Češi si oblíbili SUV, ačkoliv nejsou bezpečnější a mohou být větší hrozbou

Až 43 procent nově registrovaných osobních aut v Česku je z třídy sportovních užitkových vozů (SUV). Jejich popularita roste od roku 2015, kdy začaly nahrazovat klasická rodinná auta typu kombi nebo MPV.

S těmito robustními vozy je však podle expertů spojeno riziko, kdy víra řidičů ve větší bezpečí může být v provozu hrozbou. Problematické jsou zejména střety s chodci. Vyplývá to ze statistik Svazu dovozců automobilů (SDA) a ÚAMK.

"Jsou to preference zákazníků, kterým jdou automobilky svým vývojem naproti. Jistou roli tam hraje móda a také pocit bezpečí. Na tuto nákupní představu musí výrobci reagovat, přitom výroba SUV je pro ně do značné míry komplikovanější,“ řekl tajemník SDA Josef Pokorný. V případě vozů SUV výrobci více řešit například emise či spotřebu, přitom užitné vlastnosti jsou obecně lepší u vozů kombi.

Podle aktuálních dat je tak skoro každé druhé nově prodané auto typu SUV. Nejoblíbenější jsou modely Škoda Kamiq, Karoq, Kodiaq nebo Hyundai Tucson.

Podle Igora Siroty z Ústředního automotoklubu (ÚAMK) panuje jistá forma naivity a zjednodušení v tom, že SUV jsou velká a tudíž bezpečná auta. Statistiky však ukazují, že bezpečnost těchto aut není výrazně lepší než například u sedanů. "Velikost sama o sobě nic neznamená, mnohá SUV ani nemají pohon 4x4, redukci nebo uzamykatelný diferenciál. Nejsou to terénní vozidla a odlišují se jenom tvarem a posazením karoserie. Může tak vzniknout falešný dojem bezpečí, který může vést k neštěstím. Je třeba brát v potaz velkou hmotnost, tudíž i delší brzdnou dráhu a těžší manévrování, kterému nepomáhá ani výška," upozornil Sirota. Připomněl přitom výzkumy z Velké Británie, které se zabývaly souvislostí mezi těžkými haváriemi a typem vozů. Podle nich vedou jednoznačně SUV a sportovní vozy.

Zvlášť nebezpečné jsou především střety vozů SUV s chodci. "Střet chodce s SUV bývá těžší a zranění jsou závažnější, protože SUV je výrazně těžší a předek vozu je masivnější a zasáhne stojícího člověka najednou od nohou až po hrudník," poukázala Eva Svobodová z pojišťovny Uniqa na fakt, který je zároveň jedním z hlavních argumentů odpůrců SUV.

Podle amerického Sdružení guvernérů pro bezpečnost silničního provozu (GHSA), které zastupuje státní a regionální úřady pro bezpečnost dálnic, rostl počet úmrtí chodců za poslední desetiletí při nehodách se vozy SUV daleko rychlejším tempem (o 69 procent) než u ostatních aut (o 48 procent)

Hmotnost, emise i větší rizika pro chodce se staly předmětem diskuzí o možném omezování SUV. Například v Německu se po tragické nehodě v září 2019, při níž v Berlíně zemřeli čtyři chodci včetně malého dítěte, rozproudila debata o tom, jestli robustní sportovně-užitkové vozy mají co dělat ve městech. "Jak se to bude vyvíjet dále, je zatím těžké predikovat, ale například ve Španělsku nebo ve Francii se aktuálně objevují hlasy pro výrazně větší zdanění vozidel s vyšší hmotností, mezi něž SUV patří, a diskutuje se o jejich vyšším zpoplatnění při využívání infrastruktury a podobně," dodal Pokorný.

Související

Ilustrační fotografie.

Ministerstvo pracuje na další změně bodového systému pro řidiče

Čeští řidiči si zřejmě budou muset dávat větší pozor při odbočování. Nově by jim mohlo hrozit udělení čtyř trestných bodů, pokud budou odbočovat nebezpečně. Šlo by tak o další úpravu bodového systému, který se naposledy měnil na začátku letošního roku. 

Více souvisejících

auto

Aktuálně se děje

včera

včera

Tři princezny byly letošní premiérovou štědrovečerní pohádkou. Prohlédněte si galerii

RECENZE: Tři princezny jsou dalším nekonzistentním a paradoxně zpátečnickým pokusem o inovaci

Nové štědrovečerní pohádky České televize jsou každoročně pod ostrým drobnohledem a nejsledovanějším programem dne. Po několikaleté nadvládě režiséra Karla Janáka, i když s občasnými pauzami, se režie ujal svěží tvůrce stylizovaně autentických tragikomedií Tomáš Pavlíček. Jakkoli je jeho snaha dělat pohádku odlišně znatelná a sympatická, postupně se drolí do stereotypních cestiček.

včera

Vánoce, ilustrační fotografie.

Vánoce za dob protektorátu. Jak Češi trávili svátky za nelehkých časů

Přesně před 85 lety, v roce 1939, zažívali Češi první nesvobodné Vánoce za nacistické okupace. Tyto svátky si lidé v našich zemích ještě užívali bez výraznějších omezení, v letech následujících už byly Vánoce poznamenány nacistickou propagandou i řadou omezení. Jak Češi trávili Vánoce za nelehkých dob protektorátu a druhé světové války?

Aktualizováno včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

23. prosince 2024 21:33

23. prosince 2024 21:15

23. prosince 2024 19:54

23. prosince 2024 18:20

23. prosince 2024 17:15

Podezření se obrací směrem k Číně. Odmítla žádost Švédska o vyšetřování lodi podezřelé z poškození kabelů

Švédské ministerstvo zahraničí potvrdilo, že Čína zamítla žádost švédských vyšetřovatelů o přístup na palubu čínské lodi Yi Peng 3, která je spojována s incidentem poškození podmořských kabelů. Tyto kabely byly přerušeny v Baltském moři, což vyvolalo mezinárodní napětí a spekulace o možném sabotážním útoku.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy