Benzin E10 se stává v Česku stále dostupnější. Pozor na jeho skryté nástrahy

Na čerpacích stanicích v Česku je už nějakou dobu možné vedle typu E5 narazit také na benzin s označením E10. Vyšší číslo v názvu přitom znamená vyšší podíl složky biolihu. Z toho hlediska je důležité vědět, do jakých aut je který typ vhodný, problémy by mohly nastat zejména u starších vozů. Benzin typu E10 zatím není povinný, podle odborníků by ale měl přispět ke snížení emisí v dopravě.

Pohonné hmoty jsou v současnosti pojmenovány řadou nejrůznějších názvů. Kromě klasického dělení benzinu dle oktanového čísla na kategorie 95, 98 a jiné, specifické 100oktanové typy se lidé mohou při tankování setkat také se symboly E5 a E10. Jejich značení je poměrně nenápadné, k nalezení bývá až na stojanech a tankovacích pistolích v malém kruhu pod názvem benzinu. Řidiči by přitom měli znát, jaký druh mohou do svého auta tankovat, aby nedošlo k poškození motoru.

Vyšší číslo rovná se více biosložky

Benzin jakožto pohonná hmota je v současnosti vyráběn podle evropské normy o technických požadavcích bezolovnatých automobilových benzinů. Ta kromě povinných provozních parametrů definuje také obsah etanolových neboli lihových příměsí, a to maximálně do deseti procent objemu. V této souvislosti hovoříme především o přidávání biolihu.

S ohledem na jednotlivé symboly obsahuje benzin s označením E5 ve složení do 5 % biosložky, E10 potom maximálně dvakrát tolik. Je pravděpodobné, že by se mohl typ E10 v budoucnu postupně stát převažujícím typem benzinu, a to zejména pro jeho určité ekologické přínosy.

Zelená česká budoucnost

Česká republika jakožto stát Evropské unie je zavázána plnit její politické cíle. „Pro Evropskou unii je jednou z hlavních priorit životní prostředí a zde je nosným tématem snížení emisí v dopravě a zvýšení podílu obnovitelných zdrojů pro pohonné hmoty,“ uvedl pro server EuroZprávy.cz mluvčí České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu Václav Loula.

Podle něj právě biopaliva plní cíle ekologizace pohonných hmot. „Benzin E10 má nižší uhlíkovou stopu a více obsaženého kyslíku, který zvyšuje efektivitu spalování. Jeho nasazení je v tomto směru ekologicky i ekonomicky nejrozumnějším řešením pro splnění evropských emisních cílů“ doplňuje.

Kam jaký typ tankovat?

Kvalita E5, tedy nižší obsah příměsí, se aktuálně týká kategorie benzinů Natural 95, ačkoli v závislosti na síti čerpacích stanic mohou být i zde ve složení obsažena nejrůznější aditiva. Toto palivo je ale možné tankovat do osobních aut v podstatě bez omezení. Symbol E10 je poté na českých čerpacích stanicích k vidění spíše u nadstandardně aditivovaných benzinů, které spadají do kategorie benzinů 98 a vyšších.

Takový typ mohou řidiči natankovat například v síti stanic Benzina. Tam je kromě klasického benzinu Efecta 95 s označením E5 k dispozici také prémiový benzin Verva 100 se symbolem E10. Toto palivo však neobsahuje biolíh, ale jiný éter z biomasy pod názvem ETBE. „Zároveň s navýšeným podílem ETBE se zvýšil poměr kyslíkatých látek, takže Verva 100 nyní spadá do kategorie E10 i přesto, že neobsahuje biolíh,“ uvedl pro server EuroZprávy.cz Pavel Kaidl, mluvčí společnosti ORLEN Unipetrol.

Pozor na výjimky

Benzin E10 je vhodný jako pohonná hmota pro osobní automobily vyrobené podle normy Euro 4, která platí od roku 2005. Na benzin s deseti procenty biolihu jsou tak stavěna auta stará sedmnácti let a mladší. I zde však platí určité výjimky. Do některých modelů novějších vozidel by benzin E10 neměl přijít vůbec. Natankování nevhodného typu by sice jednorázově nemělo mít příliš vysoký dopad, rozhodně se ale nedoporučuje.

Zbystřit by měli především majitelé aut značek Fiat, Renault, Opel, Toyota či Volkswagen. Kompatibilitu konkrétního vozu s benzinem typu E10 je možné zjistit v přehledu Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA).

Ta také členských státům Evropské unie doporučuje, aby zachovaly dostupnost benzinu s nižší příměsí biopaliva pro starší modely aut, do kterých není typ E10 vhodný. K úplnému vytlačení benzinu E5, o kterém se spekulovalo v minulých letech, by tedy zatím dojít nemělo, záleží ale na změnách v zákonech.

Starší auta nejsou pro E10 uzpůsobena

Průměrné stáří vozového parku je v Česku patnáct let. Na silnicích ale stále jezdí i některé starší vozy, do kterých není E10 vhodná. Směs benzinu s lihem má totiž jiné vlastnosti než samotný benzin. „Pro spálení určitého množství etanolu je zapotřebí menší množství vzduchu než v případě benzinu. Proto musí motor nasát více paliva, což se promítne v jeho vyšší spotřebě,“ vysvětlil pro server EuroZprávy.cz konstruktér spalovacích motorů, jehož jméno redakce zná, ale na jeho žádost nezveřejní. Ekonomická výhodnost benzinu s příměsí etanolu je proto pro řidiče otázkou.

Odlišné vlastnosti paliva je poté nutné brát v potaz zejména u benzinových motorů s takzvaným neřízeným katalyzátorem. Ty nemají senzor na měření obsahu kyslíku ve výfukových plynech, který určuje, kolik paliva má být vstříknuto do motoru. „Takový motor nemůže reagovat na změnu poměru paliva a vzduchu, při němž dochází k ideálnímu spalování,“ doplňuje konstruktér motorů.

Podle něj by v takovém případě hrozilo vážné poškození motoru v podobě propálení pístu či ventilů. Většina aut v současném provozu však takovému riziku není vystavena. U benzínových motorů totiž přišel konec neřízených katalyzátorů se zavedením normy Euro 1 v roce 1993 a novější auta jsou vybavena potřebnými čidly.

Pro veterány z 50. až 60. let minulého století doporučuje Václav Loula dle svých zkušeností 100oktanový aditivovaný benzin na bázi ETBE v kvalitě E10, který takovým autům zajistil bezproblémový provoz.

Kam při tankování pro radu?

Benzin E10 je v současné době již běžně zaveden v několika zemích Evropské unie. Řidiči jej najdou na čerpacích stanicích v Německu, Francii, Anglii, Belgii, Maďarsku, Bulharsku, Rumunsku a na Slovensku. Zde by měli být obezřetní především majitelé starších aut z počátku 90. let minulého století a při tankování se držet symbolu E5 v kroužku.

Pokud si řidič po příjezdu na čerpací stanici neví rady, může se podle mluvčího společnosti ORLEN Unipetrol Pavla Kaidla obrátit na místní zaměstnance. „Personál na čerpacích stanicích Benzina je standardně vyškolen a připraven poskytnout zákazníkům informace o vlastnostech paliv,“ uvedl.

Automobilový benzin od začátku letošního roku postupně zdražuje. Průměrná cena za jeden litr benzinu Natural 95 přesáhla minulý týden 37 korun, jak vyplývá z dat Českého statistického úřadu. Nárůst činí 0,34 koruny za litr. Vůbec nejvýrazněji vzrostla cena mezi pátým a šestým týdnem letošního roku, a to o čtyři haléře. Motorová nafta je oproti tomu zhruba o korunu levnější.

Související

Více souvisejících

pohonné hmoty Benzín

Aktuálně se děje

před 22 minutami

před 44 minutami

před 52 minutami

před 1 hodinou

Vladimir Putin

Rusko: Putin je připraven uzavřít mít. Od NATO chce ale závazek, písemně

Prezident Vladimir Putin je údajně ochoten jednat o mírovém urovnání války na Ukrajině, avšak jen za předpokladu, že Západ přistoupí na několik klíčových podmínek – včetně písemného závazku, že Severoatlantická aliance se nebude dále rozšiřovat na východ. Uvedla to agentura Reuters s odkazem na tři ruské zdroje obeznámené s probíhajícími jednáními.

před 1 hodinou

před 2 hodinami

Teenageři

Pár týdnů i tři měsíce. Jak dlouho trvají letní prázdniny ve světě?

Letní prázdniny jsou pro školáky jedním z nejočekávanějších období školního roku, kdy si mohou odpočinout a načerpat nové síly před dalším školním rokem. Délka letních prázdnin se po celém světě výrazně liší, zatímco někde si studenti dopřávají několik málo týdnů, jinde mají až 3 měsíce volna.

před 2 hodinami

před 3 hodinami

Donald Trump

Trump zakázal ambasádám přijímat žádosti o studentská víza

Administrativa prezidenta Donalda Trumpa nařídila americkým ambasádám, aby až do odvolání přestaly přijímat žádosti o studentská víza. Opatření přichází v době, kdy se připravuje rozšíření bezpečnostních prověrek uchazečů, včetně sledování jejich aktivit na sociálních sítích.

před 4 hodinami

Vědci, ilustrační foto

Vědci se rozhodli postavit Trumpovi. Bojovat budou unikátním způsobem

Vědci se rozhodli pro netradiční formu protestu proti škrtům v oblasti klimatického a meteorologického výzkumu během druhého funkčního období prezidenta Donalda Trumpa. Místo demonstrací s transparenty se obrací na veřejnost prostřednictvím vědeckého maratonu – sto hodin nepřetržitého živého vysílání prezentací, kde každých 15 minut vystoupí jiný odborník, aby představil svou práci a vysvětlil její význam pro americkou společnost.

před 5 hodinami

před 6 hodinami

včera

včera

MS v hokeji

Rusko dostává body za nic. Spolu s Běloruskem by ho IIHF měla poslat do nižších divizí

Rusko se záhadným způsobem ocitlo na čele žebříčku Mezinárodní hokejové federace (IIHF), ačkoli se posledních tří mistrovství světa vůbec neúčastnilo. Za každý z těchto tří šampionátů mu však byly přiznány body odpovídající třetímu místu, a to bez jakéhokoli sportovního výkonu či účasti. Tato situace je zcela neudržitelná. Pokud se v budoucnu Rusko a Bělorusko vrátí do mezinárodního hokeje, měla by je IIHF zařadit do nižších divizí. Tam by si měly svou pozici vybojovat znovu, stejně jako to musí činit všechny ostatní reprezentace.

včera

Jana Černochová

Ministryně Černochová měla v centru Prahy dopravní nehodu

V úterý odpoledne došlo v centru Prahy k dopravní nehodě, které se účastnila ministryně obrany Jana Černochová (ODS). Incident se odehrál na křižovatce ulic Revoluční a Dlouhá, kde se srazila dvě vozidla. Podle dostupných informací nebyl při nehodě nikdo zraněn.

včera

Ilustrační foto

Nepochopitelný postup české justice: Nepřímé důkazy stačí k odsouzení, ale ne k vyšetřování krádeže

Slovenská režisérka Zuzana Piussi před nedávnem otevřela kauzu, jíž lze jen stěží uvěřit. České soudy v některých případech uznávají pachovou stopu jako dostatečný nepřímý důkaz k odsouzení. Paradoxem je, že v jiných kauzách nepřímé důkazy vyšetřovatelé prakticky ignorují, jak ukazuje zkušenost mediální společnosti INCORP v případu odcizení několika miliard korun. Tento rozdílný přístup vyvolává vážné pochybnosti o rovnosti před zákonem a o tom, zda česká justice měří všem stejně.

včera

euro, ilustrační fotografie

Eurozóna se rozroste. Od ledna bude platit eurem další evropský stát

Evropská unie se chystá dát zelenou přijetí Bulharska do eurozóny. Pokud půjde vše podle plánu, země se stane 21. členem měnové unie od 1. ledna 2026. Evropská komise a Evropská centrální banka (ECB) oznámí své finální hodnocení ve zprávě, která bude zveřejněna příští středu. Uvedlo to několik úředníků pro server Politico.

včera

včera

Vladimir Putin

Medveděv odhalil Putinovy cíle. Nárazníkovou zónu chce vytvořit na celé Ukrajině

Ruský vládce Vladimir Putin minulý týden oznámil, že ozbrojené síly Ruské federace vytvářejí podél hranic s Ukrajinou takzvanou „bezpečnostní nárazníkovou zónu“. Co si však pod tímto pojmem představit v ruském pojetí, zůstává krajně nejasné – a ještě méně zřetelné je, co dnes vlastně Moskva považuje za ukrajinské hranice. 

včera

včera

Merz pohrozil zastavením evropských fondů Slovensku, Fico ostře zareagoval

Německý kancléř Friedrich Merz otevřeně varoval Slovensko a Maďarsko, že pokud budou nadále vybočovat ze společného směřování Evropské unie, může dojít až k pozastavení evropských fondů. Na pondělním fóru WDR Europaforum podle agentury Bloomberg uvedl, že Unie má k dispozici nástroje, jak reagovat na porušování zásad právního státu, včetně zastavení finanční podpory.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy