Na čerpacích stanicích v Česku je už nějakou dobu možné vedle typu E5 narazit také na benzin s označením E10. Vyšší číslo v názvu přitom znamená vyšší podíl složky biolihu. Z toho hlediska je důležité vědět, do jakých aut je který typ vhodný, problémy by mohly nastat zejména u starších vozů. Benzin typu E10 zatím není povinný, podle odborníků by ale měl přispět ke snížení emisí v dopravě.
Pohonné hmoty jsou v současnosti pojmenovány řadou nejrůznějších názvů. Kromě klasického dělení benzinu dle oktanového čísla na kategorie 95, 98 a jiné, specifické 100oktanové typy se lidé mohou při tankování setkat také se symboly E5 a E10. Jejich značení je poměrně nenápadné, k nalezení bývá až na stojanech a tankovacích pistolích v malém kruhu pod názvem benzinu. Řidiči by přitom měli znát, jaký druh mohou do svého auta tankovat, aby nedošlo k poškození motoru.
Vyšší číslo rovná se více biosložky
Benzin jakožto pohonná hmota je v současnosti vyráběn podle evropské normy o technických požadavcích bezolovnatých automobilových benzinů. Ta kromě povinných provozních parametrů definuje také obsah etanolových neboli lihových příměsí, a to maximálně do deseti procent objemu. V této souvislosti hovoříme především o přidávání biolihu.
S ohledem na jednotlivé symboly obsahuje benzin s označením E5 ve složení do 5 % biosložky, E10 potom maximálně dvakrát tolik. Je pravděpodobné, že by se mohl typ E10 v budoucnu postupně stát převažujícím typem benzinu, a to zejména pro jeho určité ekologické přínosy.
Zelená česká budoucnost
Česká republika jakožto stát Evropské unie je zavázána plnit její politické cíle. „Pro Evropskou unii je jednou z hlavních priorit životní prostředí a zde je nosným tématem snížení emisí v dopravě a zvýšení podílu obnovitelných zdrojů pro pohonné hmoty,“ uvedl pro server EuroZprávy.cz mluvčí České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu Václav Loula.
Podle něj právě biopaliva plní cíle ekologizace pohonných hmot. „Benzin E10 má nižší uhlíkovou stopu a více obsaženého kyslíku, který zvyšuje efektivitu spalování. Jeho nasazení je v tomto směru ekologicky i ekonomicky nejrozumnějším řešením pro splnění evropských emisních cílů“ doplňuje.
Kam jaký typ tankovat?
Kvalita E5, tedy nižší obsah příměsí, se aktuálně týká kategorie benzinů Natural 95, ačkoli v závislosti na síti čerpacích stanic mohou být i zde ve složení obsažena nejrůznější aditiva. Toto palivo je ale možné tankovat do osobních aut v podstatě bez omezení. Symbol E10 je poté na českých čerpacích stanicích k vidění spíše u nadstandardně aditivovaných benzinů, které spadají do kategorie benzinů 98 a vyšších.
Takový typ mohou řidiči natankovat například v síti stanic Benzina. Tam je kromě klasického benzinu Efecta 95 s označením E5 k dispozici také prémiový benzin Verva 100 se symbolem E10. Toto palivo však neobsahuje biolíh, ale jiný éter z biomasy pod názvem ETBE. „Zároveň s navýšeným podílem ETBE se zvýšil poměr kyslíkatých látek, takže Verva 100 nyní spadá do kategorie E10 i přesto, že neobsahuje biolíh,“ uvedl pro server EuroZprávy.cz Pavel Kaidl, mluvčí společnosti ORLEN Unipetrol.
Pozor na výjimky
Benzin E10 je vhodný jako pohonná hmota pro osobní automobily vyrobené podle normy Euro 4, která platí od roku 2005. Na benzin s deseti procenty biolihu jsou tak stavěna auta stará sedmnácti let a mladší. I zde však platí určité výjimky. Do některých modelů novějších vozidel by benzin E10 neměl přijít vůbec. Natankování nevhodného typu by sice jednorázově nemělo mít příliš vysoký dopad, rozhodně se ale nedoporučuje.
Zbystřit by měli především majitelé aut značek Fiat, Renault, Opel, Toyota či Volkswagen. Kompatibilitu konkrétního vozu s benzinem typu E10 je možné zjistit v přehledu Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA).
Ta také členských státům Evropské unie doporučuje, aby zachovaly dostupnost benzinu s nižší příměsí biopaliva pro starší modely aut, do kterých není typ E10 vhodný. K úplnému vytlačení benzinu E5, o kterém se spekulovalo v minulých letech, by tedy zatím dojít nemělo, záleží ale na změnách v zákonech.
Starší auta nejsou pro E10 uzpůsobena
Průměrné stáří vozového parku je v Česku patnáct let. Na silnicích ale stále jezdí i některé starší vozy, do kterých není E10 vhodná. Směs benzinu s lihem má totiž jiné vlastnosti než samotný benzin. „Pro spálení určitého množství etanolu je zapotřebí menší množství vzduchu než v případě benzinu. Proto musí motor nasát více paliva, což se promítne v jeho vyšší spotřebě,“ vysvětlil pro server EuroZprávy.cz konstruktér spalovacích motorů, jehož jméno redakce zná, ale na jeho žádost nezveřejní. Ekonomická výhodnost benzinu s příměsí etanolu je proto pro řidiče otázkou.
Odlišné vlastnosti paliva je poté nutné brát v potaz zejména u benzinových motorů s takzvaným neřízeným katalyzátorem. Ty nemají senzor na měření obsahu kyslíku ve výfukových plynech, který určuje, kolik paliva má být vstříknuto do motoru. „Takový motor nemůže reagovat na změnu poměru paliva a vzduchu, při němž dochází k ideálnímu spalování,“ doplňuje konstruktér motorů.
Podle něj by v takovém případě hrozilo vážné poškození motoru v podobě propálení pístu či ventilů. Většina aut v současném provozu však takovému riziku není vystavena. U benzínových motorů totiž přišel konec neřízených katalyzátorů se zavedením normy Euro 1 v roce 1993 a novější auta jsou vybavena potřebnými čidly.
Pro veterány z 50. až 60. let minulého století doporučuje Václav Loula dle svých zkušeností 100oktanový aditivovaný benzin na bázi ETBE v kvalitě E10, který takovým autům zajistil bezproblémový provoz.
Kam při tankování pro radu?
Benzin E10 je v současné době již běžně zaveden v několika zemích Evropské unie. Řidiči jej najdou na čerpacích stanicích v Německu, Francii, Anglii, Belgii, Maďarsku, Bulharsku, Rumunsku a na Slovensku. Zde by měli být obezřetní především majitelé starších aut z počátku 90. let minulého století a při tankování se držet symbolu E5 v kroužku.
Pokud si řidič po příjezdu na čerpací stanici neví rady, může se podle mluvčího společnosti ORLEN Unipetrol Pavla Kaidla obrátit na místní zaměstnance. „Personál na čerpacích stanicích Benzina je standardně vyškolen a připraven poskytnout zákazníkům informace o vlastnostech paliv,“ uvedl.
Automobilový benzin od začátku letošního roku postupně zdražuje. Průměrná cena za jeden litr benzinu Natural 95 přesáhla minulý týden 37 korun, jak vyplývá z dat Českého statistického úřadu. Nárůst činí 0,34 koruny za litr. Vůbec nejvýrazněji vzrostla cena mezi pátým a šestým týdnem letošního roku, a to o čtyři haléře. Motorová nafta je oproti tomu zhruba o korunu levnější.
Související
Čeští řidiči dostávají dobré zprávy. Ceny klesají, může za to i ruská ropa
Zdražování nafty má pokračovat. Ve světě panují obavy z jejího nedostatku
Aktuálně se děje
před 30 minutami
Dlouhá historie vánočního koření. Sloužilo i jako lék
před 1 hodinou
Česko na prahu epidemie chřipky. Do vývoje se může promítnout nový subtyp infekce
před 1 hodinou
Tragédie v pražské ZOO. Populární orangutan Kawi nešťastně zahynul
před 2 hodinami
Policie hledá dvanáctiletého Marka. Už ve čtvrtek nedorazil do školy
před 4 hodinami
Počasí se příští týden výrazně ochladí. Během dne bude i mrznout
včera
Nezvládli krize, inklinují k neonacismu a chtějí Česko odklonit od Západu. Vžene nás nová vláda do náručí Kremlu?
včera
EU zmrazila ruská aktiva natrvalo, aby obešla veto Maďarska a Slovenska ohledně pomoci Ukrajině
včera
Machadové pomohla utéct americká armáda. Z Venezuely se dostala v přestrojení
včera
VIDEO: Rvačky, alkohol, vulgarity, ponižování žen. Ostudné zasedání parlamentu, jaké Slovensko nepamatuje
včera
Írán zatkl držitelku Nobelovy ceny za mír Narges Mohammadiovou
včera
OBRAZEM: Došlo i na úsměvy. Nejbližší a přátelé se rozloučili s Patrikem Hezuckým
včera
Ukrajinské síly znovu dobyly osady v Charkovské oblasti
včera
"Zákaz spalovacích motorů v roce 2035 je smeten ze stolu." EU příští týden kontroverzní nařízení zmírní
včera
Česko se rozloučilo s moderátorem Hezuckým. Bouček dojemně promluvil
včera
Ukrajina by podle mírového plánu měla vstoupit do EU v roce 2027
Aktualizováno včera
Lidé se rozloučili s Theodorem Pištěkem. Na obřad dohlížela Hradní stráž
včera
Německo: Rusko stojí za kybernetickým útokem proti kontrole letového provozu, snažilo se i ovlivnit volby
včera
Po Ruttem přichází další důrazné varování: Válka klepe na dveře Evropy
včera
Zásadní změny od nového roku: Konec tělesných trestů i střídavé péče
včera
Politika SPD a Motoristů vyhovuje oligarchům, Babiš se v EU může chovat jako Meloniová, říká politoložka
Politoložka Daniela Ostrá z olomoucké Univerzity Palackého v exkluzivním rozhovoru pro EuroZprávy.cz promluvila o tom, jak vnímá budoucí složení nové vlády. Zejména se jí ale nezamlouvá oligarchizace české politiky a zdůraznila, že nyní již premiér Andrej Babiš ani zdaleka není jediným problémem. „Andrej Babiš se ze dne na den nestane obyčejným občanem s lehce nadprůměrnými příjmy. Stále je to člověk, který dokázal nakumulovat velké bohatství i moc. U něj nicméně uplatnění bohatství i moci vidíme relativně transparentně,“ říká.
Zdroj: Jakub Jurek