Tuzemské automobilky považují nový plán Evropské komise na snižování emisí CO2 u nově vyráběných těžkých nákladních aut do roku 2040 o 90 procent za nerealistický. Příliš ambiciózní jsou podle nich i další cíle, například požadavek na produkci pouze bezemisních městských autobusů již v roce 2030 nebo snížení emisí CO2 do tohoto roku o 45 procent. Uvedlo to Sdružení automobilového průmyslu v dnešní tiskové zprávě.
Více než 78 procent přepravy zboží a osob v EU je podle sdružení uskutečňováno po silnicích. Navržené změny se tak dotknou nejen výrobců, ale i provozovatelů přepravy, a především pak obyvatel a firem, pro které to bude představovat zdražení zboží a služeb.
"Skutečná dekarbonizace silniční dopravy přitom vyžaduje výrazně více než jen zpřísnění cílů CO2 pro výrobce. Samotná technologie dnes není brzdou přechodu ke klimatické neutralitě. Tím je v tuto chvíli jak nedostatek zdrojů, zejména baterií, ale i faktická neexistence potřebné dobíjecí a plnící infrastruktury. Současně zcela chybí podmínky, které by provozovatele dopravy motivovaly ke změně jejich vozového parku, ať již jde o daňové prostředí či dostupnost infrastruktury," uvedlo sdružení.
Výrobci proto apelují na českou vládu, aby se zasadila o úpravu návrhu. Navrhují stanovit požadavek na snížení emisí CO2 pro těžké vozy do roku 2035 o 40 procent proti roku 2019 a do roku 2040 o 50 procent. Dále chtějí odstranit předčasný zákaz spalovacích motorů pro kategorii městských autobusů a posunout jej nejméně do roku 2035. Návrh by se také neměl vztahovat na zvláštní vozidla, tedy například hasičů nebo vojáků. Zároveň by jej chtěli doplnit o mechanismus, který by v duchu technologické neutrality zohlednil potenciál využití obnovitelných/CO2 neutrálních paliv.
"Automobilový průmysl snad nikdy v historii nebyl v tak komplikované situaci jako nyní. Mimo výpadky ve výrobě, dané přetrvávajícím globálním nedostatkem čipů či dopady vysokých cen energií a materiálů, jsou výrobci vozidel doslova zahlceni nadměrným množstvím příchozí evropské legislativy. Zejména pak v kontextu nedávného návrhu nových emisních norem Euro 7/VII, považujeme požadavek na rychlost snižování emisí CO2 za extrémně tvrdý," uvedl člen představenstva sdružení a generální ředitel Iveco CR David Kříž.
Komerční silniční doprava je podle automobilek mezipodnikový trh řízený poptávkou a tlakem na nízké TCO (celkové náklady na vlastnictví a provoz vozidla). Provozovatelé dopravy na bezemisní vozidla rychle přejdou za situace, kdy infrastruktura pro dobíjení/doplňování paliva již nebude považována za překážku a celkové náklady na vlastnictví budou jednoznačně ve prospěch bateriových elektrických či vodíkových vozidel.
Návrh, který je součástí tzv. Zelené dohody pro Evropu (Green Deal), musí schválit členské státy a Evropský parlament.
Související

Útok, který otřásl Kanadou. Případ z Vancouveru ukázal, co představuje největší hrozbu

Proč vysoká cla zrovna na auta? Expertka prozradila, o má Trump za problém
Aktuálně se děje
Aktualizováno před 3 hodinami

Ukrajinci slaví. Drony poškodily či zničily přes 40 ruských strategických bombardérů
Aktualizováno před 3 hodinami

OBRAT: Prezidentské volby v Polsku vyhrál Karol Nawrocki. Radost Rafała Trzaskowského byla předčasná
včera

První slova Novotného o nehodě. Hodnotím ji jako fantastickou, řekl
včera

Rakušan prozradil, co zjistil o přestřelce u česko-německé hranice
Aktualizováno včera

Ani v noci nebude klid. Bouřky mohou být i velmi silné, varuje ČHMÚ
včera

Rusové přiznali ukrajinský útok, Zelenskyj dohlížel. Škody jsou podle Kyjeva obrovské
včera

Pavel Novotný měl nehodu na dálnici u Prahy
včera

Rusové odletěli do Istanbulu. Zelenskyj řekl, co chce ukrajinská delegace
včera

Není spojenec jako spojenec. Máme věřit přátelství mezi Putinovým Ruskem a Kimovou KLDR?
včera

Zemanova slova o volbách neunikla pozornosti. Rakušan mluví o útoku na demokracii
včera

ANO by vyhrálo volby, do Sněmovny by se dostalo šest stran či hnutí
včera

Fico chce zase jednat s Čechy. O válce na Ukrajině či pokračování V4
včera

Medvěd v Česku. Obec u Luhačovic vyzvala místní k obezřetnosti
včera

Brambory mají svůj mezinárodní den. Co z nich vařili naši předci?
včera

Střelba na česko-německé hranici. Muž vytáhl na policisty zbraň, je po smrti
včera

Hamás nabízí za příměří živá i mrtvá rukojmí. Američané a Izraelci reagují
včera

Tragédie v Rusku. Vlak narazil do zříceného mostu, na místě jsou mrtví i desítky zraněných
včera

Bouřlivé počasí pokračuje. V neděli může být ještě hůře, varuje ČHMÚ
31. května 2025 21:55

Smrtelná nehoda na Chrudimsku. Řidič skútru přišel o život při srážce
31. května 2025 21:02
Bude mít fotbalová Sparta brzy nového trenéra? Spekuluje se o Belgičanu Clementovi
Již v nejbližších dnech se fanoušci fotbalové pražské Sparty mohou dozvědět jméno nového hlavního trenéra. Opět by se mělo jednat o zahraniční jméno, nemělo by se však v tomto případě jednat o dánskou cestu. Podle nejnovějších zákulisních informací, citovaných serverem Ruik.cz, je na cestě do české metropole belgický stratég Philipp Clement, jenž v minulosti prošel Monakem, Clubem Bruggy nebo Genkem.
Zdroj: David Holub