nejhorším případě by se mohly tvořit kolony čítající 7000 kamionů na silnicích u Doveru a Lamanšského průlivu.
Britská vláda má pro takový případ dva plány:
Operace Brock je plán řízení dopravy, který má zabránit tomu, aby silnice v hrabství Kent každý den ucpávalo více než 10.000 nákladních aut. Řidiči velkých kamionů budou potřebovat zvláštní povolení (Kent Access Permit), než do hrabství vstoupí. Dostanou ho jen v případě, že budou mít v pořádku doklady pro vývoz zboží. Pro ostatní dopravu bude využit systém svedení provozu do protisměru. Pro případy, že se v koloně vyskytne více než 2000 nákladních aut, plánuje vláda zřídit několik dočasných parkovišť.
Při spuštění plánu označovaného jako operace Fennel by bylo v případě potřeby až 7000 těžkých kamionů odkloněno na vysloužilé letiště Manston poblíž města Ramsgate. Vláda se chystá vybudovat i další odstavné kapacity, v krajním případě by mohla jako dočasné parkoviště posloužit dálnice M26.
Nedostatek potravin
Pokud nebudou podniknuty další kroky, britští řidiči kamionů si budou muset zažádat o dokumenty označované jako ECMT povolení, umožňující vstup do zemí EU. Evropská komise varovala, že těchto povolenek není dostatek, což znamená, že do EU by nemohl být vpuštěn dostatečný počet britských nákladních vozů, aby naložily zboží a odvedly je zpět do Británie.
Evropská komise řekla, že by to mohlo vést k vážným komplikacím a možnému "ohrožení veřejného pořádku". Navrhuje proto, že bude britským nákladním vozům a autobusům šest měsíců umožňovat vjezd na své území bez zvláštních povolení, pokud tomu tak bude i v opačném směru. Navrhovaný postup by rovněž umožnil nerušené pokračování pravidelných autobusových linek mezi Severním Irskem a Irskem.
Británie se podle BBC ještě jasně nevyjádřila, zda se chystá nadále operátory z EU vpouštět do země.
Letecká doprava
Podobný návrh je na stole pro leteckou dopravu. V případě nedohody by Británie přestala být součástí evropského společného leteckého prostoru ECAA, který britským aerolinkám umožňuje létat do destinací v EU a naopak. Evropská komise navrhuje šestiměsíční režim, kdy by bylo umožněno pokračování letů, dokud nebude dohoda. Požaduje však, aby Londýn nabídl totéž provozovatelům z unijních zemí. Ani na tento návrh Británie zatím nereagovala.
Nedostatek léků
Britská vláda řekla farmaceutickým společnostem, aby si udělaly zásoby a naplánovaly alternativní dodavatelské trasy pro případ, že se vyskytnou problémy na hranicích. Dále vyčlenila dodatečnou nákladní kapacitu pro případ, že ji budou farmaceutické firmy potřebovat.
Pokud jde o vakcínu proti covidu-19, vláda má plán, jak zajistit dostatečné množství dodávek očkovací látky od firem Pfizer a BioNTech vyráběné v Belgii, pokud nastanou problémy na hranicích. Plán zahrnuje alternativní námořní trasy i poskytnutí nákladních vojenských letounů.
Rybolov
Evropská komise rovněž navrhla prodloužení lhůty pro dosažení dohody o rybolovu až do konce příštího prosince. To by evropským rybářským lodím umožnilo nadále lovit v britských vodách a naopak další rok, dokud se nedospěje k dohodě.
V současnosti to ale vypadá tak, že nebritským lodím nebude od ledna v případě nedosažení dohody o budoucích obchodních vztazích umožněno lovit v britských vodách. Britský rybářský průmysl by zase postihly dovozní přirážky a byrokratické překážky při exportu do zemí EU.
Související
Události Petra Nutila: Konec Liberlandu, nejhorší premiér, antibrexit a homofobní konzervatismus
Dover musí rozšířit kapacity. Po brexitu začaly „nepřijatelné“ fronty, říká šéf přístavu
Brexit , Velká Británie , EU (Evropská unie)
Aktuálně se děje
před 28 minutami
Trump vyzval Evropu, aby poskytla Ukrajině více peněz
před 56 minutami
Izrael zaútočil na pozice syrské armády
před 1 hodinou
USA o útoku na Írán věděly předem. Operaci neschválily
před 1 hodinou
Izrael zaútočil na Írán, tvrdí média. Úřady zatím mlčí
před 2 hodinami
Fico otočil a podporuje Ukrajinu. Anebo ne?
před 3 hodinami
Předpověď počasí do konce týdne: Do hor se vrátí zima, spadne až 40 cm sněhu
včera
Tusk: Situace je kritická. Nadcházející týdny mohou rozhodnout o osudu Ukrajiny
včera
Česko našlo způsob, jak využít peníze ze slovenské sbírky na munici, řekl Fiala
včera
Rada Evropy obvinila Rusko ze smrti Alexeje Navalného. Putina označila za nelegitimního prezidenta
včera
Julia Navalná se dostala na seznam 100 nejvlivnějších lidí světa časopisu Time
včera
Írán čelí novým západním sankcím i hrozbě izraelské odvety
včera
V Bayreuthu zatkli 2 ruské agenty, kteří plánovali útoky v Německu
včera
Hrozil atentát na Zelenského? Polsko odhalilo muže, který dával informace Rusům
včera
Škola Michael vychovává špičku současné mladé fotografie
včera
Írán vyhrožuje Izraeli útokem na jaderná zařízení
včera
Vilu Putinovy bývalé manželky Ljudmily Francie zabavila. Kreml je rozhodnutím pobouřen
včera
Zaměstnanci UNRWA tvrdí, že po zadržení je izraelská armáda mučila
včera
Kyjev: Pokud Ukrajina padne, nastane třetí světová válka
včera
Rusové od napadení Ukrajiny zabili nejméně 543 ukrajinských dětí. Zranění utrpělo 1 296
včera
Izraelem to neskončí? Napětí kvůli válce v Pásmu Gazy může vyústit v masivní konflikt
Generální tajemník OSN António Guterres ve čtvrtek upozornil, že eskalující napětí ohledně války v Pásmu Gazy a útoku Íránu na Izrael může vyústit v "celoplošný regionální konflikt" na Blízkém východě.
Zdroj: Libor Novák