Po Záhřebu přebírá pomyslnou štafetu v předsednictví EU Berlín, který avizoval, že jeho hlavní prioritou bude boj s dopady koronakrize na hospodářství a ekonomiku. Jednotlivé členské země tak mohou počítat, že se svými problémy nezůstanou na holičkách, a že jim Unie pomůže. Vyhýbat se ale nehodlá ani dalším klíčovým tématům jako jsou klima, digitalizace a brexit.
"Znovu silná Evropa, to je naše motto. Nejde jen o koronavirus, máme strategické problémy, u kterých musíme společně hledat řešení. Patří sem digitalizace, klima a sociální soudržnost. Navíc musíme udělat své domácí úkoly – evropské finance a brexit," slíbil německý velvyslanec v Česku Christoph Israng.
Podle místopředsedy Asociace exportérů Otty Daňka čeká Německo nelehký úkol, a to opět nastartovat průmysl, na němž jsou všechny členské státy závislé.
"Platí, že předsednictví už není tak viditelné a neurčuje agendu tolik jako před Lisabonskou smlouvu, ale pokud je nějaká země schopná v zákulisí domlouvat kompromisy a prosazovat témata, tak je to právě Německo,“ vysvětlil analytik Českého rozhlasu Filip Nerad s poznámkou, že pokud nebudou ostatní evropské země spolupracovat, pak ani Němci nic nezmohou.
Co euro, to cent pro Čechy?
"Automobilový sektor určitě je v ohrožení – automobilky, strojaři a částečně stavaři pociťují výpadky poptávky, protože domácnosti a firmy odkládají výdaje,“ varoval v rozhovoru pro CNN Prima News hlavní ekonom Patria Finance Jan Bureš.
Podle ekonoma je šance v programech německé vlády na záchranu ekonomiky, které mohou pomoci i Česku, neboť jedno euro investované v Německu znamená jeden eurocent pro Čechy.
"To na první pohled není hodně, ale záchranné balíky pro německou ekonomiku jsou násobně větší ty české. Poslední balík má hodnotu 100 miliard eur, takže k nám na nové přidané hodnotě přiteče až miliarda eur," vysvětlil Bureš.
Naopak pomyslným kamenem úrazu se mohou stát snahy o ekologickou dopravu, jelikož si na přílišnou regulaci stěžovaly automobilky už za hospodářské prosperity. Nebude-li přijato šrotovné, anebo se dojde-li ke zvýhodňování elektromobilů, pak to automobilkám uškodí.
Související
Ekonomika stoupla o více než procento, odhadují statistici
Sankce i hrozba obchodní války. Jak se Evropa chystá na návrat Trumpa?
Ekonomika , Euro (měna) , Německo , Covid-19 (koronavirus SARS-CoV-2)
Aktuálně se děje
před 46 minutami
Ochraňují nás duše zemřelých příbuzných? Naši předci tomu věřili
před 1 hodinou
Netradiční policejní práce. Strážci zákona dnes začnou střílet divočáky na Liberecku
před 2 hodinami
Proruští socialisté označili volby za zmanipulované. Pak se ozvala Gruzie
před 2 hodinami
Trump nebo Harrisová? Výsledek voleb se nemusíme dozvědět několik dní
před 3 hodinami
Republikáni vs demokraté: Jaký je rozdíl mezi největšími politickými stranami v USA?
před 4 hodinami
Izraelská armáda zabila velitele Hizballáhu i organizátora útoků ze 7. října
před 5 hodinami
Historie plná zvratů a nečekaných momentů. Podívejte se na zajímavosti z amerických voleb
před 5 hodinami
Volební úředníci EXKLUZIVNĚ pro EZ popsali, jak se USA brání volebním podvodům
před 5 hodinami
Volby prezidenta USA 2024: Vše, co potřebujete vědět
před 6 hodinami
Španělsko se topí pod vodou. Video ukazuje, jak povodně zaplaví město za pár vteřin
před 7 hodinami
Česko se raduje z výsledků voleb v Moldavsku. Můžete se na nás spolehnout, vzkázal Sanduové Fiala
před 8 hodinami
Prezidentské volby v Moldavsku vyhrála Sanduová, čelila ruským pokusům zvrátit hlasování
před 8 hodinami
Trump zažaloval televizní stanici CBS
před 9 hodinami
WSJ: Írán podnikne mohutný a komplexní útok na Izrael
před 9 hodinami
V amerických volbách už hlasovalo přes 75 milionů lidí. Dříve, než vůbec začaly
před 10 hodinami
Jak funguje Electoral College a proč existuje? Vítěz prezidentských voleb v USA nemusí mít většinu hlasů
před 10 hodinami
Rozzuřený dav se vrhnul na krále Filipa. Proti obětem záplav zasáhla policie
před 10 hodinami
Trump lituje, že přiznal porážku. Neměl jsem odcházet z Bílého domu, prohlásil
před 12 hodinami
Počasí se příští víkend mírně oteplí, přesto bude chladné
včera
Max Verstappen deklasoval konkurenci v těžkých brazilských podmínkách
Náročné deštivé podmínky v São Paulu vytvořily dramatickou závodní podívanou. Max Verstappen zvítězil po fantastické jízdě z 17. pozice, když využil příležitostí, které mu počasí nabídlo. O další překvapení se postaral tým Alpine, který obsadil druhé a třetí místo.
Zdroj: Adam Skála