Snížení maximální rychlosti na 30 km/h je současným trendem evropských měst

Výběr informací o snižování maximální povolené rychlosti v evropských velkoměstech (v Paříži začne 30. srpna platit prakticky po celém městě maximální rychlost 30 kilometrů v hodině):

Omezení rychlosti na 30 km/h

- Bezpečnost silničního provozu ve městech je v souvislosti s nárůstem kapacity dopravy i zvyšující se zalidněností jedním z hojně diskutovaných témat posledních desetiletí. Nejvíce postiženi nehodami ve městech jsou takzvaní zranitelní účastníci silničního provozu, tedy chodci, cyklisté a motocyklisté. Podle některých studií na ně připadá až 70 procent úmrtí ze všech smrtelných nehod, které se staly v městských oblastech. Současným trendem v evropských městech je proto snižování rychlostního limitu z 50 km/h na 30 km/h, což například dlouhodobě prosazuje Evropská rada pro bezpečnost dopravy (ETSC) v oblastech se zvýšeným pohybem chodců.

- Snížení maximální rychlosti z 50 km/h na 30 km/h poměrně výrazně přispívá k poklesu počtu nehod s těžkým zraněním či usmrcením, navíc lze při nižší rychlosti s velkou pravděpodobností kolizní situaci zcela odvrátit. Například podle zprávy Centra dopravního výzkumu (CDV) dokáže řidič při rychlosti 30 km/h zastavit o 14 metrů dřív než při 50 km/h.

- O snižování rychlostního limitu z 50 km/h na 30 km/h ve městech již několik let usiluje také například Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD). Studie OECD uvádějí, že při takto snížené povolené rychlosti je možné předpokládat pokles počtu nehod s těžkým zraněním zhruba o 70 procent a počet smrtelných nehod až o 90 procent. Důkazem mohou být poznatky z finských Helsinek a norského Osla, kde po zavedení maximální "třicítky" nezaznamenali v celém roce 2019 žádnou smrtelnou nehodu chodce či cyklisty. Bezpečnost provozu ve městech chce OECD zlepšit také četnějším výskytem úsekových měření.

- K důvodům většího omezení rychlosti ve městech patří také snaha o snížení emisí i hluku. Podle odborníků je však míra ekologického dopadu třicetikilometrové rychlosti sporná, neboť moderní vozy produkují méně škodlivin při rychlostech až kolem 50-60 km/h. Řešením je spíše plynulejší provoz a větší rozšíření vozidel s alternativním pohonem, tedy elektromobilů a hybridů. Některá německá města zavedla z tohoto důvodu před nedávnem zákaz vjezdu starších dieselových vozů do oblastí, které nesplňovaly limit 40 mikrogramů oxidu dusičitého (NO2) na metr krychlový v ročním průměru. Týká se to například Berlína, Hamburku či Stuttgartu.

- Povolená "padesátka" v obci platí ve většině evropských zemí, výjimkou je například Albánie, kde je povolená rychlost pouze 40 km/h, či Bělorusko, kde se může jezdit 60 km/h. V České republice je maximální povolená rychlost 50 km/h v obcích platná od roku 1997, kdy byla snížena z 60 km/h.

- K plošnému snížení rychlosti na 30 km/h ve městech přistoupilo od letošního května Španělsko, podle úřadů se úprava týká zhruba 60 až 70 procent městských ulic a silnic v zemi. "Třicítka" zde platí například na všech městských komunikacích s jedním pruhem v každém směru. Od letošního ledna se povolenou maximální "třicítkou" může jezdit ve většině ulic belgického hlavního města Bruselu, v sousedním Nizozemsku platí v řadě měst tato maximální rychlost již několik let a v platnost by v zemi mělo rovněž vstoupit plošné snížení rychlosti na tento limit. Prakticky po celé Paříži se bude od 30. srpna smět jezdit maximálně třicetikilometrovou rychlostí. Současná "padesátka" zůstane jen na okružních bulvárech, na silnicích v Buloňském lesíku a na několika ulicích kolem Champs-Élysées.

- V současné době také v ČR přibývá ve městech zón s maximální povolenou třicetikilometrovou rychlostí, zavádění těchto zón je podporováno i Národní strategií bezpečnosti silničního provozu. Podle vedoucího Besipu Tomáše Neřolda jsou zóny s "třicítkou" v kompetenci měst, které by si měly jejich účinnost lokálně vyhodnotit. Toto omezení rychlosti se většinou týká center a historických částí měst, maximálně "třicítkou" už se jezdí například v některých pražských čtvrtích (Praha 5, 7 či 8), v částech Brna, Olomouce, Slavkově u Brna, v Opavě či Chebu.

- V loňském roce byla v rámci konference o bezpečnosti silničního provozu ve Stockholmu schválena tzv. Stockholmská dohoda, kterou podepsalo na 140 zemí, jež se zavázaly přijmout opatření, která do roku 2030 povedou ke snížení počtu vážných nehod ve městech. Jedním z bodů dohody je také zavedení rychlostního limitu 30 km/h v oblastech se zvýšeným výskytem chodců.

Témata: doprava | EU | EuroZprávy.cz

Kanárské ostrovy: Sopka na La Palmě může chrlit lávu i čtvrt roku

22.09.2021 11:28 Na španělském ostrově La Palma může magma po nedělní erupci sopky podle odhadu expertů vytékat tři…

Během pandemie se v Česku zvýšil počet dospívajících, kteří nadměrně…

23.09.2021 14:18 Během pandemie se v Česku zvýšil počet dospívajících, kteří nadměrně používali internet, zjistili…

BIS postupovala podle sněmovní komise ohledně úkolů od Zemana v souladu se…

23.09.2021 21:22 Bezpečnostní informační služba (BIS) postupovala podle sněmovní komise pro její kontrolu ohledně…

Kauza Čapí hnízdo: Šaroch pochybil, nereagoval na nové informace, tvrdí…

23.09.2021 11:42 Dozorující státní zástupce Jaroslav Šaroch pochybil, když bezodkladně nereagoval na nové informace…

TI také nezná výsledek řízení Černošic s Babišem kvůli střetu zájmů

23.09.2021 15:32 Organizace Transparency International (TI), která podala městskému úřadu v Černošicích podnět kvůli…

Soud potvrdil doživotí pro Carlose. Terorista Ilich Ramírez Sánchez alias…

23.09.2021 21:41 Francouzský soud dnes potvrdil doživotí pro venezuelského teroristu Ilicha Ramíreze Sáncheze, který…

Portugalsko od října zruší většinu opatření. Naočkovalo 85 procent lidí

23.09.2021 18:52 Portugalsko od 1. října zruší téměř všechna zbývající protiepidemická opatření. Oznámil to dnes…

Slovenská policie zadržela převáděče, kteří přepravovali migranty i přes…

23.09.2021 14:36 Rozložení skupiny převáděčů, která přepravovala migranty ze Slovenska do Německa, ohlásila dnes…

EU chystá zavedení jednotné nabíječky pro telefony či tablety

23.09.2021 13:28 Na dobití jakéhokoli mobilního telefonu či tabletu prodávaného v Evropské unii by měla v budoucnu…

PROFIL: Angela Merkelová. Jak se vědkyně stala jednou z nejmocnějších žen…

23.09.2021 12:58 Původně měla být kancléřkou jen dočasně, po odchodu svého učitele a politického titána Helmuta…

PROFIL: Volby v Německu. Olaf Scholz a jeho SPD mají největší šanci na…

23.09.2021 12:54 Ministr financí Olaf Scholz patří mezi nejoblíbenější politiky v zemi a svou Sociálnědemokratickou…

PROFIL: Volby v Německu. Kdo je Armin Laschet, kandidát na kancléře za CDU…

23.09.2021 12:49 Armina Lascheta, který je kandidátem konzervativní unie CDU/CSU na německého kancléře v, podpořilo…

Německé volby ovlivní směřování Unie i roli von der Leyenové

23.09.2021 12:32 Nedělní německé volby a následný odchod kancléřky Angely Merkelové nezmění jen vládní poměry v…

Babiš na demografickém summitu odmítl imigraci na úkor rodin

23.09.2021 12:25 Někteří z politiků ze zemí střední a východní Evropy včetně českého premiéra Andreje Babiše dnes v…

Proud lávy ze sopky na ostrově La Palma výrazně zpomalil. Do moře možná…

23.09.2021 12:13 Proud lávy ze sopky na španělském ostrově La Palma od nedělní erupce výrazně zpomalil a možná tak…

Související:

Právě se děje

reklama