Berlín - Německé firmy strategicky darují peníze politickým stranám v malých částkách, aby se nedostaly do křížku s zákony o příspěvcích politickým stranám. Pojišťovací giganti a významné průmyslové asociace rozdělují své dary během celého roku, ať je kampaň nebo ne, a využívají dceřiných společností, aby daly peníze svým oblíbených stranám. Hlavním příjemcem je Křesťanskodemokratická unie (CDU) kancléřky Angela Merkelová, ukázala studie listu Deutsche Welle (DW).
Německé strany musí okamžitě hlásit veškeré dary nad 50 000 eur Bundestagu, který zveřejňuje informace na svých webových stránkách. Individuální příspěvky v rozmezí od 10 000 do 50 000 eur jsou odkryty až o 18 měsíců později, když jsou zveřejněny účty jednotlivých stran. Pokud jde o dary v hodnotě menší než 10 000 eur, strany nejsou vůbec povinny odhalit dárce. Pro srovnání, ve Spojených státech musí být zveřejněna identita každého dárce, který dává více než 200 dolarů přímo straně nebo kandidátovi.
Anette Sawatzkiová ze skupiny pro transparentní kampaň LobbyControl, která nedávno tvrdí, že je něco „systematického“ na tom, jak se společnosti dokáží vyhnout darování příspěvku, jehož částka by byla tak velká, že by musel být zveřejněn, a přitom dát svým preferovaným stranám příspěvky v hodnotě sumy v hodnotě šesti nul. Ačkoliv by podle zákonů neměla být politika ovlivňována finančními dary, nebrání to tomu, aby strany s propodnikatelskou politikou, kteří jsou např. proti minimální mzdě, dostávaly nejvíce finanční podpory od průmyslových sdružení.
Podíl darů v příjmech stran
Dary tvoří v průměru 19% příjmů německých politických stran - na rozdíl od 50% ve Spojených státech – přičemž největší z nich, CDU a Sociálně demokratická strana (SPD), mají roční příjem okolo 150 až 165 milionů eur. Nejdůležitější zdroj příjmu pro německé strany je financování ze státního rozpočtu. Po něm následují příspěvky od členů a volených zástupců. Dary jsou až třetím největším zdrojem příjmu.
Ačkoliv CDU a SPD získávají největší finanční dary od německých stran, díky těmto jiným příspěvkům netvoří pro ně tak významný podíl finančního přijmu jako u některých jiných stran. Pro CDU tvoří 20% z celkového příjmu, zatímco pro SPD jen 9%. Velmi významným finančním zdrojem jsou dary pro Alternativu pro Německo (AfD), pro kterou představují 56% podíl jejího příjmu. Taktéž pro Svobodnou demokratickou stranu (FDP) a Křesťansko-sociální unii Bavorska (CSU) tvoří nezanedbatelnou část jejich příjmu (36% a 31%).
Jak firmy podporují politické strany
Ilustrujícím příkladem způsobů, jakými německé firmy se vyhýbají zveřejnění podpory politických stran, jsou příspěvky CDU od velké finanční poradenské firmy Deutsche Vermögensberatung Holding. V roce 2013 tato firma dala CDU 403 000 eur, aniž by však svůj příspěvek musel označit za „hlavní dar“, přestože částka více než osmkrát překročila práh 50 000 eur, kdy musí dárce být zveřejněn. Toho Deutsche Vermögensberatung Holding dosáhl díky tomu, že CDU dával finance v menších částech přes své dceřiné firmy ( Deutsche Vermögensberatung AG, UBG Unternehmensberatung & Betreuung GmbH and Allfinanz).
Skupina Deutsche Vermögensberatung je druhým největším dárcem v německé politice, která od roku 2013 přispěla různým stranám více než 1,4 miliónů eur. V jejích aktivitách není osamělá: zhruba 36 společností a jednotlivců se objevilo v účetních uzávěrkách stran s ročními dotacemi nad 50 000 eur, aniž by je však takto deklarovali. V dalších deseti případech byly ohlášené velké dary nižší, než se nakonec odhalilo ve výpovědi stran. Ve 20 případech bylo věnováno přesně 50 000 eur - tedy těsně pod prahovou hodnotou pro zveřejnění.
Vysvětlení firem
Německé firmy často ospravedlňují dary největším stranám jako demokratickou povinnost. Nicméně, ačkoli socialistická Levicová strana je třetí největší strana v současné době v Bundestagu, obdržela ze všech stran nejméně darů, mnohem méně než propodnikatelská FDP, která vůbec nebyla zastoupena v současném Bundestagu. Typické též je, že bývalí členové stran, jenž odešli z vrcholné politiky, dnes sedí v dozorčích radách těchto významných dárců. Například v dozorčí radě Deutsche Vermögensberatung AG, dceřiné firmy Deutsche Vermögensberatung, sedí bývalý německý ministr financí Theodor Waigel.
METALL NRW, sdružení pro kovový a elektrotechnický průmysl vysvětluje, že podporuje různé skupiny uvnitř strany – jako např. mládežnická nebo seniorská organizace CDU – a strana následně tyto všechny příspěvky spojí ve své účetní uzávěrce do jednoho čísla a z toho vycházejí ony velká čísla, jenž nominálně by měly být označeny za hlavní dar. Žádný takový dar ale nebyl prakticky poskytnut a METALL NRW soudí, že žádnými svými příspěvky neporušila zákon.
Sawatzkiová z organizace LobbyControl však s takovým vysvětlením není zcela spokojena. Podle ní to představuje další důvode k zavedení větší transparentnosti. „Rádi bychom také viděli, kdo je právě obdarován. Pak byste mohli vidět, například, zda určitý kandidát byl podporován konkrétním odvětvím,“ poukazuje na možnosti větší transparence.
Související
Merz naráží na první povolební problémy. SPD se do koalice s CDU příliš nechce
AfD dosáhla ve volbách historického úspěchu. Jak toho Alice Weidelová dosáhla?
Volby v Německu , Konzervativní unie CDU/CSU
Aktuálně se děje
před 39 minutami
Zimní počasí se nevrátí ani v předvánočním týdnu, naznačuje předpověď
před 1 hodinou
Česká firma představila světu stealth dron Nightray a moderní střelu. Až Narwhal zasáhne Rusko, půjde do výroby
před 1 hodinou
Nekvalitní mír může znamenat ruské tanky u hranic se Slovenskem. Ukrajina nevydrží každý Trumpův rozmar
před 2 hodinami
Sarkozy strávil ve vězení jen 20 dní. Venku není ani tři týdny a už o tom napsal knihu
před 3 hodinami
Nebudeme na to sami. NATO i Američané popřeli zprávu, že USA od roku 2027 nebudou bránit Evropu
před 3 hodinami
Válka zasáhne každý domov a zničí každou firmu. Dochází nám čas, jsme dalším cílem Ruska, prohlásil Rutte
před 4 hodinami
První evropský stát vrací úder. Po zveřejnění Trumpovy výbušné bezpečnostní strategie označil USA za hrozbu
před 5 hodinami
Otázka, kterou si klade celý svět: Proč Trump nechal zabavit ropný tanker?
před 6 hodinami
Machadová se po roce skrývání objevila v Oslu. Venezuela bude svobodná, slibuje
před 7 hodinami
Týden do klíčového jednání o půjčce Ukrajině: EU hrozí, že Belgii odstaví jako Maďarsko
před 8 hodinami
Zelenskyj dnes uspořádá hovor s třiceti evropskými lídry. Trump hovoří o ztrátě času
před 8 hodinami
VIDEO: Na zabavení tankeru se podílela i FBI. Týdny skrýval svou polohu, jeho ropu si USA nechají
před 9 hodinami
Zelenskyj poslal do Bílého domu odpověď na mírový plán. Trump by mohl o víkendu přiletět do Evropy
před 11 hodinami
Počasí bude příští týden opět připomínat zimu. Teploty klesnou až k nule
včera
Ikonický kamion Coca-Cola odstartoval letošní turné po republice
včera
Tlak na Madura eskaluje. Americké síly zadržely u Venezuely "největší" ropný tanker, oznámil Trump
včera
Babiše čekají nelehké čtyři roky. Česko se musí připravit na krušné časy
včera
Island se připojuje k bojkotu Eurovize kvůli účasti Izraele
včera
Éra bezpečnostních záruk skončila. Evropa řeší, jak přežít bez pomoci USA
včera
Rostoucí ceny online reklamy nutí malé podniky hledat alternativy. Tisk plakátů se vrací do hry
Online reklama výrazně zdražuje a malé firmy stojí před otázkou, jak zůstat vidět, aniž by jejich marketingový rozpočet praskal ve švech. Stále častěji proto zvažují návrat k tradičním a finančně stabilním formám propagace, mezi které patří i tisk plakátů. Ten nabízí lokální dosah, jednorázové náklady a dlouhodobou viditelnost – vlastnosti, které jsou v současné ekonomické situaci stále cennější.
Zdroj: Komerční článek